Tuesday 17 November 2015

PAS JUGA MEMPERINGATKAN PKR AGAR MELAKUKAN PERKARA YANG SAMA HENTIKAN MELAKUKAN PROVOKASI KEPADA PAS.



PAS menyambut baik saranan sekutunya, PKR supaya DAP berhenti melakukan provokasi kepada parti Islam itu.

Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Pusat, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali At-Takiri berkata, selain DAP yang digesa berhenti menyerang PAS, perkara sama juga perlu dituruti pemimpin PKR.

“Bukan hanya DAP yang sepatunya mengelak daripada melakukan sebarang provokasi terhadap PAS bahkah juga PKR,” katanya.

Ahli Parlimen Kuala Nerus itu mengingatkan, kerusi parlimen yang dimenangi PKR dalam pilihan raya umum (PRU) merupakan hasil kerjasama PAS menerusi jentera pilihan rayanya.

Malah PKR juga dikatakan tidak boleh lari daripada menggunakan jentera pilihanaya dari PAS dalam PRU akan datang.

“Sebahagian kerusi parlimen yang dimenangi PKR adalah menggunakan jentera pilihanraya Pas dan tentunya jika mereka mahu bertanding lagi pada PRU ke-14, maka PKR mereka memerlukan jentera pilihanraya PAS,” katanya.

Terdahulu, PKR menyifatkan serangan yang dibuat DAP terhadap PAS tidak memberi kebaikan kepada parti dan rakyat, malah menyukarkan pembangkang untuk menentang Barisan Nasional (BN) dalam PRU akan datang sekiranya berlaku pertembungan tiga penjuru atau lebih.

32 comments:

  1. ALASAN KHALID SAMAD NAK RAMPAS SELANGOR!!!

    Huh! Kalau dah dasar orang yang Terdesak, mati hidup semula pun dia takkan mengaku yang dia terdesak nak mengekalkan jawatan bagi menjaga kepentingan Politik Peribadi dia sendiri.

    Realitinya, apa yang dilakukan oleh puak - puak Pengkhianat tu pada ketika ini di Selangor bukannya 'Strategi Bertapak'. Sebaliknya, Strategi Terdesak untuk mereka kekal memegang jawatan.

    Tapi kalau Si Khalid Samad tu mengaku yang itu strategi sebenar diorang, nanti nampak sangat la yang diorang ni lemah dan tak mampu nak buat benda lain. Jadi, terpaksa la dia cipta alasan.

    Antara lain, Si Khalid Samad tu kata, parti yang dia wakili sekarang tidak terdesak untuk untuk mendapatkan kerusi bagi bertanding dalam Pilihan Raya Umum yang akan datang.
    “Bukan terdesak, tetapi itu memang strategi kami untuk bertapak di negeri di mana kami mula. Perkara ini saya rasa turut dilakukan oleh mana-mana parti politik dan tak ada parti politik yang tak mahu bertapak di tempat di mana mereka bermula,” katanya kepada Sinar Harian.

    Katanya, Amanah ada pendekatan sendiri dan mereka akan tentukan pendekatan dan pandangan yang lebih baik dan berpengaruh.

    “Sebab itu kita tubuhkan Amanah sebab nak tunjuk kepada masyarakat cara berjuang politik Islam yang sepatutnya.


    “Sambil itu kita boleh tunjukkan cara yang praktikal dan orang yang sokong kita kena buat macam mana parti politik lain buat iaitu menubuhkan kawasan, cawangan dan sebagainya," katanya.
    Kalau betul la diorang ni tak terdesak nak mengacau PAS bagi merampas kawasan yang dimiliki oleh parti tersebut seperti mana yang diarahkan oleh DAPigs, diorang tak buat kerja pandir.

    Kalau betul puak - puak Pengkhianat tu ada keyakinan mereka sendiri, buat apa Si Khalid Samad tu kritik setiap kenyataan yang dibuat oleh Presiden PAS dan juga pemimpin parti itu?

    Kenapa setiap kali kepimpinan PAS buat kenyataan dan menyatakan pendirian mereka, Si Khalid Samad tu tampil menjawab dan mengutuknya secara terbuka kalau mereka tak terdesak?

    Itu membuktikan parti yang dipimpin oleh Si Mat Sabu tu takde maruah. Sebaliknya diorang hanya sekadar berjuang demi menjaga kepentingan Politik Peribadi 'Abang Besar' diorang, DAPigs je. Maka sebab itulah diorang terdesak nak merampas kawasan PAS!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://www.ismaweb.net/2015/09/kata-pedang-prinsip-amanah-terkorban-dalam-pan/

      SAMBIL menunggu giliran korban kambing beliau, salah seorang teman memberitahu saya bahawa ahli-ahli PAS seperti Dr Mujahid melakukan suatu pengorbanan besar apabila meninggalkan PAS untuk menyertai Amanah. Ini bersesuaian dengan tema bulan Zulhijjah – sebagai bulan pengorbanan.

      Saya bertanya kepada beliau semula, “mengapa?”

      “Ya lah, mereka sudah selesa di dalam PAS. Tiba-tiba sanggup melepaskan keselesaan tersebut lalu menubuhkan parti baharu.”

      Soalan: Benarkah mereka telah benar-benar melakukan pengorbanan besar?

      Bagi saya tidak.

      Adakah mereka dibayar sepanjang keahlian mereka di dalam PAS? Saya rasa tidak.

      Adakah mereka mendapat keuntungan wang sepanjang keberadaan mereka bergerak di dalam PAS sebelum ini? Saya rasa tidak.

      Tapi, adakah mereka yang berkenaan dengan amanah sanggup berkorban melepaskan jawatan Ahli Parlimen atau ADUN hasil kemenangan mereka di atas tiket PAS tempohari?

      Saya pasti mereka tidak sanggup dan sehingga sekarang mereka tidak meletak jawatan. Alasan mereka, kerusi itu dimenangi atas tiket PR, bukan PAS. PAS yang khianat PR, kata mereka lagi.

      Jika begitu, maka tidak boleh dikatakan pengorbanan besar, malah kecil apatah lagi jika mahu dikaitkan dengan bulan Zulhijjah.

      Mengapa?

      Andaikata mereka mahu memikul makna perkataan Amanah yang sebenar, mereka yang berkenaan harus berani melepaskan jawatan bukan setakat di dalam PAS, tetapi sebagai Yang Berhormat hasil kemenangan PRU13 dahulu.

      Mereka boleh sahaja katakan kemenangan adalah atas tiket PR, tetapi andaikata mereka benar-benar ikhlas, mereka sangup mengorbankan jawatan sebagai Ahli Parlimen mahupun ADUN sebagai bukti pengorbanan yang ikhlas untuk Islam.

      Malah lebih baik, andaikata kawasan yang dimenangi dipertandingkan semula agar kita benar-benar tahu, adakah rakyat memilih mereka atas tiket PAS atau atas tiket PR?

      Jika calon Pakatan Harapan menang melawan PAS, barulah kita tahu bahawa kemenangan mereka memang benar atas tiket PR dahulu. Tiada lagi spekulasi.

      Andaikata setakat melepaskan keahlian PAS tanpa melepaskan jawatan YB, tidak perlu mewar-warkan mereka telah melakukan pengorbanan besar. Mengaku berkorban tetapi masih mendapat gaji YB. Itu bukan berkorban, itu tidak amanah namanya!

      Andaikata YB-YB PAN tidak amanah dalam melepaskan jawatan bergaji yang dimenangi, tidak sanggup mengorbankan jawatan yang dimiliki di atas platform PAS ketika PRU13, bagaimana mahu bersemuka dengan rakyat dan mengaku bersikap amanah dalam melaksanakan tanggungjawab dalam melindungi hak umat Islam melaksanakan agama Islam sebagai cara hidup, bukan hanya spiritual semata?

      Soalan yang lebih penting: Apakah matlamat PAN? Apakah polisi PAN dalam isu Bumiputera?

      Apakah sikap yang akan diambil oleh PAN dalam isu ketidakseimbangan ekonomi antara bumi dan non bumi ketika Presiden PAN sendiri menolak agenda membantu bangsa Melayu dalam perjuangan mereka?

      Bagaimana pula kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi? Adakah PAN melihat Islam seperti DAP iaitu sekadar agama spiritual seperti agama lain yang terpelihara sekadar perlembagaan bertulis atau melihat Islam sebagai cara hidup yang menyeluruh meliputi aspek kehakiman, perundangan, hiburan, pendidikan, ekonomi, hubungan sosial dan lain-lain?

      Adakah PAN akan menghapuskan kuota bumiputera di universiti? Apakah perancangan Parti Amanah untuk menjadikan bumiputera lebih progresif dan mampu berdaya saing dengan bangsa lain?

      Adakah PAN akan menjadikan Islam dan penguatkuasaan perundangan syariah terhad kepada isu individu dan keluarga Muslim sahaja?

      Adakah PAN akan menghapuskan institusi yang membantu bumiputera seperti MARA, FELDA dan lain-lain kerana mahu menghapuskan identiti bangsa dari Malaysia?

      Delete
    2. Di mata PAN Imayam, DAP d racist lebih afdhal dari imam.bukhari, imam Muslim Dan Imam Ghazali

      Delete
    3. KEPUTUSAN PENGUNDIAN BAJET 2016

      Pengundian baru selesai sebentar tadi.

      A. 128 AHLI PARLIMEN MENYOKONG
      (kiraan tidak rasmi)
      => 127 ahli BN
      => 01 ahli BEBAS Tan Sri Khalid Ibrahim

      B. 74 AHLI PARLIMEN MENOLAK
      (kiraan tidak rasmi):
      => Kesemua 30 ahli PKR hadir dan menolak.
      => 35 ahli DAP hadir dan menolak, 01 digantung [Lim Kit Siang (Gelang Patah)] dan 1 tidak hadir
      => 06 ahli AMANAH hadir dan menolak
      => 03 ahli PAS menolak

      C. Dari 14 ahli parlimen PAS, dilaporkan:

      a. 04 TIDAK HADIR:
      1. Hj Hadi (Marang)
      2. Hj Wan Hassan (Dungun)
      3. Khairuddin Attakiri (Kuala Nerus)
      4. Siti Zailah (Rantau Panjang)

      b. 07 HADIR DAN BERKECUALI
      1. Takiyuddin Hassan (Kota Bharu)
      2. Nik Abduh (Pasir Mas)
      3. Nasrudin Tantawi (Temerloh)
      4. Idris Ahmad ( Bukit Gantang)
      5. Izani Husin (Pengkalan Chepa)
      6. Ahmad Marzuki (Bachok)
      7. Che Rosli (Hulu Langat)

      c. 03 HADIR DAN MENOLAK:
      1. Mahfuz Omar (Pokok Sena)
      2. Nik Mazian Nik Mohamad (Pasir Puteh)
      3. Ahmad Baihaqi (Kubang Kerian)
      Hukum kebenaran dan keadilan berjalan.... sekarang ternyata siapa PENGKHIANAT RAKYAT YANG SEBENAR, siapa yang TIDAK ISTIQAMAH MENUJU KEMENANGAN....

      Delete
    4. KEPUTUSAN PENGUNDIAN BAJET 2016

      Pengundian baru selesai sebentar tadi.

      A. 128 AHLI PARLIMEN MENYOKONG
      (kiraan tidak rasmi)
      => 127 ahli BN
      => 01 ahli BEBAS Tan Sri Khalid Ibrahim

      B. 74 AHLI PARLIMEN MENOLAK
      (kiraan tidak rasmi):
      => Kesemua 30 ahli PKR hadir dan menolak.
      => 35 ahli DAP hadir dan menolak, 01 digantung [Lim Kit Siang (Gelang Patah)] dan 1 tidak hadir
      => 06 ahli AMANAH hadir dan menolak
      => 03 ahli PAS menolak

      C. Dari 14 ahli parlimen PAS, dilaporkan:

      a. 04 TIDAK HADIR:
      1. Hj Hadi (Marang)
      2. Hj Wan Hassan (Dungun)
      3. Khairuddin Attakiri (Kuala Nerus)
      4. Siti Zailah (Rantau Panjang)

      b. 07 HADIR DAN BERKECUALI
      1. Takiyuddin Hassan (Kota Bharu)
      2. Nik Abduh (Pasir Mas)
      3. Nasrudin Tantawi (Temerloh)
      4. Idris Ahmad ( Bukit Gantang)
      5. Izani Husin (Pengkalan Chepa)
      6. Ahmad Marzuki (Bachok)
      7. Che Rosli (Hulu Langat)

      c. 03 HADIR DAN MENOLAK:
      1. Mahfuz Omar (Pokok Sena)
      2. Nik Mazian Nik Mohamad (Pasir Puteh)
      3. Ahmad Baihaqi (Kubang Kerian)
      Hukum kebenaran dan keadilan berjalan.... sekarang ternyata siapa PENGKHIANAT RAKYAT YANG SEBENAR, siapa yang TIDAK ISTIQAMAH MENUJU KEMENANGAN....

      Delete
    5. Hukum kebenaran dan keadilan tetap berjalan. PAN adalah pengkhianat dan musuh Islam. Musuh boleh dimaafkan tetapi tidak kpd pengkhianat.

      Delete
    6. KEPUTUSAN UPSR 2015:

      NAJIB RAZAK - 3A
      HADI AWANG - 3A 1D
      ANWAR IBRAHIM - 3A 1B
      AHMAD MASLAN - 4A 1D
      AZMIN ALI - 2A
      LIM GUAN ENG - 1A 1E
      MAT SABU - 2A 1B
      NIK ABDUH - 1A 1D

      AHMAD MASLAN PALING BANYAK A DALAM NAMA DIA. DIA PALING PANDAI

      Delete
    7. Mat sabu pun lg pandai pd lge apa punya badut lori.patutnya mat sabu yg jadi ketua menteri pulau pinang n lge jd badut lori.ini sudah terbalik pula.ayuh badut lori lwn dap dipulau pinang apa barang berani nak lawan pas sj

      Delete
  2. Hadi kat maner...hadi kat maner....ponteng beb...langkah selamat. Kaki ponteng rupanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAN Imayam dah selfie Amoy belum???

      Sori president PAN Imayam selfie Amoy, kao selfie nyonya sudahlah

      Delete
    2. Mat sabu kat mana?
      Mat sabu kat mana?

      Mat sabu kat luar sdg selfie.
      Mat sabu tak boleh masuk dewan.
      Mat sabu dah kalah 3 pru berturut turut

      Mat sabu presiden parti kuali Imayam tamilkoddy pandikutty tak masuk dewan rupanya, patutlah menyalak kat luar.

      Patutlah hj hadi dan 4 org lg tak hadir, bosan dengar anjing kat luar dewan menyalak.

      Delete
  3. WOIII OPAH KO...

    PASAL TAK LAPOR IDOLA KO SI KHALID TU UNDI SOKONG BAJET NAJIB...

    SKRG DAH TERBUKTI LA KHALID TU ORG UMNO....

    SAMPAI LA NI TAK JELASKAN MCM MANO DIA LANGSAIKAN HUTG RM70JUTA TU...

    HAHAHAAA.A.A.AA

    ReplyDelete
    Replies
    1. PETALING JAYA: Parti Keadilan Rakyat (PKR) memohon maaf kepada bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kerana mengeluarkan dokumen yang memfitnah beliau.

      Permohonan maaf itu dipersetujui kedua-dua pihak bagi penyelesaian saman yang difailkan Khalid terhadap Datuk Saifuddin Nasution Ismail dan PKR kerana mengeluarkan dokumen itu.

      Persetujuan itu dicapai di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman, M Gunalan di Mahkamah Tinggi Shah Alam pada Jumaat.

      Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim turut hadir dalam prosiding itu sebagai saksi.

      Saifuddin, bekas Setiausaha Agung PKR membacakan permohonan maaf itu bagi pihak PKR dan dirinya.

      “Dokumen tersebut telah menyatakan dan memberi gambaran bahawa Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim adalah seorang yang korup, zalim, tidak boleh dipercayai, tidak bersikap telus, tidak jujur, tidak beretika, tidak beramanah, tidak berintegriti, telah terlibat dengan perlakuan rasuah dan salah laku dan tidak layak menjadi Menteri Besar Selangor.

      “Bagi pihak PKR dan secara peribadi, kami melahirkan rasa amat kesal dan dengan ikhlas dan suci hati serta tanpa syarat memohon maaf kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

      “Bagi pihak PKR dan secara peribadi, kami juga memberi akujanji kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Mahkamah Mulia ini bahawa kenyataan-kenyataan tersebut tidak seharusnya dikatakan dan kami akan memberhentikan daripada menyatakan dan tidak akan mengulangi kandungan dan tuduhan-tuduhan dalam dokumen tersebut dan apa-apa kandungan yang berkaitan dengan dokumen tersebut,”.

      Dalam kenyataan penerimaan maaf, Abdul Khalid berkata, sempena bulan Syawal beliau juga memohon maaf zahir dan batin jika ada menyinggung perasaan mana-mana pihak termasuk Saifuddin dan ahli PKR yang lain.

      Khalid memfailkan saman terhadap Saifuddin dan PKR pada 18 Ogos tahun lalu berhubung pengedaran dokumen ‘Keputusan Menggantikan Menteri Besar Selangor’ bertarikh 4 Ogos 2014 yang didakwa memfitnah beliau.

      Dokumen itu dikeluarkan sebagai salah satu usaha PKR untuk menggantikan Khalid sebagai Menteri Besar Selangor ketika itu yang mengaitkan beliau dengan beberapa isu termasuk penyelesaian hutang Bank Islam, penstrukturan semula air, dan penjualan tanah kepada EcoWorld.

      Khalid ‘dipaksa’ meletak jawatan Menteri Besar pada 21 September 2014 selepas melalui kemelut politik berpanjangan yang dimulakan menerusi Pilihan Raya Kecil (PRK) Kajang atau Langkah Kajang.

      Delete
    2. Apa nak herankan PKR parti sekutu yahudi, fitnah adalah amalan wajib puak2 pkr selagi Melayu tak jadi macam Pelastin mana puak2 ni senang duduk.

      Delete
  4. Tu la kerja hadi ponteng je nk kata gaji dia halal ke?mcm mana org yang digelar ulama tanpa rasa bersalah makan gaji haram,ni la umno cakap dulu pas parti sesat..ngeh3

    ReplyDelete
  5. Kah kah kah ........ puak2 PAN @ barua2 Dap meroyan apabila blog mountdweller publish ttg pemikiran terkehadapan tghh ttg konsep kerajaan teknokrat ..... depa tak dpt terima yg pemikiran puak2 depa dah ketinggalan krn perjuangan depa penuh emosi dan dendam kesumat . Buat pertama kalinya blog mountdweller bertindak telus dan mengakui kehebatan tghh tapi cuba dinafikan oleh barua2 Dap yg lain . Depa kata perjuangkan hak2 rakyat tapi bila tghh kemukan cadangan yg bernas depa tak boleh terima krn lebih walak kpd perkenan tuan galu LKS dan LGE ! Perjuang hak rakyat lah konon tp yg sebenarnya perjuangkan hak Dap ..... ptui !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berak Abuya Sifoo Penang dianggap wangi bak kasturi. Tak da salah bagi PAN Imayam.

      Delete
    2. Pis mula berjinak2 dgn kencin najis.
      Kelantan bakal hancing 100%

      Delete
  6. Aku tak pernah lihat suatu bangsa yg paling biadap di Malaysia melainkan ........... Depa campur tangan hal ehwal agama lain dgn marahkan org hendak laksanakan Islam dikalangan umat Islam shj di Kelantan , kutuk khutbah Jumaat di Pahang dan terkini si Alvin celaka telah jadikan mashaf al-Quran sbg sapu punggung selepas berak ! Tapi balaci dan barua Dap senyap dan terus menyanjung Dap sbb depa terdiri dpd golongan kapitalis dan komunis yg lebih mementingkan nilai2 ekonomi dan kuasa dpd agama ! Tunggulah apabila Dap berkuasa muka balaci2 dan barua2 spt PAN de tat pula akan dijadikan alas pencuci punggung depa selepas berak atau sememangnya puak2 ni reda jadi penjilat taik2 mereka ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangsa paling bengap , amno

      Delete
    2. Manusia paling bahlol adalah melayu penyokong dap. dap adalah pengeluar produk alvin tan penghina Islam yang menjadi kebangaan cina dap dan disanjung oleh puak melayu pkr dan pan. Inilah Puak yang Dibodohkan hidup2 oleh dap sial. Terasa macam dorang terlalu bijak la konon....

      Delete
  7. Bagi setahun lagi, Macai2 PAN Imayam akan istinjak dgn kertas tisu sebab terlalu mengikut Abuya Sifoo Bukit. Waktu tu PAN.Imayam kata membersihkan diro pakai air tu tak afdhal, tak progressive dan. Tak inclusive

    Begitu hebat cinta PAN Imayam kpd Abuya Sifoo Penamg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Caimeno dah mula jilat ceret hadikong

      Delete
    2. Caipis redo jilat kencin najis

      Delete
  8. kamon la woi...
    lepas ni dah takde la mslh kat kelantan...
    pas pun dah selamat la dari disesatkn oleh puak macai bn... dah suci...

    ini kah yg kau nak pas?
    bersatu ngan amno yg menyusahkn tu?
    tak sangka la ko kianat...
    ramai undi ko sebab pr tau tak!

    lepas ni boleh la duduk kat kampung kawan ngan bn...nak selamat lagi buat parlimen hutan simpan.

    ReplyDelete
  9. Yahoo. Pas buleh rambat balak kelantan....pakai serban tebal2 nampak alim mst org2 Melayu xpercaya pas rompak kelantan...org2 melayu kan bodo2 belako...kahkahkah...mslh cuma satu je si husang ni bising2 pulok.setang mu Husangggggg... -Ujar hadi ketum

    ReplyDelete
  10. Betul...Pkr menggunakan jentera PAS masa PRU lepas..tapi berbayar...bkn kerana Allah.. siap letak harga lagi...lepas dpt duit tu,,Tanya pada org yg bekerja pd PRU tu..dpt upah bkn mcm yg diminta @ di charge drpd PKR-dpt byk..tp ppekerja dpt sikit....kihkihkihkih...(MKN LG KOT ATAS)

    ReplyDelete
  11. Kerana pangkat Dan duit, Islam dketepikan.. Pas..pas...

    ReplyDelete
  12. MAMPUS LAH KORANG BERGADUH SESAMA SENDIRI WAHAI SEMUA MELAYU KAYU BAIK MELAYU PKR AL JUBURI MELAYU PAS PEMBELOT PUTAR ALAM PRESIDENG ............YANG UNTUNG IALAH MELAYU UMNO.....HIDUP UMNO....HIDUP NAJIB.....HIDUP ROSMAH...KAHKAHAKAHAKH.......JUMPA LAGI SEMUA KITA DI PRU14 DENGAN TIPUAN DAN BOHONGAN YANG LAGI MAHA HEBAT.............

    ReplyDelete
  13. Hai piji ni nak jd mcm mat min ke jd bhn bantaian.agaknya sbb dia tgok mat min mcm selamba je jd diapun nak tumpang glamour buat jd batu sekali.ha ha mcm tu letih la pancai n macai dap.kena keje lebih kuat nampaknya.kutuk pas lg kutuk presidennya mcm la kami yg guna duit derma bilion bilion.kali bkn sokong umno hanya gunakan jln yg lebih sejahtera

    ReplyDelete
  14. KAHWIN JANGAN TAK KAHWIN

    Wanji Wanhussin Wanji
    4 hrs •

    UMNO TIDAK WAJAR TOLAK PINANGAN PAS
    Jika benar PAS gabung dengan UMNO, ia adalah sejarah yang berulang kembali yang menarik untuk direnungi. Namun, gabungan PAS dan UMNO pada kali ini tidak boleh disamakan dengan sejarah dahulu. Ini kerana, UMNO dahulu tidak sokong cadangan hudud PAS, sedangkan pada kali ini, pimpinan UMNO sendiri yang mencadangkan agar “hudud” dibawa oleh PAS ke parlimen.
    Mufti Perlis menyatakan bahawa perbedaan PAS dan UMNO sudah tidak ketara lagi, malahan kesamaan antara keduanya amat banyak sekali. Dari sudut pandang ramai pula, kelihatan dalam banyak isu yang melibatkan negara, ternyata PAS lebih ramah dengan UMNO/BN, dan agak marah-marah dengan kalangan yang memusuhi UMNO/BN.
    Di awal terbinanya kerajaan Pakatan Rakyat antara PAS, PKR dan DAP, kelihatan UMNO sahaja selalu menyebarkan propaganda bahawa kononnya DAP anti-Islam dan anti-melayu. Namun kini, propaganda yang sama dilaksanakan oleh sebilangan besar pendokong dan sebilangan pemimpin PAS.
    Jika dahulu, suara PAS amat selaras dengan rakan-rakan PKR dan DAP dalam banyak isu. Hatta dalam isu hudud, Presiden PAS sendiri akui bahawa ia bukan keutamaan. Malahan, menyatakan hudud dilaksanakan selepas wujud gaji minima. Pendapat presiden PAS itu, dikukuhkan lagi dengan kenyataan ramai tokoh, seperti Mufti Perlis dan al-Qaradawi. Namun, keadaan itu berbeda kini. Walaupun tidak wujud gaji minima lagi, PAS seperti menganggap perlaksanaan hudud adalah keutamaan.
    Jika Enakmen hudud Kelantan dinyatakan Presiden PAS syarat perlaksanaannya selepas wujud gaji minima, sudah pasti tidak boleh dianggap salah, jauh sekali menuduh sebagai musuh islam, jika tidak menyokong enakmen itu pada saat ini. Ini kerana, sampai hari ini gaji minima masih belum dilaksanakan.
    Lebih-lebih lagi, enakmen itu sendiri adalah pindaan 2015 yang kandungannya sudah tidak sama dengan enakmen hudud 1993 yang lalu. Ia dipinda oleh ulama-ulama PAS sendiri. Jika meminda tidak salah, sudah pasti tidak menyokong juga tidak salah. Jika tidak menyokong boleh dituduh rosak aqidah, sudah pasti tidak salah menuduh rosak aqidah pada ulama-ulama PAS yang meminda enakmen tersebut.
    Melihat scenario kini pula, kelihatan UMNO seakan-akan bersungguh-sungguh mahu membantu PAS untuk melaksanakan enakmen tersebut. Ia adalah isyarat, dengan PAS bergabung dengan UMNO boleh menjayakan hasrat PAS itu.
    Sebilangan pemimpin tertinggi PAS pula, sudah berkali-kali memberi isyarat meminang UMNO, tetapi pinangan itu seperti buat-buat tidak faham oleh pemimpin UMNO. Sewajarnya UMNO memahami keikhlasan PAS itu, dan tidak wajar menolak pinangan tersebut.
    Wallahu ‘Alam.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...