Monday 12 August 2013

HASIL KAJIAN MENUNJUKKAN TANPA UNDI AWAL DAN UNDI POS PADA PRU 13 LALU, UMNO /BN GAGAL PERTAHANKAN PUTRAJAYA!!!!



UMNO/BN diselamatkan oleh undi awal dan undi pos...Itulah hasil kajian yang dijalankan oleh Merdeka Centre.

Angka tidak berdusta..Hasil kajian Merdeka Centre menceritakan kisah yang mengejutkan betapa keputusan pilhanraya 13 yang lalu UMNO/BN diselamatkan oleh sistem kontroversi undi awal dan undi pos. Tanpa undi awal/pos UMNO/BN tidak kekal duduk di Putrajaya.
Ini sahaja suara yang memberikan kemenangan dan perbezaan kepada UMNO/ BN di 22 kerusi Parlimen. Tanpa mereka 22 kerusi, BN akan terikat dengan pembangkang Pakatan Rakyat menjadikan 111 kerusi.

Tanpa mereka undi pos dan awal, dua pemimpin tertinggi MIC Datuk Seri S Subramaniam (Segamat) dan Datuk Seri G. Palanivel (Cameron Highlands) tumbang dan tidak akan menjadi ahli Menteri Kabinet yang sedia ada..


Beberapa kerusi di Johor dan Wilayah Persekutuan akan juga jatuh kepada Pakatan Rakyat.
Ini maklumat baru telah mendedahkan dalam satu kajian pola pengundian oleh Merdeka Center, yang diperolehi.

Merdeka Center berkata selepas pelucutan dan menganalisis data, membuat kesimpulan yang membolehkan BN telah kehilangan sebanyak 30 kerusi parlimen jika ia tidak bantu dengan undi awal/pos.


Data dari saluran mengundi berbeza daripada 222 kerusi Parlimen telah dianalisis dengan menggunakan sistem yang direka untuk mendedahkan kumpulan semula jadi atau kelompok.


Kajian ini dapat menunjukkan corak mengundi dalam PRU 13 dan disahkan jurang bandar dan luar bandar di Malaysia serta 20%  hayunan pengundi Cina dari Barisan Nasional.


Merdeka Center berkata bahawa tanpa undi awal dan undi pos, BN akan kehilangan 22 kerusi Parlimen.
Penemuan ini akan menyebabkan kepiluan bagi ahli-ahli politik pembangkang yang telah berkempen untuk beberapa tahun kebelakangan ini untuk penghapusan pengundi pos, dengan alasan bahawa ia menyediakan peluang untuk penipuan dan memberi kelebihan kepada parti pemerintah semasa.

Berikutan pilihan raya umum pada 5 Mei, PKR, DAP dan PAS telah memfailkan petisyen memohon untuk membatalkan keputusan pilihan raya di beberapa buah kawasan.


Alasan utamanya adalah aduan undi pos dan penipuan pengundian awal, menunjukkan bahawa beberapa suara pembangkang yang diterima melalui saluran-saluran ini adalah jauh kurang daripada sokongan yang ditunjukkan oleh pengundi biasa di seluruh Malaysia.


Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berkata bahawa terdapat kira-kira beberapa  372,000 pengundi pos dan awal termasuk dari pasukan keselamatan, petugas SPR dan media.


Kehadiran mereka dalam mana-mana kawasan Parlimen adalah penting memandangkan bagaimana rapat berjuang pilihan raya itu.
Secara purata terdapat kira-kira 1,100 undi pos dan 800 pengundi awal di setiap kawasan.

30 kerusi Parlimen BN boleh hilang tanpa undi pos / awal adalah: Segamat (93.3% undi pos dan undi awal untuk BN), Bagan Serai (82.6% untuk BN), Muar (87.2% untuk BN), Pulai (
88.8% kepada BN), Jerai (74.2% untuk BN), Balik Pulau (89.5% untuk BN), Machang (79.2% kepada BN), Labis (89.7% untuk BN), Kuala Selangor (71.7% kepada BN), Beaufort ( 71.7% untuk BN), Kuala Kangsar (76% untuk BN), Hulu Selangor (83.9% untuk BN), Sungai Besar (75.1% untuk BN), Baram (89.2% untuk BN), Kulim-Bandar Baharu (88.8% kepada BN ), Pasir Gudang (89% untuk BN), Tangga Batu (86.4% untuk BN), Titiwangsa (78.9% untuk BN), Tasek Gelugor (68% untuk BN), Tenom (87.6% untuk BN), Bentong (89.9% bagi BN), Cameron Highlands (91.3% untuk BN), Merbok (80.5% untuk BN), Ketereh (81.6% kepada BN), Setiawangsa (81.9% untuk BN), Mas Gading (72.3% kepada BN), dan Keningau (78.4% untuk BN).

Antara ahli-ahli politik yang ketara diselamatkan dengan undi awal/pos adalah Presiden MIC, Palanivel parlimen Cameron Hinghland. 
Beliau memenangi kerusi Cameron Highlands beliau dengan hanya 462 undi.

Dan ini selepas mengambil kira  91.3% daripada awal dan undi pos yang dimenanginya.
Juga bernasib baik adalah Chua Tee Yong, anak Presiden MCA Chua Soi Lek. Beliau memenangi kerusi Labis dengan hanya 353 undi. Undi awal dan undi pos: 89.7%.

Dalam laporannya, Merdeka Center membuat kesimpulan bahawa "implikasi awal dan undi pos pada pilihan raya ini sudah tentu akan memberikan alasan yang cukup kuat dan padat bagi masyarakat sivil dan pihak pembangkang terus mendesak SPR untuk reformasi lagi proses pilihan raya."

15 comments:

  1. BANYAK SUARA-SUARA MELUAHKAN KETIDAKPUASAN TERHADAP SISTEM UNDI POS SEDIADA. PENIPUAN BUKAN SEMASA HARI UNDI POS ITU KERANA TERDAPAT WAKIL-WAKIL SETIAP PARTI TETAPI BERLAKU BILA HARI PENGUMPULAN UNTUK KIRAAN UNDI POS BILA KERTAS DIUNDI UNTUK PENGUNDI YANG TIDAK MENGUNDI ATAU PINDAH KAWASAN.

    ReplyDelete
  2. Apa lagi yg boleh dibanggakan oleh piem dengan ungkapan dangkal pengundi mula memilih beend.penipuan memenangkan beend.kemenangan tidak bermoral yg amat meloyakan.terbukti Malaysia diterajui oleh mereka yg tidak beretika lagi amanah.SPR pula adalah titian dunia menuju neraka jahanam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti ada harbi ameno akan cakap kalau tak betui cam mana PR bole menang(tu tak masuk caci maki yg memang sentiasa ringan di jari deme)

      Delete
    2. Alasan lapuk yg digunapakai oleh macai2 umno. Kat Selangor, Penang dan Kelantan depa mmg susah nak menang. Tempat yg majoriti sikit depa bole manipulasi.

      Amanah yg telah diberikan dikhianati tanpa ada rasa bersalah. Penipuan ini dirancang sblm dan selepas pembuangan undi. Masa tu aje ada ruang utk manipulasi.

      Sbb tu depa tak nak reformasikan undi awal dan undi pos ni. Daftar pemikih pun depa tak nak bersihkan.

      Delete
  3. posting ini teramat berat untuk cai cai umno berfikir sebab penuh dengan fakta dan statistik serta analisa terperinci. Oleh kerana yg ada dlm umno hanya bodo bodo belaka spt kata cek det maka apa yang mampu dijawab oleh cai cai selain umpatan dan caci maki. tengok la sat lagi mesti mai punya....

    ReplyDelete
  4. BUKAN UNDI POS UNDI PENIPU.HARAP PAKATAN AKAN AJAK RAKYAT PULAU PILIHANRAYA KECIL MAU PUN BESAR.NEGARA MENUJU KEHANCURAN

    ReplyDelete
  5. Betul2.. Bagaimana boleh terjadi seseorang yang belum mendaftar sebagai pengundi telah menerima sampul surat undi pos awal.Apa kerja SPR sebenarnya?

    ReplyDelete
  6. perkara tur memang rakyat terbanyak jangkakan...... tapi nak buat cam ner... puak2 puaka/jembalang yg tak reti malu dosa dan pahala.... perhimpunan rakyat menunjukkan akan berlaku penipuan.... dasar kera jaan zalim dan diktator.... disokong oleh badan2 dan surhanjaya yg menjahanamkan negara... kehancuran pasti akan tetap berlaku sekiranya ia gagal dibendung... ayuh turun tunjuk bantahan atas penipuan yg berlaku...

    ReplyDelete
  7. PRK ke2 selepas PRU13, Disember 2013
    Dun Salor - YB Dato' hj Husam bin Musa
    Sebab - tempoh angkat sumpah tamat
    alasan - sengaja tidak angkat sumpah kerana berkecil hati tidak dilantik semula sebagai exco kanan
    sumber - SPR

    ReplyDelete
  8. Yg jelasnyer..,BN dah menang!!! Hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg jelasnyer.., BN dah menang dgn cara menipu!!! Hahah...

      Delete
    2. Ini sebagian kerja jahat SPR. Sesiapa yg belajar statistik tahu peratusan undi pos/awal yg sokong BN terlalu tinggi, tak serasi dgn pola undi secara umum. Jelas sekali manipulasi undi berlaku. Menang dgn cara menipu, adakah ini juga mengikut ajaran Islam? Islam umno?

      Delete
  9. MEMANG YG PENTING DAH MENANG TAPIII MCM MENANG SABONG PAK KADOK KAMPONG TRGADAI DAN MENANG BEENN RAKYAT TERCEKIK SEMUA NAIK YG TURUN HUJAN SAJA.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terimalah kekalahan dgn redha seperti lelaki tulin bukan macam lgbt...

      Delete
  10. ini bukan masalah undi awal atau tak. Allah dah tak makbulkan doa2 para pemimpin pas yg bersengkongkol dgn syiah utk menang pilihanraya tu..

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...