Saturday 29 March 2014

TRAGEDI MH370 ... AGENSI POLIS ANTARABANGSA INTERPOL BELASAH SAMPAI LUMAT ALASAN ZAHID HAMIDI IMIGRESEN MALAYSIA TIDAK SEMAK PASPORT CURI MENGGUNAKAN DATA INTERPOL.


Lagi sekali negara kita dimalukan diperingkat dunia dan antarabangsa apabila kenyataan Menteri di parlimen dibelasah sampai lumat dan dilihat kenyataan itu bertaraf gred F.

Agensi polis antarabangsa, Interpol, semalam menolak tanggapan Malaysia bahawa pangkalan datanya untuk menyemak pasport adalah terlalu rumit.

Interpol berkata walaupun beberapa negara lain menggunakan pangkalan data itu berjuta kali setiap tahun, tetapi Jabatan Imigresen Malaysia tidak memeriksa pasport penumpang pesawat dengan pangkalan data agensi itu sepanjang tahun ini sebelum kehilangan pesawat MH370 pada 8 Mac.

Kenyataan agensi itu dibuat ekoran komen Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Zahid Hamidi di Parlimen Rabu lalu bahawa bebanan pangkalan data Interpol memperlahan pemeriksaan imigresen.

Zahid berkata pangkalan data Interpol yang mengandungi data kehilangan 40.2 juta pasport adalah "terlalu besar" dan akan menjejaskan sistem pengurusan pangkalan data Malaysia.

Akhbar Malay Mail Online memetik Zahid sebagai berkata tambahan pula, maklumat Interpol mengenai pasport yang hilang, boleh melambatkan proses pemeriksaan imigresen di kaunter.

Interpol, yang berpangkalan di Lyon, Perancis berkata, ia hanya mengambil masa 0.2 saat untuk pangkalan datanya mendedahkan kepada pihak berkuasa sama ada pasport disenaraikan sebagai dicuri. Tidak ada negara lain yang pernah mengadu proses itu terlalu perlahan, katanya.

"Keputusan Malaysia tidak merujuk kepada pangkalan data Dokumen Perjalanan Hilang (SLTD) Interpol sebelum membenarkan pelancong memasuki negara atau menaiki pesawat, tidak boleh dipertahankan dengan menyalahkan teknologi atau Interpol. Jika ada sebarang tanggungjawab atau untuk dipersalahkan atas kegagalan ini, ianya adalah Jabatan Imigresen Malaysia," katanya.

Dua penumpang yang menggunakan pasport Austria dan Itali yang dicuri dapat menaiki pesawat tersebut yang hilang di ruang udara Laut China Selatan pada 8 Mac.

30 comments:

  1. Ini semua poyyyyyo!!!

    Selagi jabatan imigresen tak diswatakan jangan kata manusia. Cipanzi bawa pasport curi pun diorang boleh lepas.

    Swatakan jabatan imigresen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Swastakan kepala bapak ko supaya hari2 boleh kena luku dengan kroni! Kaaaaaah kah kah kah

      Delete
  2. Rupanya ada juga pasrasit yang membaca tulisan saya semalam berkaitan hudud qazaf Saiful dan bertanya soalan; mengapa Anwar tidak dikenakan pertuduhan mengikut undang-udang hudud kerana meliwat Saiful?

    Mereka yang menimbulkan persoalan ini cuba menimbulkan persepsi bahawa jika Anwar dikenakan pertuduhan hudud kerana meliwat Saiful, pasti dia akan dibebaskan kerana Saiful tiada empat (4) saksi. Itu tujuan dan maksud mereka.

    Persoalan yang sama pernah dibangkitkan oleh kaum aktivitis womens lib yang mendakwa ketiadaan empat (4) orang saksi akan menyebabkan wanita teraniaya dan dizalimi kerana mereka tidak akan dapat mengemukakan empat (4) orang saksi bagi membuktikan sebarang pertuduhan merogol terhadap mereka.

    Malah bukan itu sahaja, kaum wanita akan teraniaya kerana akan dikenakan pula tindakan qazaf kerana menuduh seorang lelaki merogol mereka tanpa empat (4) saksi!

    Atas sebab inilah para pejuang kebebasan wanita, women’s liberator, mendakwa undang-undang Islam zalim dan tidak melindungi dan menghormati hak wanita.

    Pada saya, kedua-dua kenyataan diatas, samada oleh pasrasit ataupun women’s lib, dibuat atas sebab kejahilan dan kurangnya mendalami perundangan Islam.

    Tidak bermakna apabila tiada empat (4) saksi, maka kes pertuduhan zina, rogol atau liwat tidak boleh dibawa; atau jika dibawa tertuduh akan dibebaskan, dan mangsa akan dikenakan tindakan qazaf.

    Perundangan Islam tidaklah sebodoh dan sejelik itu. Undang-undang ALLAH ini cantik, yang memperhodoh dan memperbodohkan ialah golongan yang jahil sahaja.

    Dalam keadaan seseorang pengadu, samada wanita (mengadu dirogol) atau lelaki/wanita (mengadu diliwat) tidak dapat mengemukakan empat (4) orang saksi, ini hanya membawa kesan si-perogol atau si-peliwat itu tidak boleh dikenakan hukuman hudud. Itu sahaja.

    Ini bukan bermakna dia terlepas dan dibebaskan.

    Ini bermakna pertuduhan hendaklah dibawa mengikut peruntukkan ta’zir, dimana pembuktian tidak lagi memerlukan empat (4) orang saksi, tetapi berdasarkan keterangan dan pembuktian qarinah. Peruntukkan paling terdekat dengan qarinah dalam bahasa undang-undang sibil dipanggil circumstantial evidence.

    Ini bermakna pembuktian liwat atau zina boleh dibuat berdasarkan keterangan seperti DNA, video, rakaman, persaksian termasuk oleh saksi doktor, pakar forensik, polis, orang awam dan lain-lain, sampel darah, pakaian, dan pelbagai lagi cara pembuktian dan keterangan.

    Dalam konteks ini, kenyataan yang menyatakan rakaman video adalah bukti besi dan tidak boleh dipakai sebagai bukti adalah kenyataan yang terlalu dangkal dan tidak memahami undang-undang Islam!

    Apa yang penting dibawah pertuduhan ta’zir ialah keterangan qarinah itu, atau rumusan keterangan membawa kepada satu perkara, bahawa perbuatan liwat atau rogol itu berlaku!

    Cuma jika pembuktian itu dibuat berdasarkan keterangan atau pembuktian qarinah, maka si-peliwat atau si-perogol tidak boleh dikenakan hukuman hudud, sebaliknya dihukum ta’zir; iaitu hukuman yang akan ditentukan oleh pemerintah melalui undang-undang yang dibuat, seperti Kanun Kesiksaan.

    ReplyDelete
  3. Sebenarnnya kalau kaum pasrasit ini membaca undang-undang hudud ciptaan PAS sendiri, mereka akan dapati didalam Seksyen 50 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud & Qisas) Terengganu 2002 (yang mana Enakmen Jenayah Hudud & Qisas Kelantan mempunyai peruntukkan yang sama) memperuntukkan seperti berikut:

    Seksyen 50: Apabila seseorang tertuduh itu tidak boleh dihukum dengan hudud kerana…keterangan yang ada tidak memenuhi syarat-syarat yang dikehendaki untuk membuktikan kesalahan hudud (contohanya seperti ketiadaan 4 orang saksi), maka tertuduh hendaklah dihukum dengan hukuman ta’zir; dan Mahkamah hendaklah mengambil tindakan untuk menjatuhkan hukuman itu sekiranya ada keterangan yang cukup bagi maksud itu.

    Jadi tidak sepatutnya kaum pasrasit menimbulkan persoalan mengapa Anwar tidak dikenakan pertuduhan mengikut hudud; dan mendakwa Anwar wajib dibebaskan kerana Saiful tidak ada empat (4) orang saksi.

    Pada saya ini adalah kenyataan paling hipokrit dan mempermainkan hukum ALLAH semata-mata untuk kepentingan politik mereka!

    Apa yang jelas, Anwar telah dikenakan pertuduhan meliwat Saiful menurut Seksyen 377B Kanun Kesiksaan, keterangan dan pembuktian melalui qarinah telah didengar dan diperhalusi dan dipertimbangkan oleh Mahkamah Rayuan, dan Mahkamah telah menjatuhkan hukuman ta’zir 5 tahun penjara tanpa sebatan.

    Apa yang penting ialah Mahkamah Rayuan tidak menjatuhkan hukuman hudud iaitu rejam keatas Anwar, kerana ketiadaan empat (4) orang saksi yang melihat perlakuan liwat dia terhadap Saiful!

    Akhir kalam, apa yang penting ialah selain memastikan keadilan untuk tertuduh, Islam juga menjamin dan menjaga keadilan untuk mangsa.

    Didalam kes kita, saya pelik mengapa kaum pasarasit hanya memperkatakan tentang keadilan untuk Anwar? Bagaimana pula keadilan untuk Saiful? Adakah Saiful tidak mempunyai sebarang hak?

    Sebenarnya gelagat kaum pasrasit inilah yang menyebabkan undang-undang Allah yang cantik menjadi hodoh dan jelik!

    Wallahua’lam dan Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala buto la. Copy & paste kat blog parpu la dol

      Delete
    2. puak umno bodo ni takde isu lain ke......nuar...jubo...nuar...jubo.....nuar....jubo.....
      tak bekembang kepala otak ni kalau baca komen puak umno bodo ni...

      Delete
    3. Parasite di Malaysia adalah Melayu yang pemalas dan mencari kekayaan dengan merompak wang rakyat.

      Delete
  4. Persoalannya sekarang apakah tindakan kerajaan selepas ini? Adakah kecuaian kakitangan seperti imigresen yang tidak menyedari passport curi digunakan dan TUDM yang tidak memintas objek terbang tidak dikenali menceroboh ruang udara negara. Adakah mereka akan dibiarkan terus bekerja mendapat bonus 2 bulan dan pinjaman perumahan dengan interest 4 percent flat? Bukankah seharusnya mereka dipecat supaya menjadi pengajaran kepada semua.

    Begitu pula pengajaran kepada rakyat. Apabila misi SAR dijalankan Malaysia sebuah negara yang kaya minyak, balak dan sawit terpaksa bergantung kepada alatan canggih negara lain. Jika bukan kerana sifat boros dan rasuah pemimpin kita. Malaysia juga akan memiliki pesawat orion, kapal perang dan kapala selam canggih untuk membantu operasi SAR.

    Begitu juga dengan sistem pendidikan kita. Jika berasaskan kepada kepandaian 100% bukan kepada perkauman sudah pasti kita mampu menghasilkan peralatan kita sendiri seperti China dan Pakistan. Malangnya sistem pendidikan kita ialah berdasarkan kepandaian tukang ajarnya. Oleh sebab itu ppsmi tidak dapat dijalankan dan hasil sistem pendidikan kita ialah penjawat awam.

    Malu lah orang yang mengundi BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puki maklu. Copy paste masuk papagomo la

      Delete
  5. Hahaha sokong bro jipanzi pun leh masuk iya dah lomak bro depa ni dah senang lenang hampeh mengkarung tul binawe tul lgsung x guna data interpol tu pasai la ado bondo aneh berlaku di ruang angkasa malaysia depa kata biaq kan biaq kan skrg semuo susah kalu di pintas ari tu mungkin x ka sesusah cam nie sampai ke laut hindi la sblum tu kat vietnam la hamjadah tol la

    ReplyDelete
  6. Klu pandai tak jadi mentri

    ReplyDelete
  7. Org umngook bole la dia tipu.

    ReplyDelete
  8. Dia ingat interpol tu macam imigresen kot

    ReplyDelete
  9. Kalo swastakan Imigresen. .. kroni dia jg yg dpt

    ReplyDelete
  10. Kalo radar TUDM kesan dan komfom sekalipun 'pesawat asing' bukannya jam2 tu boleh start jet untuk memintas macam dalam tv...ini Malaysia!!!! Semuanya kena tunggu dan dapat arahan / kebenaran dari pihak tertinggi dari pangkat paling bawah kena report mungkin sampai jeneral...report lagi sampai menteri...menteri tunggu arahan PM....jet tadi dah sampai mana dah...baru pilot TUDM dapat arahan!!! Itupun ikut step balik dari atas ke bawah pulak....nak tembak sebiji exocet pun kena kabinet luluskan!!! Jeneral2 pun tak berkuasa berbanding menteri....itu sebab insiden LD boleh terjadi....tidak menghairankan langsung

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah jeneral semua naik bukan sebab kelayakan....dpt pangkat sebab membodek...mcm tu la jadinye......apa2 hal kena tanya PM...PM lak bodo mengalahkan lembu yg paling bodo...

      Delete
    2. Hah yg ni betul. Kebanyakan yg naik jadi kepala no.1 dlm sesebuah organisasi adalah kerana mengampu. Sebab tu tak efisyen & tak pro aktif dlm bertindak. Mereka inilah pencacai dan kuda tunggangan sang penguasa.

      Delete
    3. Butoh la BN. Semua pekerja gov pemalas tp tiap2 tahun cuepacs mintak gaji naik. Pantat la

      Delete
  11. Dah menteri bodoh cap ayam ke la bg alasan bodoh.

    kuikuikui

    ReplyDelete
  12. kalo guna pangkalan data kang, terkuor smula sema maklumat kemasukan warga asing yg telah dipadamkan pulak.

    ReplyDelete
  13. cukup2 lah memalukan diri sendiri ngan rakyat mesia. letak jawatan je la.

    ReplyDelete
  14. Kenapa perlu Jabatan Imigresen Malaysia memeriksa pasport penumpang pesawat dengan pangkalan data agensi polis antarabangsa, Interpol sebelum atau sesudah kehilangan pesawat MH370 kerana sudah menjadi kebiasaan jabatan itu melakukan tugas secara mudah, dimana Altantuya yang pernah masuk Malaysia suatu ketika dulu pun tak perlu pakai passport dan visa.

    Asyik melantak rasuah itu lah padahnya.....

    ReplyDelete
  15. Kalau dah biasa menipu semua benda dia nak menipu...kali ni dia pulak tersipu sipu...kah...kah...kah...

    ReplyDelete
  16. Apa ra punyer BODOH zaid....he he..l..mentri umno ngok....

    ReplyDelete
  17. Baru hangpa tau macai umngok bodoh betapa bodohnya menteri hangpa.... setakat macai rm2 boleh la menteri kencing...

    ReplyDelete
  18. Haluuuuuuu. ......

    Malu nyer oiiii mesia ader mnteri jawa brengset cap tenuk..hnya 0.2 scond jer utk solve msalh psport plsu bilang org yg arif dn brkelayakn srta punya ilmu dn cerdik. Msa yg di ambil krang lgi dri lu nyer msa kentut yg busuk dn hapak ds aids oiii...smakin lu kluar knyataan smakin geli hti bkn sja golongan pmbesar ngara asing bhkan pminta sdekah trut mrasa loya dgn lu nyer statement. ..brengset lu...pueee

    Khak tuih

    ReplyDelete
  19. Menyalahkan bebanan pangkalan data Interpol memperlahan pemeriksaan imigresen adalah statement yang paling bodoh..Miskin sangat ker Malaysia sampai tidak ada budget untuk improve system computer jabatan immigration. Jangan menyalahkan masalah teknikal..
    Ini semua salah kau kau dan orang 2 kau ..siapa yang ambil orang UMNO yang tidak tahu buat kerja dan tidak ada kelayakan untuk menjaga system data computer jabatan kau...Semua orang tahu, kalau nak kerja dengan jabatan kerajaan...syarat utama mestilah ahli UMNO dan ada sijil tatanegara...Sedarlah, syarat itu akhirnya menjadi bebanan untuk kerajaan..inilah parasite2 ini telah membazir berjuta2 ringgit tiap2 tahun kerana gagal menyelesaikan masalah system lembab.
    Kenapa tak terminate kontrak syarikat yang buat system data computer untuk jabatan immigration ..kalau system itu sampah dan tak berfungsi dengan betul, minta gantirugi balik, janganlah membazirkan wang rakyat.

    ReplyDelete
  20. Pm dan semua menteri..otak udang...

    ReplyDelete
  21. Jika sakit, ada ubatnya. Kalaulah bodoh bangang sampai macam tu mana ada ubatnya dan otak jenis kualiti kangkung macam ni lah yang akan diturunkan kepada anak cucu cicit dan jenerasi seterusnya sampai khiamat.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...