Wednesday 2 October 2013

LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA 2012 YANG TIDAK DIHEBAHKAN OLEH UTUSAN, BERITA HARIAN, RTM DAN TV3 .... PROGRAM HADIAH ANAK MASUK UNIVERSITI OLEH KERAJAAN PR SELANGOR ADALAH BAIK DAN MENCAPAI SASARAN!!!



Laporan Ketua Audit Negara 2012 merumuskan bahawa program Hadiah Anak Masuk Universiti yang diperkenal kerajaan Selangor adalah baik dan mencapai sasaran.

Menurut laporan itu, audit yang telah dijalankan mendapati 87.8 peratus atau sebahagian besar golongan sasar menerima manfaat dari program tersebut.

"Semakan audit mendapati prestasi Hadiah Pelajar Institut Pengajian Tinggi adalah baik kerana bilangan penerima wang bagi bulan Julai 2008 hingga 2012 adalah tinggi iaitu 32,130 (87.8%) daripada 36,000 yang disasarkan.

"Maklumbalas yang diterima terhadap impak program ini kepada penerima wang hadiah juga adalah menggalakkan," kenyataan itu dipetik.

Program pemberian hadiah kepada anak Selangor yang berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti diperkenal kerajaan Pakatan Rakyat Selangor mulai 1 Julai 2008, kira-kira lima bulan mentadbir negeri itu selepas menang pilihan raya umum ke-12.

Bantuan tunai sebanyak RM1000 ini diberikan kepada mereka yang ditawarkan menlanjutkan pengajian bagi peringkat Diploma dan Ijazah Sarjana Muda di institut pengajian tinggi.

Dalam pada itu, laporan audit juga turut membuat beberapa syor bagi meningkatkan lagi kejayaan program ini.

Ianya termasuk soal dokumen pengesahan, senarai pihak yang dibenar memperakui dokumen dan polisi bertulis untuk kelulusan permohonan secara rayuan.

No comments:

Post a Comment

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...