Saturday 29 March 2014

BEKAS BOS NST HASUT AHLI UMNO AGAR BERANI MELAKUKAN PERUBAHAN KEPADA PUCUK PIMPINAN PARTI.



Adakah Umno telah menjadi terlalu autokratik atau kekurangan pemimpin yang berbakat yang boleh mencabar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak , tanya bekas ketua editor NST hari ini .

Dalam blog posting terbarunya, Datuk A Kadir Jasin menulis bahawa Najib agak selesa di kedudukannya sekarang sebagai Presiden Umno walaupun pelbagai isu yang melanda Malaysia.

"Sebelum kehilangan MH370 , rakyat Malaysia telah mengalami kemarau , kebakaran hutan, jerebu dan catuan air ," kata bekas ketua editor kumpulan New Straits Times .

" Penilaian dan kritikan tidak dilihat mampu mengancam kedudukan Najib sebagai PM Malaysia.

"Malah, ia boleh digambarkan sebagai ironi dan aneh  bahawa Najib adalah Perdana Menteri Malaysia dengan prestasi paling buruk dalam pilihan raya umum sejak rusuhan kaum Mei pada tahun 1969, namun dia tidak dicabar.

"Tidak langsung kelihatan apa-apa cabaran yang berterusan dari pemimpin-pemimpin UMNO yang berwibawa yang boleh memaksa beliau meletakkan jawatan dari kedudukannya di Putrajaya dan Umno ," kata Kadir.

Beliau berkata adalah berbeza nasib yang dialami sebelum Najib, Tun Abdullah Ahmad Badawi , yang terpaksa berhadapan dengan tentangan hebat daripada pelbagai pihak.

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad adalah seorang pengkritik utama dan ulung Abdullah.

Dr Mahathir telah dibantu oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan bekas Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin dan juga penulis blog pro- Umno.

Najib, bagaimanapun, telah tidak menghadapi ancaman yang sama, dan  juga tidak lihat mana-mana kepimpinan semasa Umno terlalu berminat untuk menjadi PM , kata Kadir.

" Ia agak berbeza daripada pemerintahan Abdullah apabila Najib menyatakan hasrat dan keinginan untuk memegang jawatan nombor satu di Malaysia.

"Ringkasnya , kelemahan Najib adalah kekuatan ," kata Kadir sambil menambah bahawa Najib tidak popular dan penilaian beliau semakin merudum jatuh.

"Tetapi dia seolah-olah semakin kuat setiap hari, cukup kuat untuk menutup goncangan veteran pemimpin Umno dengan menggunakan media arus perdana. "

Kadir berkata baru-baru ini , jurucakap Utusan Malaysia UMNO dan kumpulan Media Prima memberi liputan meluas kepada Ketua Pemuda PKR Shamsul Iskandar Mohd Akin .

Shamsul mempersoalkan mengapa Daim tidak termasuk dalam senarai 40 individu terkaya di Malaysia apabila terdapat persepsi orang ramai dia tergolong dalam kategori yang ultra kaya .

" Menunjukkan peringkat menjadi lebih ketara apabila Najib mengeluarkan kenyataan ringkas menyatakan kesal dengan serangan PKR terhadap Daim ," kata Kadir.

Beliau juga berkata terdapat tanda-tanda bahawa Najib dan pentadbirannya berasa lega untuk berlindung di sebalik tragedi MH370 itu.

"Selepas lebih daripada tiga minggu , misteri kehilangan MH370 ianya adalah jauh daripada diselesaikan.

" Kita telah melihat dari jarak dekat betapa kekuatan dan kelemahan pemimpin-pemimpin kita dalam menangani krisis antarabangsa."

Kadir juga menyatakan perubahan yang beliau perhatikan berikutan keputusan PRK Kajang hujung minggu lalu.

"Sokongan bandar dan separa bandar untuk Pakatan Rakyat nampaknya semakin kuat ," katanya.

" Najib harus menjaga pengundi Bumiputera dari segi ekonomi dan emosi.

"Tetapi dia nampaknya lebih berniat cuba untuk menarik pengundi Cina dengan pelbagai tawaran dan janji-janji ," kata Kadir.

"Rakyat di kawasan luar bandar adalah orang-orang yang terperangkap di antara batu dan benda keras.

"Mereka terperangkap antara kos sara hidup yang meningkat , inflasi dan penurunan harga komoditi seperti getah dan kelapa sawit. "

Kadir berkata orang-orang ini tidak mempunyai saluran untuk menyuarakan kebimbangan mereka seperti warga kota kerana mereka masih bergantung kepada media arus perdana tradisional.

11 comments:

  1. Pak kadir......
    Drp tukar ketua, kan ker lebih baik kalau tukar sekali parti pemerintahnya. Dah lama sangat dok memerintah ni, banyak sangat taik bersepah-sepah sampai busuk satu negara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalahnya cai...parti yg nk mngntikn kerajaan skrg pun mnceceh taik wlupun tak perntah negara pun...

      Delete
    2. Dah lama dah... parti umno tunggu nak mampus.. taik bersepah sepah tapi ada jugak cai hidu wangi taik umno contohnya cai 13:26

      Delete
    3. Haluuuuuuu. .......

      Sbarlah beb...skut nyer jam..bkn sja umnongok yg ngok hlang dri bumi mesia ni tpi sgala bau tahi dn najis yg brselerakn ni pun kita akn buang hingga generasi akn dtg tidk knal lagi apa itu umnongok yg ngok...smatkn dihti bhawa
      bhawa umnongok lbih hram dri khinzir..pueee

      Khak tuih

      Delete
    4. Umno ni lebih jahat drp setan iblis. Setan iblis lagi baik seribu kali drp umno. Umno juga lebih bosok drp taik babi. Taik babi wangi tapi umno bosok.

      Keza

      Delete
  2. Betul tu...parti memerintah skrg ramai dikalangan yg kurang pelajaran...bertukarlah ke parti pr kerana ramai kalangan bijak pandai...lagipun majoriti rakyat telah menolak parti usang tersebut di pru13..mereka memerintah atas alasan teknikal aje bukannya sokongan...

    ReplyDelete
  3. najib adalah hamba abdi fbi. cia usa dan zionis....hanya pejuang islam yg di beri kekuatan oleh Allah mampu menghapuskan najib dan gengnya ....selama manusia bergantung kpd manusia dan hasil usaha manusia tanpa bertawakkal kpd Allah maka selama itulah kegagalan berlaku

    ReplyDelete
  4. Piiiirah Kadir mabuk! Hipokrit punya kaki. Soh tukar Najid tapi masih nak kekalkan UMNU BARUa penyeleweng! Ptuuih! Makan taik punya tua bangka terkutuk! Haaaaark...tuuuuuih!

    ReplyDelete
  5. Bla..bla..bla...bla..but nobody dared..NAJIB THE GREATEST OF ALL ...and the TEAMS NO BALLS so do the peoples of Malaysia..BOMOH 1 Malaysia is the MIRROR..MIRROR ON ROSMAH BUTT the answer of all..

    ReplyDelete
  6. Ini adalah tandanya Najis tu PM yang terakhir bagi UMNO/BN dan lepas tu Najis dan semua di UMNO/BN akan ditenggelamkan kedalam Lautan India untuk teman bersama dengan mangsa2 MH370.

    ReplyDelete
  7. Jadi selesai nya theori RAHMAN.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...