Monday 20 October 2014

MUFTI SELANGOR NAFI MAJLIS AGAMA ISLAM SELANGOR (MAIS) LULUSKAN PENGAJURAN " SAYA MAU SENTUH ANJING" (IWTTAD) TAPI KERATAN SURAT INI YANG BERLEGAR LIGAT DI ALAM MAYA APA KISAHNYA??????



Gambar yang diperoleh, dipercayai surat sokongan rasmi kepada penganjur program itu menunjukkan Mais memberi 'lampu hijau' pada surat yang bertarikh 9 Oktober 2014.

Menggunakan cop dan tandatangan Pengerusi Mais, Datuk Mohammad Adzib Mohd Isa, majlis agama itu dalam responnya bertulis "Penganjur 'IWTTAD' untuk makluman selamat maju jaya."

Mufti Selangor Datuk Seri Mohd Tamyes Abdul Wahid menafikan Majlis Agama Islam Selangor (Mais) meluluskan penganjuran "I Want To Touch A Dog" di Central Park, Bandar Utama di Petaling Jaya, semalam.

Tamyes  berkata pihaknya dimaklumkan Mais tidak pernah mengeluarkan sebarang surat kebenaran kepada penganjur dan mengatakan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) yang mempunyai bidang kuasa memberi kebenaran menggunakan padang awam.

"Tidak ada satu kebenaran untuk mengadakan program sentuh anjing," katanya hari ini.

"Itu hanya dibuat individu tertentu atas inisiatif sendiri."

Katanya, MBPJ perlu memberi penjelasan membenarkan penganjuran tersebut yang dipersoalkan matlamatnya.

"Perlu ditanya apa justifikasi kerana pihak berkuasa tempatan yang berhak luluskan atau halang, bukan di bawah jabatan agama atau majlis agama," katanya.

Ditanya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang mahu menyiasat program itu, beliau mengalu-alukannya.

"Saya ucapkan tahniah kepada Jakim kerana campur tangan. Sekurang-kurangnya orang ramai sedar perkara ini (sentuh anjing) tidak digalakkan," katanya.

Dalam satu wawancara sebelum ini, penganjur, Syed Azmi Alhabshi mengatakan beliau mendapat kelulusan daripada Mais dan polis untuk menganjurkan program tersebut.

Mohd Tamyes berkata Islam membenarkan penganutnya memelihara anjing untuk tiga tujuan; sebagai haiwan buruan, binatang terlatih untuk menjaga haiwan ternakan, dan sebagai pengawal keselamatan termasuk membanteras jenayah dadah dan narkotik.

"Tapi program kalau semata-mata berjinak dengan anjing sama seperti pelihara kucing; dipeluk, dicium, saya percaya itu bukan matlamat pelihara anjing dalam Islam," katanya.

Menurut mufti Selangor itu, matlamat penganjur juga dipersoalkan apabila anjing yang dibawa ke program itu kebanyakannya terdiri daripada baka jinak, dan bukannya yang garang untuk tiga tujuan berkenaan.

Katanya, walaupun penganjur menunjukkan cara membersihkan diri (samak) daripada terjilat anjing, tetapi penganut Islam juga perlu memahami najis "mughallazah" bukan semata-mata melalui sentuhan.

"Kalau matlamat mengatakan hendak orang ramai pelihara anjing di rumah dan dijadikan teman sekamar, itu bukan tujuannya.

"Malah mana-mana orang yang memelihara anjing maka malaikat rahmat tidak akan masuk ke rumah," katanya.

Ketua Pengarah Jakim Datuk Othman Mustapa dilaporkan berkata pihaknya akan menjalankan siasatan terperinci berhubung anjuran tersebut yang dianggapnya tidak sepatutnya berlaku.

Beliau yang kesal dengan sikap tidak bertanggungjawab pihak penganjur yang tidak prihatin dengan sensitiviti umat Islam di negara ini mengatakan Islam di Malaysia yang berpegang teguh kepada mazhab Syafie sudah jelas memperincikan bahawa anjing dan babi itu tergolong dalam najis berat.

"Acara itu tidak pernah dianjurkan sebelum ini dan ia merupakan kali pertama didedahkan kepada masyarakat, kita orang Islam dan agama sudah menetapkan dengan jelas hukum berkaitan anjing.

"Jakim akan segera menyiasat perkara ini dan sebarang tindakan akan dirujuk pada peruntukan yang ada," katanya dipetik laporan Bernama.

ULASAN OMAK KAU:-

Semenjak kebelakangan ini apabila dah tukar MB Selangor .. macam-macam hal berlaku ... bila diajukan soalan kepada MB Selangor tentang isu ini dia cakap tidak perlu ulas kerana isu lebih besar iaitu isu air yang perlu di perjelaskan kepada rakyat.

Rupa-rupanya sentuh akidah Islam isu remeh bagi Dato' Menteri Besar Selangor yang baru agaknya.

Sepatutnya dia mesti memberikan respon untuk redakan kegelisahan rakyat umat Islam dinegara ini amnya dan Selangor khasnya.

Apakah rasa gentar jika rakan dalam Pakatan Rakyat terutamanya dari DAP bertindak membantah jika jawapan nanti tidak ikut selera mereka?

Sebagai Ketua Eksekutif Negeri Selangor, Dato' Menteri Besar YAB Azmin Ali tidak boleh lepas tangan begitu sahaja.

Mohon respon yang menyakinkan daripada pihak yang berwajib demi memberi pencerahan dan kebenaran kerana pihak penganjur membuat tuduhan serius kononnya beliau mendapat kelulusan dan kebenaran dari MAIS dan Polis.

Jika pertuduhan beliau ternyata palsu dan fitnah mohon ambil tindakan segera dibawah peruntukkan undang-undang sedia ada keatas penganjur " I Want To Touch A Dog".


KEBENARAN ITU PAHIT .. KEADILAN ITU PERIT ... PERJUANGAN ITU SAKIT... RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH .. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DI TOLAK.

69 comments:

  1. MB slgor dan aljuboori satu anutan libral pluralisme....klu jantan jubo jantan pun dia tak kisah....nk ice cream pun dia tak kisah....tahniah rakyat selangor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya itu saja yang kamu tahu......pastinya kamu ulat dari lubang taik,,,he..he..he..

      Delete
    2. Bihtu apalagi
      Tak tau LA plak byk buat bodoh atau memang bangang

      Delete
    3. HUKUM MEMFITNAH DAN MENYEBARKAN FITNAH
      Satu sikap yang merosakkan sesuatu kebahagiaan umat Islam ialah 'suka membawa mulut', mereka-reka serta menambah cerita buruk, malah melaga-lagakan orang sehingga kisah yang pendek menjadi panjang.
      Ia juga disebut menabur fitnah iaitu menceritakan keburukan orang kepada individu tertentu dengan tujuan menimbulkan kebencian dan permusuhan terhadapnya.
      Antara faktor yang menimbulkan fitnah ialah dorongan perasaan terhadap orang lain, ditambah kekurangan iman dan tiada kefahaman mengenai larangan dan kemurkaan Allah, malah hati dan jiwa seseorang yang kotor, lemah tahap pemikirannya dan sukar menerima kebenaran.
      "Adapun orang yang berpenyakit dalam hati mereka, maka surah itu menambahkan kekotoran pada kekotoran yang sedia ada pada mereka dan mereka mati, sedang mereka berkeadaan kafir." (at-Taubah:125)

      "Dan janganlah kamu mengikut apa yang kamu tidak ketahui; sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya akan ditanya apa yang dilakukan." (al-Isra:36)

      Orang yang suka mengadu domba tidak akan masuk syurga, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Tidak masuk syurga orang yang suka mengadu domba."

      Sesungguhnya orang yang suka menghebah tuduhan yang buruk di kalangan orang yang beriman, bagi mereka azab yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat dan ingatlah Allah mengetahui segala perkara sedang kamu tidak mengetahui. "Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmat-Nya kepada kamu, dan sesungguhnya Allah amat melimpah belas kasihan-Nya." (an-Nur: 11-20)

      Delete
    4. Penganjur adalah ketua umno yg memang suka hal2 haram. Umno katakan...lepas anjur pesta arak anjur pulak pesta bogel lepas tu pesta sex dan lepas tu pesta makan babi cadbury. Mana ulama umno potor buriti yg kawin pelacur tu tak tegor ke? Mufti huruhara sanasini mana? Taknak anjur himpunan bughah ke pasal pesta sentuh anjing nih? Kalau nama umno semua yg haram2 berjoget nyanyi2 bogel sangat2 umno suka. Nanti wahai umno anjur pulak pesta korek2 puki ye...

      Delete
    5. Syabas cai 0002...lu dh mmbnggakn mak pak lu dgn komen yg 'bernas'...

      Delete
  2. Mungkin pegang hanjing ni umpama undang2 pengunaan khalimah allah oleh orang bukan islqm.Sarawak sabah boleh pakai kat semenanjung malaysia tak boleh.sesiapa bijak pandai boleh komen yang bernas disini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg indahnya kami d sabah sarawak wlaupn perkattan allah diguna dlm.gareja tpi umat islam yg bukan bergelar melayu (bajau,suluk,kadazan muslim murut dll tak trgamak.nk.pelok anjing mcm melayu bingai kat semananjung tu..nama islam saja lebih tpi kmungkran secara nyata trang2 berani buat memalukan umat islam seluruh dunia.

      Delete
    2. Btul tu anon 08:00.Melayu semenanjung melayu hapraak.

      Delete
    3. indahnya sabah & sarawak

      Delete
  3. Kebenaran itu pahit.keadilan itu perit.perjuangan itu sakit.rakyat benci pkrdappas.they are dead...
    banyak pemimpin ini sakit jiwa dan mental. Tak ada maruah...

    ReplyDelete
  4. Berapa orabg pergi ke majlis itu...3,000? 5,000? atau 10,000? Yg pergi cuma bebera orang gila saja. Tak sampai pun 100 orang...jadi kenapa disensasikan begini rupa? Tak payah lah nak heboh2kan cerita segelintir orang yg gila

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cai apa pun bermula dgn SATU...tkkn nk tngu anjing umpama kucing baru nk di perbetulkn...jgn lak lu pun berada dlm senarai 100 org tu...

      Delete
  5. 100 orang gile berpenyakit bahaya takut terkenan dengan penyakit hanjing kurap

    ReplyDelete
  6. 2118 kayu api sengoti...kalu tak cegah dari awal ,akan merebak lg besar akan timbul pulak benda lain yg pelek2.. puak ni bkn blh wat kira sbb babi dap dok blake

    ReplyDelete
  7. Omak.....ni hah...gambor2 posing baru zairil berpeluk dgn diyana. Omak kan pakar amik gambor2 kan...logik ke ini super impose. Payah position2 tu nk fake tu...mungkin omak x anggap lg ini politik longkang...sbb depa ni bkl idola melayu tajaan dap.

    http://parpukari.blogspot.com/2014/10/cili-kasi-taruk-zairil-khir-melayu.html?showComment=1413812509529#c1549078023237587710

    ReplyDelete
    Replies
    1. HUKUM MEMFITNAH DAN MENYEBARKAN FITNAH
      Satu sikap yang merosakkan sesuatu kebahagiaan umat Islam ialah 'suka membawa mulut', mereka-reka serta menambah cerita buruk, malah melaga-lagakan orang sehingga kisah yang pendek menjadi panjang.
      Ia juga disebut menabur fitnah iaitu menceritakan keburukan orang kepada individu tertentu dengan tujuan menimbulkan kebencian dan permusuhan terhadapnya.
      Antara faktor yang menimbulkan fitnah ialah dorongan perasaan terhadap orang lain, ditambah kekurangan iman dan tiada kefahaman mengenai larangan dan kemurkaan Allah, malah hati dan jiwa seseorang yang kotor, lemah tahap pemikirannya dan sukar menerima kebenaran.
      "Adapun orang yang berpenyakit dalam hati mereka, maka surah itu menambahkan kekotoran pada kekotoran yang sedia ada pada mereka dan mereka mati, sedang mereka berkeadaan kafir." (at-Taubah:125)

      "Dan janganlah kamu mengikut apa yang kamu tidak ketahui; sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya akan ditanya apa yang dilakukan." (al-Isra:36)

      Orang yang suka mengadu domba tidak akan masuk syurga, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Tidak masuk syurga orang yang suka mengadu domba."

      Sesungguhnya orang yang suka menghebah tuduhan yang buruk di kalangan orang yang beriman, bagi mereka azab yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat dan ingatlah Allah mengetahui segala perkara sedang kamu tidak mengetahui. "Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmat-Nya kepada kamu, dan sesungguhnya Allah amat melimpah belas kasihan-Nya." (an-Nur: 11-20)

      Delete
  8. Macam mana rasenya kalu cencen 24jota disarung kat jari hantu? Takda ka penganjur terpikiaq nak buat program lord of the ring 24 milion.saya rasa ramai yg nak ikot...tak payah mintak kelulusan ssiapa pon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...demi kerana politik...akidah pun nk dipolitikkn...hrp2 lu cuma rba dan bkn anon yg beragama islam...klu camtu mkn babi pun no hal cai...LGBT pun apa ada sbb isu cincin lbh pnting dari akidah...kutip je maklumat dari ceramah jlnan..yg pntng politik dan politik...

      Delete
    2. 21:49..ko tak terpikiaq ke nak buat program juboq of the ring. saya rasa ko le yg paling suka acara juboq menjuboq tu, anjing jauh lebih mulia kerana tidak buat kerja juboq menjuboq.

      Fuck U

      Delete
  9. Mb baru ni banyak bawa bala.dia pun bukan calon mb pilihan PKR PAS DAP harap gerakan terajang dia segera dilakukan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak lantik sapa pulok?
      Rapizi?

      Delete
  10. .... Semenjak kebelakangan ini apabila dah tukar MB Selangor .. macam-macam hal berlaku ... seolah-olah Selangor akan kiamat. Omakkau cuba spin.....he..he..he..

    Omakkau butakan mata, pekakkan telinga, bodohkan akal.... Sebelum tukar MB Selangor...isu kalimah allah, isu kitab orang kristian kena rampas ... isu leburaya kidex, isu hutang selesai diluar mahkamah...sampai sekarang tidak selesai.

    Inilah akibat masuk team longkang.... kelongkang lah tempatnya...he..he..he..


    ReplyDelete
  11. Kalu pas tegur kang, kata pas tak boleh kerjasama dengan sekutu.....
    kalu pas malas nak tegur pulak, dikatanya pas pun sama sokong pegang anjing.....
    Susah kalu macam nih...
    Baik kuar aje dari PR, habis cerita.

    ReplyDelete
  12. Aku rasa ko ni masuk team jamban la ...itu sebab busuk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu dah tak ada pilihan, bior masuk team jamban drp masuk team pegang anjing!

      Delete
  13. Kalu penganjurnya ada title syed...ada title alhabsie.....
    maka berbondong2 lah umat "islam" yang akan ikut sama.....
    tak kiralah sama ada masuk lubang tandas atau masuk lubang taik...
    heh heh

    ReplyDelete
  14. Habis surat yg ada t.t. pegerusi mais tu tipu ke atau mais pun dh gabra sbb bnyak pihak dh petikai lalu terpaksa berbohong...hai!! teruklh kalau mcm ni...mais tu kn badan yg ade kaitan dgn agama Islam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu yang pelik bin ajaib tu....

      Delete
  15. isu oktoberfest - org PKR jadi heroin
    isu IWTTAD - org PKR jadi heroin

    Camne la nak menang PRU14?

    ReplyDelete
  16. Sejak TSKI kena pecat, makin kelam kabut selangor dibuatnya.....
    Ada sesiapa nak nafikan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju..sapa suruh tendang pemimpin bersih... selangor bala

      Delete
  17. Kalu umno pandai, isu arak ngan anjing ni boleh buat PR tergolek dog kat selangor.
    Ada sesapa boleh nafikan?

    ReplyDelete
  18. Pas x pasal2 terperangkap dlm keadaan sikap pkr dn dap ni, ari tu pasal arak kene balun, yg ni pasal anjing pulak, pas x rasa rimas ke? nk bantah member x bantah kene balun, keluar je lh dr pr, esok lusa th ape2 lg program menghina Islam lg dibuat oleh pkr dgn dap ni...tp kuar pr je jgn join umno pulak nnti jd lebih jahanam....

    ReplyDelete
  19. Bergaduh tak guna, bertengkar pun tak guna . Jadi Aku nak cadangkan kita semua sebagai org Islam boikot saja penganjur ini (Syed Azmi Alhabshi). Sesiapa yang ada maklumat tentang peniagaan atau perusahaan yang di kendalikan oleh penganjur ini, sila hebahkan melalui blog ini supaya kita semua dapat maklumat untuk memboikotkan semua barangan dan perkhidmatan yang di tawarkan oleh syarikatnya, Ini juga akan menjadi tauladan kpd penganjur2 lain supaya perkara yg sama tidak akan berulang,

    ReplyDelete
  20. Kalau anjing laut, haram tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Menurut mazhab Syafiie (mengikut qaul yang muktamad) dan mazhab Maliki; semua jenis binatang laut/air harus dimakan sekalipun rupanya menyerupai binatang darat (kuda laut, anjing laut, babi laut dan sebagainya).

      2. Menurut mazhab Hanafi; Hanya ikan sahaja yang halal dimakan. Adapun haiwan-haiwan laut/air lainnya haram dimakan.

      3. Menurut Imam Ahmad; semua binatang laut/air halal dimakan kecuali dua sahaja iaitu; katak dan buaya.

      4. Sebahagian ulamak berpandangan; bagi binatang laut/air yang rupanya menyerupai binatang darat, hendaklah dilihat; jika ia menyerupai binatang darat yang halal dimakan, halallah ia dimakan. Contohnya; kuda laut, lembu laut dan sebagainya (jika ada). Adapun jika ia menyerupai binatang darat yang haram dimakan, maka ia haram dimakan. Contohnya; anjing laut, singa laut, babi laut, gajah laut dan sebagainya. Pandangan ini menjadi pegangan sebilangan ulamak-ulamak mazhab Syafiie sendiri.

      5. Menurut mazhab Syafiie; semua binatang dua alam haram dimakan. Contohnya; katak, ular, buaya, kura-kura, penyu, belangkas dan sebagainya. Mazhab Maliki menghalalkannya.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    2. Antara haram dgn haramjadah, lu dlm kmpulan yg mana ya cai...

      Delete
    3. Maknanya, kalu ikut mazhab syafie, tidak haram jika memegangnya. Tapi haram jika memakannya.

      Wallahu a'lam

      Delete
  21. Rasanya drp beberapa isu muktahir ini, kita dapat pengajaran yang bukan sedikit manfaatnya. Daripada tidak tahu menjadikan kita tahu. Daripada tahu sedikit, menjadikan kita lebih tahu. Daripada tidak ambil peduli, menjadikan kita lebih peduli. Mudah2an menjadikan kita lebih taqwa, mengikut apa yang disuruh dan menjauhi apa yang dilarang.

    ReplyDelete
  22. Yang dah tersesat jalan, kembalilah ke pangkal jalan.
    Yang dah terlanjur, kembalilah bertaubat nasuha.
    Yang buruk datangnya dari kita sendiri.
    Yang baik datangnya dari Allah.
    Yang buruk janganlah terus menjadi buruk.
    Yang baik teruslah bertambah baik.
    Yang hina janganlah terus hina.
    yang mulia, teruskan bertambah mulia.

    ReplyDelete
  23. Yang marah bukan bermaksud membenci
    Yang mengutuk bukan bermaksud menghina
    Semuanya satu tujuan
    Agar kembali ke pangkal jalan

    ReplyDelete
  24. Anjing haram tp PKR lagi haram jadah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang yang suka mengadu domba tidak akan masuk syurga, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Tidak masuk syurga orang yang suka mengadu domba.

      Delete
  25. Betul tu omakkau. Sekali ini Azmin sudah lebih muatan ! Isu Akidah jangan sekali di persendakan. Ia melibat terus Allah Yang Satu. Maka yang menganjurkan kemungkaran buka sikap cerdik dari akal yang waras sebagai seorang Islam. Jika beliau dari jenis sekular, elok saja berkawan dengan jin-jin kafir.

    MAIS sudah nafikan. JAKIM mahu siasat. Surat yang konon nya kelulusan sokongan, betul ke ? Tidak waras ke Mufti ?

    Pada hemat saya, mungkin satu cara membenamkan kredibiliti Jabatan Agama, yang tidak di sukai pihak kafirun semenjak kes bible. Si mangkok hayun mungkin menjadi talibarut atau atas gerakan sesuatu agenda.

    Melayu sekarang yang sudah ramai menjadi ulam yahudi dan nasara. Berhati jahat dan sentiasa ingin memusnahkan bangsa sendiri. Bukan jahil tetapi di sengajakan.

    Keep up omakkau. Libas yang sepatut nya di libas. Kebenaran itu memang pahit...

    ReplyDelete
  26. Penganjur tu saudara ali basi mak bapaknya x mandi junub lpas wat projek masa dulu2...lpas tu waktu siangnya bapaknya keluar g keje...kt umah bapak al basi ada se ekor anjing jantan...mak ali basi x puas lg dgn bapaknya mlm sebelum nya...jadi mak nya tgh gersang masa tu..
    Tiba 2 mak nya teringat ada sekor angjing jantan di luar rumah.
    Lalu mak ali basi panggil anjingnya yg bernama albasi..
    Albasi pun dtg lalu menjilat emak ali basi punya cipap..mak nya mengerang kesedapan..lalu mak nya mengolom albasi punya..
    albasi pun x tahan lalu menDogy mak alibasi...pancutan pun keluar dr anu albasi..
    Berkat henjutan yg padu hingga ke batu meriam mak alibasi maka maknya mengandungkn alibasi...bila dilahirkn maka diberi nama anak anjing tu syed ali basi..
    Sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. ali basi tu ahli parti gapo?

      Delete
    2. Engkau tahu dari mana bro? Rasanya engkau tu salah sorang dari keturunannya. Hanya keturunan saja yg tahu salasilah sendiri dan kaum kerabatnya. Kesian ko bro. Keturunan sy xtahu hal tak mandi jumud kuat henjut jadi alibasi. Org kata dah belum test mmg belum tahu. Hanya keturunan u yg dah test maka keturunan u sj yg tahu

      Delete
  27. Pegang anjing kena haram..pegang lelaki dengan perempuan Islam tu hari2..ada orang kisah..artikel mengong ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mu tu mengong, buat bandingan lelaki pegang perempuan dgn pegang/ sentuh Anjing. Mu tahu ko dak ANJING tu NAJIS BERAT serupa juga BABI biar reti getek hal humkum hakam nih. Kalu tak tahu hukum hakam baik dok diam

      Delete
  28. Aku nak tumpang citer siket. Family aku dulu bela anjing. Sebab kejahilan. Aku tak tau pun solat.

    Lepas tu bila dah paham sedikit, tak bela anjing lagi.

    Sampai skrg aku nyesal bela anjing tu. Betul2 jahil. Tak de pun apa yg best nya. Bila bapak aku meninggal, bergaduh pasal harta. Mungkin itulah akibatnya malaikat rahmat tak masuk dulu.

    Aku masih jahil skrg. Sbb aku jahil, aku berpegang pada fatwa yg majlis fatwa buat. Apa2 diorang yg tanggung. Aku tak percaya pada fatwa YB mana pun.

    Dalam bab anjing, aku berpegang kpd prinsis asas. Anjing adalah najis berat sebagaimana babi. Tak de beza anjing dan babi. Apasal nak sebok sentuh anjing dgn babi? What are you trying to prove?

    ReplyDelete
  29. Jika kita lihat fitrah semulajadi anjing, ia bukanlah binatang seperti kucing yang sewenang wenangnya akan datang menjilat atau menggesel badannya ke badan sesiapa saja. Contoh mudah adalah sifat dua binatang ini jika meminta makan daripada orang asing. Kucing akan mengiau manja minta makan dan malahan akan sengaja datang menggesel badannya di kaki manusia yang asing kepadanya. Anjing pula walaupun woof woof tapi akan mengekalkan lokasinya beberapa meter dari kita tanpa cuba mendatangi kita. Oleh itu ramai mengaatakan anjing ini binatang "lebih tau diri" berbanding kucing kerana anjing hanya datang menyentuh manusia apabila setelah manusia itu terlebih dahulu menyentuhnya. Bukan sifat semulajadi anjing datang tergedik gedik macam kucing yang selalu lebih dulu menyentuh manusia walau belum diberi green light.
    Jika difikirkan semula, sifat semulajadi anjing ini adalah sesuai sekali dengan tugasnya di dunia ini iaitu menjadi ujian kepada orang Islam. Seolah olah anjing tahu bahawa ada sesuatu pada dirinya yang boleh menghalang manusia islam dari bersolat. Oleh itu demi tidak mahu melakukan sesuatu yang bisa merosakkan solat manusia itu maka anjing akan sengaja menjarakkan dirinya daripada manusia yang belum begitu dikenalinya. Seolah olah anjing enggan mendatangi seseorang jika belum diketahui manusia itu "touchable" (non muslim) atau "untouchable" (muslim).
    Namun anjing tidak tahu siapakah manusia yang Islam dan siapakah yang kafir. Anjing tidak mampu membezakan kita berdasarkan pakaian, percakapan atau kelakuan kita. Di mata anjing semua manusia sama saja. Oleh itu anjing telah dikurniakan fitrah untuk membiarkan manusia yang memperkenalkan identiti dirinya. Anjing akan mengandaikan bahawa jika manusia didepannya itu adalah Islam maka sudah tentu manusia itu - demi menjaga solatnya - akan mengelak menyentuh si anjing kecuali jika ada keperluam mendesak. Oleh itu jika selagimana manusia tersebut tidak menyentuhnya, maka anjing akan menganggap manusia itu adalah Islam kerana seharusnya adalah fitrah seorang manusia Islam untuk sangat mementingkan solatnya. Menggunakan logik yang ringkas ini, anjing juga akan mengelak menyentuh manusia tersebut sewenang wenangnya.
    Tapi apabila berlaku kejadian dimana si manusia pula yang tergedik gedik nak menyentuh anjing. Maka logik anjing tu senang saja. Manusia ini sudah tentunya bukan Islam kerana para manusia ini kelihatannya tidak risau langsung akan risiko kepada solat mereka. So tak apalah jika anjing membiarkan "kafir kafir" ini menyentuhnya. Lagipun bukannya anjing yang start dulu. Anjing tahu bahawa mereka di dunia ini adalah sebahagian dari ujian pada orang islam.
    Mungkin juga maksud wof wof wof tu ialah "celakalah kamu orang yang tidak memberatkan solat. Rupanya kamu adalah sehina hina makhluk di muka bumi ini kerana tidak mampu menggunakan akalmu".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu analisa yang menarik

      .......Oleh itu jika selagimana manusia tersebut tidak menyentuhnya, maka anjing akan menganggap manusia itu adalah Islam.....

      Mana2 manusia yang menyentuhnya ..... faham2lah
      mana2 manusia yang menganjurnya.... lagi faham2lah

      Delete
  30. kadang-kadang terfikir juga..benda sebegini dijadikan sensasi..sbb bukan budaya..tapi kalau anak2 gadis islam berpegang tangan, menyentuh pipi tanpa ikatan sah..tiada pula disensasikan..sebegini rupa..ohh Malaysiaku..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu baru keluar dari gua ke cai...thniah sbb mnyokong pegang anjing dgn beralasan kpd prkara lain...

      Delete
  31. Banyak anjing..anjing PKR lg bahaya..wuf ..wuff

    ReplyDelete
  32. Takde sapa pun paksa pegang anjing. Taknak pegang sudah. Nak pegang pun tak salah. Pilihan ditangan kita.

    ReplyDelete
  33. Bila Ketua Pengarah JAKIM nak tangkap PM dan bini dia serta puak puak yang suka sangat bersalaman lelaki perempuan bukan muhrim?
    Bersentuhan kulit lelaki dan perempuan bukan muhrim lebih hina dari dari memegang babi dalam lumpur.
    Itu anjing memang najis yang boleh samak. Kalau dengan perempuan bukan muhrim boleh samak ker?
    Kenapa JAKIM x pernah bertindak hal puak UMNO yang menggalakkan perkara yang menghina umat Islam dengan bersentuhan lelaki dan perempuan bukan muhrim???
    Kalau VVIP buat semua ok ker???

    ReplyDelete
    Replies
    1. sentuh anjing jika basah kena samak bro...
      masjid2 di KL atau2 bandar2 lain mana2 ada tanah bro...
      jadi tak boleh solat... lagi besar dosa bro....

      Delete
  34. budak bahalol kerja kerajaan makan gaji buta , jawapan ini standard lah....

    ReplyDelete
  35. Ironinya tiada satu pun dr makhluk itu terkorban atau meninggal. Benda boleh disamak, samakkan lah. Rasanya niat ikhlas penganjur supaya ada dan wujud toleransi antara kaum. Barang dapat cuci bokeh cuci. Banyak yg meneguk najis d halalkan pula. Bila nak tutup kilang najis dgn tempat teguk najis????

    ReplyDelete
  36. KEBENARAN ITU PAHIT .. KEADILAN ITU PERIT ... PERJUANGAN ITU SAKIT... RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH .. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DI TOLAK.Kata kata ini yang selalu omak kau laungkan pada setiap hari..Tetapi omakkau masih lagi tak berpegang dibumi nyata..TSKI dh tinggal kenangan..yang penting sekarang kukuhkan pakatan bukan menulis untuk membuat orang benci pada pakatan.

    OMAK KAU DH GIVE UP KE DGN PAKATAN ATAU OMAK KAU MASIH LAGI BER MB KAN TSKI? SEKARANG NI TULISAN OMAK KAU SAMA MACAM UTUSAN MELOYA

    ReplyDelete
  37. nampak nye gitu lah anonymous 8:37...akhir2 ni omakau dh mcm xsebulu ngn MB baru... kalu check balek mmg omakkau semasa TSKI dulu sokong abis...la ni setiap mende berlaku kt selangor..omakkau mendahului utusan...manusia...jgn berkokok..punggung taik babi pun ada

    ReplyDelete
    Replies
    1. di harap omak kau kembali kebumi nyata dan tak perlu nak berselindung lagi.

      Delete
  38. walaupon aku tak setuju anjuran program tu tapi aku tetap tolak umno, umno ngan hanjing sama je..... haggagagaga

    ReplyDelete
  39. kerana mamat syed yang ATTENTION SEEKER ni islam di malaysia jadi keliru dan hura hara,cuba selidik mamat ni siapa sebenarnya...aku dgr mcm2 cerita masa dia uni dulu,para pengikut beliau tolonglah selidik...

    ReplyDelete
  40. program yang mendatangkan FITNAH!!!

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...