Monday 24 October 2011

LAGI BANYAK RUGI LAGI BANYAK DAPAT BONUS!!!!!

Indah Water Konsortium (IWK) dan Syarikat Prasarana Negara Bhd adalah antara enam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang membayar pekerjanya  bonus sehingga dua bulan, walaupun menghadapi  kerugian terkumpul RM354.91 juta pada tahun 2009, laporan Ketua Audit Negara hari ini berkata .
Laporan itu juga berkata bahawa dana kekayaan berdaulat Khazanah Nasional adalah antara sepuluh syarikat-syarikat kerajaan yang telah tidak dibayar Putrajaya sebarang dividen walaupun membuat keuntungan bersih pada tahun 2009.
IWK, yang mengalami kerugian berjumlah RM33.35 juta pada tahun 2009, memberi bonus di antara satu dan setengah kepada dua bulan kepada kakitangannya pada tahun ini.
Infrastruktur, yang kehilangan RM188.03 juta pada tahun yang sama, memberi satu setengah bulan bonus kepada kakitangan mereka.
Syarikat-syarikat seperti Perbadanan Pembangunan Industri Halal Sdn Bhd (HIDC), Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB), dan Mimos Bhd mencatatkan RM14.57 juta, RM92.59 juta dan RM5.3 juta kerugian masing-masing pada tahun 2009. Syarikat-syarikat ini yang dibayar bernilai 2-3 bulan bonus kepada kakitangan.
"Antara justifikasi untuk kelulusan bagi bayaran bonus adalah untuk meringankan beban kewangan pekerja ... standard yang lebih tinggi KPI (indeks utama prestasi) yang mencapai sasaran yang dikehendaki dan syarikat-syarikat yang tidak berorientasikan keuntungan, "kata laporan itu.
Laporan itu juga mendapati bahawa 10 GLC telah tidak dibuat dibayar Putrajaya apa-apa bentuk dividen walaupun membuat keuntungan tahun lepas.
Ia juga berkata dua syarikat - Malaysian Biotechnology Corporation Sdn Bhd (BiotechCorp) dan UDA Holdings Bhd - mencatatkan keuntungan selepas cukai selama tiga tahun berturut-turut, tetapi tidak dibayar apa-apa dividen kepada kerajaan atau dinyatakan sebab-sebab untuk tidak berbuat demikian.
Lapan syarikat lain - Pembinaan BLT Sdn Bhd, Syarikat Pengurusan Aset Air (PAAB), Hotel Seri Malaysia rangkaian rantaian (RHSM), Sarawak Hidro Sdn Bhd, Sepang International Circuit Sdn Bhd, Cyberview Sdn Bhd, Khazanah Nasional Bhd dan Multimedia Development Corporation Sdn Bhd - juga tidak membayar dividen kepada kerajaan walaupun tidak menguntungkan pada tahun 2009.
"Ketua Audit Negara berpendapat bahawa untuk memastikan borang pentadbiran yang terbaik, semua syarikat perlu mempunyai dasar dividen yang dipasang di dalam rancangan korporat syarikat.
"Ini diperlukan untuk menjaga imej syarikat dan kepentingan kerajaan yang mempunyai pelaburan dalam syarikat-syarikat ini,"



PANDANGAN OMAK:-

YANG BUAT UNTUNG TAK DAPAT BONUS.....LEBIH BAIK BUAT KERUGIAN DARIPADA MEMBUAT UNTUNG...GILA BABI PUNYA CARA URUS WANG NEGARA...OMAK SYORKAN SUPAYA SEMUA SYARIKAT GLC SELAGI UMNO MEMERINTAH ....KALAU NAK DAPAT BONUS YANG LEBAT TERUS KASI MUFLIS SYARIKAT ITU....UMNO IS DEAD.. PR GANTI BN

2 comments:

  1. aku kerja iwk bro..mana ada 2 bulan..agak2 la nak menipu pon.buat malu org PR je ko ni..

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...