Thursday 29 August 2013

GEMPAR!!!...MENGIKUT PENGARAH FILEM TANDA PUTERA ..PROTON SAGA AEROBACK MULA BERADA DIPASARAN PADA TAHUN 1969 LAGI!!!

Dalam satu sedutan dalam filem Tanda Putera arahan Shuaimi Baba, terdapat adanya perarakan dengan membawa spanduk oleh sekumpulan orang dimana sebuah kereta proton saga aeroback turut dirakamkan bersama.

Pergh!! setahu Omak Kau filem Tanda Putera adalah hasil adaptasi tragedi berdarah 13 Mei... Apakah pada tahun itu sudah ada kereta proton saga aeroback ke?

Kereta Proton Saga yang pertama dipasaran ialah pada tahun 1985...Jadi bagaimanakah Pengarah Tanda Putera sudah boleh membuat andaian pada tahun 1969 akan berada dipasaran negara sebuah kereta jenama Proton Saga Aeroback?

Kalau seasas yang jelas dan mudah  ini pun Pengarah Filem Tanda Putera sanggup menipu dan memperdayakan para penonton dan rakyat ... cuba bayangkan perkara yang samar-samar yang terdapat dalam filem tersebut.

29 comments:

  1. mohon tukar link blog list dgn admin..bls jika sudi http://dairishare.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Produksi LGBT membawa Melayu ke arah kehancuran!

    ReplyDelete
  3. Td tgk berita psl kain rentang yg mghina islam yg tertera gmbr masjid n promosi arak...hebat sungguh diorg buat lakonan...brp bnumno byr budak cina yg minta maaf tu yer?..pemuda nk tunjuk hero...sebijik mcm filem hindustan...sudahlh bnumno..x usah nk berlakon..umnobn klau dh terdesak..sggup buat ape saje...taik pun dia mkn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kompem ke bayar?..dapat dosa dh kalau x btol..jgn jadi manusia yg rugi..

      Delete
  4. Kantoi... perangai sebijik macam umno, apasalahnya mengakui kesilapan.... tak jadi masalah jika mengakui kesilpan...

    ReplyDelete
  5. Ini cerita syok sendiri mcm Doraemon.Baik tgk ulangan bkt kepong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah tgk ke? atau komen sebelum nonton..

      Delete
  6. Semua dlm ni bodoh2 blaka..tgk dlu br ckp! Bahalol

    ReplyDelete
  7. Sehingga skrg filem Bkt Kepong adalah yg terbaik pernah difilemkan oleh anak Malaysia.
    Filem2 lain nmpk semacam ada yg cacatnya. Terutamanya perkara yg tiada diada2kan utk niat2 tersirat.
    Cuba lah bikin filem sejarah yg menaikkan semangat patritisma rakyat dan elakkanlah bikin filem yg blh memecah belahkan rakyat Malaysia utk jadikan rakyat Malaysia kelas PERTAMA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peristiwa Bukit kepong buktikan umno jadi barua dan balaci british...mereka bukan pejuang kemerdekaan sebenar.pejuang sebenar adalah mat kilau, dato bahaman, tok gajah, abu bakar bakir, dr . burhanudin helmi, dato maharajalela dan ramai lagi dimana mereka ini diburu dan dibunuh oleh british..pada masa itu pmpin2 sedang berada dibawah ketiak pembesar british..umno telah reka sejarah utk menipu rakyat malaysia...celiklah mata wahai pencacai2 umno.peristiwa 13 mei sengaja dicipta utk jatuhkan tunku abd rahman kononnya gagal memerintah negara..kaji sejarah dari mereka yg tahu.

      Delete
  8. filem xlaku.. lepas ni staff gomen n glc wajib pegi tgk filem sampah ni mcm dorang wajib pegi perhimpunan anjuran umno bn. siap dpt elaun tu.. mana macai umno bn? apa komen korang?

    ReplyDelete
  9. Apa laa.. buat filem ada guna duit pembayar cukai.. tapi
    hasil banyak cacat.. patutnya kena bagi balik duit yang dilabur sebab buat filem ikut suka..
    yg macam ni pon tak teliti macam mana dengan fakta sejarah..
    Ingat nak menonton dan sokong pembikin filem pun terbantut sebab buat kerja takda kualiti..

    ReplyDelete
  10. Sebenarnya ni cerita back to future edisi melayu.

    ReplyDelete
  11. Tp dap tkt jugak..siap nasihat org jgn pg..blah la cina....pas tu ada blog pertikai nasihat n larangan...bodoh tul org melayu nie...maksud beza...niat sama..yg koranh n admin pn bodoh nak mampus...hal kete pn nak pertikai...org tgk jln citer..bodoh...kalau camtu..baik ko pertikai citer superman..apalah..ada org terbang...bodoh piang...dr bjb

    ReplyDelete
    Replies
    1. bodoh...ini citer sejarahlah....bangang betul.....cerita sejarah kenelah persekitarannyer pun keneler betullll....berfakta ....tapi aku dengor....byk sgt rekayasa pengarahnyer pd jln ceritanyer....kalu cerita lakunan geng senario tu bolehlah diterima.....hihihihi

      Delete
    2. bro 02:30

      i) Ni ler masalah org macam bro ni, kita complaint "kelemahan" quality filem "keluaran orang kita", org macam bro cakap bodoh, kita complaint Proton, org macam bro cakap " kita takde sikap nasionalisme, x patriotik.
      Bro tau tak, hasil daripada complaint, critic atau teguran adalah untuk " Continuos improvement?- Supaya penerbit/supplier boleh maju selangkah lagi?


      Org macam bro ni saya nampak tak boleh terima kritikan, teguran atau dalam bahasa yang mudah " Sombong atau Ego


      ii) Ceita Superman, up to you kalau you nak kritik, saya malas nak complaint, sebab bukan Orang kita yang buat filem tu, lagipun buat aper saya nak bagi teguran yg mungkin membina untuk Christopher Nolan, Deborah Snyder, Emma Thomas?

      you tell me bro.....

      Delete
  12. Tanda nak putarlah....hihihihihi

    ReplyDelete
  13. tengok Thundercat lagi best

    ReplyDelete
  14. Salam,

    Saya tak nak cerita politik. Cuma segi teknikal.

    Inilah kelemahan filem Melayu apabila buat cerita unsur sejarah. Tidak begitu peka dengan peralatan atau set tertentu. Penonton sekarang bijak-bijak apa tah lagi zaman IT. Yang hairan ada pengarah berpengalaman bab macam set ini pun tidak faham faham.

    Saya teringat dulu ada drama tv pasal pembukaaan Felda kalau tak silap. Adakah rambut pemuda zaman tahun 1960 itu berambut panjang.

    Ada sekali peranan cerita lawak kononnya cerita tahun 70an. Adakah pelawak bertutur seolah-olah macam loghat Indonesia macam cara bercakap P Ramlee masa kurus dahulu? Seolah-olah pengarah kita tidak tahu beza zaman 70an dan 50an.

    Itulah sebabnya kenapa filem atau drama TV kita susah nak menembus hatta pasaran Negara jiran. Yang pelik, drama tv Indon dan Filipina di sukai orang kita Malaysia. Mana silapnya mutu drama tv kita?

    Yang peliknya bila artis kita bercakap dengan artis Indonesia, artis kita pun terhegeh-hegeh nak cakap cara Indon. Artis Indon mana ada nak cakap cara orang Malaysia bila menemuramah kita?

    Saya perhatikan filem Melayu sekarang, yang paling saya tak faham ialah kenapa dubbing suara pelakon macam dalam bilik. Maksud saya bila lihat filem Melayu, suara pelakon tak macam suasana dekat lokasi. Bila lokasi di luar, suara pelakon seolah-olah dalam kotak.

    Cuba kita perhatikan, suara pelakon Melayu zaman akhir 50an dan 60an, begitu jelas dan clear.

    Tidak semua filem drama Melayu tak bagus. Contoh drama yang bagus dalam TV1 ialah Drama 50/50, mengisahkan seorang pemuda tahun 50an koma setelah ditembak dan akhirnya sedar pada tahun 2013. Macam unsur time travel dan sains fiksyen.

    Yang cerita hantu hantu tak tentu pasal dan asyik tunjuk kehebatan Mat Rempit sudah muak saya. Cerita hantu yang seram ialah banyak suspensnya, bukannya dari awal cerita sudah keluar muka hantu koyak rabak maca zombie. Mana lagi seramnya.

    Sekadar komen penonton biasa .......

    ReplyDelete
  15. x payah tengok le... bagus tengok blue.. cerita benar..tegang lg kote..buang masa je filem2 sekarang bukan nya brmutupn..aku brpuluh tahun dh x tengok ceritr baru ni..promosi le kta baik2 x trjentik pn bulu roma aku nk tengok..meluat ada le..

    ReplyDelete
  16. Kempen boikot filem tanda putera. Kita penyokong PR harus menonton filem arahan Namawee yang memartabakan bangsa kita. Namawee adalah penyokong DAP. Maka kita sebagai sekutunya iaitu PKR dan PAS yang diketuai oleh DAP harus menyokong filem Nmawee daripada filem Tanda Putera.yeahh

    ReplyDelete
  17. Anon 17:24, nampak benor kome ni otak senteng. Org pr takkan buat statement bangang mcm ko ni. Kompom macai...

    ReplyDelete
  18. Anon 17:24 ni tanda macai lembu kondo.geng pr pikir guna kpala otak.puak be end pikir guna kepala b*t*h

    ReplyDelete
  19. tidak dinafikan filem2 melayu mmg xda kualiti.apatah lg drama2 tv.mmg cerita utk budak2 jela...adakah pengarah2 dmalaysia ni semua otak udang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah nonton ke sebelum komen?

      Delete
  20. 13 Mei angkara Dr M mahu rampas kuasa Tunku - Tamrin

    http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/18843-13-mei-angkara-dr-m-mahu-rampas-kuasa-tunku-tamrin

    ReplyDelete
  21. assalamualaikum sahabat2 senegara ku.. haha.. geli hati plak baca komen2 di atas.. pendapat saya : rasanya ramai di atas komen berdasarkan pic2 yang beredar di Internet skrg + ada unsur kepartian sikit = so ulasan yang hebat2 belaka pun terkeluar.

    maybe betul pengarah tu cuba menipu dan membazir duit rakyat tapi kita kena gak beringat, jika x betul sangkaan kita tu, fitnah jadinya dan saudara2 semua tau kan dosanya macam mn?

    cuma tertanya2 gak la, dalam ramai2 komen ni berapa ramai dah mencuba mengarah mana2 filem atau drama yang berlatar belakang kan hal sejarah atau ada di antara saudara2 rasa mampu buat lebih bagus dari filem tersebut? then boleh lah dibandingkan kualiti filem arahan saudara2 dgn pengarah tersebut..

    so ada siapa2 nak tawar diri..? atau semua cuma bab komen je hebat? hehehe.. Dana filem leh mintak kat gov.

    sekadar memberi pendapat.

    ReplyDelete
  22. dah gedik nk mengarah cerita sejarah, tapi tak particular langsung.. better xpayah jadi pengarah weh..baik bungkus je..xpayah bg org tgk.ni konon2 buat filem, then promote suruh org tgk, tapi sajikan cerita xberkualitii..kena komplen, suruh orang y komplen plk pg jadi pengarah..motip?bodoh jangan sampai ke langit awak.malu.hehe~

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...