Wednesday 2 April 2014

LAPAN BERANAK DI KAWASAN PARLIMEN KETUA PENERANGAN UMNO MALAYSIA TINGGAL DALAM SETOR TERBIAR SEJAK 2 TAHUN YANG LALU.



PONTIAN - Kesempitan hidup dialami memaksa lapan beranak di Kampung Parit Dato Onn, di sini, tinggal dalam stor terbiar, sejak dua tahun lalu.

Biarpun serba daif, Abdul Hadi Esa, 40, tabah menyara keluarganya dengan pendapatan tidak menentu mengambil upah melakukan  kerja kampung.

Bapa enam cahaya mata ini, turut melahirkan kesedihannya yang terpaksa membesarkan anak dalam suasana tidak selesa selain berharap ada pihak yang sudi tampil membantu mereka sekeluarga membaiki  rumah didiami.

“Setiap kali hujan, besen terpaksa digunakan untuk menadah air kerana banyak bumbung yang bocor. Manakala, dinding yang dibina daripada kayu pula mula reput akibat dimakan anai-anai.

“Kayu terpakai digunakan untuk menambah ruangan bilik dan dapur dalam stor ini. Saya cuma harap dapat diberikan bantuan baik pulih rumah seperti kayu dan zink,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Abdul Hadi berkata, tambah menyukarkan apabila mereka sekeluarga diduga dengan keadaan anak sulung terlantar selepas koma selama lapan bulan akibat kemalangan.

Meskipun tragedi itu sudah berlalu hampir dua tahun, kesannya masih dirasai kerana Mohd Nur Hakim, 16, yang mesra disapa Along, tidak boleh bercakap mahupun bergerak selain bergantung kepada susu formula khas sebagai makanan harian.

Abdul Hadi berkata, segala perbelanjaan perlu didahulukan untuk keperluan perubatan anak sulungnya itu meskipun menerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan Baitulmal masing-masing sebanyak RM300 sebulan.

“Along memerlukan penjagaan rapi, selain bekalan susu formula khas dianggarkan kira-kira RM1600 sebulan, lampin pakai buang dan salur air kencing turut diperlukan. Pada masa sama, saya menanggung empat anak yang masih bersekolah.

“Saya tidak dapat bekerja jauh dari keluarga, kerana Along memerlukan perhatian dan isteri yang menjaganya perlu dibantu bagi memudahkan pergerakannya,” katanya.

Jelasnya, Along kini sedang menjalani rawatan pemulihan sehingga akhir bulan ini, di rumah orang terlantar dan orang tua di Taman Nong Chik Johor Bahru.

13 comments:

  1. soalan-soalan yang dipatut ditanya oleh MP PR kepada Menteri YB Hisamuddin atau PM

    ReplyDelete
  2. Ôdôaidoi sblum kehilangan mh370 kan ada berita mas nk begabung dgan airasia..tapi air asia menolak..sbb merugikan air asia..g semak berita tu kt akbr smasa..yg de kt israil tu just saikoje...menutupi isu sbnar,bgitu juga imaj2 kt laut tu..just bermain psikologi dgan anda dn warga dunia..bgi mengkaburi situasi sbnar..hahaha anda tekena sapa untong sape rugi

    ReplyDelete
  3. Kalau kat Pontian, rumah@stor cam ni dah kira macam semi-D. Syukur la.. ada juga tempah nak bertuduh. Cuba gi tgk rumah Ahmad Maslan kat Spg Renggam. Level cam tu juga...so apa nak heran. Itu le contoh MP berjiwa rakyat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kontol mu la jawa...rumah mat maslan rumah banglo 2 tingkat siap ada kolam renang. Ko jawa koyo ketek mana tau. Rai mu koyo celeng beranak. Koh koh koh gobloq.

      Delete
  4. Jawa pontian....bebal punya...rmh dia mcm tu...kira bejiwa rakyat...apa kena mengena.....ckp pandai..rmh bocor suruh brsyukur..cuba kau duduk sana..nak x?

    ReplyDelete
  5. Zipzap...lu ni lurus bendoi tul la..tak faham bahasa kiasan langsung. Nasihat aku, baca, faham dan fikir. Org cam ni la BN suka...terima aje bulat-bulat tanpa berfikir...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zipzap syed tu spesis kurang pemahaman struktur ayat.dia hanya faham basic jer.jgn ler ngate dia.kesian ler kat dia.

      Delete
    2. Apalah b.kias....ni bkn kelas sastera....kalau support pr ok lah....satu team....straight 2 th point....

      Delete
    3. Tnye kt bro tu time ngundi dlu dier undi ape..??kalo dier ckp dier undi bn pdn muke smpai ke mmpuh la kne tipu wakakaka...

      Delete
    4. Ini sumer poyo... haktuihhhhhh

      Delete
  6. Mana MAT MASLAN TOKEY KONDOM TERBESAR DI ASEAN? APA DAH JADI MAT NGAN ORANG KO KAWASAN KO? KE KO TENGAH SIBUK JUAL KONDOM DI SERATA DUNIA MAT? KO SENANG LE NANG TAPI ORANG2 KO SUSAH PAPAKEDANA MAT. KATA KO CERDIK DAPAT 3.8 POINTER KO...TAPI DALAM HAL NI KO BODO DUNGU BONGOK DAN BENGAP. KLU AKU KATA KO MARAH TAPI MEMANG HAKIKATNYA KO BENGAP BODO SOMBONG.

    ReplyDelete
  7. Nasib kau lah salleh......suku sakat kau pilih orang bodoh dan tamak jaga negeri kau tanggunglah anak beranak.

    ReplyDelete
  8. Rasa nya dlm masalah yg en.salleh hadapi ini tak perlu di jadikan isu yg dipolitikkan..olih mana2 pihak pun?
    Sebaik2nya kita hulurkanlah bantuan derma yg ikhlas dan di salurkan pada en.salleh dan jugak pada orang2 miskin yg amat memerlukan sumbangan yang benar2 ikhlas dari hati kita semata2 kerana Allah.
    Pada sesiapa yg perihatin saya menyeru...bantulah pada sesiapa pun yg dlm kesusahan dan kesulitan hidupnya.
    Muga rezeki yg kita terima dan yang kita sumbangkan ini menjadi bekalan amal jariah kita utk di akhirat. IsyaAllah.amieN.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...