Monday 31 March 2014

RIDHUAN TEE ABDULLAH KRITIK KERAS MAJLIS MALAM CINTA ALLAH DAN CINTA RASUL DI PUTRAJAYA BARU-BARU INI SEBAGAI PEMUJAAN MELAMPAU!!!!


Sebelum ini pencetus Anti Hadis Kassim Ahmad pernah membangkit perkara yang sama, mempersoalkan pendewaan umat kepada Rasulullah SAW.

Kassim Ahmad sudah di heret ke Mahkamah Syariah oleh JAKIM .. apakah JAKIM bakal mengambil tindakan keatas Ridhuan Tee Abdullah?

Pensyarah kontroversi, Dr Ridhuan Tee Abdullah tidak bersetuju dengan selawat perdana yang terlalu 'berlebihan' memuji Nabi Muhammad sehingga membawa kepada tahap pemujaan.


Pendakwah bebas itu berkata, penonjolan berlebihan ke atas Rasulullah semasa majlis Malam Cinta Allah dan Cinta Rasul baru-baru ini di Putrajaya menenggelamkan penonjolan kepada Allah.


"Penonjolan kepada Rasulullah terlalu berlebihan sehingga menenggelamkan penonjolan kepada Allah," kata Ridhuan dalam artikel bertajuk "Selawat Nabi, bukan puja" dalam kolumnya di akhbar Sinar Harian, hari ini.


"Lagu-lagu cinta Rasul yang disampaikan seperti qasidah dan sebagainya terlalu berlebihan, sehingga membawa kepada tahap 'pemujaan' terhadap Nabi.


"Adakah Rasulullah mahukan kita memuja baginda? Sudah tentu tidak," katanya.


Tidak menafikan Rasulullah sebagai contoh yang wajar dijadikan teladan kepada umat Islam,  Ridhuan berkata, ia tidak bermakna kita memuja secara berlebihan.


"Kita memang dituntut mencontohi Nabi Muhammad dalam apa jua keadaan dan cara hidup baginda, tetapi janganlah terlalu berlebihan sehingga mengidolakan baginda," katanya.


Ridhuan juga menggesa supaya umat Islam memperkukuhkan akidah dan mengenali Allah terlebih dahulu, tunjang kepada agama Islam.


"Bersolat dan berselawatlah beribu kali sekalipun, jika akidah tidak betul, semuanya menjadi sia-sia.


"Sebab itulah akidah perlu dimantapkan sebelum yang lain. Kenalkan manusia kepada Allah sebelum kenalkan kepada pesuruhNya iaitu baginda Rasulullah," katanya.


Minggu lalu, program Selawat Perdana Malam Cinta Allah dan Rasul 1435 diadakan di Dataran Masjid Putra, Presint 1, Putrajaya.


Turut hadir, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor serta tetamu VIP lain.


Program itu bermula dengan solat Isyak berjemaah di Masjid Putra dengan diimamkan Abdul Manaf Mat, disusuli dengan solat hajat bagi memohon supaya dipermudah operasi mencari dan menyelamat pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu.


Selepas itu, majlis selawat dan qasidah dimulakan pada 9 malam diikuti pengisian lain ialah seperti zikir terapi, bacaan Al-Quran serta tazkirah.


Terdahulu, bekas aktivis politik dan sosial, Dr Kassim Ahmad juga membangkitkan perkara sama, mempersoalkan pendewaan umat kepada Rasulullah.


Kassim dalam satu seminar yang diadakan di Putrajaya pada Februari mengkritik “kasta paderi” yang dipanggil ulama, pendewaan terhadap Nabi Muhammad dan berkata rambut bukan aurat wanita.


Susulan kritikan tersebut, Kassim menerima tekanan daripada pelbagai pihak dan juga disiasat penguatkuasa Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

69 comments:

  1. aku x pndai bab ni n x mahu komen lebih2..aku serahkn pd kebijakan JAKIM n JAWI sj.tapi bg la pnjelasan yg jujur!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku sokong

      Delete
    2. Dlm keluaran Harakah Dinsman menyatakan pendapatnya bhw malam tersbt bukannya ibadat ttp hiburan yg berkonsep kan agama.

      Org mendengar lagu nyanyian spt Hafiz Izzat dan Amy menrasa puas dan gembira mcm tu lah ibaratnya hiburan yg di penuhi dgn berzikir dan selawat.

      Delete
    3. Dalam isu ini x timbol soal dewa/dewi..didalam arus pemodenan mendongkah arus globalisasi,godaan,cabaran,kegetiran mencari sesuatu dlm hidup,dugaan itu datanh dari berbagai arah,siapa kita hanya seorang insan. Yg kerdil..zikir itu perlu untuk kekuatan rohani sebagai meditasi minda..kita tau bukan muhamad alaiesalam rosul terpilih..dia pernah menanggis bla di tanye oleh sabat tentang umtt akhir zaman...maka dgan itu zikir itu perlu dgan berendah dri,keserdahanaan,ketulusan hati,tertib dan sopan

      Delete
    4. One more tanya itu sama hud2..//tanya itu sama tuan haji nik aziz karna dia salah satu ulama yg mempunyai saham akhirat..m.

      Delete
    5. Mengidolakan nabi saw pu tk boleh....ust ni cap apa, yg akidah longgar tp selawat bagai nk rak tu dari kalangan umno ler

      Delete
    6. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


      Delete
  2. setahun sekali ok. Tapi kalau tiap tiap malam berqasidah bolehlah dianggap berlebih lebihan.

    ReplyDelete
  3. Ambo sanggup puja nabi saw...sbb ambo nk syafaat nabi saw akhirat kelak..jgn bermimpi la nok syafaat nabi saw klu dlm sehari 100x pun xsapa ingt ko nabi saw...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nok shafaat. Baco dan faham semuo doh al quran yang di turunkan kepada Muhammad (peace and blessing upon him). Baco dan faham blako doh hadith hadith sahih dan qudsi. Kalu dok lagi gak, molek buat hok tu dulu. Kita pakak baco dan faham gapo hok nabi bertanggungjawab sangat bowok dari Allah. Jange ikukjah hok orang lain. Ikut al quran dan sunnah. Bulih baco dan faham sediri. minta petunjuk dari Allah... direct...

      Delete
    2. Kalau kita hendak syafaat nabi s.a.w. nanti maka kita kena baca selawat ke atas nabi banyak2 dan bukannya kata2 puja & puji yg tiada di dalam nas hadis nabi sendiri.

      Delete
  4. Bodo punyal ustaz...mung ingt mung masuk syurga ats amalan mung ko???? Zaman shbt dulu..shbt sanggup patahkn gigi bila tgk nabi saw patah gigi selepas kena panahan musuh..nabi tnye knpa..shbt jwb..aku tidak snggup melihat penderitaan seorng kekasih Allah swt..jdi aku menumpng sakitmu ya rasulullah..

    ReplyDelete
  5. Halusnya amalam syirik yg sudah lama masuk ke dalam islam yg nampaknya baik tetapi syirik kerana mendewa2kan saorang manusia. Mereka tidak kesah akan amaran Allah ini yg sudah tentunya dipatuhi olih nabi kita [3:79] Tidaklah patut bagi seseorang manusia yang Allah berikan kepadanya Kitab dan hikmat serta pangkat Nabi, kemudian ia tergamak mengatakan kepada orang ramai: "Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang memuji dan mendewa2kan aku selain Allah". Tetapi (sepatutnya ia berkata): "Hendaklah kamu menjadi orang-orang Rabbaniyin (yang hanya menyembah Allah), kerana kamu sentiasa mengajarkan isi Kitab Allah itu, dan kerana kamu selalu mempelajarinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayt nie bkn ditujukn cara kite puja nabi.demo jgn samakn orng Arab jahiliyyah puja seseorng dizamn nabi dulu dgn cara kite ingt puja nabi saw...demo kna thu beza mksud puja tuh..kite puja nabi saw dgn berselawat beramai2.menangis...tidklah smpai meraung2..smpai xsedar diri..demo kena fham molek beza tuh..

      Delete
    2. Cuba baca dan fahamkan ayat2 ini, kenapa dan siapa yg berani menyanggah kata2 Allah ini: [Anaam:22-24].

      Delete
  6. Faham maksud Dr RT.Mentaati akan segala perintah Allah serta hukum yg ditentukanNya adalah menjd keutamaan dlm kehidupan mukmin.Jgn hanya mulut berselawat berqasidah memuji Rasulullah tp hidup dlm kemungkaran spt menghalalkan rasuah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy juga berpendapat begitu. Sy rs dia nak tujukan kpda individu yg kononnya cinta Nabi s.a.w. tp perintah Allah xdlaksana. Buat majlis smpi kluar bnlnja yg bsar. Klu d masjid muadz bin jabbal ada ja mawlid tiap2 awal bulan. Ramai yg hadir dan sy yakin ia tak la mengeluarkn blnja yg byk. Myb selawat perdana tersebut dihadiri oleh PM, makanya perlu berlebihan dr segi persediaan prgram. Klu nak puji Nabi s.a.w lebih2 xde mslh.. Sbb bila puji nabi s.a.w mmg kita akan igt Allah. Btpa mulia kekasih Allah..kita mahukan redha Allah dan Syafa'at dr baginda Nabi s.a.w..

      Delete
  7. Memuja nabi akan mengingatkan kita pada Allah kerana nabi dan Allah berkait antara satu sama lain.

    Tiada allah tiada nabi tanpa nabi tiada siapa yang mengenal Allah.

    Oleh kerana itu dimana salahnya memuja nabi akan menurunkan martabar Allah ?

    Mungkin Dr Ridhuan Tee Abdullah tidak dapat kasih sayang dari pemimpin UMNO Baru....

    ReplyDelete
  8. Puja nik aziz x apa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sape yg puja nik ajis cai?... ko ingat ni.. PUJI HADIS PADA QADIM , PUJI QADIM TETAP PADA QADIM. PUJI HADIS PADA HADIS TETAP PADA QADIM. ko jgn main2 dgn hal ni .. biokan cai pr jerr bahas

      Delete
    2. Cakap mcm bagus jer...spender ko tu pun org cino yg buat...setakat jual air liur tak yah gebang ler....

      Delete
    3. kan nabi ada sabda : barangsiapa yg berselawat ke atasku sekali , maka para malaikat akan berselawat keatasnya sepuluh kali ganda . aku ni umur baru setahun jagung , tapi bende ni je yg aku slalu ingat sampai bila2 . kalau nak keluarkan kenyataan , ingat balik ape yg anda belajar dari kecik bende basic dulu tu . apolah , kadang2 cakap budak lg bagus utk didengar . kalau ade salah tolong betulkan

      Delete
  9. adakah jika kita memuja Nabi saw berlebihan akan merosakkan aqidah kita? sedangkan Allah swt sendiri pun suruh kita berselawat ke atas Nabi apakah jika kita berselawat berlebihan ke atas Nabi saw kita menggap Nabi sebagai Tuhan dan mmbelakang Tuhan? sedangkan di akhirat nanti Nabi akan mencari oragn2 yg byk berselawat ke atas nya dan jgn lupa syafaat Nabi kpd umat nya...orang2 yg mcm ni nanti Dajjal nak cari utk dijadikan pengikutnya mudah sgt utk Dajjal mempengaruhi nya biarpun ada pendidikan agama...Ingat lah tiada Nabi saw tiada lah kita dan kita pasti hidup dalam kegelapan!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bohong paling top dalam islam. Yg sahnya nabi tak minta apa2 pun dari umatnya. Takde seorang nabi pun yg minta umatnya memuji dan memuja mereka.

      Delete
    2. setuju 200% dgn Riduan Tee Abdullah.

      Delete
  10. dalam ni ramai jugak Wahabby ...semua nya bidaah dan sesat itulah cogan kata mereka.

    ReplyDelete
  11. Kalu berqasidah ada dlm sunnah tu ok...selawat hari2 bukan 1 thn 1x. lebih2 lagi hari jumaat disuruh bselawat. Mungkin RTA nak mengingatkan kita supaya jgn jadi macam org dulu2 dari memuja jadi menyembah...

    ReplyDelete
  12. Apasal dia tak di undang sama.

    ReplyDelete
  13. Cinta akan Allah kita taat perintahnya.Cinta Rasulullah kita ikut sunnahnya.Jangan kita menunjuk2 cinta Rasulullah tp hukum Allah n sunnah Rasullah kita perlekehkan.Menunjuk2
    kita umatnya yg cinta n kasih akan Rasulullah
    secara ikut2an & bermusim.Sepatutnya jika kita taat n cinta akan Allah n Rasulullah kita sentiasa takut utk berbuat kejahatan.Takut rahmat Allah & syafaat Rasullah jauh dpd kita.

    ReplyDelete
  14. Najib kt blh.mohiden kt blh.mukrih pun kt blh ti ada sekor muka mace pak arab tu..apa nama dogol tu..dll tv hijrah sabtu mlm dia dok sblh mohidin...fulamakkk...aku tgok mulut dia tk bhemti buka tutup buka tutup ...gheti ko dak baca tak tau..masa dia zauk aku tgo macam nak terbang..ohhh kuat dia tu...apa nama doh..muhidin geleng kpla sbb dia tak gheti baca lgu arab..hebat.....yg best time ustaz ali zainal bg kuliah.. kena btul2 atas muka puak dia..pemimpin tak jjujur dan tidak amanah .aku puak kayu tu fahamm tapi tak pakai menate puak umno ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada je xkena..
      Kte dgalakkn lg bkn memuja . .jgn hnya krna lidah bdn sgsara..nauzubilah

      Delete
  15. inilah akibatnyer bila pemahaman anti hadis dibiarkan...dia seumpama bisikan syaitan yg menyesatkan bani adam......Allah pun suruh kita berselawat keatas nabi....kita pula pandai2 kata pemujaan atas nabi sebagai pemujaan melampau.....sbb jika kenal nabi maka kita akan kenal Allah.....sbb akhlak nabi adalah akhlak al-quran(qalamullah)....tapi majlis selawat diputra jaya tu kita kene berhati2 jugak sbb byk simunafik mengambil kesempatan...spt abdullah bin ubai bin salul membina masjid dhirar.......sampaikan Allah telah beri nabi paduan dan tegahan utk menghadapinyer......

    ReplyDelete
  16. apa yg riduan tee ulaskan mmg tak berani nak komen lah.....cuma pelik masa tu kebetulan ada perhimpunan di stadium kajang prk kajang nape time tu nak wat gak???heran macam ada maksud tersembunyi.....

    ReplyDelete
  17. Salawat memang di tuntut, jelas ayatnya dlm Quran, masalahnya muka2 kt baris depan dh amal sunnah nabi ke, rambut pun tutup masa majlis tu saja, nk tipu siapa? Quran & sunnah tak amal sepenuhnya, hadir majlis setakat nk tunjuk alim, nk bodek, takde maknanya

    ReplyDelete
  18. tp x cmpuradukn pl ibadah ngan bnda2 lain pl pasni.

    ReplyDelete
  19. selalunya pemujaan ada sesuatu spt patung atau dulang yg penuh dng berteh beras kunyit dan mayang kelapa. tang mana datang nya pemujaan ? kalau yg datang tak ramai tentu tak jd soal . Yg penting Akidah Niat dtg mlm tu krn Allah atau datang krn Rasul . Cinta Allah semata mata kerana Rasul atau Cinta Rasul semata mata kerana Allah , Kalau cinta Rasul atau lebihkan selawat kerana Allah Allah yg lebih menonjol Wallahhuallam

    ReplyDelete
  20. apa maksudnya selawat berlebihan. dah banyak sangat selawatkan orang ni? satu malam saja dah nak heboh. ada upacara pemujaan berlaku ka di situ?
    kalau nak bandingkan dengan kempen najip time pru dulu... rasanya lebih dewa najip daripada semua manusia lain kat dunia ni

    ReplyDelete
  21. Macam tu berzanji pun tak boleh kot?

    ReplyDelete
  22. Sapa kata islam ni sempurna?
    Tipu aja
    Kakau sempurna cuba kau orang jawap soalan aku:
    1. Islam kata nak dakwa dan hukum orang berzina or liwat mau ada 4 orang saksi. Zaman morden ni mana mau cari 4 org saksi. Ada ka org nak berzina nak tunjuk2....ha3
    2. Kau orang kata Islam ini paling sempurna dan adil hukumannya dari agama lain...tapi..yg aku hairan kenapa orang islam sendiri tolak hukum islam dan lebih suka buat dan guna undang2 ciptasn sendiri....tak ka hairan bin pelik....ha3...
    Orang islam sendiri tak percaya dan yakin pada hukum islam.....

    So..sempurnakah????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Islam tu sempurna Yg tak sempurna tu kita . Addin.
      4 saksi tu benchmark. Jika kita memberi jawapan mana nak cari 4 saksi bermakna pemerintah Islam (jgn dipolitikkan ya) tlh gagal melahirkan 4 org saksi utk setiap kawasan yg kira munasabah . Kalau ada 4 org saksi yg benar dan cukup syarat tempat tinggal tersbt hidup dng cara Islam Jd kita gagal.

      2. Kalau dpt lahir 4 org utk kwsan atau perumahan masalah ini akan selesai.

      Delete
    2. itulah adilnya islam ni.bukan senang nak jatuh hukum org berzina.100 rotan tu bukan jentik bro

      Delete
    3. kalauy selawat lebih2 x bleh?...kalu konsert lebih2 x per...zaman skrg...yang alim dicaci..dimaki....yg jahil dipuja..dikata baik

      Delete
  23. Ohhh pas x sahut cabaran bentang hudud kat parlimen rupanya....ada tote ka pemimpin PASembor tu kang.parti kunyitan rakyat berdemo.pulak lum lagi parti pemakan babi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu la bentangkan umnonok..... pm lu pegang.

      Delete
  24. Mati-mati aku ingat dapat sambutan gila selawat perdana di kedah...rupa-rupanya depa angkut habis geng-geng pondok dengan bas...cubalah ikhlas

    ReplyDelete
  25. Sudah tentu Dr. Ridhuan kenal "keislaman" Umno, yang selama ini menjadi penentang Syariat dan hukum Allah.., Sudah tentu Dr. Ridhuan kenal siapa Umno yang tetiba menjadi begitu islamik sedangkan selama ni mereka tak terima pun syariat yang Allah turunkan ... Tunggu dan lihat lepas ni belang "Babi berbulu Ayam" Umno akan terserlah

    ReplyDelete
  26. Jemput beliau sama berceramah pada malam itu oklah

    ReplyDelete
  27. Jangan la ustaz nk comment tentang majlis cinta rasulullah s.a.w n cinta Allah. .pelik sungguh sebagai kononnya pendakwah ustaz patut rasa bangga dgn kehadiran yg melimpah ruah..turunnya rahmat Allah swt di situ..umat islam berselawat pun nk kata lebih2 pulak..nk puji rasulullah s.a.w pun tak blh..ni lah dunia akhir zaman..jgn lah dengki dgn pendakwah luar..sedarlah ustaz yg mereka tu dtg semuanya Allah swt yg kirimkan kan mereka ke tanah malaya yg masih ada keberkatan ni..dengan ada majlis selawat ni lah bala besar yg mungkin datang telah ditolak oleh Allah swt. .takkan ustaz nk kami anak2 muda ni ke konsert yg melalaikan..yg langsung tak ingat Allah n rasulullah..jika ada konsert sebegitu nape ustaz tersorok kt rumah..nape tak kluar artikel yg kutuk konsert tu..ni majlis rasulullah s.a.w pula yg di pertikaikan. .pelik sungguh ..pendakwah apa mcm ni..

    ReplyDelete
  28. Astaghfirullahhalazim ini semua salah.SESUNGGUHNYA MEMUJI NABI DIGALAKKAN qasidah merupakan satu cara bagi menarik minat masyarakat zaman kini terutamanya anak muda supaya mengigati nabi dan memuji baginda. MEMUJI BAGINDA BUKANLAH MENDEWA DEWAKAN SEPERTI YANG DINYATAKAN .Inilah yang ditegaskan oleh Imam Busiri dalam Qasidah Burdahnya yang masyhur:

    “Tinggalkan cara orang Nasrani (Kristian) dalam menyanjung Nabi mereka (Nabi Isa AS). Ertinya: Jangan katakan Muhammad SAW itu mempunyai sifat-sifat ketuhanan); Selepas itu, terserahlah kepadamu untuk memuji Baginda SAW sesuka hati; Kerana keagungan Rasulullah SAW itu tiada had baginya, lalu lidah dapat mengungkapkan segala keistimewaannya dengan bahasa yang indah; Kemuncak pengetahuan mereka tentang dirinya mereka hanya mampu mengatakan bahawa Baginda SAW itu seorang manusia yang merupakan sebaik-baik makhluk Allah keseluruhannya.”

    Jika diperhatikan, perbuatan memuji Nabi SAW adalah sesuatu yang dilakukan oleh Allah SWT sendiri seperti firmanNya:

    “Dan sesungguhnya engkau mempunyai akhlak yang sangat mulia.” (Al-Qalam: 4).Allah SWT juga melarang kita daripada berurusan dan bergaul dengan Nabi SAW sebagaimana kita berurusan dan bergaul sesama manusia yang lain, atau memanggil Baginda SAW sebagaimana cara kita memanggil sesama kita.Allah SWT berfirman: “Janganlah kamu jadikan seruan atau panggilan Rasulullah SAW di antara kamu seperti seruan atau panggilan sesama kamu.” (al-Nur: 63) Allah mencela orang-orang yang menyamakan Rasulullah SAW dengan yang lain dalam pergaulan dan tatatertib. Allah berfirman:“Sesungguhnya orang-orang yang memanggilmu dari luar bilik-bilik (tempat ahlimu, wahai Muhammad!), kebanyakan mereka tidak mengerti (adab dan tata tertib).” (al-Hujurat: 4) sesungguhnya sesiapa yang memuji baginda dan berselawat keatasnya Allah SWT akan berselawat kepada kita 10 kali ganda.insyallah sesiapa yang memuji baginda diberikan syafaat olehnya.BERHENTILAH MENGATAKAN DEMIKIAN takut takut kita akan termasuk dalam golongan WAHABI.

    ReplyDelete
  29. PENDAPAT USTAZ NI SALAH SESUNGGUHNYA MEMUJI BAGINDA ADALAH DIGALAKKAN.KALAU SALAH MENGAPA TOKOH TOKOH ULAMA YANG TINGGI ILMU NYA,SEPERTI HABIB SYECH AL SAGGOF, HABIB ALI ZAINAL ABIDIN HABIB UMAR AL HAFIZ KETURUNAN RASULLAH SEBELAH HUSSIEN ANAK SAIDINA ALI RAHIMUALLAHUTAALA ,ALLAHYARHAM HABIB MUNZIR,SHEIKH ZAINUL ASRI,SYEIKH NURUDDIN MARBU AL BANJARI,DAN USTAZ 2 YANG PERNAH MENGIKUTI PROGRAM SEPERTI USTAZ DON SERTA MUFTI MUFTI DI NEGERI 2 YANG PERNAH MENGADAKAN SAMBUTAN INI TIDAK MEMBANGKANG MALAH MEMBENARKANNYA.MALAH GURU 2 PONDOK YANG BERPANGKAT MURSYID JUGA MENGADAKAN QASIDAH SEPERTI INI TIAP MALAM SELEPAS HABIS MAJLIS ILMU ADAKAH GOLONGAN INI ANDA MAHU KATAKAN CETEK AGAMA ? .SESUNGGUHNYA FIKIR DAHULU SEBELUM MELAFAZKANNYA JANGAN HANYA TAHU MENGKRITIK. LAGI SATU JANGAN NAK MEMPOLITIKKAN HAL INI KERANA TIADA KAITAN DENGAN POLITIK .MEMANG NAJIB BOLEH DIKATAKAN SALAH KERANA TIDAK JALANKAN HUKUM ALLAH TAALA .TETAPI TIADA KAITAN DENGAN MAJLIS INI .MAJLIS INI MEMUJI NABI MUHAMMAD SAW BUKAN MEMUJI NAJIB.BAGI PENCINTA QASIDAH PEDULIKAN APA YANG DIKATAKAN ORANG INI TERUSKAN BERSELAWAT DAN BERQASIDAH MEMUJI ALLAH SWT DAN RASUL SEMOGA DIBERKATI INSYALLAH.SAYA BERDOA AGAR USTAZ INI SEDAR ATAS KESILAPANNYA.

    ReplyDelete
  30. Najib ni minum brandi ke makan pil kuda?? Dulu kata undang-undang Islam tak relevan. Ni dok selawat ni apa hal. Undang-undang Islam dari Allah disampaikan oleh Rasulullah. Kau kata arahan dia tak relevan lepas tu kau selawat pulak. Mana satu yang kau nak ni. Macam orang pening je. Baru satu kapalterbang hilang dah kcoh. Kalau tak tahan pencenlah ooi!!! Kalau tidak pun kalau berani cari sorang anak dara 17 tahun buat bini. Nikah tau jangan main tibai je!!!

    ReplyDelete
  31. oit3...aku ader ter bau cai syiah jer dlm beberape ngomen2 kat atas tuh....psal qasidah ni..x tau lah..x brani nk memandai...tapi tyme nadah nge ostaz dlu2, nabi pnah kate jgn melampau lampau memujinya sehingga melebihi allah...zaman nabi dulu xdop pn qasidah sokmo2....qasidah mmg dop dose pun tp di bimbangi kalau berlebih jadi lar ia sebagai perbuatan bidaah....dang jadi bidaah buleh ny0r r blake...satu benda yang harus kita ingat...syiah never give up...takiyah merupakan senjata paling besar puak syiah...taqiyah ni brmaksud nipu,berpura2,maen wayang,hinggakan org2 syiah blh duduk dgn kalangan sunnah tanpa kita sangka...... "dok tahu blajo,dok blajo dok tahu"...:-)

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum, rasa tak sedap hati apabila pujian kepada Rasulullah dipertikankan, tak mampu kita melakukan seperti sahabat dlm byk perkara yg termampu bukti cinta hanya dengan memuji,

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum. Ramainya komen ye. Dr RTA mgkin ada sbabnya dia komen mcm tu. Fahami dulu. Baru la kita nilai. Guna akal yang waras. Jangan guna perasaan semata-mata. Tidaklah kita layak menilai manusia melainkan Allah S.W.T. Jangan juga kita campur adukkann hal agama dan politik. Wallahualam.

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikumwarahmatullah,,,,,,,Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Kpde Dr. Rahman Tee. Saya nak tanya? Awak islam kerana siapa? Awak dapat mengenal tuhan semesta alam iaitu Allah. Dari siapa awak boleh tahu? Awak dapat tiket syurga(islam). Dari siapa Dr. Tee?Awak tahu tak,,awak adalah umat akhir zaman yang nabi rindui,kasihi dan disayangi. Tapi awak seakan-akan menganggap nabi seperti ulama biasa,,,,saya nak tanya nabi muhammad itu siapa? Seorang makhluk yg mempunyai darjat yang paling tinggi berbanding makhluk yang lain,,,semua Rasul dan nabi, malaikat, haiwan, tumbuhan, batu memuji dan berselawat ke atas Nabi kerana baginda adalah rahmat yang besar dari Allah. Bahkan Allah berselawat ke atas baginda dan memuji baginda atas keteguhannya dalam syiar mengesakan Allah bertujuan untuk menyelematkan Dr Tee dan seluruh manusia dari azab api neraka. Awak sedar tak yang perkataan awak boleh membawa kemurkaan Allah,,, nabi menyayangi awak tetapi awak seolah-olah mengetepikan nabi,,,Nabi benci dan Allah juga akan benci,,,,Kami berqasidah adalah untuk mengenang jasa baginda dan menghargai pemberian Allah iaitu Nabi Muhammad kerana diutus untuk menyebarkan agama tauhid. Lain kali,,,belajar agama di pondok,,,bukan di arena politik,,,, saya tidak sokong mana2 parti. Saya sembah Allah dan cinta Rasul. Nmpk sngt awak masih xphm dgn solat. Solat tnde swak mymbh Allah,,dlm solat ade selawat ke atas nabi Muhammad dan nabi Ibrahim,,,krne jasa mereka kita dapat mymbah Allah,,,sbb itu Allah mggalakkan kita memuji mereka,,

    ReplyDelete
  35. Masing masing mempunyai pendapat masing masing . Jika rasa was was dengan qasidah ni , jauhkan lah .

    ReplyDelete
  36. SEDANGKAN DALAM KALIMAH TAUHID SYAHADAH PUN ADA NAMA RASULULLAH,,SETIAP SELAWAT DI MALAM CINTA RASUL ITU ADA NAMA ALLAH,,SEDANGAKAN ALLAH SENDIRI PUN MYAMPAIKAN SELAWAT NYA KEPADA RASULULLAH,,INIKAN KITA MANUSIA,,KALAU KITA BUAT SELAWAT SEPERTI MALAM CINTA RASUL ITU 24 JAM SEKALIPUN,,TAK MUNGKIN DAPAT MENANDINGI SATU SELAWAT ALLAH KEPADA KEKASIH NYA ITU,,JADI BAGI SIAPA YANG MHNGATAKAN MALAM CINTA RASUL ITU SATU PEMUJAAN,,HARAP MNGUCAPLAH KALIMAH TAUHID ITU SEMULA,,DAN FAHAMI IA,,DAN JANGAN MNGATAKAN AMALAN YANG BAIK SEPERTI MALAM CINTA RASUL ITU SATU PEMUJAAN,,KERANA ANDA SENDIRI PUN TERLUPA APA ITU TAUHID,,,,

    ReplyDelete
  37. Assalamuaalaikum buat tuan dan puan...maaf mencelah....pada hari ini cabaran nemperkukuh akidah sangat hebat..selepas satu perkara..timbul perkara lain...sebagai seorang islam..kita dituntut mencari ilmu yang benar ...bagaimana kita tahu ia benar?...kembali kepada al quran dan as sunnah...zaman sekarang ramai orang islam yang terpesong akidahnya memakai topeng..bersembunyi disebalik pakaian yang umumnya menerima sebagai seorang alim...dahulu...ramai yang diperbodoh dengan ilmu bomoh...pengamal perubatan kononnya islam tetapi semasa berubat membaca jampi dan menggunakan asap kemenyan...tidakkah itu syirik...justeru sebagai islam sejati....marilah bersama2 kita memperkukuh ilmu mencari kebenaran...paling penting bersama kita mohon doa pada allah agar ditunjukkan jalan yang lurus buat kita seperti dalam surah al fatihah yang setiap waktu dalam solat kita baca...setakat itu sahaja....assalamualaikum

    ReplyDelete
  38. reiduan tee. mu belajak tak betul.

    ReplyDelete
  39. Sy xheran riduan tee cakap mcm ni..mmg mulut dia biadap. Apa yg dr mulut dtg dr hati. Tu lah berkira2 sgt nak berselawat.

    ReplyDelete

  40. “Sesungguhnya Allah dan Malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Wahai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kalian untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya.” [Al-Ahzaab: 56]

    ReplyDelete
  41. hampa geng pr ni memang kayu api bahan bakar api neraka, bab2 selawat ni memang hampa anti, tapi kalau masa geng hampa konon2 perjuangkan kebebasan manusia untuk melawan fitrah ketentuan Allah swt, hampa sokong kaw2

    ReplyDelete
  42. Wahai riduan tmengucap lah kamu sbelum kamu berucap Wahai riduan t buka lah mata tu sbelum mata mjadi satu WAHAIriduan t solat lah kamu sbelum kamu mcm lalat pahang ke x pahang!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  43. Wahai riduan tmengucap lah kamu sbelum kamu berucap Wahai riduan t buka lah mata tu sbelum mata mjadi satu WAHAIriduan t solat lah kamu sbelum kamu mcm lalat pahang ke x pahang!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Babi Kau yassin!!!btol la ridhuan tu Bodong!!!ko ape tau kimak!!!

      Delete
  44. Masyaallah korang sume ni BODO TAHAP ANJING BETOL LA!!!betol la Kate ridhuan tu Bodong!!!org klau nak selawat atas nabi bulan macam tu Bodong!!kena la dgn besederhana,khusyuk,rendhkan suara,bukan kuat2 siap angkat tgn tgn sume cm Bodong!!tu la org pegi sekolah belajar Korg hisap rokok,ponteng,romen org,bodoh!!

    ReplyDelete
  45. Selawat kuat2..puji byk2..Biar setan n konco2nye gelabah bodoh..
    sglanya atas Niat.. Klo Niat Nk puja, X qasidah pun dah bole jd kapiaaaq.. Puji Rasul ibarat puji Allah.. Siapalah Rasul tanpa Allah..

    ReplyDelete
  46. Selawat kuat2..puji byk2..Biar setan n konco2nye gelabah bodoh..
    sglanya atas Niat.. Klo Niat Nk puja, X qasidah pun dah bole jd kapiaaaq.. Puji Rasul ibarat puji Allah.. Siapalah Rasul tanpa Allah..

    ReplyDelete
  47. Ceramah agama agenda utama, nasyid, qasidah adalah sampingan. Bukannya jadikan nasyid dan qasidah agenda utama. Kalau asyik dgn nasyid dan qasidah, mcm mana nak dpt ilmu agama.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...