Friday 3 October 2014

ISU RON95 DAN DIESEL NAIK 20 SEN SELITER MULAI 2HB SEPTEMBER 2014 ... ARTIKEL TIMBALAN MENTERI CGPA 3.85, AHMAD MASLAN, RASIONALNYA MENGAPA RAKYAT PATUT TANGGUNG.



Berikut adalah artikel Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan berkenaan pengurangan subsidi RON95:

1. Purata subsidi seliter Ron95 yang diberi oleh Kerajaan BN kepada rakyat ialah 0.74 sen untuk tahun 2013 & 0.76 sen untuk diesel. Jika guna 100 liter maka rakyat diberi RM74, 1000 liter RM740 & 10 ribu liter RM7400 !!. Siapakah yang guna 10 ribu liter atau lebih Ron95 untuk setahun? Tentunya mereka yang berpendapatan tinggi & sederhana tinggi yang memiliki beberapa buah kenderaan.

2. Isian penuh minyak Ron95 utk sebuah motorsikal ialah sekitar 7.5 liter, kereta kecil sekitar 40 liter, kereta besar sekitar 75 liter. Jika 74 sen subsidi seliter, pemilik motorsikal isi penuh dapat RM5.55 subsidi, kereta kecil RM29.60 subsidi tapi kereta besar dapat RM55.50 setiap kali mengisi penuh Ron 95.

3. Pada bulan Februari 2013, harga pasaran Ron95 ialah 2.94 seliter tapi Kerajaan BN beri 1.04 subsidi jadikan Ron95 bersubsidi yang dibeli rakyat cuma 1.90. Diesel dalam tarikh yang sama harga pasaran 2.85, subsidi 0.95 dan harga untuk rakyat 1.90.

4. Pada Februari 2014, harga pasaran Ron95 ialah 2.83 seliter tapi Kerajaan BN beri subsidi 0.73 jadikan Ron95 bersubsidi yg dibeli rakyat 2.10. Diesel dalam tarikh yang sama  berharga subsidi 2.10 & jumlah subsidi 0.73 yg kebetulan sama dengan Ron95.

5. Pada Februari 2013 harga minyak dunia ialah USD122.47 setong dan Februari 2014 pula USD114.41. Pada 26 Sept 2014 minyak dunia USD102.06. Harga pasaran minyak dunia turun dan naik tapi kekal tinggi sekitar USD92-USD122. Harga pasaran minyak di Malaysia juga turun bila harga minyak dunia turun. Hari ini Ron95 adalah 2.58 & diesel pula 2.52.

6. Tapi rakyat Malaysia hingga 2/10/14 masih mendapat harga minyak yang kurang daripada harga pasaran iaitu Ron95 bersubsidi 2.30 dan diesel bersubsidi 2.20. Subsidi Kjaan BN hari ini utk Ron 95 masih ada iaitu 0.28 seliter dan diesel 0.32 seliter. Subsidi ini turun naik bergantung kpd pasaran minyak dunia & dasar Kerajaan terhadap subsidi tersasar kepada bersasar.

7. Jumlah subsidi minyak Kerajaan BN untuk rakyat adalah banyak iaitu 2009 RM6.2b (minyak USD62), 2010 RM9.6b (minyak USD80), 2011 RM20.4b (minyak USD111), 2012 RM24.7b (minyak USD112), 2013 RM24.8b (minyak USD110) dan 2014 subsidi sekitar RM21billion. Semua angka2 subsidi ini sangat besar yang sepatutnya diguna untuk pembangunan rakyat dengan lebih bersasar.

8. Ramai yang sudah jelas bahawa subsidi minyak Malaysia adalah tersasar sbb rakyat berpendapatan rendah dapat subsidi yg sedikit keran mengguna  motorsikal atau sebuah kereta kecil tapi rakyat berpendapatan tinggi dapat subsidi yang lebih besar sebab mengguna kereta besar & jumlahnya pula beberapa buah.

9. Sepatutnya subsidi diberi lebih kepada rakyat berpendapatan rendah & kurang kepada yang berpendapatan tinggi. Di Malaysia subsidi minyak jadi terbalik. Ini perlu dibetulkan dengan diberi pelbagai bentuk bantuan kepada rakyat yg berpendapatan rendah.

10. Negara-negara jiran pula tidak ada atau tidak banyak beri subsidi minyak, maka sebab itu harga minyak mereka tinggi dan berlaku penyeludupan yang merugikan rakyat & negara Malaysia. Tentunya agensi2-agensi penguatkuasaan sedang melakukan tanggung jawab masing-masing dalam satu team besar pelbagai Kementerian.

11. Kesan harga minyak kepada kenaikan harga barang pula mesti ditangani dengan sepadu. Memerangi orang tengah, banyakkan Pasar Tani, Pasar Borong, Pasar Ikan, pelbagai pasar lain, jadikan pasaraya sebagai penanda aras harga, buku panduan harga barang, senarai harga dalam akhbar, kuasa pengguna untuk memilih, kedai harga patut, Kedai Rakyat 1Msia, Akta Kawalan Harga & Anti Pencatutan/Profiteering, kawalan harga waktu perayaan, banyakkan program jualan-jualan murah, pemantauan harga oleh penguatkuasa, perniagaan jangan dimonopoli oleh kaum-kaum tertentu adalah antara kaedah2nya.

12. Rumusan tentang hal subsidi minyak ialah keperluan kepada pembetulan struktur subsidi dengan kaedah pembaikan kepada subsidi yg terbalik yang tidak rasional. Inilah antara sebab mengapa subsidi minyak dikurangkan 20 sen selain untuk lebih 20 ribu juta/billion ringgit subsidi itu diguna bagi menafaat pembangunan rakyat dan negara dgn lebih adil serta bersasar.

Terima kasih.

16 comments:

  1. Balik balik pendapatan tinggi yg guna lebih byk RON 95
    kita rakyat yg nak bas pergi kerja dan hny mampu guna perkhidmatan awam akan dikena tambang yg akan di naikkan Pemandu lori yg bawak sayur dan ikan akan kena kan tambahan dua kai Satu sbb minyak naik dan satu lg sbb hrg barang pun naik Bila bagi subsidi semua rakyat lah dapat tak kira lah kaya ke miskin Itu hak setiap rakyat sbb kita pengeluar minyak Masa bagi subsidi dulu semua rakyat layak tp bila kjaan boros hutang byk dah pulak utk org berpendapatan rendah sahaja Nak naikkan cukai kereta dan roadtax mahal takut dng negara pengeluar

    Semua org dr pemilik syarikat pengangkutan pemandu bas sekolah teksi akan naik kan tambang dan sewa Lori ada yg dimiliki oleh taukeh kaya dan ada yg dimiliki oleh indv yg cari makan pun akan naik kan hrg sewa atau kos pengangkutan

    Kos hidup naik sbb hrg barang naik Hrg barang naik sbb minyak naik



    ReplyDelete
  2. Taik babi tu bukan tau masalah rakyat... jenis anak haram jadah... rakyat banggang gak... pilihanraya nanti... undi gak... dah bodoh 7 keturunan nak buat cam mana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoit..hoit..lu jgn main kasar tau. Banjar ni sedara ketat aku tau....Rela aku serkup spender tutup muka cam org kastam pertahankan menteri CGPA 3.85 aku ni tau...Cam haremmm....

      Delete
  3. Taik babi tu bukan tau masalah rakyat... jenis anak haram jadah... rakyat banggang gak... pilihanraya nanti... undi gak... dah bodoh 7 keturunan nak buat cam mana...

    ReplyDelete
  4. Jangan marahkan dia.Dia jadi timbalan menteri kewangan hanya lulus darjah 3.jadi matematiknya tak cerdik sangat.kesian kan dia.lagi pun kereta dia guna air longkang dengan angin je.sebab tu muda bercakap.

    ReplyDelete
  5. Pandai jugak menteri buat perhitungan. Boleh tak menteri cop ayam kasi peratus perpecahan orang kaya, kelas pertengahan dan miskin sebagai pengguna minyak dan diesel. Zaman tahun 80 - 90 minyak kasi banyak murah sebab nak support perindustian kereta Mesia. Pada tahun 2017 ke 2018 nak mula paksa rakyat guna MRT croni minyak pun kasi nak harga antara rm 3.00 ke atas.

    ReplyDelete
  6. Bodoh mat pontian ni. Apa guna mentri2 yg bertimbun? Malas lembab..harga brg pun tak bole kawal!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawapan Menteri Banjar :: Ada aku kisah...kereta aku, rumah aku, dreber aku sampai ke spender aku pun gomen tanggung..pegi mampus la dgn rakyat marhaen...

      Delete
  7. Anon 14:21 kalau tak boleh kawal tak lah terok dari langsong tak tahu harga harga barang - cam yang tau harga kangkong rm 1. Cuba tanya menteri cop ayam hari teh tarik, roti kat kedai mamak dll.....

    ReplyDelete
  8. aku ada cadanganla, apa kata tarik aje abis subsidi tu..so kita bayarla rm2.58 ron95..bukannya apa, nak tgk
    1. lepas ni ada tak lg minyak naik
    2. menteri2 ni mngungkit tak lagi pasal subsidi
    3. brp pulak diorang bg brim
    lagi satu aku nak cabar kalau ada politician yg sanggup utk sbulan ambik gaji rm5900 utk buat bayar semua bil, jgn guna kemudahan kerajaan...supaya diorang ni btul2 tau susahnya nak cari duit, sebulan aje

    ReplyDelete
  9. Bodoh punya statement dari seorang bertaraf vip. Asyik bangkitkan yang kaya juga dpt subsidi. Yang kaya tu pun warganegara malaysia. Yang kaya itu jugalah yang bsyar cukai nak bayar gaji menteri. Jangankah nak nafikan hak seorang warganegara. Banyak cara lain lagi nak tambah hasil negara. Harapkan jkuasa pemandu? Dari dulu sampai sekarang tak ada cara lain selain kurangkan subsidi untuk rakyat. Kalau setakat nak jual bangunan dan istihar ada keuntungan aku pun buleh beb. La ni tak apa nak juai dah. Dah tinggai seluaq dalam aja le....

    ReplyDelete
  10. Apa yang diterangkan oleh penjilat Najib pada aku semalam tentang kenaikan harga petrol RON95 itu sebenarnya bukan kenaikkan harga petrol tapi kerajan tarik subsidi RM0.20 menjadikan harga petrol tersebut dari RM2.10 jadi RM2.30 seliter.

    Harga petrol RON95 tanpa subsidi adalah RM2.80 se liter. Oleh kerana itu tidak berbangkit soal harga petrol Malaysia naik sedangkan harga petrol diperingkat antara bangsa turun. Kerajaan BN masih memberi subsidi ada rakyat RM0.50 setiap liter yang diisi dalam tangki kereta atau motor.

    Hasil dari kutipan subsidi itu akan dijadikan BR 1M yang akan diagihkan pada pilihanraya yang akan datang dan selebihnya untuk membayar hutang yang dijana oleh Najib dan menteri kabinetnya.

    Ini semua adalah punca dari rakyat yang mengundi Barisan Nasional. Padan dengan muka kamu dan ahli keluarga kamu. Tahun depan bayar GST pulak.

    ReplyDelete
  11. Menteri umno macam haram... macai umno macam babi

    ReplyDelete
  12. Umno/bn CELAKA DULU KINI DAN SELAMANYA...CHANGE NOW SAVE MALAYSIA.

    ReplyDelete
  13. 20 sen pn nak kecoh....ibarat beli gula2 hack 4biji je.......rokik harga rm12 sanggup beli....ni naik 20 sen pun nk kira.....biasa kita isi minyak rm 20, skrg jadi 20.20, isi minyak rm50 jadi 50.20....20 sen je naik...itupun kecoh..jadi beban ke????

    ReplyDelete
    Replies
    1. kepala butuh hang...
      bodoh tak boleh ditolong...
      hang tau ka..kerana 2 kupang ni la ygmenyebabkab semua barang keperluan naik harga yg bukan2...
      aku nak tanya hang... gigi hang yg kecil tu kalau sakit sebatang..hanf boleh duduk ka.. tentu hang melompat cari ubat..cari klinik...
      pada hal gigi kecil saja pun..

      Delete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...