Thursday 9 October 2014

BERITA YANG MENYERONOKKAN PARA PENYOKONG UMNO/BN ... TAMBANG BAS SEKOLAH DIJANGKA NAIK ANTARA RM5 HINGGA 10 SEBULAN MULAI TAHUN DEPAN.



Apa lagi para penyokong UMNO/BN mau????? .. Bersyukur dan berterima kasihlah sebab anak-anak kita masih boleh pergi ke sekolah naik bas, lainlah macam anak-anak menteri kita.

Tambang bas sekolah dijangka meningkat sebanyak RM5 hingga RM10 pada Januari,berikutan keputusan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) memansuhkan harga siling pada tahun depan, lapor The Star hari ini.

Gabungan Pengusaha Bas Sekolah Malaysia memberitahu, ia akan dimuktamadkan pada akhir tahun ini, selepas mengadakan mesyuarat dengan pihak berkaitan untuk mendapatkan maklum balas mereka.

"Ia tidak akan menjadi kenaikan yang keterlaluan," ketua setiausaha gabungan itu, Md Saad Mohamad, dipetik sebagai berkata.

Bernama melaporkan, minggu lepas SPAD mengeluarkan harga siling bagi membolehkan ibu bapa, sekolah danpengusaha bas untuk menentukan tambang.

"Kami (SPAD) sebagai pemerhati akan memastikan tiada pihak terbabitmengambil kesempatan mengenakan harga yang berlebihan," kata Pengerusi SPAD Tan Sri Syed Hamid Albar (gambar) yang dipetik sebagai berkata pada Jumaat.

"Sekiranya kita terima aduan daripada ibu bapa mengenai tambang yang dikenakan terlalu tinggi, pengendali bas sekolah akan dikenakan tindakan tegas.”

Tetapi, Star melaporkan hari berikutnya ibu bapa kecewa dengan langkah itu kerana mereka sedang bergelut dengan kos sara hidup.

Menurut akhbar harian berbahasa Inggeris itu, langkah itu akan memberi kesan kepada 15,000 pengusaha bas berdaftar di seluruh negara dan berpotensi membawa tambahan 30,000 pengusaha bas tidak berlesen untuk mendaftar dengan SPAD.

Ketua Pegawai Eksekutif Fomca, Datuk ‎Paul Selvaraj memberitahu akhbar ‎itu kenaikan tambang juga perlu seiring dengan peningkatan kualiti perkhidmatan bas.

"Jika jumlah peningkatan yang itu berpatutan dan disertai peningkatan tahap keselamatan dan kualiti perkhidmatan, ibu bapa perlu menyokongnya kerana kita semua mahu satu sistem bas sekolah yang berdaya maju dan selamat," kataya.

Pada masa ini pengusaha bas mengenakan bayaran RM27.43 bagi setiap kilometer pertama dan RM2.05 untuk setiap kilometer berikutnya di kawasan bandar di bawah skim tambang dikawal sejak 2009 oleh Lembaga Pelesenan Perdagangan (LPKP).

Di kawasan luar bandar, tambang adalah RM20.62 bagi setiap kilometer dan RM2.02 bagi kilometer berikutnya.

Pengusaha bas sekolah meminta kenaikan tambang sebanyak 40% sejak Disember tahun lepas berikutan peningkatan kos.

20 comments:

  1. Bukan semua penyokong BN suka harga minyak naik. Cuma mana ada parti yg lagi ok dari BN. PAS ????DAP????PKR?????. Kalo ada parti yg baik dari BN aku akan menyokong mereka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelik komen ko....kalau tak suka harga minyak naik buat apa sokong BN ? BN tu ialah singkatan barangan naik ...samalah kalau ko takut ombak kenapa pergi mandi laut...Saya tak suka kat mana mana parti jadi saya tak sokong atau undi..abis cerita...peduli apa kat orang politik..tiada faedah pun kita buang masa ambil pusing bab politik kerana semua orang politik kat msia masih tahap IQ binatang sarkas aje...semua perkara dipolitikkan dan punca masaalah rakyat juga kerana politik...yang menyusahkan rakyat pun kerana politik juga...orang politik hanya berjuang untuk tembolok sendiri...itu adalah realiti bukan fantasi ...sebenarnya rakyat yang tidak cerdik kerana memilih orang politik yang mengigit balik tangan yang mengundinya

      Delete
    2. Jangan penting diri . Gaji kakitangan dah naik. Mp dan adun juga naik. Gaji minimum juga naik.
      Takkan pemandu bas tak nak naik gaji?.Takkan orang lain untung pemandu bas nak rugi?.
      Fikir juga orang lain. Jangan ingat diri sendiri saja.

      Delete
    3. Salam,
      Harga minyak naik pasti harga lain akan naik tiada apa yg nak dikecohkan. Semua harga ada rantainya yg berkaitan cuma masalahnya memang ada peniagaan yg naik harga yg tak sepatutnya, macam kedai kopi bila gula naik 20 sen air kopi segelass naik 20 sen, bila harga minyak naik 20 sen air kopi naik lg 20 sen jadi ini tak patut!!! Nampak sgt ambil peluang untung lebih. Begitu juga kedai kek kedai makanan yg lain kecualilah makanan mrk jual guna sekilo gula seliter minyak petrol .

      Delete
  2. Ok la tambang naik mcm barang naik gak...minyak naik...cuba bayangkan bamg.non naik minyak tentu barang dia naik....4cm jubo sepol dan chinadoll yg lunyai

    ReplyDelete
  3. HAHAAHAAA GAJI MP AKAN NAIK...TP ANAK2 MP TAK NAIK BAS SEKOLAH..T.K KERANE KEBEBALAN MENYOKONG BN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha..sbg org UMNO totok, aku sokong tambang bas naik dan klu boleh naikkan tambang STAR, ERL dan yg sewaktu dgnnya. Bior padan muka org PKR.

      Delete
  4. komen yang tidak cerdik, kutang dan penuh emosi....melambangkan sikap penulisnya...tidak kira daripada mana parti sokongan anda....bersikap matanglah dalam menulis...

    ReplyDelete
  5. Ada rafizi mengaum mengenai isu INI. Mana ada kakak admin woiiiii. Otak ninja turtle hanya mempertahankan segambut house DLM parti adalah. Balik2 kongkang move berjaya

    ReplyDelete
  6. Kami ahli umno amat bersyukur semua barang naik harga-bak kata menteri hassan malek-kita bersyukur sgt-brIm pun bole tangung semua kenaikan untuk setahun-mari la semua menyokong UMNO/BN utk kenaikan harga minyak

    ReplyDelete
  7. Woiii paria kajang move. Pi la lobi banyakkan lagi stesen minyak ada NGV. ITU baru nama pembangkang. INI bangsat hanya tau bodek boss Dan Bini boss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baiklah paria 1204. Paria company keluarkan NGV jgn tidor tau..nnt PARIA 1204 marah la...

      Delete
  8. Kami ahli2 PKR tepuk dahi sebab pakar strategi lupa yg Rakyat susah. Balik2 Kajang move. Dia mana bersuara pasal rakyat miskin. Naik gang2 TSKI dulu

    Boy Ulu Yam
    Reformist Kampung

    ReplyDelete
  9. Takpa takpa...yang pentingnya bila GST mula harga barang takkan naikkkkk...........kata menteri

    ReplyDelete
  10. naikkanlah RM100/km sekalipun...dulu ada LPKP ditubuhnya pula SPAD semata-mata nak bagi kroni boleh terus hidup dengan gaji/elaun tinggi alasan, maningkatkan mutu perkhidmatan pastu bagi amaran akan ambil tindakan jika kenaikan melampau? sudah2lah bersandiwara wahai pemimpin anda masih dapat segala elaun dan kemudahan sebab disokong oleh mereka yang 'buta'

    ReplyDelete
  11. besedialh mghdpi tekanan hdup dgn sgla kos yg akn nik. wlupn bljwn baru akn dumumkn hri jumat ni . x akn mnmpkn kselesaan bgi gulgn mcm kta pndptn rndh. tgn knan mbri tgn kiri mgmbl blk apa yg tlh dbri. akhrnya kita jga melopong msuk angin klr asp.

    ReplyDelete
  12. lps ni umno najibun blh buat stesen minyak 1malaysia, bassekolah1malaysia,dan apa2 ajela jenama 1malaysiadgn harga yg lebih murah..

    ReplyDelete
  13. Kita org umno mn la anta anak2 naik bas,low class.kita org suruh my driver anta ke intrnational school.ckp baik2 sket eh,kitaorg xkesah la tmbng bas nek pn.korng la bodo,knpe undi kitorg.korng miskin papakedana,kitaorg kayaraya.kitaorng sm2 umno,tp korng umno yg loser..heee

    ReplyDelete
  14. SIMPLE SIDE INCOME.

    www.rezekijiadi.blogspot.com

    ReplyDelete
  15. PM TAK PANDAI MENGENDALIKAN EKONOMI NEGARA...JOM TUKAR PM...
    TAK PASAL2 NENEK AKU KT KG PUN KENE GST?...
    ORG TUA TU BUKSN ADA INCOME RIBAN2...cuma petani biasa je...pehal pulak nk bli gula pun kena penangan gst?
    Klu org nk kene diebetes bukan sbb gula pun...semut mkn gula x kene pun??? JOM TUKAR PM!

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...