Saturday 14 November 2015

ARUL KANDA BERSEDIA BERDEBAT DENGAN RAFIZI DAN TONY PUA DALAM SATU MASA ... SATU LAWAN DUA.


Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Arul Kanda bersedia bersemuka dengan kedua-dua Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua dan Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli.

Ia bagi menjelaskan situasi sebenar, masalah-masalah yang berlaku dalam 1MDB dan langkah-langkah rasionalisasi yang diambil syarikat berkenaan sekaligus menafikan fitnah yang dibuat oleh kedua-dua ahli pembangkang itu.

“Saya akan berjumpa Tony Pua dan Rafizi Ramli, malah dua-dua secara serentak juga boleh,” katanya sewaktu berucap di hadapan lebih 1,000 hadirin dalam Majlis Penerangan Perdana anjuran Biro Penerangan UMNO Malaysia di PWTC , pada Sabtu.

Bagaimanapun, Arul Kanda tidak menyatakan bila pertemuan itu akan diadakan.

Arul Kanda berkata demikian bagi menjawab soalan hadirin, sebab Rafizi dan Tony Pua tidak dijemput ke majlis itu.

Ahli UMNO menyatakan pemahaman tentang corak perniagaan yang dilakukan Arul Kanda harus disampaikan kepada pemimpin yang mengkritik beliau.

“Sepatutnya bukan kami yang dijemput, tetapi mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, Rafizi Ramli, Tony Pua, Lim Kit Siang yang dijemput,” kata salah seorang hadirin.

Dalam pada itu, Arul Kanda secara berseloroh mengakui 1MDB mencatat sejarah sebagai syarikat yang paling banyak disiasat oleh pelbagai agensi dalam negara.

“Ia termasuk Bank Negara Malaysia (BNM), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jabatan Audit Negara, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan juga Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC),” katanya.

Arul Kanda menyifatkan syarikat itu kini telah menjadi sebuah buku terbuka (open book), yang mana boleh disiasat dan terbuka untuk memberi penjelasan kepada mana-mana pihak.

“Tetapi, kalau nak baca buku terbuka ini, kenalah baca dengan fikiran yang terbuka,” jelasnya lagi.

Mengulas lanjut mengenai langkah menyelesaikan hutang 1MDB sebanyak RM42 bilion pula, ia dijangka akan diselesaikan melalui pelan rasionalisasi yang akan siap pada 31 Disember tahun ini.

Difahamkan, dalam pelan rasionalisasi 1MDB, syarikat itu masih mempunyai nilai aset berjumlah RM10 bilion hingga RM12 bilion walaupun beberapa aset perlu dijual bagi mengurangkan hutang.

Arul Kanda juga menyatakan 1MDB juga mempunyai nilai aset RM4 hingga RM5 bilion di Bandar Malaysia di samping RM5 hingga RM6 bilion di Tun Razak Exchange, RM1 bilion di Ayer Itam dan RM300 juta di Pulau Indah.

50 comments:

  1. Hantar Click Smart tengok apa Jadi. Belakang cerita dgn ceramah PAN Imayam berani la. Debate kalu Mat Sabu kata dia sebok selfie dgn peminat amoy

    ReplyDelete
    Replies
    1. BUDAK PUN TAU SINDIR TONY PUAKA!!!

      Oi!!! Malunya!!! Mana nak letak muka tu Tony Puaka oi!!! Budak umur 24 tahun pun pandai sindir Pengerusi DAPigs Selangor tu yang didakwa Takut dengan Bayang - Bayang sendiri.

      Pendebat terbaik Asia, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, mengkritik DAPigs sebagai 'takut dengan bayang-bayang sendiri' apabila mula beralasan berhubung isu debat 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

      Ini berikutan kenyataan Setiausaha Organisasi DAPigs, Anthony Loke yang tidak membenarkan Tony, yang juga Pengerusi DAPigs Selangor, menarik diri daripada Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara (PAC) hanya semata-mata untuk mengambil bahagian dalam debat berkenaan.

      Ini adalah kerana siasatan PAC terhadap 1MDB masih berlangsung.

      Saddiq, menerusi akaun Facebooknya berkata, dia hairan bagaimana hal itu boleh terjadi sedangkan Tony adalah orang yang bertanggungjawab mencabar Presiden 1MDB, Arul Kanda Kandasamy untuk mengadakan sesi debat berkenaan.

      Graduan undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA) itu juga berpendapat, DAP seolah-olah cuba mencari jalan untuk tidak terbabit dalam debat berkenaan kerana bimbang akan tewas.
      "Sama ada pahlawan anda memang pengecut, atau kubu pahlawan itu (DAP) dipenuhi oleh oportunis yang hanya tahu memberi cabaran tetapi tidak bersungguh-sungguh," kata Saddiq.
      Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia, sebelum ini ada membuat kenyataan bahawa Tony perlu menarik diri daripada PAC jika mahu terbabit dalam debat tersebut.

      Malah Pandikar juga turut berpendapat Arul Kanda perlu dilucutkan daripada senarai saksi utama yang masih lagi dalam siasatan anggota Jawatankuasa PAC Parlimen pada ketika ini.

      Saddiq, 24, yang baru-baru ini sekali lagi dipilih sebagai Pendebat Terbaik Asia, antara generasi muda yang cukup lantang menyuarakan pendapat dan idea berhubung isu politik yang melanda negara.

      Kesimpulan mudahnya, Si Tony Puaka tu hanya sekadar mengambil kesempatan membuat cabaran itu untuk menaikkan nama dia bagi mendapat jawatan sebagai Pengerusi DAPigs Selangor. Bukannya sebab dia nak menegakkan Kebenaran mengenai isu 1MDB tu sangat pun!!!

      Delete
    2. SUKA SANGAT DIA JADI "PENCUCI TAIK" PUAKA!!!

      Heh! Tak sangka pulak ada orang yang sampai tahap sanggup berguling - guling atas tanah bila dapat jadi 'Pencuci Taik' kepada orang lain. Rupanya, ada juga orang yang jenis macam tu ye.

      Jika dilihat dari satu sudut, tindakan DAPigs memilih Si Rafizi tu sebagai pengganti kepada Si Tony Puaka hanya membuktikan bahawa puak - puak Chauvanist tu ketandusan pemimpin.

      Ianya juga menjelaskan kepada kita bahawa dikalangan puak - puak DAPigs tu takde yang mempunyai kemampuan untuk berdebat dalam isu yang selama hari ini dijaja kepada rakyat.

      Waima anak Si Karpal Singh tu sendiri pun tak mempunyai kelayakan yang sewajarnya untuk berhadapan dengan Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB tu sendiri secara terbuka dikhalayak ramai.

      Walaupun anak Si Karpal Singh tu petah berbicara dan berhujah tapi ternyata kemampuan mereka hanya setakat terbatas memutar-belitkan fakta dimahkamah sahaja. Tidak dipentas Kebenaran.

      Malah Si Tokong DAPigs yang dibangga - banggakan sangat oleh puak - puak DAPigs tu pun kecut buah kerandut dan tak sanggup nak berhadapan dengan Arul Kanda secara terang - terangan.

      Nak tak nak, terpaksa la puak - puak DAPigs tu mempergunakan Si Ahli Parlimen Pondan, Eh, Silap! Ahli Parlimen Pandan tu untuk 'mencuci taik' yang telah ditaburkan oleh Si Tony Puaka tu.

      Dan yang herannya, Si Rafizi tu seolah - olah 'Gembira' untuk menggantikan tempat Si Tony Puaka tu. Mana tidaknya. Inilah peluang untuk dia menaikkan semula nama dia yang dah tercemar.

      Seperti mana yang telah dijelaskan sebelum ini, memang wujud dikalangan pemimpin - pemimpin PKR tu yang tak sebulu dengan Si Rafizi tu dan usaha mereka untuk menggulingkan dia.

      Walaupun Si Rafizi tu kini sudah menjawat jawatan sebagai Setiausaha Agung, namun masih ada dikalangan pimpinan PKR tu sendiri yang tak senang hati dengan Si Rafizi tu sendiri.

      Tapi, nasib Si Rafizi tu baik sebab Presiden parti kurang kasih sayang. Maka dia anggap Si Rafizi tu sebagai anak dia sendiri. Dan perkara itu pernah didedahkan dalam mesyurat parti sebelum ini.

      Maka kesimpulannya, Si Rafizi tu tak ubah seperti 'Orang Mengantuk Di Sorong Bantal' dan menganggap ianya peluang keemasan untuk menjaga kepentingan Politik Peribadi dia sendiri. Bukannya dia nak menjaga kepentingan rakyat sangat pun!!!

      Delete
    3. Hahaha.....lepas semua dah di delete ubah suai baru nak berbicara baru nak open book!! Ada aset kononnya??? Beli murah harta negara naikkan harga value bagi menampak keuntungan kekurangan kerugian ini byk akautan boleh buat!! Kalau debat satu jam mana cukup utk buktikan apa2 tanpa rujukkan bukti yg boleh diterbuka pada semua rakyat malaysia malah satu persatu dari mana ke mana dtgnya in and out dan segala pinjaman yg dibuat tanpa ada yg di selindungi baru boleh yakinkan rakyat malaysia terutama yg bijak pandai bukannya org kampung.org felda yg tidak tahu apa2! Yg mrk tahu berapa mrk boleh dpt baik brim atau habuan itulah mrk tahu.

      Delete
  2. Aku rasa baik hantar Hadi. Kita kena expose dia tentang bab perniagaan 1mdb Ni. Kalau dia tak tahu, camane nak nasihat umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wauu macai PAN Imayam. PAN Imayam pula hamba abdi DAP

      Delete
    2. Kita hantar abuya may sabu karbala.
      Mesti ramai amoi gebu dapig di sana
      Boleh selfie sekali dan buat cucu angkat
      Akak adik cokelat gelap PAN apa kurlas

      Delete
    3. Anon 14:48 nampak jelas jeles x dapat selfie dgn amoi hahahahaaa

      Delete
  3. Next PRU pakat2 undi Harapan. Umno memang sah Kita tak undi. Undi pas Ada dua possibility. Kalau dia tak gabung dgn umno, dia tak de kuasa Dan tak kuasai putrajaya Dan tak juga kuasai Kelantan. Jadi undi Kita membazir. Kalau dia gabung dgn umno, Mampus Kita. Jadi rumusan Nya jangan undi pas.

    ReplyDelete
  4. Pas ok, tapi halatuju tak jelas. Kalau dah banyak buat Silap tu mengaku JE lah. Boleh per Betul lagi. Ni Dok pusing Dan konar baring. Masa lah tak selesai juga

    ReplyDelete
  5. Tengok apa dah jadi dgn pas sekarang? Hari 2 orang kutuk president. Tak Malu ke? Muka dah tebal Macam Najib umno

    ReplyDelete
  6. Kehancuran pas adalah Hasil Dari tangan pas sendiri. Sendiri buat, sendiri tanggung. Hanya pas yang tahu Macam mana nak perbetulkan keadaan. Jgn lah salahkan orang lain. Bila cakap tu, fikir dulu betul2. Ni otak tak habis process lagi, mulut bercakap dulu.

    ReplyDelete
  7. Lepas Kita melangkah ke putrajaya nanti, Kita tak akan biarkan pas sendirian. Kita akan Cuba sedaya yang mampu untuk perbetulkan pas. Kepada ahli2 pas, jangan lah risau. Yang Ni Kita janji

    ReplyDelete
  8. Bekas ahli Parlimen PAS, yang kini menyertai parti baharu Parti Amanah Negara (Amanah), sedia mengundi menolak rang undang-undang hudud di Dewan Rakyat, sekiranya ia sampai ke peringkat itu, kata pengerusinya Mohamad Sabu.

    ReplyDelete
  9. Hidup beragama seperti yang Kita Alami sekarang akan sama selepas pilihanraya nanti tak Kira samada Harapan atau BN yang perintah. Kecuali jika pas menang, mungkin berubah. Tapi masa lah Nya pas tak nak menang. Dia nak jadi penasihat pada musuh sendiri iaitu umno atau dia nak gabung dgn umno

    ReplyDelete
  10. salam mana 2.6b,

    Rafizi Ramli dilahirkan pada 14 September 1977 diBesut, Terengganu tetapi membesar di Kemamandan Kuala Kangsar. Beliau bersekolah di Sekolah Rendah Sultan Ismail, Kemaman (1984 – 1989) ;Kolej Melayu Kuala Kangsar (1990 – 1994) . Semasa di MCKK beliau menerima Anugerah Carey/Bolkiah sebagai Pelajar Terbaik Keseluruhan , Pingat Emas Presiden Kesatuan Pelajar Anugerah Pelajar Terbaik SPM 1994 (Fizik, Bahasa Melayu), Anugerah Pelajar Terbaik SRP 1992 Johan Pertandingan Bahas Piala Perdana Menteri 1992 dan 1993 antara sekolah-sekolah berasrama penuh,Pembahas terbaik Pertandingan Bahas Piala Perdana Menteri 1992 dan 1993 antara sekolah-sekolah berasrama penuh. Beliau juga Johan Pertandingan Bahas Piala Sri Paduka Sultan Perak 1993.

    Rafizi Ramli sambung belajar di Morrison’s Academy, Scotland (1995 – 1996). Di sana beliau menerima Anugerah AD Kippen, Pelajar Terbaik Fizik A-Levels 1996 ; Anugerah John Knox, Pelajar Terbaik Kimia A-Levels 1996 dan Pengawas Orkestra Morrison’s Academy.
    Kemudian Rafizi Ramli melanjutkan pelajaran di Leeds University , London (1996 – 1999). Ketika ini beliau menerima Anugerah Arthur Crabtree 1997, Pelajar Terbaik Tahun Pertama Kejuruteraan Elektrikal dan Elektronik ;Ijazah Kelas Pertama (Tahun Pertama dan Kedua) dan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrikal dan Elektronik.

    Ko ado . heee

    #KEDEPAN (gerakan kembalikan degree berasaskan kepandaian, spm >5A degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am) biar bodo buat kerja bodo, pandai buat kerja pandai. Adil untuk semua heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di Rafizi ni kalao konstret dalam bidang dia...(eletrik)...mau kia tak payah bayar bil letrik lagi....Maknanya dia salah lorong untuk rakyat..

      Delete
    2. Jangan lupa suruh doktor periksa lubang anus rapussy ni..mampu lagi ke kemut keliling atau dah loose macam anak anak ikan banduan liwat pak sheikh anwar berahim aljuburi

      Delete
    3. 1452...contoh nyata walaun tulin

      Delete
  11. Pas kena cepat2 maklum halatuju supaya semua rakyat faham. Kalau tak nak menang pilihanraya cakap lah tak nak. Kalau nak menang, tindakan mesti nampak Macam nak menang. Cakap nak menang, tapi tindakan terbelakang. Budak nak Amik spm pun tahu yang tindakan pas sekarang Ni menjerumus kepada kekalahan paling memalukan dalam sejarah pas

    ReplyDelete
  12. Ramai yang cakap tunggu PRU baru tahu siapa yang kena. Tak payah tunggu. Sekarang pun dah tahu pas akan kalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg pastinya lps PRU14 PAN akan lenyap...ceramah pun tak ada penyokong..penyokong PAN hanya ada dlm blog omakkau jer..tgk pada tulisan...hum paham2 je la syok sendiri, maki hamun etc

      Delete
  13. (1) JIKA BENAR MAHU BERDEBAT TENTANG 1MsiaDlmBahaya, MENGAPA BANYAK SANGAT PUTAR BELIT? Kalau nak bahas, bahas sahajalah !

    (2) Parti Islam PAS masih kukuh dan kuat kerana PAS mendapat sokongan padu dari peringkat akar umbi (grassroot) sedangkan parti-parti balaci roket tidak mendapat sokongan dari orang Melayu.

    Setiap kali parti-parti balaci roket membuat program, kehadiran peserta Melayu boleh dikira dengan jari. Kebanyakan perserta adalah dari kaum jin dan mambang berdasarkan kerusi-kerusi yang kosong yang tidak dihuni oleh manusia. Mungkin pengambilan jin dan mambang menjadi ahli baru parti kuali, pkkr dan roket adalah strategi baru Pakatan Haprak Baru untuk memenangi PRU14!

    KAH...KAH....KAH....KAH......KAH....

    ReplyDelete
  14. Tak payahlah ahli2 pas nak sedapkan hati masing 2 dah tunggu keputusan pilihanraya. Keputusan dah muktamad. Pas kalah, Kelantan jatuh ke tangan BN. Akibat mengikut rasa tanpa fikir. Orang bagi otak, fikir Dan Guna sebaiknya. Tapi tak pa, walaupun kalah, umno akan Bantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas bersendirian menang kelantan. Kenapa nko fikir pas perlu dap dan anjing2nya untuk kekalkan kelantan?

      Delete
    2. Anon 12.85, gunakanlah otak yg tuhan bagi tu utk berfikir membantu parti yg bersungguh2 memperjuankan hukum islam..jgn gunakan nafsu dan emosi..seronok kalau parti islam kalah tuh perangai sapa?...kafir/munafik/iblis?

      Delete
  15. Satu sahaja yang boleh selamatkan pas. Pas kena lacurkan diri Dan gugurkan prinsip Dan gabung dgn umno. Pas kena cuci taik Dari dalam tong taik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom kita bye bye kat DAP dan PAN selepas PRU 14 nanti.

      Delete
  16. Bekas ahli Parlimen PAS, yang kini menyertai parti baharu Parti Amanah Negara (Amanah), sedia mengundi menolak rang undang-undang hudud di Dewan Rakyat, sekiranya ia sampai ke peringkat itu, kata pengerusinya Mohamad Sabu.

    ReplyDelete
  17. Alamak dah zohor. Solat dulu, lepas tu bawa family jalan2. Kita lupakan dulu masa lah pas ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok jing.jgn azan kuat2 nnt bang dap marah.

      Delete
    2. Abuya sifoo bukit penang suruh macai selur sikit volume azan di bukit penang. Bising mengganggu tidur betty katanya

      Delete
  18. Alaaa APA susah.. Hantar hadi je.. Dia kan penasihat 20%

    ReplyDelete
  19. PAN Ayamanni buat menyemak je...tak lebih dari jadi barua DAP je..dapat le sikit cari makan. Aku boleh kata..menjelang Januari...dah tak dengo pasal PAN..

    ReplyDelete
  20. Pas.... Bdk2 TADIKA pasti Tanya ni.. Taknak panggil diaorg g dgr cramah lg ke.. Kata nak suruh nampak ramai..Dapat 50sen sorg JD la. DPT beli aiskrim.

    ReplyDelete
  21. Sape ada jual pil kuda?... Katanya kat marang ada byk..btl ke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kau nak tau betul ke tak betul, kau tanya elok2 kat lubang pantat hitam berkedut mak kau, ada faham?..kau tnya elok2 time lubang pantat mak kau nak kentut atau nak berak.

      Delete
  22. Saya masih ingat perdebatan ditwiter antara Rafizi dengan Dr mim berhubung masa ditwiter bagi kes video Anwar dan amoi dlm sebuah bilik di hotel.Saya follow perdebatan ini dari A-Z.Saya yg pada masa itu sangat teruja dgn Rafizi ekoran pendedahan NFCorp tiba2 terpaku bila mana dia dikantoikan oleh Dr mim. Pusing punya pusing dan spin punya spin akhirnya dia benar2 terkedu dan terkangkang ditangan Dr mim.Perdebatan ditwiter itu memang nampak ketara kebenarannya berbanding dengan perdebatan lisan yg mana fakta dan auta nampak jelas perbezaannya. Selepas perdebatan itu saya terus hilang kepercayaan kpdnya dan muak dgn setiap apa yang dikatakan "pendedahan".Dia memang kaki spin.Saya kira ramai orang tidak membaca perdebatan ini Minta Dr Novandri tolong siarkan balik

    ReplyDelete
  23. Arul cakap nk debat hari selasa,selasa bila jangan tanya janji hari selasa..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh caya ke cakap keling nih? Keling hanya berani sesudah mabuk. Jom beli todi. Beri keling ni minum sekati dan beri Hadi minum sekati. Kedua2 sama saja barua umno.

      Delete
  24. Pasti rafizi dan tony phua terkedu nih.. arul nk lawan depa berdua.. x pe berani kerana benar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi tak seperti Hadi. Bila dicabar Husam terus hilang telor.

      Delete
  25. Bila masa hadi tu brani... Jaguh kampung je..

    ReplyDelete
  26. KALAU NAK TAU, MARANG TU PUSAT AIDS N PIL KUDA.. TANYA LA ORG TRG MANA2 PUN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukit penang adalah pusat politik chauvanis rasis pro harbi selet dapig, dan disponsor oleh aktiviti judi kongsi gelap dan lendir. Diketuai oleh khaleepah abuya sifoo pujaan walaon pan imayam loser kuali cangkul tayar traktor. Pan loser dapig winner.

      Delete
  27. Kalau aku mati 100 kali dan hidup 100 aku tetap sokong PAS u understand ..

    dp Ahli PAS seumur hudup 100 kali

    ReplyDelete
  28. Bahasa penyokong pas amat mengecewakan...kasar, lucah, biadab...mencemarkan pas sendirilah.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kalau ko nak sokong DAP ke PAN kami sikit pun tak kisah,

      Ko yang takut sangat kami sokong PAS apa sebab.........

      Delete
    2. Sebab bimbang DAP marah.. abang busat PAN lah tu..

      Delete
  29. Laaa..tak tau ke.. Nama pun pas.. Tgk la presideng nya..Bapa borek anak rintik..

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...