Saturday 11 October 2014

HEBOH DI ALAM MAYA PETROL DI INDONESIA HANYA RM1.73 SEN SELITER ... JAUH LEBIH MURAH DARI NEGARA KITA?????



Selamat malam dari Jakarta Indonesia.

Oh ya, guwe ngak mahu bilang apa-apa, tapi inilah cerita benar!

Guwe ade upah supir untuk bawa kami kesana kemari untuk kemana-mana tempat, guwe kene bayar duit petrol premium-nya.


Mahal juga harganya, 1 liter bersamaan 6,500 rupiah jika dalam Tukaran wang Malaysia baru RM1.73.
Mahal bangat nich, dah la tak ada subsidi.


Indonesia seliter RM1.73
Malaysia seliter RM2.30


Kah kah kah, okey, guwe mau pindah Indonesia,
cewekny hot banget.


Selamat malam semua.


Terkejut juga Omak bila diberitahu yang Petrol di Indonesia RM1.73sen seliter sedang sebelum ni diwar-warkan jauh lebih mahal.

Rupa-rupanya itu harga RON 90 bukannya RON 95 ... oleh itu apabila nak buat perbandingan pastikan ianya sama gred dan mengandungi oktan yang sama... perbandingan harus adil dan benar bukannya sekadar memutar cerita bagi tujuan mendatangkan kekeliruan.

Pada resit diatas tertera ditulis " PREMIUM HANYA UNTUK GOLONGAN TIDAK MAMPU ... SELAMAT JALAN "

Diperturunkan suatu artikel gred-gred petrol yang dijual di Indonesia.

Jakarta, EnergiToday -- Pemerintah dipastikan akan terus memberikan subsidi bahan bakar minyak (BBM) kepada masyarakat, namun subsidi tersebut bukan pada jenis premium, melainkan bahan bakar yang mengandung research octane number (RON) 90 yang harganya barada di tengah-tengah dari harga Premium dan Pertamax.

Nantinya bensin jenis baru ini akan dilepas di pasar dengan menggunakan subsidi juga, hanya saja, ongkos subsidinya lebih rendah daripada Premium. Harga RON 90 akan dijual oleh pemerintah sebesar Rp 7.000 hingga Rp 7.500 per liternya. Sehingga ongkos subsidi yang semula Rp 4.500 akan turun menjadi Rp 2.000-Rp 2.500 per liternya.

Menurut Staf Khusus Presiden Bidnag Ekonomi, Firmanzah, opsi RON 90 itu sudah diajukan untuk segera diterapkan. Dipastikan akan menjadi solusi untuk mengurangi beban subsidi yang setiap tahunnya terus meningkat.

Firmanzah menegaskan, RON 90 adalah merupakan bensin baru yang di dalam kandungannya adalah campuran antara produk Premium dan Pertamax.

Sebagai informasi, saat ini produk Pertamina yakni Premium memiliki RON 88 sedangkan Pertamax 92. Namun dipastikan RON 90 memiliki tingkat oktan lebih tinggi dari pada premium. (KTN)


KEBENARAN ITU PAHIT .. KEADILAN ITU PERIT ... PERJUANGAN ITU SAKIT... RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH .. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DI TOLAK.

21 comments:

  1. bukanya tinggi sangat kerajaan naikkan harga minyak,hanya 20 sen sahaja.kalau nak harga murah kau pindahlah ke Indonesia atau Thailand,jangan duduk sini.Atau kau guna basikal je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 20 sen aje?? Satu tanki penuh treler bawa barang brp puluh ringgit syrkt nk tanggung...kalau sykt tu ada 10 treler brp ratus kos tambahan?....pergi sekokah balik belajar matematik

      Delete
    2. Malaysia adalah negara pengeluar minyak tapi heran harga minyak dinaikan sesuka hati..dan kereta proton / produa dijual kat negara luar tersangatlah murah tapi kat negara sendiri dijual untuk rakyat dengan harga hampir 2X ganda....oh Malaysia tanah airku

      Delete
    3. Salam,
      Hanya rakyat bodoh je kata minyak di negara ini murah! Minyak di negara ini ron 95 berkualiti rendah kecuali ron 97 . Selama ini rakyat ditipu sebab jarang keluar melihat di luar sana, minyak negara byk nilainya tak seimbang dgn harga pasaran bererti bocoran telah lama belaku kalau tak kenapa kroni2 begitu kaya???? Cuma rakyat malaysia dihambakan dan diperbodohkan.

      Delete
  2. Mentaliti orang Melayu ..
    jika KERETA BAHARU YANG HENDAK DI BELI ..
    SOALAN YANG PERTAMA DI AJUKAN KEPADA JURUJUAL KERETA :-
    1 Litre bolih PERGI BERAPA JAUH .. MELAYU PUNYA OTAK..
    ... BANGSA CINA :-
    BERAPA KELAJUAN KERETA INI BOLIH CAPAI .. CINA PUNYA OTAK ..
    ....BANGSA INDIA :-
    ...... BERAPA RAMAI PENUMPANG BOLIH NAIK INI KERETA .. INDIA PUNYA OTAK ..
    JADI FIKIRLAH ..
    KALAU TAK MAMPU .. ?????
    jangan BERLAGAK ..!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kereta dh menjadi satu keperluaran zaman sekarang ni, bukan nk berlagak, kecuali yg x mampu nk pakai kereta mewah, nk pakai jugak, itu baru berlagak namanye ... mentaliti melayu, cina, India yg susah lebih kurang sama je ...yg nampak berlagak kau lh 17:51....

      Delete
  3. Sbb org melayu rmai yg miskin angkara umno bangsat yg menyonglap duit org melayu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. umno tu sape? bukan ke tok nenek ko tu totok umno. ko je yg nak pusing ke lain. ko bubuh la tok nenek ko tu bangsat. aku tak sanggup....huhuhu

      Delete
    2. 1926...bangsat tok nenek jangan diikut. yang ko ikut sampai sekarang ni apa hal?

      Delete
    3. tok nenek kita dulu bangsat sebab tak sekolah, tak ada internet, tak ada FB, tak ada youtube.... Sekarang ni semua dah ada, dah sekolah sampai U. Yang kita nak ikut kebangsatan nenek moyang kita tur nak buat apa 19:26?

      Delete
    4. Salam,
      Tot nenek kita dulu memang tak boleh ikut sebab mrk tiada pendidikan malah tiada pembangkang party besar waktu itu dan pilihan terhad. Skrg lain pilihan ada pendidikan ada penyokong juga ramai malah maklumat tak terhalang oleh kuasa tamak, maka inilah peluang melumatkan kuasa tamak sebelum kita di hancurkan.

      Delete
  4. Alhamdulillah... omakkau... teruskan bongkar..

    ReplyDelete
  5. Disebabkan 20 sen tu la semua harga barang naik..bodoh nyer statement..dugung pung lg pandai..nak ampu tu bertempat la

    ReplyDelete
  6. Kalau nak ikut cakap menteri cap ayam kalau nampak harga ayam naik kita beli daging pula.kalau nampak harga minyak naik kita beli minyak apa? Minyak kapak?

    ReplyDelete
  7. Macai memang bodoh sampai mampus..

    ReplyDelete
  8. ini semua salah henry ford. napa dulu buat kereta pakai minyak. napa tak buat kereta pakai air longkang ker

    ReplyDelete
  9. Bila nampak harga minyak jet naik kita beli minyak lintah plak.

    ReplyDelete
  10. Di USA mereka masih guna Ron87. Negara paling maju didunia. Usd20 minyak dh penuh...

    ReplyDelete
  11. Aku pnya bisnes, rumah dan tggl di Jkt indo , komentar di atas mmg 'BETUL' tp ada yg prlu di 'DI PERBETUL KAN' kalau sblm ni BBM 1 Liter adalah Rp15rb = RM2.10 n Rp 6,500 = RM 1.73 yg susut bkn pd Harga BBM tp Mata Uang Indo sering 'SUSUT' n klw di kira msih tetap sma hrga spt Malaysia n BBM di jangka naik 20 sen jga slps OKT n BBM mahal tp kereta/mobil , brg keperluan asas dapur jauh lebih murah dr Malaysia. 'MALAYSIA SEMUA NYA KEMAHALAN' hi3

    ReplyDelete
  12. Pundek BN, isi rm100 smlm tk dpt full tank. Biasa rm75 dh penuh...puiiii ABU

    ReplyDelete
  13. Umno babi...
    Minta org umno byar setiap liter petrol yg naik 20sen tu...umno bodoh...sokong umno mmng bodoh sampai mampos...tiada pertimbngan nk ckp dgn org umno lg kerna sumenya bodoh nk mampos...maki cacian paling layak untuk sedarkn org umno....ckp lembut x guna...pasal dasar bodoh x bole nk ajar...dia ingt umno nk jaga malaysia sampai kiamat ke...haramjadah punya org umno...finarijahanam umno...

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...