Wednesday 29 October 2014

MAJLIS PEGUAM BERDIAM DIRI ISU BEKAS HAKIM MAHKAMAH PERSEKUTUAN DATO' SERI GOPAL SERI RAM BERTINDAK SEBAGAI KETUA PEGUAMBELA DSAI.



Sekumpulan peguam hari ini meneruskan tuntutan agar Majlis Peguam membuat ketetapan berhubung bekas hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Seri Gopal Sri Ram yang bertindak sebagai peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kes rayuan Liwat II.

Peguam terbabit, termasuk bekas naib presiden PERKASA, Datuk Zulkifli Noordin dan peguam pro-Akta Hasutan, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz, membangkitkan ketetapan Majlis Peguam sebelum ini bahawa hakim kanan yang bersara tidak boleh bertindak sebagai peguam di mahkamah.

Mohd Khairul sebelum ini mencadangkan pembentukan Majlis Peguam alternatif kerana badan sedia ada itu didakwanya mengambil sikap bersimpati dengan pembangkang.

"Tidak elok jika Majlis Peguam menggunakan dua prinsip berbeza apabila Anwar Ibrahim terlibat dan kewibawaan profesyen guaman pastinya tercalar dengan tindakan hipokrit seperti ini,” kata peguam berkenaan dalam satu kenyataan bersama.

Gopal Sri Ram semalam bertindak mengetuai barisan peguam Anwar dan mengemukakan penghujahan untuk pembelaan ketua pembangkang itu di Mahkamah Persekutuan.

Kumpulan peguam itu seterusnya menggesa Majlis Peguam meneliti isu tersebut serta mereka kerana ia akan memberi kesan ke atas imej badan berkenaan.

"Presiden Majlis Peguam tersebut mendiamkan diri yang boleh disifatkan sebagai tindakan hipokrit, dalam isu tindakan Gopal Sri Ram.

“Majlis Peguam gagal mematuhi ketetapannya sendiri dalam hal ini. Tindakan Majlis Peguam berdiam diri bercanggah dengan komitmennya untuk menegakkan keadilan tanpa takut atau memihak.

Para peguam yang menandatangani kenyataan bersama itu termasuk Faidhur Rahman Abdul Hadi, Azril Mohd Amin, Mohammad Yahya Zakaria dan Farah Nadiah Zainuddin.

Ia turut disokong oleh Zamzuri Mohamed Tahir, Ahmad Soffian Mohd Sheriff, Suhaimi Adnan dan Nadiah Hanum Md Nadzri.

Dalam ketetapannya, Majlis Peguam menggariskan prinsip bahawa hakim kanan dari mahkamah tinggi tidak harus bertindak sebagai peguam dalan pendegaran mahkamah, dan ini diamalkan sejak berdekad lamanya.

Badan tersebut menegaskan perkara itu dalam resolusinya susulan tindakan sekumpulan enam orang hakim yang bersara, yang menulis surat kepada Majlis Peguam untuk menyatakan kebimbangan mereka.

Sementara itu, setiausaha agung DAP, Lim Guan Eng ketika ditemui di Istana Kehakiman selepas menghadiri prosiding rayuan tersebut berkata beliau bersetuju dengan resolusi Majlis Peguam.

Bagaimanapun, pelantikan Gopal Sri Ram adalah keputusan peribadi ketua pembangkang itu, katanya.
"Secara peribadi, saya hormati resolusi Majlis Peguam, tapi saya fikir terpulang pada Anwar untuk buat keputusan,” katanya.

Para peguam Anwar, N Surendran dan Eric Paulsen turut mempertahankan pelantikan Gopal yang menurutnya tidak menjadi masalah kerana Mahkamah Persekutuan sebelum ini telahpun membuat ketetapan bahawa bekas hakim itu boleh bertindak sebagai peguam.

Surendan dan Paulsen memberi alasan bahawa Gopal selaku bekas hakim mahkamah persekutuan tidak mewakili Anwar di mahkamah yang lebih rendah tetapi yang setara dengan tahapnyna.

"Ini adalah Makamah Persekutuan, mahkamah tertinggi di negara ini,” katanya.

17 comments:

  1. Apa kira Nuar Matang Pauh. Dulu, I mean dulu la Abang Zul Kulim pun Lawyer Mat Matang Pauh jugak.Vrommm!!!!! Vrommm!!!!! Vrommmm!!!!!

    Mujur Tulang Besi Malaysia Waves bukan lawyer (Loya adalah), silap haribulan mau diambil jugak. Kah Kah Kah. Cakap Ting Tong Ting Tong. Isi Yillleeeeek inapochettt Kah Kah Kah. Boleh buat lagi style maki reporter utusan.

    Kah Kah Kah.

    Kau tengok betapa urang gilerrr (UG) ini semua

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab kena ada 2 majlis peguam. Sebab yang ada ni pro pembangkang.
      Sepatutnya berkecuali.

      Delete
  2. Petikan Malaysian Today yang agak Pro PR

    Pemimpin Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Malaya (MPPUM), Fahmi Zainol bertindak secara bebas tanpa persetujuan daripada mana-mana daripada 43 orang anggota dewan yang lain.

    Pengerusi Kolej Kediaman dan Luar Kampus, Mohd Faridzuan Karim berkata, program pidato Anwar tersebut tidak pernah dibincangkan secara bersama MPPUM yang lain dan pihaknya berasa terabai serta tidak dipedulikan olehnya.

    “Fahmi menggunakan kuasa sebagai YDP (Presiden) untuk membuat keputusan satu pihak untuk meneruskan program yang tidak pernah dipersetujui oleh MPP yang lain.

    Mohd Faridzuan menambah, MPPUM turut menentang tindakan Fahmi yang membawa Anwar ke kampus.

    Beliau turut mendedahkan bahawa kebanyakan pelajar yang hadir adalah bukan daripada pelajar UM tetapi dari luar.

    ReplyDelete
  3. Kira INI semua lakonan. Kah kah kah u r not wanted anymore. Pencen jer Lah. Mama kipas remote control pun kena bersara. Kamu tu paper lama. Cerita banyak takder value.

    Our hope is with Azmin Ali. Seorang reformist tulin. Nepotism perlu dinyah Dari PKR. Inshaallah kita berharap bawah Azmin nepotism DLM PKR akan dihapuskan

    ReplyDelete
  4. Surah Hud ayat 113
    "Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), api Neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan. "

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaum nabi luth suka buat kerja jubor menjubor tidak akan dapat pertolongan dan perlindungan dari Allah, dah lah meliwat, munafik kaki kelentong pulak tu...kaum nabi luth dan puak munafik adalah musuh Allah yg jelas nyata.

      Delete
    2. bawa 4 saksi atau 80 roran!!!

      Delete
    3. Kekuatan umno = bontot saiful

      Delete
    4. parti kencing@kotekan rakyat30 October 2014 at 07:51

      Kelemahan pkr = kote ketum

      Delete
  5. Anon 21:46,boring tul dengan komen ko ni...UG x hbis2...kl ko sewel,jngan nyibuk dlm blog org...blk liwat bapak ko lg baik..kah..kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anom 23:25,

      Kenapa, PANAS ker terasa Ayoq Mani 4cm masok dalam juboq awok???

      Koh kek koh kek

      Liwat Kemut Keliling...

      Delete
  6. takdak dlm undeng2 menyekat bekas hakim jadi peguam bela. majlis peguam tak gubal undeng2.

    ReplyDelete
  7. Bekas menantu jadi peguambela pun orait

    ReplyDelete
  8. Peguam2 tu dok tunjuk kebodohan depa. Orang Xangkat depa sebab depa tu standard peguam jual beli rumah saja, Kes2 besaq ni org Xmau depa.

    ReplyDelete
  9. Zul Nordin tu peguam ke? Ckp macam x reti undang2 je..

    ReplyDelete
  10. apa nak suruh bekas hakim business pasar malam atau goreng pisang. dah itu profesyen dia kenapa nak sekat. mana tahu dia banyak tanggungan, anak masih sekolah, bini ada 2,3, siapa tahu masalah orang. kalau tak bagi practice, majlis peguam nak bagi elaun ke. ke zul kulim nak support anak cucu orang tu, ke sapa sapa hakim yg nak practice

    ReplyDelete
  11. http://www.hishamnazir.net/2014/11/isu-hakim-pencen-menjadi-peguam-hadir.html

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...