Wednesday 4 September 2013

BENAR KAH .... SESIAPA YANG MEMILIKI KAD INI DIKECUALIKAN MEMBAYAR HARGA PETROL RON95 RM2.10 SELITER????


Sebaik saja Najib Razak mengumumkan kepada dunia bahawa mulai jam 12.01 malam 3hb September 2013 rakyat Malaysia akan dipaksa membayar lebih 20 sen seliter RON95 dan Diesel dari RM1.90 sen seliter menjadi RM2.10sen seliter dan RM1.80 sen seliter menjadi RM2.00 seliter telah mengundang pelbagai reaksi yang kurang senang didengar oleh Najib Razak, UMNO dan Barisan Nasional.

Rata-rata rakyat merungut dan menentang keras akan tindakan Najib yang rakyat anggap sebagai zalim dan menindas rakyat kelas bawahan yang ketika ini pun sedang sesak terhimpit untuk menjalani kehidupan seharian.

Paling tertekan ialah rakyat di luar bandar, kampong-kampong tradisional dan Rancanga-rancangan FELDA yang mana, kelompok inilah yang menyokong kuat UMNO dari dulu, kini dan mungkin tidak selamanya.

Warga inilah yang memberi kemenangan kepada UMNO dibawah pimpinan Najib Razak sehingga berjaya mengekalkan kuasa di Putrajaya walaupun dengan jumlah kerusi parlimen yang merosot dan sekadar mampu meraih 47% undi.

Tentunya kenaikan ini menyebabkan berlakunya rantaian limpahan berganda kepada setiap perkhidmatan apabila kosnya dinaikkan. Ia satu fenomena yang tidak dapat dielakkan.

Kerajaan tidak boleh menimbulkan kemarahan di kalangan rakyat dengan mengatakan kenaikan ini tidak memberi kesan dan tidak membebankan rakyat.

Alasan tersebut, katanya ibarat memperbodohkan dan memperlekehkan kebijaksanaan rakyat, sedangkan hakikatnya rakyat sebagai pengguna mau tidak mau akan terpaksa menghadapi bebanan terhadap kos sara hidup yang meningkat.

Jadi pelbagai cara rakyat meluahkan rasa geramnya kepada kerajaan atas tindakan yang dianggap mereka sebagai tidak adil dan tepat pada waktunya.

Ada yang menggunakan secara terus terang dan lantang menentang .. tak kurang juga secara sindiran dan lawak jenaka tetapi memberi kesan yang cukup menusuk kalbu pada yang kena.

Antaranya ialah rakyat memperli kononnya jika rakyat yang menjadi ahli UMNO dan mempunyai kad seperti diatas maka rakyat itu dikecualikan dari membayar harga yang dinaikkan sebaliknya mendapat diskaun khas sebagai penyokong dan pendokong UMNO yang cukup tegar.

Realitinya semua rakyat tahu .. tidak kira yang menyokong kuat UMNO atau pun pembencinya .. tetap juga menerima tempias peritnya.

Sekadar Omak Kau mengajak para penyokong dan pendokong UMNO merenung kembali sambil mempersoalkan diri mereka ..Adakah berbaloi selama ini memberikan sokongan kepada UMNO sedangkan golongan kamulah yang paling ramai menerima kesannya.

TEPUK DADA TANYA IMAN ... CUITKAN MINDA TANYA AKAL LOGIK .


13 comments:

  1. Ni sekadar pendpt ja la...aku rsa mnyak akn turun balik kot..sbb najib nk rakyat sma2 bg cadangan dlm bajet 2014..kiranya..nk dptkn balik kepercyaan rakyat la...tp efek dlm masa terdekat ni hrga barang akn naik....klau nk ikut ckp mnteri ayam tu..mmg xbleh pakai la...najib ckp..alasan nk naikkn hrga mnyak..sbb nk naikkn jmlah brim...waw...bodoh bukan??bg aku la..klau xnaikkn jmlah brim..bg je mnyak turun..aku rsa mmg untung la rakyat...tp nk buat cmner..madey pun ckp rmai yg bodo dlm umnu....yg aku nmpk skrg ni..turun ja jlnraya ramai2...sbb tu ja cra nk ttg mereka ni...polis..fru pun pakai mnyak..gula....gaji ni brapa sgt nk bndingkn dgn mnteri...pk la...nnt kerajaan umum gaji naik pun dh xguna..hrga barang dh naik..yg mati ni kita....yg tnggal kt kmpung...yg kerja biasa ni...klau berterusan cmni....kita akn ssh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku kalu dapat kad umno tu, aku cincang lumat2 lepastu aku sapu ngan taik anjing lepastu aku jemur lepastu aku masak berikan kpd ahli umno untuk dia mentahkedarah..aku buat macam sup lah biar dia tak perasan. Ha hahaha

      Delete
  2. Apa apapun..........JANJI DI TEPATI.................JANJI DI CAPATI..............JANJI DI TAHITIK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janji najib janji ditaikbabikan. Hehehe

      Delete
  3. Waaa..den pun nk apply kad ni lah...
    Mano nk dapek kad ni haa?
    Dokek Jompul ado ko? Tak kan nk nk poyi PWTC lak...jauh na tu..miyak maha kini..
    Ado sapo sapo bulih bantu???
    Bantut tul laaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. ekau poie jo rumah rais robengah, apply jadi jkk, mano tahu ado rozoki...

      Delete
    2. atau pun jumpo YB bangang yg asyik kena batang(sbb bini cantik leleh) iaitu YB bung mokhtar........hihihihihi

      Delete
  4. ekau boleh ambik borang kek mano mano macai karat biru...so, macai, tolong bantu kami yang miskin ni....kan macai dah kayo rayo kerana dek taksub dgn umno......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hek aleeh kad tu buleh buat sonang je jang ..kat cow kit je 50 sen je jang. Apo payah nyo. Hahaha

      Delete
    2. Kad umnu kad taik babi leparkan je kat dalam lubang jambang. Hihihi.

      Delete
  5. Ramai bijak pandai ( Cina, India dan Melayu ) sokong langkah ini sebab ada alasan tertentu ...Apa yang mereka tahu? Kita yang tak pandai ni menyalak membabi buta buat apa ? Kita carilah penjelasan dulu. Kad UMNO rasanya tak betul ada yang buat fitnah dan dosa kering ..tak takut pada Tuhan kot

    ReplyDelete
  6. kad UMNO = kad UNTUK MANUSIA NAJIS OTAKNYA...perkauman,menipu,mengugut,merasuah dll.itulah dasar syaitan babi AMENOO..orang2 UMNO lebih berkuasa dari TUHAN!

    ReplyDelete
  7. ada yang kata kalau bawa mati masuk kubur, boleh guna untuk masuk syurga....macam masuk free stedium untuk tenguk bola....!!!!!!!!!!

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...