Monday 20 October 2014

SEKIRANYA PESTA SENTUH ANJING INI DI ADAKAN SEMASA TSKI MASIH MB SELANGOR.



Ratusan hadirin hari ini hadir pada acara “I Want to Touch a Dog” – sebuah acara bagi membantu orang ramai terutamanya yang beragama Islam untuk mengatasi persepsi negatif terhadap anjing.

Acara yang bermula pada jam 8 hingga 10 pagi di Central Park, Bandar Utama semalam itu turut memberi peluang kepada orang ramai yang beragama Islam untuk menyentuh anjing sambil diperhatikan oleh pemilik haiwan berkenaan.

Sebelum acara menyentuh anjing bermula, sebuah forum mini oleh penceramah antaranya seorang ustaz, seorang pemandu teksi berbangsa Melayu yang berpengalaman mengendalikan anjing serta doktor haiwan diadakan.

Dalam forum tersebut, hadirin diberi peluang untuk bertanyakan pelbagai soalan dan kemusykilan berhubung haiwan tersebut.

Selepas itu, mereka juga diberi taklimat dan diajar untuk melakukan sertu dengan cara yang betul sekiranya terdapat hadirin yang was-was atau memegang anjing dalam keadaan basah.

Selain menyentuh anjing, acara julung kali yang turut disertai oleh pelbagai lapisan masyarakat itu juga memberi peluang kepada hadirin untuk mempelajari cara-cara untuk berinteraksi dengan haiwan berkenaan.



Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar mengucapkan tahniah kepada penganjur dan orang ramai yang hadir pada satu acara yang membolehkan pengunjung, termasuk umat Islam, menyentuh anjing semalam.

Dalam kemas kini status Twitternya, beliau menyindir Exco Pemuda Umno, Dr Fathul Bari Mat Jahaya yang sebelum ini pernah menyebut bahawa 'kempen sentuh anjing' itu sangat janggal.

“Islam juga mengenai belas kasihan. Tahniah (penganjur) Syed Azmi (Alhabshi) dan semua yang datang,” tulis Nurul Izzah.

Namun, Fathul Bari membalas status itu dengan mengatakan: “YB Nurul Izzah, umat Islam sokong kempen ‘ihsan’ ke atas haiwan, termasuk anjing. Cuma kempen ‘touch (a) dog’ (sentuh anjing) sangat janggal,” katanya.

Melalui interaksi terkini, Ahli Parlimen Pantai Dalam itu menyindir Fathul Bari dengan berkongsi paparan skrin gambar surat, dipercayai daripada Majlis Agama Islam Selangor (Mais).

“Untuk ‘haters’ (mereka yang tidak suka) di luar sana, termasuk Ustaz Fathul Bari, acara termasuk tazkirah ringkas oleh ustaz (Mais),” katanya.

Kemudian Fathul Bari membalas: “YB Nurul Izzah, jangan emosi. Saya hanya sebut ‘sangat janggal’. Jangan bimbang OK. Saya tidak setuju konsep tersebut dan itu adalah hak saya memberikan pendapat.”

Semalam berlangsung acara ‘I Want To Touch a Dog’ (Saya ingin sentuh anjing) di Central Park, Bandar Utama, yang bertujuan membantu orang ramai, terutamanya umat Islam, untuk mengatasi persepsi negatif terhadap anjing dan dilaporkan mendapat sambutan.

Memetik laporan sebuah portal, sebelum acara bermula, sebuah forum memberi peluang kepada orang ramai membangkitkan kemusykilan kepada seorang ustaz, seorang pemandu teksi berbangsa Melayu yang berpengalaman mengendalikan anjing serta doktor haiwan.

Orang ramai turut diberi taklimat dan diberi tunjuk ajar cara melakukan samak yang betul sekiranya ada yang was-was atau memegang anjing dalam keadaan basah.


Memegang anjing walau dalam keadaan apa sekalipun adalah haram di sisi Islam.

Demikian tegas pendakwah bebas, Datuk Md. Daud Che Ngah, semalam.

Beliau yang kini berada di tanah suci Mekah memberitahu, tidak wajar seorang umat Islam memberi alasan mahu orang berani berdepan haiwan itu dan menjadikannya haiwan dikasihi.

Katanya, perkara itu terang-terangan bercanggah ajaran Islam dan jika dibiarkan, boleh merosakkan akidah.

Tetapi, menurutnya lagi, Islam turut melarang umatnya bersikap kejam atau menganiaya makhluk ciptaan Allah, termasuk anjing dan babi.

“Tidak ada satu hadis atau ayat al-Quran yang mengatakan umat Islam boleh memegang atau memelihara anjing (tanpa sebab kukuh tertentu).

“Hadis Bukhari terang-terangan menunjukkan bahawa memegang atau menyentuh anjing, hukumnya adalah najis mughallazah dan wajib dicuci (sertu) menggunakan air sebanyak tujuh kali dan satu dicampur dengan tanah.

“Jangan ikut telunjuk orang kafir yang sememangnya mahu menjahanamkan orang Islam, dengan cuba menghalalkan apa yang haram,” tegasnya.

Beliau berkata, hadis juga menjelaskan, malaikat tidak akan masuk ke dalam rumah seseorang yang memelihara anjing.

Katanya, perkara itu sangat jelas tentang hukum terhadap haiwan itu yang tergolong dalam kategori najis berat, jika tersentuh.

“Kalau dah sentuh pun tidak dibenarkan dan kena cuci dengan air sebanyak tujuh kali, apatah lagi jika memeluknya atau membiarkan ia menjilat mana-mana bahagian tubuh kita,” katanya lagi.

Bagaimanapun, beliau berkata, umat Islam hanya dibolehkan menggunakan anjing dalam dua keadaan, sebagaimana dipetik daripada kitab Baharul Wahfi, iaitu jika rumah seseorang itu jauh di pedalaman dan memerlukan anjing untuk menjaga keselamatan keluarganya.

Satu keadaan lagi, jelasnya, ialah apabila seseorang itu hendak pergi berburu di hutan dan memerlukan anjing bagi membantu pemburuannya.

Beliau turut menyelar pihak yang memandai-mandai memutarbelitkan hadis dan al-Quran, semata-mata untuk tujuan tertentu.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas program ‘I want to touch a dog’ di Dataran Bandar Utama, pagi semalam, yang turut dihadiri umat Islam.

Menurut penganjurnya, program itu diadakan bagi menghilangkan rasa takut orang ramai terhadap haiwan berkenaan, serta memberi kesedaran tentang pentingnya memupuk sifat kasih sayang sesama makhluk.

Mengulas mengenai perkara itu, Md Daud berkata, beliau tidak bermaksud umat Islam harus membenci haiwan yang diharamkan agama, seperti anjing dan babi.

Sebaliknya, beliau berkata, cukup sekadar tidak menyeksa atau menganiaya haiwan itu, sepertimana kita menyayangi binatang peliharaan lain.


HANYA MAU LONTARKAN SATU JER SOALAN .. KALAU TSKI MASIH MB SELANGOR ... AGAK-AGAK APA KATA PARA PERANCANG YANG MAU BELIAU DI TUMBANGKAN DARI JAWATAN MB?????

SEBAB OMAK NAMPAK PARA PENGAMPU AZMIN MASIH MEMBISU SERIBU KATA TIDAK BUKA MULUT BERKATA APA-APA.



KEBENARAN ITU PAHIT .. KEADILAN ITU PERIT ... PERJUANGAN ITU SAKIT... RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH .. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DI TOLAK.

159 comments:

  1. Omakkau tak pernah pegang anjing ke? Alamakkk

    Anjing ni najis je bukan asid sulfurik pekat. Pegi la pegang tak perlu diskriminasi haiwan. Yg paling utama pecahkan mentalblock tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benda najis berat,,,,,
      yang sengaja pegang dan peluk nak buat apa?

      Lainlah kalau terpegang...

      Kalau najis berat,
      sengaja pula dipegang dan dipeluk
      haram hukumnya
      sebab itulah kita kena belajar agama

      Delete
    2. hanjing dipegangnya budak2 nih..
      macam tak ada benda lain ker nak pegang.....
      dah tak ada benda lain ker nak pegang??

      errr...baju, tudung dan bra yg kena air liur anjing tu jgn lupa samak sekali yerr...

      Delete
    3. SAYA SOKONG RAFIZI MENJADI MB SELANGOR

      Delete
    4. Daripada belai belai , pegang pegang anjing ni lebih baik pergi rumah anak yatim belai dorang lagi dapat pahala

      Delete
    5. Adakah anda pasti dapat menyamak semua? Malulah pada tudung yang anda pakai.

      Delete
    6. Annymous 20 oct 23:07
      Hah. kenapa perlu malu dgn tudung??
      tudung itu hanya sehelai kain.

      Delete
  2. Mintak majlis fatwa kluarkan fatwa secara segera akan kedudukan umat Islam yg memegang anjing ni...amat bahaya sekali jika berlaku kekeliruan dlm hal ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janganlah marah mereka:
      mereka ini mungkin keturunan, org asli ke, atau batak ke atau dayak ulu atau kadazan ke atau siam ke.... tudung siapa pun boleh bubuh tudung... belambak org kristian pakai tudung.... lelakinya jubah serban ...

      Delete
    2. SAYA SOKONG RAFIZI MENJADI MB SELANGOR

      Delete
  3. apa kalo kite umat islam yg xpegang anjing nie so kite nie diskriminasi pada anjing ke????agak2 la kot ye pn...nk pegang anjing dlm keadaan darurat tu xpe la...cth nye bile kite nmpk anjing jatuh longkang n then kite selamat kn so kes mcm tu xpe gak...nie majlis juz utk nk pegang anjing...untuk ape???

    ReplyDelete
  4. Nak halalkan penganjuran kaitkan dengan peristiwa ashabul kahfi?...apalah bangang sangat!.Anjing peristiwa ashabul kahfi tu anjing penjaga/pemburu bukannya jenis chi hua hua @ poodle!....Dan tiada nas yang membolehkannya dipeluk cium!!


    Anakjatisgway

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak kisah kalu penganjurnya orang kapiaq. Tapi saya kesal apabila org Islam menganjurkan pesta ini. Apa tujuan sebenarnya?? Kalu hanya sekadar nak mengenali anjing atau menasihati org ramai jangan menganiaya anjing, cukuplah pakai banner atau kempen sahaja.

      Tak perlulah sampai nak ajak pegang anjing walaupun bole samak.
      Kalu nak buat pun biarlah dap buat. Buat kat penang nun. Kat melaka nun.
      Banyak benda lain yg lebih bermakna utk kita ajak orang lain buat/ amalkan. Cthnya tanam bunga, bela ayam, cabut rumput, lawat rumah org tua, beri sedekah dll yang lebih bermakna.

      Delete
    2. SAYA SOKONG RAFIZI MENJADI MB SELANGOR

      Delete
  5. Anjing bela berani la pegang, cuba pi pegang anjing kurap tepi jln tu kalo nk sgt pegang.apala org islam, senang sgt ikut program cengini.apala nk bangga sgt dpt pegang anjing tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. 0804..Fuck U

      Pegang anjing haram ker?
      Pegang tangan awek tak haram ker?

      Pegang anjing bole samak - tak ada dosa pun walaupun sikit
      pegang awek - ko nak samak cam ne? - kecuali ko taubat tasuha.....

      So guna otak.
      Fuck U

      Delete
    2. Book 002 , Number 0551 :
      Ibnu Mughaffal katanya: Rasul Allah ( saw ) memerintahkan pembunuhan anjing-anjing , dan kemudian berkata: Bagaimana dengan mereka , i. e. tentang anjing yang lain? dan kemudian konsesi yang diberikan (untuk menjaga ) anjing untuk berburu dan anjing untuk ( keselamatan ) dari kumpulan itu , dan berkata : Apabila anjing menjilat perkakas yang digunakan , basuh ia tujuh kali, dan gosok dengan bumi kali kelapan .

      Delete
  6. waaahhh sejak ada mb baru nmpaknya selangor semakin maju kedepan....selepas ni mungkin akan diadakah program sentuh ke MALU an pulak!!!!!! kaaah kaah kaahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. 0809..
      program sentuh ke MALU an mak hang kot?
      Fuck U

      Delete
  7. Rata rata Melayu bising dan hina anjing sebagai najis , tetapi tak sholat jugak dan ada yang gila kan arak...

    Yang bahalol tetap bahalol , lebih sedih miskin dan bahalol.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAYA SOKONG RAFIZI MENJADI MB SELANGOR

      Delete
    2. Lepas ni buat kempen pegang babi.....pasty kempen makan anjing dan babi....bahalol

      Delete
  8. Pesta arak dah buat.....pesta anjing dah buat jugak...pesta sentuh babi belum lagi....harap tok tik guru dan kalit samat..mujahit..ulamak dlm PAS hadir sama memeriahkan lagi pesta tsb....dah kata PAS ni bangang tak abis2...last acara makan babi pulak....akibat berkawan drngan syiah...pluralisma...libral...komunis ...pas jadi tisu jamban...doa hancutkan org lain kena kat batang hidung sendiri....FUCK YOU la PAS......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuck U 08:11...

      Pegang anjing harammmmmm
      pegang awek K-pop tak harammmm???

      peluk anjing harammmm
      peluk datuk lee chong wei/ datuk Sharuk Khan tak harammm??

      Fuck U la 0811

      Delete
    2. Book 002 , Number 0551 :
      Ibnu Mughaffal katanya: Rasul Allah ( saw ) memerintahkan pembunuhan anjing-anjing , dan kemudian berkata: Bagaimana dengan mereka , i. e. tentang anjing yang lain? dan kemudian konsesi yang diberikan (untuk menjaga ) anjing untuk berburu dan anjing untuk ( keselamatan ) dari kumpulan itu , dan berkata : Apabila anjing menjilat perkakas yang digunakan , basuh ia tujuh kali, dan gosok dengan bumi kali kelapan .

      Delete
  9. anon 08;11 ko ni tidur sekelambu dgn babi ke...nurul izzah tu yb PAS ke? program ni takde kena mengena dgn PAS...program sentuh babi nanti harap MB datang merasmikan..haramjadah lu PKR

    ReplyDelete
    Replies
    1. 0821....Fuck U.

      belajar agama tak?
      pegang anjing samak aje la. Tak dosa pun kalu dah samak.
      Pegang awek? Ko samak pun tak kan hilang dosa dia kecuali ko taubat.

      Faham???
      Fuck U

      Delete
    2. Anon 8.21
      Walau pun itu anjuran PKR tapi PAS dalam Pakatan Rakyat...pesta arak kalit samat dari PAS tak bantah makna kata PAS setuju.....PAS dlm PR kan hebat.....hebattt.....?kikiki

      Delete
    3. 0831...jangan fitnah pas boleh tak?
      Fuck U

      Delete
    4. Ko nk ckp apa ni bodo....pakatan tu kan ada dap pkr dsn pas siall....klu pas tak setuju pegi bantah buat demo la...unit amal sial ko wat apa skg...klu pas duk diam makna kata pas pun setuju pasal pesta arak...srntuh anjing dan mungkin akn dtg sentuh babi....sial

      Delete
    5. Book 002 , Number 0551 :
      Ibnu Mughaffal katanya: Rasul Allah ( saw ) memerintahkan pembunuhan anjing-anjing , dan kemudian berkata: Bagaimana dengan mereka , i. e. tentang anjing yang lain? dan kemudian konsesi yang diberikan (untuk menjaga ) anjing untuk berburu dan anjing untuk ( keselamatan ) dari kumpulan itu , dan berkata : Apabila anjing menjilat perkakas yang digunakan , basuh ia tujuh kali, dan gosok dengan bumi kali kelapan .

      Delete
    6. 0853...
      Fuck U
      Ada nas sebut sentuh anjing/ babi berdosa besar?
      kalau dah samak pun dosa besar lagi kah?

      Fuck U 0853 belajar agama kat mana?
      Gombak kot?

      Delete
    7. Book 002 , Number 0551 :
      Ibnu Mughaffal katanya: Rasul Allah ( saw ) memerintahkan pembunuhan anjing-anjing , dan kemudian berkata: Bagaimana dengan mereka , i. e. tentang anjing yang lain? dan kemudian konsesi yang diberikan (untuk menjaga ) anjing untuk berburu dan anjing untuk ( keselamatan ) dari kumpulan itu , dan berkata : Apabila anjing menjilat perkakas yang digunakan , basuh ia tujuh kali, dan gosok dengan bumi kali kelapan .

      Delete
    8. 0948....tak ada pun sebut pegang anjing tu dosa besar....
      Yg ada cuma kalu kena anjing samak aje.....

      So mana hadis yg kata haram/ dosa besar kalu pegang anjing?
      adakah sudah samak masih lagi dosa besar?

      Delete
    9. SAYA SOKONG RAFIZI MENJADI MB SELANGOR

      Delete
    10. awk bodo, sial sendiri

      Delete
  10. "Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram." Riwayat Ibnu Majah
    http://fenditazkirah.blogspot.com/2012/12/jangan-bersentuhan-lelaki-perempuan.html

    ReplyDelete
  11. Balek kpd Allah dan Rasul...dh Allah melarang...Rasul pulak tak izin...jgn la buat perkara haram tu...syg bukan bererti kena belai dan sentuh binatang larangan Allah ni...dlm keadaan dharurat pun bila kita bantu haiwan ni masih kita kena samak..ini kan pulak sengaja...jgn buat dosa tak tentu pasal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuck u...
      Bila masa pulak Allah larang pegang anjing?
      Allah hanya suruh samak kalu terpegang/ memegang.
      Yg Allah larang ialah: makan daging, darahnya atau apa2 lain yyang seangkatan dengannya....

      Tak percaya?
      Ada kah ayat yang melarang orang pegang anjing???
      Ada kalu, kasi laa

      Delete
    2. Mmmm....Susah klau belajar ikut akal semata2!semua nak diliberalkan. Mmglah dlm AlQuran tiada ayat larangan...sama dgn Cara/kaedah bersolat pun tiada AlQuran...sebab itu adanya hadis nabi!
      Ke kau ni jenis anti hadis!

      Delete
    3. Ko baca Al-Quran sajakah. Hadith ko lempar ke mana?,

      Delete
    4. 08:50...Fuck U
      Tolong bagi hadis nabi yang tak benarkan orang pegang anjing.......
      Tolong bagi hadis tu...

      Fuck U

      Delete
    5. Tiada nas yang menyatakan menyentuh babi dan anjing itu haram sebaliknya yang menyatakan haram itu adalah memakannya.Kita perlu jelas pandangan Islam terhadap dua makhluk yang Allah cipta ini.Kedua-duanya adalah ciptaan daripada Allah dan Allah tidak menjadikan sesuatu itu sia-sia sebaliknya setiap sesuatu itu ada hikmahnya.

      "Apabila bekas seseorang kamu dijilat oleh anjing (seperti meminum air didalamnya) maka sucikanlah dengan membasuhnya tujuh kali basuhan pertama hendaklah dengan air tanah (air yang dicampurkan dengan tanah)." (muslim(279)).
      menurut riwayat Al-Daruqatni 1/65 salah satu daripada air itu ialah dengan air tanah.

      Najis Mughallazah (berat) Anjing dan babi.
      Dalil menunjukkan bahawa anjing dan babi adalah najis berat ialah kerana tidak memadai membasuhnya sebanyak sekali air seperti mana najis-najis yang lain. Bahkan mestilah dibasuh dengan tujuh kali. salah satu basuhannya ialah dengan air tanah. Sebagaimana dalam hadis yang lalu iaitu hadis berkenaan dengan anjing yang menjilat bekas air. Babi diqiaskan kepada anjing (dari segi najisnya) kerana babi lebih buruk keadaannya daripada anjing.

      Keadaan yang membolehkan kita sentuh anjing tanpa samak ialah ketika mana dua-dua dalam keadaan kering tapi jika mana salah satu nya basah wajib samak tapi kalau boleh elakkan la sentuh walaupun dalam keadaan kering ini kerana dikhuatiri timbul was-was betulkah ianya betul-betul kering.tapi ini khas utk anjing sahaja kalau khinzir samada basah atau kering wajib samak.

      Tidak ada persoalan tentang khinzir samada ianya kering atau basah hukum menyatakan wajib samak.Imam Syafie mengqiaskan basah di badan anjing itu sama dengan air liurnya.jadi air liur anjing adalah najis dan wajib di samak bukan sebab bulu melekat pada diri kita atau lain-lain.

      Hukum memelihara anjing tanpa ada sebab adalah HARAM sepertimana Hadith Rasulullah SAW : “Barangsiapa yang memlihara anjing bukan untuk menjaga gembalaan atau berburu, maka amalannya akan dikurangkan setiap hari satu qirath (4/6 dinar).” (HR. Bukhari)

      Delete
    6. 0854/ 0850 ...Fuck U

      mana hadisnya?
      Mana hadis yang melarang orang pegang anjing?
      Mana hadis yang kata orang pegang anjing haram dan berdosa besar?

      Kalau pegang anjing tapi samak dengan bersih - haram lagikah/ dosa lagikah?

      mana hadisnya?
      Aku tunggu

      Fuck U

      Delete
    7. Woii..jangan memandai mandai kata cara solat takde dalam Al Quraan...sila rujuk ayat yang menerangkan cara cara bersolat ketika sedang menghadapi peperangan keh keh keh

      Delete
    8. Book 002, Number 0551:
      Ibn Mughaffal reported: The Messenger of Allah (may peace be upon him) ordered killing of the dogs, and then said: What about them, i. e. about other dogs? and then granted concession (to keep) the dog for hunting and the dog for (the security) of the herd, and said: When the dog licks the utensil, wash it seven times, and rub it with earth the eighth time.

      Delete
    9. Setuju dgn 08:22! Masalahnya sekarang - ramai Melayu kononnya nak jadi Melayu liberal tanpa memahami konsep liberal sebenarnya mengikut hukum agama. Tak menghairan apabila pemeliharaan anjing sebagai binatang kesayangan (pet) akan menjadu kemegahan orng Melayu pada sstu hari nanti. Pengaruh iluminati sdng bergerak secara terancang dan halus dlm mempengaruhi pemikiran orng Melayu Islam yg lemah akidah mereka! Malang sungguh!

      Delete
    10. Woiii 0850/ 0854... Fuck U

      Mana hadis yang sebut haram pegang anjing?
      mana hadis yang sebut dosa besar pegang anjing?

      Fuck U
      Gua tunggu

      Delete
    11. Book 002 , Number 0551 :
      Ibnu Mughaffal katanya: Rasul Allah ( saw ) memerintahkan pembunuhan anjing-anjing , dan kemudian berkata: Bagaimana dengan mereka , i. e. tentang anjing yang lain? dan kemudian konsesi yang diberikan (untuk menjaga ) anjing untuk berburu dan anjing untuk ( keselamatan ) dari kumpulan itu , dan berkata : Apabila anjing menjilat perkakas yang digunakan , basuh ia tujuh kali, dan gosok dengan bumi kali kelapan .

      Delete
    12. 0926....memegang dengan membela adalah 2 perkara yang berbeza.
      Dalam hadis ada disebut, membela anjing adalah haram kecuali utk beberapa tujuan spt yg disyaratkan. Yang ni org melayu kena faham. kena faham yg bela anjing sbg pet adalah berdosa/ haram.

      TAPI...kalu memegang anjing, hukumnya apa? kalau pegang atau terpegang, samak aje. 1 bhgn air bercampur tanah dan 6 bhgn air bersih. Suci. tak ada lagi najis mughalazah. Tak ada dosa lagi. Tak ada haramnya lagi.

      Faham tak?
      Jangan pulak ko samakan hukum bela anjing sama dengan hukum pegang anjing pulak yerrr

      Delete
  12. Ooi Azmin, bila ada permohonan untuk mengadakan pesta yg ada kaitan dg Isiam ko rujuklah dulu kepada JAIS ke atau Mutfi ke kerana mereka lebih bijak dp ko berkaitan dg Islam. kalau ko tak langsung berkaitan dg Islam . Aku cadang ko adakan jawatan penasihat ugama Islam di Pejabat ko.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 08:47..ko ingat pesta tu ada minta kebenaran azmin????
      Fuck U

      Delete
    2. Sebagai MB dia da kuasa untuk membatalkan apa2 saja dlm negerinya.

      Delete
    3. Alah..kalau tak dpt kebenaran takkanlah boleh dilaksanakan? Mestilah azmin yg suruh tu. Tu pun tak boleh fikir ke?

      Delete
  13. Belajar dan dapatkan ilmu dari berbagai ilmuan kerana kalau setakat seorang ilmuan beri pendapat mungkin beliau tertinggal sebahagian yg lain. Bab anjing dalam syarah mahzhab Syafie asal bulu anjing itu tidak najis tetapi anjing sentiasa menjilat badannya sebab itu bila keaadaan basah samada anjing atau pemegangnya maka kena samak kerana mahzhab Syafie menqiaskan hadith Rasullullah SAW yg menyuruh membasuh/samak bekas makanan anjing kerana jilatannya. Janganlah kita melebih-lebih dan mengurang-gurang dalam bab ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. baginda suruh samak kalu dah kena najis anjing/ babi
      tapi baginda tak sebut pun hukum pegang babi/anjing tu haram/dosa (apatahlagi kalu lepas pegang tu kita samak)

      Delete
    2. Book 002 , Number 0551 :
      Ibnu Mughaffal katanya: Rasul Allah ( saw ) memerintahkan pembunuhan anjing-anjing , dan kemudian berkata: Bagaimana dengan mereka , i. e. tentang anjing yang lain? dan kemudian konsesi yang diberikan (untuk menjaga ) anjing untuk berburu dan anjing untuk ( keselamatan ) dari kumpulan itu , dan berkata : Apabila anjing menjilat perkakas yang digunakan , basuh ia tujuh kali, dan gosok dengan bumi kali kelapan .

      Delete
  14. Takde masaalah nak pegang anjing...tapi bila anjing tu jilat maka kena sertu laa berdasarkan qias dari hadis anjing jilat bekas air...mana ada dalil haram pegang anjing...yang sibuk pasal kering basah hanya pendapat ulamak sendiri aje ..ada yang kata begitu dan begini ..dan dalil yang qataie dari al Quraan ialah binatang buruan halal yang mati digigit anjing buruan seperti yang disyaratkan masih boleh dimakan ...jadi jika anjing tu haram secara mutlak kenapa Allah turunkan ayat begitu...binatang yang mati tu pula akibat kena gigit..bukan setakat anjing main jilat jilat aje keh keh keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro kau faham tak masalah sekarang ni?!...mmg x berdosa pegang @ Bela anjing!....tapi anjing mcm mana yang boleh dibela?dalam situasi apa yang dibenarkan dibela?bukan main redah aje?Dan binatang buruan klau mati sebab digigit anjing buruan pun bukannya boleh melantak begitu aje....daging tempat gigitan tu kenalah dibuang!...mmg dlm AlQuran tiada pemberitahuan secara khusus.Sebab itu adanya hadis nabi Dan qias para ulama!...je kau ni pun spesis anti hadis!

      Delete
    2. HEHEHE...kalau anjing tu gigit pasti air liur anjing dah terkena merata rata kata badan haiwan tu...jadi kenapa pula ko hanya kata buang aje daging tempat kena gigit tapi tak pula suruh sertu? bagaimana kalau daging tempat yang kena gigit tu hanya basuh macam biasa aje...saya memang cukup anti dengan hadis.. tapi hadis palsu yang banyak umporno pegang keh keh keh

      Delete
    3. Mmmm...bodoh juga rupanya kau ni!...kena buang tmpat gigit sebab itu yang nyata!mcm kalau anjing masuk rumah?tentulah kau samak mana yg kau yakini atau ada bekasnya atau Ada ainnya!...takkkan kau nak samak 1 rumah!...Bab basis palsu tu kau semak riwayat Muslim no 1574 Dan HR bukhari no 5480.mmmm....agak2 kaulah zaman nabi dulu Ada ke orang Bela anjing sbg pet?...yang aku tahu Abu hurairah tu adalah!...kau kenal ke Abu hurairah?

      Delete
    4. Abu Hurairah tu siapa....bukankah dia tu bapa kucing...tiada pula dia tulis warid dari nabi kata anjing haram di pegang atau di sentuh...jangan kaitkan benda benda yang nabi tak kata...itu berbohong namanya..menghalalkan yang haram atau sebaliknya boleh jatuh kufur..Nabi suruh sertu bekas air yang dijilat oleh anjing..jadi kalau nak qias pun.. semua benda yang di jilat anjing kena sertu...kalau anjing tu jilat badannya sendiri..sertu laa badan anjing tu hehehe ..kalu anjing tu jilat ko..ko sertu laa tempat yang kena jilat ..abis cerita..kenapa pula main koner pada pegang atau sentuh anjing pula...bandingan jilat dengan pegang atau sentuh tu jauh maknanya jadi ia tak relevan untuk qias macam ko kias makan nasi arab dengan pakai jubah..kerana tu dalam mazhab ahlul sunnah berbeza pandangan tentang anjing dan air liur anjing...dorang ni ulamak tersohor bukan macai porno cam ko hehehe

      Delete
    5. Lebih baik pegang babi dari pegang wanita bukan muhrim.
      -ayat di atas menyuruh kita berfikir dan menghindar perkara yang haram itu, bukannya lagi kau pegang mcm pegang mak kau.

      Lagi satu menfitnah lebih buruk daripada membunuh.
      - Asal zaman skrg x bunuh membunug je org yg suka memfitnah, kalau boleh bunuh ahli keluarga sendiri sekali yg suka memfitnah sesama sendiri.

      Islam itu mudah jika mendekati dan memahami, jangan jadi telunjuk org kafir. Cukuplah ramai musuh islam di dunia ini, jangan inigin menentang sesama sendiri. Pesta ini umpama ingin menghina islam. Memang anjing itu pegang dan boleh samak, tidak ada dosa. Tetapi mcm dah tiada haiwan lain nak dipegangnya. Kononnya nak megah org islam dpt pegang anjing. Bacalah al fatihah utk diri sendiri dan sesama sendiri kerana terlalu leka dengan duniawi. Allahuakbar!

      Delete
  15. Hoi fuck u-kau ni bodoh laa sgt-mana bole suka2 pegang anjing bodoh-fuck u

    ReplyDelete
    Replies
    1. 0904..Fuck U
      tolong bagi nas
      tolong bagi hadis...

      kalu peluk chong wei...haram tak?
      kalu peluk sharuk khan ...tak haram?

      Fuck U

      Delete
    2. Book 002 , Number 0551 :
      Ibnu Mughaffal katanya: Rasul Allah ( saw ) memerintahkan pembunuhan anjing-anjing , dan kemudian berkata: Bagaimana dengan mereka , i. e. tentang anjing yang lain? dan kemudian konsesi yang diberikan (untuk menjaga ) anjing untuk berburu dan anjing untuk ( keselamatan ) dari kumpulan itu , dan berkata : Apabila anjing menjilat perkakas yang digunakan , basuh ia tujuh kali, dan gosok dengan bumi kali kelapan .

      Delete
    3. mana nas dan hadis yg kata pegang anjing tu haram dan berdosa besar??
      Tak ada pun??
      Pi lah carik

      Delete
    4. kalau kerja jubo menjubo...haram tak?
      kalau kerja memantat lubang taik jantan..haram tak?

      Fuck U


      Delete
    5. 11:33 Fuck U
      Pegang anjing, dosa besar.......
      Pegang anjing, harammmmm

      Buat fitnah, jubo menjubo.........halalllll
      Sebar fitnah, halalllllllll

      Fuck U

      Delete
    6. Masalahnye tu bukan fitnahlah..mmg bapak awak menjubo dgn mak awak pun..kalau tak cmne awak bleh lahir!!??? Lain kali blaja dulu ye sebelum komen. Rimaslah dgn komen otak2 cetek cmni!

      Delete
  16. Alang2 bodek keluarga segam-boot, jgn sampai pikul anjing wahai kaum kajang move. Rafizi please comment. Kah kah kah. Sekurang2 lima Bas nanti, 4 Bas manusia, 1 Bas anjing. Lepas tu ajak izzah selfie.

    Wuiiii buat camtu sila post photo korang banyak2. Kat twitter

    Kah kah kah hanjing hanjing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuck U la Boy....
      pegang anjing ko kata haram/ dosa
      jadi macai taraf anjing ameno tak pulak ko kata haram...

      Fuck U la Boy

      Delete
    2. Book 002 , Number 0551 :
      Ibnu Mughaffal katanya: Rasul Allah ( saw ) memerintahkan pembunuhan anjing-anjing , dan kemudian berkata: Bagaimana dengan mereka , i. e. tentang anjing yang lain? dan kemudian konsesi yang diberikan (untuk menjaga ) anjing untuk berburu dan anjing untuk ( keselamatan ) dari kumpulan itu , dan berkata : Apabila anjing menjilat perkakas yang digunakan , basuh ia tujuh kali, dan gosok dengan bumi kali kelapan .

      Delete
    3. mana hadis yang kata pegang anjing tu haram? Mana pulak hadis yang kata pegang anjing ti berdosa besar?

      Delete
  17. Byk benda yg jelas haram, tapi selamba je org yg buat xde plak korang bising. Riba jelas haram tapi korang buat bodoh. Rokok pun dah di fatwakan haram selamba mak bapak korang je sedut. hahaha....jadi agak2 la..kalau benda yg x haram jgn haramkan. Yg haram jgn plak kata halal sbb kepentingan korang. Omak kau...cukup2 la hidup dlm nostalgia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis tu kau nak ikut orang jadi bodoh sama ke?...hehehe...orang buat dosa lagi besar...aku buat dosa kecik je!mmmm....elok prinsip tu!

      Delete
    2. aku bkn hidup bodoh...tapi korang paham dak...yg jelas fatwa haram mcmrokok selamba mak bapak ko je hisap. Xde plak korang havoc. Riba jelas haram selamba bangang je korang bedal. Nampak bkn mahram berpegang tangan berpeluk korang buat buta x nampak xde lak nak havoc. Jgn berpilih-pilih la nak kecoh. Bkn masaalah dosa kecik ke besar. Cermin diri la. Korang tau, kecoh2 kononnya malaysia ni pengamal mazhab shafei tegar,,,korang tau tak islamic banking kat Malaysia ni ikut mazhab mana?. Bila bab nak untung byk, tolak tepi mazhab shafei...hahaha..kecoh tul korang ni

      Delete
  18. Lps ni ramailah orng Melayu bela anjing. Mcm bela kucing hybrid gak - siap dgn shampoo, ubat-ubatan, loceng dll.Turut serta dlm prtandingan anjing paling cantik, paling kiut-miut dn brmcm kategori! Lps tu taraf sosio-ekonomi orng Melayu plk brgantung kpd berapa bnyk anjing dibela, anjing high class ke low class dn akhirnya orng Melayu makan tahi anjing! Kalau dah dikatakan haram tu, haramlah! Melsinkan utk menjaga keselamatan, harta benda atau utk memburu! Klau nmpk ada anjing tak tebea hubungi je SPCA! Klau nmpk bnyk anjing tak dibela berkeliaran serta mengganggu ketenteraman awam, hubungi jelah jabatan veterinar atau DBKL atau majlis tempatan. Fakir miskin dihalau tapi anjing nak dipeluk cium plk! Melayu mudah meroyan dan mudah lupa. Dlm asyik brcerita mengenai Pesta minum arak, pesta sentuh anjing, apa cerita dgn Akta Hasutan dan harga kenaikn petrol 20 sen tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 09:12....
      Fuck U....
      pegang anjing haram ker? Dosa ker kalu dah samak??

      Tapi kena ingat...bela anjing hukum memang haram. Ada dalam hadis kecuali utk beberapa tujuan dibenarkan.

      yang ko marah dema pegang anjing tu apa hal? Dema pegang aje dan lepas tu samak. Dema bukan bela pun... Kalau dema bela, lain la....

      Fuck U.

      Delete
    2. X marah...nak pegang...peganglah.Tapi klau dah sampai buat acara secara besar2an tu yg tak kena!Yang dititikberatkan anjing tu manja..x ganas...comel...boleh samak kalau pegang!...kenapa tak diberatkan bahawa ANJING X BOLEH DIBELA dalam apa jua keadaan MELAINKAN anjing pemburu dgn anjing penjaga keselamatan aje!!

      Delete
    3. Book 002 , Number 0551 :
      Ibnu Mughaffal katanya: Rasul Allah ( saw ) memerintahkan pembunuhan anjing-anjing , dan kemudian berkata: Bagaimana dengan mereka , i. e. tentang anjing yang lain? dan kemudian konsesi yang diberikan (untuk menjaga ) anjing untuk berburu dan anjing untuk ( keselamatan ) dari kumpulan itu , dan berkata : Apabila anjing menjilat perkakas yang digunakan , basuh ia tujuh kali, dan gosok dengan bumi kali kelapan .

      Delete
    4. 0935...yg bela anjing tu kapir laa
      dia punya pasal la kapir nak bela 4 dozen pun..

      buat acara tahunan ker, acara harian ker...hukum tetap hukum...
      pegang tetap bole samak. Dah samak tak ada masalah

      TAPI AKU KALU DIA SURUH PEGANG FREE MEMANG AKU TAK NAK
      BENDA NAJIS BHAIIII
      TAKUT TAK KHUSYUK MASA SOLAT

      Fuck U Bhaii

      Delete
    5. Mmm...itulah masalahnya klau mengaji x habis.mmglah klau terkena/terpegang boleh samak tapi dlm Islam kita dilarang/haram melakukan perkara yg memudaratkan kita dengan segaja.Ada hikmahnya kenapa nabi mensyaratkan mencuci benjana bekas jilatan anjing dgn 7 x air mutlak yg 1 drpdnya dicampur tanah!...fikir2kan lah

      Delete
  19. Ustaz aku cakap:

    i. kalu terpegang anjing/ kumpulannya, janganlah risau. Ambik air campur tanah satu bahagian dan 6 bahagian air bersih dan cucikan aje. Beres. Tak dosa pun kalu kita terpegang atau memegang.

    ii. makan daging/ atau apa jua sekumpulan dengannya adalah haram dan ada dalam nas. Kecuali jika dalam dharurat (itu pun sekadar menyambung nyawa shj)

    iii. haram membelanya kecuali utk berburu, menjaga keselamatan harta dll tetapi perlu diasingkan tempatnya. Bila bela kebajikan anjing itu mestilah dijaga.

    iv. jangan takutkan anjing hingga kita menyangka memegang anjing itu berdosa besar. Sedangkan ada lagi perkara lain yang berdosa tetapi kita selalu lakukan. Contoh: tinggal solat, pegang tangan bukan muhrim, berlaga pipi dengan bukan muhrim, merokok, dan banyak lagi hingga tidak terkata.

    ReplyDelete
  20. Anjing tu dicipta oleh Allah, dan ada hukum bagi menyentuh anjing, kalau da bersentuh sila samak ikut hukum tg telah Allah tentukan, mengapa kita melayu ni begitu rasa jijik atas ciptaan Allah, buat maksiat tak pula rasa jijik,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Der ko skolh agma bljr kt tadika ea. Ptotla hukum pn x tau. Sian. Untk pemahaman ko yg jahil. N kpd smue2 yg jahil duk hujah2 tp xtau hukum. Anjing lau kering n tgan kita kering xpyh samak der xharam. Lau bsh je haram. Xsama hukum ngn babi even dia kategori haram dimakan. Bljr jdk islam tau. Wt malu je. Cte hukum tp salah

      Delete
    2. 10.24..ko pong ada pegang sama ker kat pesta tu?
      Fuck U

      Delete
  21. Ini lah agenda yahudi dan golongan kafir.Orang islam main ikut je....kesian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entah la Bhaiii....Esok kalu ada pesta Jom Pegang Tahi, rasanya ribu2 jugak orang islam yang datang pegang taik. Pegang taik pun boleh basuh jugak kan??

      Delete
  22. Pesanan pensja demonstrasi jalanan rakyat hakim negara maka sambut anwar di sg buloh nnti sila bawa anjing2 kesayangan...anak babi kesayangan dan peti peti arak yuan puan sekelian...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 0931...ini baru betul pukimak ko
      lain benda cerita, lain pulak anak haram jadah ni komen
      Fuck U

      Delete
  23. Omakau isu mcmni pun nk blame mb ker, pikir logikla da tentu apply permit kat pbt.ko ingt mb bleh tau ker ade program mcmni..balun la pbt dulu.yg besentuh bkn muhrim ko xnk highlight ker bebanding pgang anjing..ko angin si rodziah kene turun ko nk mrh azmin.wei masa rodziah jd exco, wanita pkr selangor lesu xbmaya ko tau.program pun xde sambutan..lemvab plak tu..terima la hakikat tski tu dah xde, tski pun ade onar gak..bkn perfect 100% malas nk bom lebih jer.kalo stakat dpt upah nk balun azmin cukupla sudah.tski jatuh pun aku xnmpak ade blogger yg hentam dia mcm ko buat kat azmin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebagai MB dia perlu bertanggujawab terbadap PBT2 di Selangor.
      Mungkinkah ada PBT yang hendak mensabotagenya.???
      kalau K Toyo dulu bagi penyapu saja.

      Delete
  24. Mcm bodo la org islam. Wt malu kt agma len je. Nama islam tp xtau hukum "jahil" biasala ic je islam. Malu aq tgk bnd nie dipolitikkn. Memalukan. Mmg dnia politik bdo. Ulama perasan dia wali,peguam bjet mcm dia raja,pemimpin smue otk udang.ptotla byk rkyt mlysia cerdik pndi xnk duk mlysia n xnk cmpo pn pasal politik. Malu la weyh nk brhujah pasal hukum tp xtau hukum. Dh la bdo pandai2 wt hukum. Nthla. Pegi skolh agama bljr jdk org islam. Bkn hnya ic je islam kg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhaiii10:18..
      Kalu ko nampak mak ko pegang anjing sambil gomol2 anjing, agak2 ko buat cam mana? Lepas tu ko nampak bapakkk ko cium2 anjing sama peluk2 hanjing bulu tebal, ko buat cam ner? lepas tu ko nampak Opahh ko ngan datok ko riba2 hanjing sambil peluk2 cam ner? Pah tu ko nampak depa suma samak, pah tu solat. Pah solat depa sambung lagi aktiviti tu...Ko raca cam ner ko nak buat... Ko marah tak bhaii?? Pah tu bila ko tanya sebab, depa kata depa ikut pesta kat selangor ari turrr? Ko marah tak bhaiii??

      Delete
    2. Mangkuk ko nie wt cte dongenh or 1fmly ko jahil.

      Delete
  25. Pesanan Nabi s.a.w. bahawa Umat Islam akhir zaman ikut yahudi dan nasrani sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, hatta jika yahudi dan nasrani masuk lubang biawak pun nak ikut juga

    ReplyDelete
  26. Dlm mazhab shafie.. pegang badan kering pun x boleh..kerana anjing mandi pakai jilat badan.Tapi cuba kau tengok dlm gambar atas tu.,,bukan setakat sentuh tapi dipeluk didukung.bontot anjing tu confirm kering ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. KO BIOR BETOL MAZHAB SYAFIE KATA TAL BOLEH WALAUPUN KERING.....

      Delete
    2. Mahzab ayh pin tht why la. Xtau pasal agma jgn smbg pasal agma. Lau org bkn islam yg menkaji tntg islam dgr pn.die kta senang je nk ajak bdak nie msk agma dia.

      Delete
  27. Stim plak tgk awek bertudung pegang anjing-dah bole pegang anjing leh laa pegang lain ekk-mmg sah si fuck u tu parti pakatan rakyat anjing haram-hoi fuck u anjing kau tu ajak kau mkn sepingan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuck U la Boy..
      awek pegang anjing ko bising
      nuar aljubo menjubo jantan ko tak bising

      Fuck U la Boy

      Delete
    2. 11.44 Fuck U
      aku belasah ko kang :)

      Delete
    3. 11.17 Fuck U
      budak amenook nampak awek pegang anjing pong bole stim....
      patutla jadi anjing belaan

      Delete
  28. வாழ்த்துக்கள் அமைப்பாளர்கள் நாய் தொட

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jum kita adakan pesta sentuh kepala LEMBU pula

      Delete
  29. Tajuk pun macam orang mengong jer..

    ReplyDelete
  30. Pernah juga pegang anjing psl dia jatuh dlm longkang.pelik juga ramai masa saya sampai org tgk je tak nak tolong /mungkin betul kot org melayu malu nak pegang .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan tak nak nolong. Pasal ko dah nolong, bior ler aku ke tepi ajer. Part nolong hanjing ngan babi nih, aku segan sikit laa

      Delete
  31. Aku tak kisah pasai si anjing, sebab memang tak haram pon pegang anjing.

    Aku Kisah YB Nurulk Ijjah Haram Jaddah pukimak, Wanita Celaka, nie, Rumahtangga pon tak reti jaga, asyik sibok cari publisiti murah si Betina Sial nie haramjaddah..

    Izzaahh oooi Kau Penipu, Muka Macam Pelacur sundall... kau memang sial haram

    Macai2 Pompuan sial nie.. nak bela YB sial nieh jom,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni apa hal plak menyalak putri umngook sekor nih?
      Kena sawan anjing ker?

      Fuck U

      Delete
    2. Eh..awak yg rogol anjing, tuduh org lain pulak sawan anjing. Bodoh betul..

      Delete
  32. Islam tu mudah dan jangan lh pulak memandai mandai nk mempermudah mudahkn lg ... ape ni satu tranformasi ke, ape niat sebenar penganjur ni, nk buktikn ape, nk sedarkn sape atau nk memupuk perpaduan kaum melalu anjing... banyak lg perkara baik boleh buat kenape gunakan anjing sebagai perantaraan....dh terlampau bijak ni lah akibatnya ... takut2 secara x sedar dh menfitnah agama sendiri...bengong!

    ReplyDelete
  33. alaa setakat kena samak boleh dicuci jerrr tapiii kalau isu RIBA camner nak buat tuu.............hehehhehhe PAS NIE PAKAT PAKAT BUAT LAK " I LOVE RIBA & 1 WANT TO TOUCH A RIBA ".........hahahahhahahahha amacam ada bran kaa...yg pasti mufti,ulamak ,ostazzz akan cari dalil menghalalkan RIBA niee........

    ReplyDelete
  34. Anjing tu kan najis. Kalau kena anjing kena seretu bukan samak. Lebih baik pegang najis sendiri dari pegang anjing. kena najis sendiri tak payah seretu, basuh je cukup. Orang yang dalam gambar yang sengaja pegang anjing tu agaknya kurang ilmu agama islam. sebab tu mereka suka berbuat perkara yang dilarang oleh agama islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 12.26
      seretu tu bahasa jawa @ indonesia
      bahasa melayunya memadailah kita panggil samak sahaja

      Delete
  35. Mmm...yg dok Kata pegang anjing xpe...samak aje!...kau tunggulah klau nnt anak kau pulak kata pegang tangan bukan muhrim xpe....nnt boleh taubat....cemolot xpe...boleh taubat!.klau tersentuh anjing tu OK...tersentuh @ada keperluan mendesak@ darurat!...bukannya suka2 pegang/peluk/gomol menunjuk nunjuk Kat orang pain yg kononnya kita ni sayang anjing....ITU YANG X BOLEH!!...haaaa...Cuba tengok mcm mana gambar perserta tu...darurat ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan macam tur, maksud penulis ialah:
      1. Kalau terpegang anjing/ memegang anjing - kita boleh samak. Bila dah samak maka bersihlah, Bila dah suci maka tak adalah masalah dosa ker hapa ker...
      2. Masalah sekarang, ada org yang anggap pegang anjing tu macam satu dosa yg sangat besar. Sedangkan menurut Ibnu Majah, berpegang tangan/ mengomoli orang yang bukan muhrim adalah jauh lebih besar dosanya. Dosanya itu tidak boleh diampun selagi kita belum bertaubat nasuhah. Faham...
      iii. Kalau anak kita nak bertaubat, biarlah dia bertaubat. Ajar anak2 kita tu cara nak bertaubat nasuhah. Bukan ajar anak bertaubat cili padi yer... Allah pun suruh umatnya sentiasa bertaubat nasuhah. Tak ada salahnya jika anak kita bertaubat setelah melakukan kesalahan...

      Salah ker kalau anak kita nak bertaubat setelah memegang tangan bukan muhrimnya??

      Delete
    2. Tang gambar menunjuk2 pegang anjing tu saya tak mau campur. Cuma kalau ikut hukum asal, bila dah pegang anjing, tunjuk ker, tak tunjuk ker, bila basah, wajiblah samak sampai suci mengikut syarak. Kalau kering, ikut hukum tak payah samak. Itu ikut hukum... itu bukan ikut nafsu.

      Tang menunjuk2 pegang peluk anjing tu, aku tak komen apa pun. Haram ker, harus ker aku tak komen sbb bukan bidang aku. Tak berani aku nak kata salah, dan tak berani pulak aku nak kata betul....... Cuma, menunjuk2 tu sendrik pun dah bukan sesuatu yang baik.

      Utk makluman: aku pun bukannya suka benda2 gini. Aku kalu suruh pegang menatang ni pun aku tak nak. Geli sbb dan nama pun najis paling berat. najis mughalazah. Bukan apa, aku takut timbul syak dan was2 dalam diri masa nak solat ker, masa nak makan ker dll. macam umpamanya pegang taik, peluk taik, cium taik....memang la bersih kalu sudah disuci, tapi kan,,,,,kan kan kan..

      Faham?

      Delete
    3. Bro...tengok hukum bukan sekadar 1 segi aje.memang klau tersentuh/terpegang boleh samak tapi dlm fekah kita dilarang @ haram hukumnya klau segaja melakukan sesuatu perkara yg memudaratkan...sebab itu jumhur ulama mengharamkan kita menyentuh anjing/babi dengan segaja yang dikiaskan kita memindahkan kuman bahaya dari cecair seperti air liur haiwan itu ke tubuh badan kita!

      Delete
    4. Dan tenth Ada sebabnya kenapa Rasulullah saw menyuruh kita menyamak dengan 7x air mutlak dgn 1 nya bercampur tanah....ini untuk memberatkan bahawa binatang itu adalah najis dan penyuciannya adalah rumit agar tiada dikalangan umatnya mengambil mudah dan melakukan sesuka hati(memindahkan najis anjing/babi me badan)

      Delete
  36. Jahil tukir...melayu belajar nak jadi kapir sbb pkr jilat bo ntot dap

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko ni kan, selain jubor dan bontot, agaknya dah tak ada benda lain lagi ker kat kepala otak ko? Tak cukup ker jubor dan bontot orang umah ko turr?

      Delete
  37. Anon 12.42...
    Kita x nak anak2 kita ambil mudah tentang hukum sebab bahayanya ayat buat dosa lepas itu boleh taubat adalah kita ni xkan tahupun klau kita sempat bertaubat!...sebab itu pencegahan lebih baik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 13:15....
      Betul..kita tak nak anak2 kita ambil mudah tentang hukum.
      Tapi...Jangan pula kita sampai membelakangkan hukum yang sebenar. Pegang anjing tu, dalam hukum boleh samak. Dah samak sucilah dia.

      Maksud boleh bertaubat bukanlah kita suruh anak kita buat dosa, lepas tu suruh bertaubat. Bukan macam turr. Tapi cubalah rasional, mana ada bumi tak ditimpa hujan... Mana ada makhluk yang tak bust dosa. Sebab tu bila buat dosa bertaubatlah. Taubat Nasuhah. Taubat bila2 masa boleh bukan tunggu dah nak mati... Tak dosa pun boleh bertaubat. Taubat bukan utk yg buat dosa saja...

      i. Nyatakanlah hukum mengikut haknya walaupun berat untuk diterima.
      ii. bertaubatlah kerana nabi juga bertaubat, sedangkan baginda seorang nabi.

      iii. Kalau ikut hukum alQuran dan hadis, insyaallah anak2 kita akan ikut jalan yang betul.

      iv. Kaedah pencegahan? Cegah macamanapun, jika hukum pegang anjing itu ialah boleh disamak, boleh diseretu...maka hukum itu tidak akan berubah.....

      Delete
  38. kalau diperhatikan yang datang dan yang pegang anjing adalah golongan betina yang tidak menghayati ajaran islam sepenuhnya. mereka hanya membalut aurat bukan menutup aurat. kebanyakan pakai seluar ketat. kalau tengok dari belakang nampak seperti buah tembikai yang dibelah dua. DAYUS lah seorang suami atau bapa yang membenarkan isteri atau anak mereka berpakaian sebegitu. Betullah 1 perempuan bisa menarik 4 lelaki ke neraka iaitu bapanya, suaminya, saudara lelakinya dan anak lelakinya.
    kita tak pegang anjing bukan kerana takut anjing. rimau dan singa pun kita biasa pegang. kita tak pegang kerana Allah tak bagi kita pegang sewenang-wenangnya. bodo piang punya melayu haprak.
    kita tak makan babi bukan kerana mak bapak kita tak ajar kita makan babi. kita tak makan babi kerana Allah tak bagi kita makan. Haram.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul kalau tgk betina yg datang tu pakai tudung tapi bogel-pakaian sendat nampak lurah dan apam-si fuck u amat suka laa mcmtu-dasar anjing si fuck u tu-pakai ketat2 n tudung bole dipelawa ke hotel -comfirm suka pegang memegang punyer

      Delete
  39. Komen-komen disini mengingatkan saya pada 'teguran secara berhikmah'..:-)

    Setakat ilmu agama cetek yang saya ada ni, anjing dan khinzir hanya boleh dipegang dalam keadaan darurat sahaja. Mungkin majlis fatwa dan para ulama perlu perjelaskan secara terangan mengenai perkara ni sebelum sesuatu yang lebih buruk berlaku.

    Teguran untuk menegakkan syiar islam, inshaAllah, ada kesannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahan smua yg terlibat tu pihk brkuasa agama pulihkn akidh merka sblm merka semkin hnyut dn sesat lg jauh.

      Delete
  40. Kecoh la...buat Pa nak pegang anjing?
    Tk ker susah nk samak pulak...nanti bulu lekat kt baju la..masuk dlm keta abih satu keta ada bulu anjing ..tk ker susah tu...najis mughlazzah...najis berat..pelik la org islam skang nih...benda yg dicegah tu yg nak buat sgt..kalo bab pegang anjing yg nak kena samak pon dah amik ringan...aptah lagi pegang yg bkn mahram...zina pon dah jadi benda biasa....buang anak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...
      Baik pegang suami kan... :)

      Delete
  41. Ini mazhab baru jika ahlulsunnah waljemaah dari Shafie dan hanbali 100% xboleh gua xsokong acara ini kerana berlawanan dengan fahaman SHAFIE pegangan kita....munkin mereka2 ni dari ajenda liberal...disana nanti lu jawablah

    ReplyDelete
  42. Takde ke nak buat program " Saya mahu sentuh tahi " selain program mahu sentuh anjing?

    ReplyDelete
  43. Lepas pesta arak, pesta anjing, pas ni pesta ape lak ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. pas ni pesta cium jubor anjing

      Delete
  44. nak bela anjing la kalu ceni, bela yg brutal2 baru best.. xnak comei2,, haramjadah n useless. penyangak datang bwak parang pon dia buat donno.

    guard dog rottweiler ke,doberman ke, akita, sharpei, ,,, tpi letak kt luar rumah. buat reban. pasni takyah risau org pecah masuk rumah yeah. pintu x berkunci pun org tak mai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bela serigala n dubuk(hyena) lagi bagus..lagi bagus kalau bela naga, dinosour, king kong, godzilla n kodiak bear,gerenti selamat rumah.

      Delete
  45. ANJING ADALAH NAJIS MUGHALAZAH (NAJIS BERAT) SAMA SEPERTI BABI KHINZIR TERUTAMANYA AIR LIUR, NAJIS DAN BULUNYA YANG BASAH.JIKA KITA TERSENTUHNYA ADALAH WAJIB KITA MENYAMAKNYA....

    ORANG ISLAM ADALAH DILARANG MEMELIHARA ANJING TUJUAN SEBAGAI "PET ANIMAL" DAN TIDAK BOLEH DIBAWA KE DALAM RUMAH KERANA IA NAJIS BERAT DAN MALAIKAT RAHMAT TIDAK AKAN MEMASUKI KE RUMAH SESIAPA YANG MEBELA ANJING.

    ANJING BOLEH DIBELA DAN DILETAK DI LUAR RUMAH HANYA UNTUK TUJUAN MENJAGA KESELAMATAN NYAWA DAN HARTA BENDA KITA.

    SECARA UMUMNYA ADALAH JANGGAL ORANG MELAYU DAN BERAGAMA ISLAM MEMBELA DAN MEMEGANG ANJING KERANA IA AKAN AMENYEBABKAN KITA TERDEDAH KEPADA NAJIS BERAT DAN BOLEH MENYUSAHKAN KITA.

    YANG NAJIS TETAP NAJIS KERANA IA KETETAPAN AGAMA KITA,ISLAM. USAH BERBUAT SESUATU YANG TELAH DIFATWA HARAM OLEH AGAMA KITA DAN JANGAN MENGUNDANG BALA ALLAH KERANA SIKAP 'TAK APA' DAN FAHAMAN LIBERALISME AKAN KEMUDARATAN DAN KEMURKAAN ALLAH....SENTUHLAH KUCING KERANA IA BINATANG KESAYANGAN JUNJUNGAN BESAR S.A.W

    ReplyDelete
  46. 1.Banyak kitab-kitab dan buku-buku agama mengenai hukum halal haram dipasaran.

    2.Banyak program-program agama di TV dan radio disiarkan

    3. Ramai ustaz dan guru agama berceramah disetiap pelosok negara.

    Tetapi malang sungguh orang melayu yang mengaku Islam di Malaysia ini rupanya masih jahil tentang hukum-hakam agama.

    Sedihnya, bila melihat anak melayu bertudung memegang anjing yang difatwakan sebagai najis mughalazah,najis berat....tengok diorang happy semacam jer....

    Inilah salah satu fahaman dan gaya hidup orang barat yg cuba diserapkan dalam budaya kita....

    Jabatan agama dan para ustaz harap cari penyelesaian kepada masalah ini!

    ReplyDelete
  47. Pic ke 4, brbaju kuning kanan tu brlemak siot..byk air nih...aauummm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pic yg tudung kuning tu pun sedap gak..anjing dah bole pegang, yg dlm seluar lagi leh pegang.. Yumyum,,, leh ajak pegi lepak kat one hotel ni.

      Delete
    2. pic ke 7..besornye gigi dia ngalahkan gigi anjing yg di angkatnya, harap2 dia tak gigit dan kunyah telinga anjing kecil tu.

      Delete
  48. bnyk benda lagi yg boleh kempen... motif? insan? haiwan? kemon la wei... penganjur muslim pulak tu, aku pun jadang2 ada bagi anjing makan, tapi kempen nak pegang2 mcm tak perlu je. bnyk benda lagi bole buat. kempen tutup aurat yg bnyk lagi datangkan faedah pada org islam. Lepas ni nak buat apa? Kempen pegang babi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kempen pegang kotey..stuju tak anon2 semo ? Haha

      Delete
    2. Jadang Abah kau .

      Delete
  49. Kalau dah jahil agama..sampai bila pon taknak kalah..dunia akhir zaman..yang halal diharamkan..yang haram dihalalkan..satu lagi propaganda dajjal dah berjaya.tahniah kepada penganjur kerana berjaya MEMESONGKAN segelintir umat ISLAM di Malaysia...TUNGGU SAMPAI KAMI BERTINDAK!...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bertindak taip papan keyboard adik aq umo 5taun pn pandai.cte nk gebang. Btl kn diri dl. Bru nk smbg gebang. Ngaji ksk abis.

      Delete
    2. Betul ngkau pun babi bodoh bangang sama dgn anjing sb suka pegang anjing.. jgn lupa upload gambar kiss babi pulak ye.. wakaka

      Delete
  50. Aq nek mypah ngn org melayu islam. Dlm internet tlis bgsa naga,pjuang fisabillah amal maaruf nahi mungkar daulah tulah sgla yg dahsyat2 amk kt korg.pasal anjing pny pesta siap kata tggu jgn sampi kami bertindak. Dahsyat der aq trharu. Tp tang mesin jackpot,ekor,massage,judi,riba,makan duit haram rasuah mana pegi?? Xde pn ckp tggu ktorg bertindak mana pegi dey macca. Lu sembg ksk 1dnia goyang tp pd hakikatnya mcm cte tamil tumbuk tros melayang. Xde plak persatuan yg mengatakn melayu islam pjuang bgsa amk kisah asal?? Ekonomi 1bgsat pn aq xnpk yg nk menutup pusat2 maksiat kt malaysia nie. Dh la benti la menamakan malaysia negara islam benti sembg kt internet bgsa hijaz bgsa naga bgai. Bgsa len bc. Nie bgsa power ranger cte dongeng.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ad org bngang mengata belajar kt internet pdhal yg ad "tulisan cte gebang" harap yg bngang terasa

      Delete
  51. Kita jangan gaduh2 pasal kes anjing ni..

    Ingat ade hadis nabi..73 pintu 73 jalan yang smpai cuma 1 jalan..adakah kite ni akan melalui pintu yg 1 tu atau pintu yg 72 tu..fikirkan..

    Sbb itu islam dituntut menuntut ilmu..berguru..bkn baca dlm internet jek..kalo jenis bc dlm tenet tu yg haram boleh jd halal..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeke ko lh pcya k ko msk pintu yg benar. Even dlm ahli sunnah pn ad trmsk usur syiah wahabi yahudi. N nk mgtln diri ahli sunahwaljamaah hukum hudud pn ad ikt k? Kira xsmpurna lg islam kt malaysia nie. Jdk tolong sdar ckt sbb hukum hudud dituntut islam n allah. N katatmlysia nie ikt ahli sunnah buktikn buang pusat mksiat riba smue yg haram. Byk nk wt list bnd haram2 nie yg msyrkt mlyu ikt n trbiasa pdhal dlm quran n hadis melarang. So pkr2 kn.

      Delete
  52. Nak buat acane, dunia akhir zaman kan ��

    ReplyDelete
  53. Kahkahkah haktuih

    ReplyDelete
  54. Alang buat benda haram buat la pesta pegang k**e.. bleh gak awek2 tu stim n izzah join sekali.. bodo bangang tolol bahalul wakaka.. f**k you la fuck you.. bodoh bingai tak pegi sekolah ke makan taik ke kecik2 bengap sangat..

    ReplyDelete
  55. Betul3x. Buat prgram cara2 mnghindar dr ngandung ank luar nikah smasa wat 'projek'..skrg kan byk kes buang bayi. Nmpak sopan je tujuan nye kan...hehe

    ReplyDelete
  56. Angkuh betul dia, dah buat salah diam saja

    https://www.facebook.com/syed.azmi.148

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...