Wednesday 15 August 2012

PANAS!!!!!! ISU PINDAAN AKTA KETERANGAN TAHUN 2012 SEK 114 A..PEGUAM NEGARA TAN SRI GANI PATAIL SECARA TERANG DAN BERANI LAWAN KEHENDAK DAN PERINTAH DATUK SERI NAJIB RAZAK!!!




Najib Razak sudah hilang intergritinya...sudah hilang kuku dan cengkamannya kepada para kakitangan bawahannya...sudah hilang rasa hormat oleh para Pegawai Kanan atau pun Ketua Jabatan Kerajaan.

Ini terjadi apabila Peguam Negara secara terang dan berani belasah dan menolak kehendak dan perintah Datuk Seri Najib Razak selaku Ketua Eksekutif Negara maukan supaya Sek 114A Aktan Keterangan (Pindaan tahun 2012) dikaji semula demi mau menyahut kehendak rakyat atas dasar Rakyat DiDahulukan.

Gani Patai kata semasa ditemuduga akhbar The Malay Mail menjelaskan bahawa Jabatan Peguam Negara yang beliau sebagai ketuanya tidak akan sesekali meminda atau menukar Sek 114A Akta Keterangan 1950 Pindaan tahun 2012 kerana tiada keperluan.

Persoalan yang berlegar diminda admin ialah:.. Mengapa begitu berani dan biadap sekali Peguam Negara kepada Najib Razak selaku Perdana Menteri Malaysia?

Adakah kerana Peguam Negara memiliki beberapa rahsia yang boleh menyabitkan Najib Razak dalam kes jenayah?

Dimana Najib Razak nak letak muka?

Beranikah Najib Razak mengambil tindakan disiplin keatas Gani Patail?

Atau arahan Najib Razak kepada kabinet supaya mengadakan perbicangan itu hanya sekadar wayang dan sandiwara saja bagi mengabui mata rakyat.

TERPULANGLAH KEPADA RAKYAT MEMBUAT PENILAIAN SETELAH MENCUIT MINDA UNTUK BERFIKIR SECARA LOGIK.

6 comments:

  1. roti najib satuuuuu!!!!!

    ReplyDelete
  2. aku lbh suka roti kak mah..........haha

    ReplyDelete
  3. roti Bik Mama 2, balut dengan keju.

    ReplyDelete
  4. roti kak mah rpti lapis stock seminggu.

    ReplyDelete
  5. Ramai yang keliru dengan maksud pindaan pada 114a Akta Keterangan dan tidak kurang juga yang menangguk di air keruh dengan mengelirukan lagi keadaan terhadap orang yang agak jahil pengetahuan undang2. Maka ada juga cuba nak jadi hero seolahnya mereka pun arif berkenaan pindaan tersebut seolahnya mereka juga arif dalam undang2 dan mempunyai kelayakan undang2.
    Andaian dalam matapelajaran keterangan (Evidence law) ada 3 tahap (i) andaian muktamad (ii) andaian undang2 yang boleh disangkal (iii) andaian fakta [may).
    Andaian fakta adalah andaian yang paling rendah dmana hakim mempunyai budubicara (may) untuk menerima pakai atau tidak berbanding andaian undang2 seperti mana-mana orang yang memiliki dadah tanpa sah dengan jumlahnya melebihi kadar yang ditetapkan, maka andaian undang2 adalah dia mengedar dadah tersebut dan hanya dapat dipatahkan dengan membawa bukti pada tahap imbangan keberangkalian. Makanya andaian fakta pada seksyen 114 Akta Keterangan ini bukannya sesuatu yang perlu diributkan kerana penghjungnya hakim yang memutuskan untuk menerimanya atau tidak. Penghujungnya, OKT tidak akan disabitkan dengan pertuduhannya jika pendakwa gagal membuktikan kesnya pada tahap tanpa keraguan yang munasabah i.e. lebih tinggi dari pada tahap imbangan kebarangkalian.

    Dr Abdul Rani Bin Kamarudin

    ReplyDelete
  6. Ini yg dikatakan komen HOT-high order thinking. Most other komen adalah komen generasi LOT-low order thinking. Dewasa ini ada trend menunjukkan ramai generasi LOT di negara kita. Idea mereka kurang bernas & lebih berorientasikan geledakan emosi yg tak terkawal. Power bahasa lemah..banyak guna bahasa LOT.. tapi nak beri komen juga. Bilangan generasi LOT dijangka bertambah bukan kerana disuburkan melalui alam sekolah atau kolej ..tapi mereka berguru dengan media yang saban hari memaparkan gelagat pemimpin pelbagai parti politik yang tak henti-henti berkonflik..berbalah..bertelegah..tanpa noktah sama seperti para pemimpin negara Teluk yang bercakaran antara satu sama lain sehingga negara berkenaan sentiasa berada dalam keadaan prolong systemic instability..Dah lama dah aku lihat bangsa aku berpecah belah semenjak zaman aku bersekolah lagi..Kalu beginilah senarionya & para pemimpin bangsaku tidak mengubah amalan/pendekatan mereka berpolitik..macamana nak capai wawasan 2020?

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...