Tuesday 1 April 2014

PENCARIAN MH370 SELAMA 3 HARI YANG SIA-SIA DAN MEMBAZIR KERANA KOORDINASI YANG SANGAT LEMAH BIDAS WALL STREET JOURNAL!!!



Selama tiga hari, kakitangan yang terlibat dalam mencari kehilangan pesawat MH370 hingga bergegas pergi ke kawasan beratus-ratus kilometer dari mana kapal terbang itu mungkin terhempas di Lautan Hindi , menyebabkan kelewatan untuk mencari di kawasan baru .

The Wall Street Journal melaporkan hari ini tentang kerja yang sia-sia kerana kesilapan dalam penyelarasan antara negara-negara dengan  syarikat-syarikat yang terlibat dalam usaha mencari dan menyelamat.

Pada 28 Mac lalu pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata MH370 dipercayai telah terbang dalam jarak yang lebih pendek selepas menggunakan lebih banyak bahan api daripada yang dijangkakan.

Berikutan pengumuman itu, kawasan carian beralih secara tiba-tiba kira-kira 1,100 km dari tapak yang lebih awal di Lautan Selatan Hindi , berikutan data analisis data yang sudah ditapis.

WSJ melaporkan bahawa pihak berkuasa digabungkan menjadi dua dengan membawa penyiasatan daripada pasukan pakar antarabangsa yang selama ini telah bekerja secara berasingan.

Pakar-pakar telah cuba untuk membuat anggaran di mana tentera laut perlu cari bangkai di Lautan Selatan Hindi.

"Satu pasukan penyiasat melakukan siasatan kemungkinan kelajuan MH370 dan kadar penggunaan bahan api berdasarkan kepada data radar dan pemodelan prestasi pesawat, "

" Satu lagi pasukan bekerja secara berasingan selama beberapa hari dengan menggunakan data satelit untuk mengira trajektori seperti MH370 itu ,".

Ia melaporkan kekurangan koordinasi menimbulkan persoalan mengenai aliran maklumat di kalangan pihak-pihak yang banyak terlibat dalam operasi multinasional.

Pada 24 Mac , Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan bahawa penerbangan Malaysia Airlines MH370 dipercayai telah berakhir perjalanannya di tengah-tengah Lautan Hindi.

Najib berkata ini berdasarkan data yang disediakan oleh syarikat satelit Inmarsat British.

Pihak berkuasa kemudian menumpukan segala usaha pencarian mereka di bahagian selatan Lautan Hindi , berhenti mencari di koridor utara.

Walau bagaimanapun, selepas sia-sia mencari selama tiga hari , tumpuan mencari di Lautan India telah beralih lebih dekat ke pantai Australia.

WSJ melaporkan siasatan yang diterajui Malaysia merupakan  suatu proses yang sentiasa berubah.

" Penyiasat telah berkongsi semua maklumat yang berkaitan dengan rakan-rakan antarabangsa Malaysia, " WSJ diberitahu.

Walau bagaimanapun, pegawai-pegawai Malaysia tidak berasa ia adalah tanggung jawab bersama mereka untuk memastikan bahawa pakar-pakar asing telah berkongsi data halus di kalangan mereka.

Bekas Duta Besar AS ke Malaysia James Keith memberitahu WSJ bahawa Malaysia tidak mempunyai struktur dan kemampuan yang di kehendaki untuk penyelarasan antara agensi.

"Krisis MH370 telah mendedahkan kekurangan persediaan Malaysia untuk berurusan dengan apa-apa bencana, " kata Keith , yang berkhidmat sebagai Duta Besar Amerika Syarikat ke Malaysia dari 2007 hingga 2010.

WSJ melaporkan bahawa beberapa pihak yang terlibat dalam analisis terkini adalah Lembaga Keselamatan Pengangkutan Negara Amerika Syarikat dan Boeing.

1 comment:

  1. Poie suruh MAS boli bas amfibia tu leh carik sampah kat lautan hindi nun sambil bawak melancong hargo jgn lupo mark up yo kang mati terbuka mato terkilan x dapek umah bosa keto bosa...bodohkan jo rakyat mark up lobih2 yo.....zul design ado knapo x disuruh en zul tu reka musti buleh punyo.....bas tu kalu x guno rugi x kan nak guno waktu banjir jo hahahhahaa

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...