Thursday 2 October 2014

BERITA INI SUDAH PASTI PARA PENYOKONG DAN PENDOKONG UMNO GEMBIRA SAKAN ... HARGA LEMBU NAIK RM4,000 HINGGA RM5,000 SEEKOR.



Persatuan Ternak Terengganu (PTT) menjangka permintaan lembu tempatan untuk ibadah korban sempena Aidiladha di negeri ini tahun ini berkurangan berikutan harga ternakan itu yang tinggi berbanding tahun-tahun sebelumnya.

Pengerusi PTT Hamid Salleh berkata perkembangan itu berikutan harga lembu meningkat antara RM4,000 hingga RM5,000 seekor bergantung kepada saiz berbanding RM2,000 hingga RM3,000 seekor tahun-tahun sebelumnya.

"Kita jangka tahun ini orang buat korban berkurangan sebabnya rata-rata orang ramai yang kami temui mengeluh kerana tidak mampu untuk membeli kerana harga lembu tempatan mahal," katanya kepada Bernama ketika diminta mengulas mengenai harga lembu tempatan untuk ibadah korban yang mahal pada masa kini.

Menurut Hamid, masalah bekalan ternakan di negeri ini pada masa ini tidak berbangkit memandangkan ramai penternak membawa masuk lembu import dari Thailand dan Myanmar.

Beliau berkata pihaknya sedia membantu sekiranya orang ramai memerlukan lembu untuk membuat korban sempena Hari Raya Aidiladha ini.

Sementara itu, seorang pembekal lembu dari Kuala Terengganu, Wan Musa Wan Abdul Mutalib berkata kadar permintaan lembu yang diterima daripada umat Islam di negeri ini pada kali ini dilihat merosot teruk berbanding tahun-tahun sebelumnya.

Beliau yang juga anggota jawatankuasa PTT berkata beliau cuma dapat menjual antara 40 hingga 60 ekor sahaja berbanding 100 ekor tahun lepas.

"Bila bekalan lembu saya dapat harganya sudah tinggi, maka saya terpaksa jual dengan harga tinggi, jadi orang buat korban tidak banyak," katanya.

- Bernama
 

11 comments:

  1. Harap2 BN Kalahlah pada PRU 14

    Dah bosan sokong BN .. Barang Naik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua ahli umno celaka babi adalah lembu.

      Delete
    2. Biasanya lembu korban beli dari luar negeri. Kalu harga lembu di luar negeri spt Australia, India dll sudah naik, maka penjual di Msia pun akan naikkan jugak. Harga lembu bukan macam harga petrol

      Delete
    3. 20:29 projek besar NFC utk supply daging 1Malaysia dgn kos beratus ratus juta tu kemana pergi lembunye ...

      Delete
  2. Tu lembu2 NFC ke .. patutlh mahal .. ish ish ish ..

    ReplyDelete
  3. ya allah tuhan ku kau lakhanatkan lah najib dan semua menteri menteri nye momposkan lah mereka telah mengkianati rakyat negara ini dgn kenaikan harga barang ya allah ya tuhan ku ha[uskan lah mereka hancurkan lah mereka tunjuk mereka azap didunia atas perbuatan mereka ini amin taburkan lah doa kami

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doa mcm ni tak akan makbul. Salah2 hemat balik kat ko sendiri. Hati2 klu berdoa tu bhaii

      Delete
  4. Hensem lagi muka lembu kat atas dari menteri umno... celaka punya umno

    ReplyDelete
  5. skrgpn rmai org telah tunaikn korbn d kemboja sbb hrga lembu sna kurng dr 2k..

    ReplyDelete
  6. Lembu mahal
    Kereta mahalg
    Motor mahal
    Tol mahal
    Minyak mahal
    Cukai mahal
    Internet mahal
    Tv satelit / kabel mahal
    Insurans mahal
    Perubatan mahal
    Rumah mahal
    Belajar mahal
    Makanan mahal
    Pengangkutan awam mahal
    Taman2 tema mahal
    Gaji & elaun menteri mahal
    Gaji rakyat je yang MURAH
    Ada yang tak bergaji....

    Hinanya rakyat marhaen dibumi sendiri kekayaan negara dibolot pemimpin dan suku sakat sahaja

    ReplyDelete
  7. Ini semua kak jat lembu punya pasal hahahahahahahaha..!!!

    SIDE INCOME BUAT RAKYAT MARHAEN

    www.needjiadi.blogspot.com

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...