Sunday 18 November 2012

PARLIMEN P47 NIBONG TEBAL... ANTARA POLITIK REALITI DENGAN POLITIK EMOSI!!!... BENARKAH CHEGU BARD KENA ANIAYA??????



Sebaik saja Ketua Umum Parti KeADILan Rakyat merangkap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, mengistiharkan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Dato' Mansor Othman dipilih oleh PKR sebagai calon mewakili PKR/PR di kawasan Parlimen P47 Nibong Tebal, pada PRU 13 akan datang,  sudah kedengaran suara-suara sumbang dan rungutan beberapa pendokong parti, betapa tindakan yang diambil DSAI ini tidak memenuhi hasrat akar umbi parti.

Keluhan dan rasa kecewa ini ada yang luahkan secara terbuka sama ada melalui blog maupun laman  sosial Facebook.

Kebanyakkannya, pada hemat dan pengamatan admin ialah dari kelompok pengkagum dan peminat tegar Ketua Cabang PKR Rembau, Sdr Badrul Hisham Shahrin @ Chegubard selaku Penyelaras NGO,  Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

Admin tidak terkejut akan sikap dan reaksi yang ditunjukkan oleh mereka. Ini sudah lumrah semula jadi yang ada pada setiap pendokong dan penyokong satu-satu organisasi bila nama ketua yang mereka sanjung, kagum dan hormati, tetiba tercicir dari senarai sebagai calon.

Seperti biasa sudah ada yang bertindak tanpa memeriksa keadaan yang sebenar dengan hanya membuat andaian dan analisa berdasarkan kepada emosi semata-mata tanpa berpijak dibumi yang nyata.

Ada yang lemparkan kata-kata kononnya dengan pemilihan Dato' Mansor Othman sebagai calon Parlimen Nibong Tebal, seolah-olah DSAI memberikan pinggan perak kepada pihak lawan UMNO. Katanya parlimen P47 Nibong Tebal kini boleh ditakrifkan sudah kepunyaan UMNO/BN walaupun belum lagi bertempur.

Bila dikaji alasan yang diberikan ialah sebab Dato' Mansor tidak popular terutamanya dikalangan penyokong, pendokong dan ahli DAP atas kata-katanya yang YAB Lim Guan Eng serupa "tokong"..

Peliknya YAB LGE langsung tidak ambil kisah, malahan menanggapnya satu perkara yang tidak perlu melatah dan respon. Akibatnya isu itu mati begitu saja.

Sehingga kini, admin masih lagi tertanya-tanya mengapa nama Chegubard disebut-sebut sebelum ini kononnya akan mewakili PKR/PR di parlimen Nibong Tebal.  Siapakah yang mewar-warkan nama beliau? Nak katakan akar umbi PKR Nibong Tebal yang bersuara tidak mungkin.

Sehingga kini suara dari Ketua Cabang PKR Nibong Tebal YB Hj Maktar b Hj Shapee yang membantah pemilihan YB Dato' Mansor Othman tidak lagi kedengaran. Sepatutnya beliaulah terlebih dahulu bersuara jika dapati tindakan dan keputusan DSAI berlawanan dengan kehendak dan inspirasi akar umbi.

Jadi apabila disiasat rupa-rupanya nama Chegubard hanya disyorkan saja dengan harapan beliau akan menjejak kakinya di Parlimen sebagai wakil rakyat dengan mengambil kira pengorbanan, dedikasi pada parti serta susuk tubuhnya yang sememangnya layak bergelar Wakil Rakyat.

Adakah Nibong Tebal dianggap sesuai untuk dirinya sedangkan yang bakal UMNO turunkan nanti sebagai calonya ialah Ketua Bahagian UMNO Nibong Tebal merangkap Pengerusi Pehubungan UMNO Negeri Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman.

Apa kata penduduk setempat Pulau Pinang bila PKR /PR terpaksa impot pemimpin luar untuk berdepan dengan pemimpin UMNO.

Mengapa perlu beri peluru pihak lawan menyerang dan berada dizon menyerang dan PKR/PR dalam kedudukkan defensif diawal pertembungan nanti.

Disitulah pada anggapan dan amatan admin, DSAI telah bertindak bijak dengan meletakkan Dato' Mansor Othman selaku Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri Pulau Pinang berdepan dengan Pengerusi Perhubungan UMNO Pulau Pinang... Ketua UMNO Negeri lawan Ketua PKR Negeri.

Tidak terpilihnya Chegabard bukan beerti beliau diketepikan malahan dari sumber-sumber yang boleh dipercayai, dirinya akan tetap diletakkan sebagai calon kawasan Parlimen sama ada di Rembau maupun dikawasan lain di Negeri Sembilan.

Sudah ada suara-suara maukan beliau bertanding di parlimen Seremban atas tiket DAP/PR.. Kepimpinan tertinggi DAP pun khabarnya tidak keberatan untuk memberi laluan kepadanya jika beliau sudi dan bersedia.

Jika diukur dari kawasan lebih selamat antara Parlimen Nibong Tebal dan Seremban untuk Pakatan Rakyat menang, pada hemat admin, Seremban, jauh lebih selamat dan mudah untuk dimenangi.

Jadi tak perlulah para pengkagum dan pengikut setia Chegubard rasa kecewa dan kecil hati apabila DSAI mengumumkan nama Dato' Mansor Othman sebagai calon PKR/PR di Nibong Tebal.

Berikan kepercayaan sepenuhnya kebijaksanaan DSAI dalam mencatur dan membuat keputusan. Beliau pada pandangan admin jauh lebih mengetahui kemahuan dan kehendak penduduk Pulau Pinang yang rata-rata akan memberikan sokongan kepada anak watan tempatan.

Calon impot amat jarang kedengaran diletakkan disana sama ada dari PR maupun UMNO/BN.

Pejuang tulin tidak gusar dan kisah dimana jua diletakkan sebagai calon untuk turun bertempur. Itu adalah sifat dan jiwa seorang pendekar.

Apa-apa pun, kepada pengikut dan pengkagum Chegubard, jangalah risau, panik dan gundah. Nama pemimpin anda akan tetap disyorkan sebagai calon dikawasan berpontesi besar untuk dimenangi. Jangan risau!!!.. Don't worry.. DSAI adalah jenis pemimpin yang sentiasa menghargai pengorbanan dan perjuangan pengikutnya.

Kelicikkan dan kepintaran DSAI dalam sepak terajang politik jangan kita ragui. Jika beliau ini jenis pemimpin bertaraf cicak mengkarung mana mungkin sebegini besar fitnah, dugaan dan serangan yang beliau hadapi.

Kehebatan dan kepintaran DSAI berpolitik sehinggakan Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri tidak mampu hadapi dan terpaksa guna cara yang zalim dengan menghumbankan beliau kedalam penjara selama 6 tahun.

Cuitkan minda... Gunakan akal logik...Siapalah kita jika mau dibandingkan dengan Tun Dr Mahathir.

Amalkan cara politik realiti dan bukannya politik emosi...Ikutkan nafsu lesu... ikutkan emosi mati.

Tiada individu yang lebih besar dari parti.

No comments:

Post a Comment

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...