Friday 21 March 2014

TINDAKAN CHEF WAN MEMPERSENDA KEHILANGAN PESAWAT MH370 MENGUNDANG KECAMAN HEBAT DARI RAKYAT.


Kalau ya pun megah dengan memiliki mulut laser tapi ada batasannya ... mempersendakan kehilangan pesawat MH370 sudah kira amat lebih.

Chef selebriti, Datuk Chef Wan hari ini mempersenda insiden kehilangan pesawat MH370 menerusi akaun Instagramnya di @chefwan58.

Dalam entri terbarunya, Che Wan bergambar bersama sekeping objek yang dikatakannya sebahagian daripada pintu pesawat MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu.

Dalam nada berjenaka yang tidak kena tempat, Chef Wan menyatakan objek tersebut merupakan sebahagian daripada pintu tandas di sebuah rumah di pantai Morib.

Perth merupakan lokasi di mana dua objek yang dikatakan petunjuk terbaik dalam menyelesaikan misteri kehilangan pesawat MH370.

Entri tersebut telah pun dipadamkan olehnya setelah menerima 701 likes dan dikecam oleh pengikut akaun Instagramnya itu.

Tanpa memikirkan sensitiviti 239 penumpang dan anak kapal pesawat itu, tindakan Chef Wan dianggap keterlaluan lebih-lebih lagi apabila ia dilakukan oleh personaliti yang dipandang tinggi dalam bidang masakan tempatan dan dunia.

Che Wan merupakan Duta Ikon Pelancongan dan Duta Masakan Malaysia.

Februari lalu, Chef Wan telah mengkritik hidangan nasi lemak yang disediakan oleh Malaysia Airlines sebagai 'nasi lemak telanjang'.

Operasi mencari dan menyelamat pesawat MH370 kini masuk hari ke-14 dan misi SAR diteruskan di selatan Lautan Hindi di barat daya Perth.

35 comments:

  1. Omak kau ni yg lebih buat cerita. Politik Murahan...Kau jawap lah nanti bilo nak mati....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai ALTANTUYA MONGOLIA'S

      Delete
    2. Peminat tegar chef wan aka machai umngok.... Sentap beb.. Chef wan kena kecam... Uhuhuhuuuuu....

      Delete
  2. Ini semua salah anwar

    ReplyDelete
  3. BEKAS Presiden ABIM selama dua penggal, DR. YUSRI MOHAMAD, yang juga bekas Pensyarah Kanan di Kulliyyah Undang-undang Ahmad Ibrahim, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), mengupas isu ini dan dominasi imej Anwar dalam minda khalayak.

    Apa pandangan saudara mengenai kenya­taan Christopher Leong?

    YUSRI: Kita tak terkejut dengan pendirian beliau kerana mereka yang berpegang kepada fahaman hak asasi manusia yang bebas agama dan bebas nilai memang berpendirian begitu. Kadangkala mereka me­rujuk kepada kes jenayah suka sama suka sebagai jenayah tanpa mangsa (victimless crime). Maksudnya bagi mereka, kes sebegini sebenarnya bukan jenayah yang patut dikenakan pendakwaan. Majlis Peguam sejak beberapa tahun ini sering berpegang kepada fahaman hak asasi aliran ini.

    Bagi kita orang Islam dan beriman pula, sikap kita terhadap pendirian sebegini adalah selari dengan firman Allah dalam surah al-Kafirun yang bermaksud; “Bagi kamu agama/pegangan kamu dan bagi kami agama/pegangan kami”. Dalam Islam, maksiat seperti zina ataupun liwat walaupun secara suka sama suka adalah tetap jenayah yang boleh didakwa dan dihukum demi kebaikan individu dan masyarakat secara amnya.

    Seterusnya, walau apapun fahaman hak asasi manusia individu atau kumpulan di Malaysia, akhirnya semua pihak harus tunduk dan menurut Perlembagaan dan undang-undang sedia ada selagi mana ianya berkuat kuasa. Terutama jika sesuatu isu itu sudah jelas diperuntukkan oleh Perlembagaan sehingga boleh dianggap sebagai salah satu tiang asas Perlembagaan itu sendiri.

    Pada masa sama, saya rasa beliau silap bila mengkategorikan kes Anwar lwn Saiful sebagai suka sama suka. Sepatutnya sebagai peguam, beliau lebih sensitif kepada elemen paksaan atau desakan tidak langsung wujud dalam kes melibatkan majikan dan pekerja seperti dalam kes ini. Gangguan seksual di tempat kerja melibatkan majikan dan pekerja bukanlah isu yang baru mahupun asing dalam mana-mana masyarakat.

    ReplyDelete
  4. Anwar masih gunakan skrip lama de­ngan menuduh mahkamah tidak berlaku adil kepadanya dan konspirasi berlaku. Apa pandangan saudara sebagai lulusan undang-undang dan syariah?

    Saya rasa sesiapa pun yang bersedia menilai episod terakhir ini dengan objektif dan neraca yang betul akan sukar untuk menerima skrip konspirasi ini sekali lagi. Malang­nya, apabila melibatkan Anwar, ada kala­ngan masyarakat kita tidak mahu atau tidak sedia untuk bersikap objektif dan kritikal kerana pelbagai sebab.

    Ada yang masih belum bebas atau lepas daripada pesona dan aura zahir politik dan peribadi Anwar. Mereka ini meminati beliau sebagai tokoh karismatik sehingga sampai sekarang gagal melihat sisi buruk beliau.

    Ada pula yang tidaklah terlalu fanatik kepada Anwar tetapi terlalu membenci seteru politiknya sehingga sanggup terus membela Anwar supaya seteru politik beliau mesti sentiasa dipakaikan dengan imej seburuk dan sejahat mungkin.

    Ada juga yang terus membela Anwar kerana berlatar Islam-Melayu, Anwar dilihat sebagai alat yang sangat berkesan untuk melemahkan agenda Islam dan Me­layu dari dalam.

    Anwar pasca 1998 jelas konsisten mempromosi pencairan agenda Islam dan Melayu serta menjadi faktor besar yang menghalang kesatuan suara Islam-Melayu di negara kita. Bagi kelompok anti-Islam-Melayu ini, memang benarlah Anwar itu ‘Anugerah Tuhan’ bagi agenda mereka.

    Ada juga yang masih membela Anwar kerana terkeliru memilih acuan atau formula dalam menilai kes Anwar terutamanya tersilap menganggap Anwar dilindungi oleh hukum qazaf dan prinsip umum larangan aib-mengaib dalam Islam. Kalaulah tidak dikelabui oleh sentimen dalam menilai kes Anwar dan Saiful ini, nescaya kita akan menemukan banyak fakta yang menunjukkan bahawa ini bukanlah konspirasi.

    Sesudah menilai bukti dan hujah kedua-dua pihak, ketiga-tiga hakim Mahkamah Rayuan sebulat suara mendapati beliau bersalah. Hakim Mahkamah Tinggi sebelum itu pun membebaskan beliau atas alasan teknikal sahaja yang kemudiannya disanggah di peringkat rayuan. Majlis Peguam dan beberapa badan guaman antarabangsa sendiri tidak mempertikaikan kredibi­liti penghakiman tersebut.

    Cuma tidak bersetuju dengan undang-undang yang menjenayahkan perlakuan tersebut yang mereka fahami sebagai suka sama suka. Seolah-olah mereka ini pun menerima sabitan fakta dalam kes tersebut.

    Dari segi sisi agama dan syariah pula beberapa perkara perlu ditegaskan. Meskipun forum yang lebih baik adalah Mahkamah Syariah, tidak pula bererti penghakiman di Mahkamah Sivil langsung tidak ada makna dan nilainya bagi kita orang Islam.

    Kita masih boleh menerima hukuman Mahkamah Sivil dalam kes ini sebagai takzir kerana kes ini bukannya kes hudud zina atau liwat biasa. Kes ini melibatkan konteks tersendiri dan lebih tepat dikategorikan sebagai kes gangguan seksual tempat kerja. Dalam kes seumpama itu, kes sumbang mahram atau kes rogol, hukum yang terpakai adalah berbeza kerana konteks jenayah tersebut melibatkan faktor paksaan atau desakan (undue influence).

    Oleh itu, persoalannya di sini bukan hendak mensabitkan Anwar dengan kesalahan hudud zina atau pun liwat yang memerlukan beban bukti empat orang saksi yang adil. Beban bukti dalam kes beliau tidak semestinya saksi sahaja tetapi boleh juga dalam bentuk bahan-bahan bukti lain yang diterima oleh hukum syarak.

    Sebenarnya yang lebih utama dalam kes Anwar bukanlah menghukum beliau dari segi jenayah tetapi menilai kredibiliti beliau sebagai pemimpin. Sejak mula kes beliau timbul di akhir 1998 hingga sekarang, beliau tetap aktif dalam politik.

    Sangatlah wajar masyarakat menilai ke­sesuaian beliau sebagai pemimpin berdasarkan kes atau isu-isu yang melibatkan beliau walaupun yang bersifat moral. Beliau tidak patut dibenarkan berselindung di sebalik prinsip umum larangan mendedahkan aib dalam Islam.

    ReplyDelete
  5. Soal integriti berkait rapat dengan isu pemimpin. Saudara Dr Yusri pernah bekerja dengan Dr. Wan Azizah, apakah penilaian terhadap beliau sebagai proksi Anwar di PRK DUN Kajang?

    Benar, di awal gelombang reformasi selepas pemecatan Anwar pada 1998, saya turut terpanggil untuk membela dan membantu beliau. Sikap itu diambil berasaskan persepsi dan maklumat yang ada pada saya ketika itu. Selepas mendapat gambaran dan fakta yang lebih lengkap serta mengikuti perkembangan susulan selepas Anwar dibebaskan, saya tidak boleh lagi dengan jujur mempertahankan sikap yang awal.

    Di tahun-tahun reformasi itu memang saya sempat berperanan membantu Dr. Wan Azizah secara rapat. Ketika itu Anwar masih dipenjara. Saya percaya ramai yang mengenali Dr. Wan Azizah akan bersetuju bahawa beliau tidak cukup berwibawa sebagai pemimpin politik.

    Anwar menggunakan beliau sejak dahulu untuk meraih simpati dan sebagai proksi aura peribadinya. Imej luaran Dr. Wan Azizah dan ahli keluarganya digunakan semaksimum mungkin oleh Anwar untuk menyelamatkan imej peribadi beliau yang dilanda skandal demi skandal.

    Anwar sangat bersandar kepada propaganda bahawa jikalau isteri dan keluarganya tetap teguh bersamanya, itu tanda yang beliau tidak bersalah. Mereka yang mengenali keluarga ini secara dekat tahu bahawa Dr. Wan Azizah dan keluarga sebenarnya tidak cukup kuat mengatasi cengkaman dan dominasi Anwar. Mungkin juga kerana sudah terlalu lama dan terbiasa berada dalam dominasi Anwar, Dr. Wan Azizah dan keluarga tidak nampak adanya pilihan selain menurut percaturan Anwar. Betul atau salah bukan lagi asas pertimbangan.

    Berat kalimah-kalimah ini hendak saya ucapkan tetapi saya tak rela mengutamakan mana-mana individu atau keluarga dengan menggadai nasib agama, bangsa dan negara.

    ReplyDelete
  6. Apa harapan saudara terhadap pengundi Kajang supaya yang dipilih ialah orang yang boleh mendukung aspirasi rakyat?

    Bukan sahaja Kajang tetapi seluruh negara sebenarnya perlu dimerdekakan daripada sandiwara politik Anwar yang sudah terlalu meleret dan banyak mengharu-birukan negara. Anwar cenderung menimbulkan sisi terburuk dalam diri dan masyarakat kita. Demi agenda peribadi beliau, pelbagai prinsip dan tonggak negara bangsa dimanipulasi dan dirombak demi memainkan sentimen dan emosi masyarakat.

    Sebahagian masyarakat pula begitu gemar menari mengikut irama yang beliau mainkan kerana terpedaya oleh ‘sihir’ beliau atau terdorong oleh nafsu perkauman, agama dan kelompok yang Anwar suburkan.

    Kita semua mahukan politik dan peme­rintahan yang adil, amanah dan berwibawa. Kita juga mahu mengekalkan serta me­ningkatkan lagi kemakmuran, kesejahte­raan yang bersendikan perpaduan dan persefahaman antara kaum dan agama di Malaysia. Ini semua kerja besar yang me­nuntut tumpuan dan kesungguhan. Ia juga menuntut kita untuk berjiwa besar dan berlapang dada dalam membina kehidupan secara bersama.

    Anwar dan politik beliau menjadi pe­ngacau kita daripada memberi tumpuan terhadap kerja-kerja besar ini. Wajarlah beliau direhatkan agar kita pun dapat bertenang dan membuka lembaran baru politik negara yang lebih segar dan membina
    - HARAKAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap saudara postkn statement ini disetiap posting blok pr..

      Delete
    2. SAPA LIWAT ALTANTUYA?

      Delete
    3. Aku tu sape? Sibotak tu ke yg bibir merah.

      Delete
  7. Kalo nak tulis pepanjang, bukak Blog sendirik la bodoh! Kah kah kah kah..

    ReplyDelete
  8. Omakkau ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada pembaca tegar blog ini a.k.a. Macai siber upahan UMNO kerana telah bertungkus-lumus mengimarahkan blog pro-Pakatan Rakyat ini dan menaikkan popularitinya sehingga ke tahap antarabangsa. Sesungguhnya, kehadiran dan komen-komen 'bernas' anda telah menyemarakkan serta menyerikan lagi blog ini, secara tidak langsung meningkatkan minat lebih ramai pembaca baru untuk datang dan mengetahui tentang isu-isu kebobrokan Kerajaan Barisan Nasional secara lebih dekat. Memang tidak disangka, Macai UMNO memang berjasa untuk menaikkan blog ini!

    Walaupun upah yang diterima oleh Macai UMNO tidaklah seberapa, namun semangat jitu mereka untuk menaikkan 'ranking' blog ini di mata negara dan dunia secara amnya jelas membuktikan 'kebijaksanaan' mereka dalam menjalankan tugas. Komen-komen 'bernas' mereka amatlah dinantikan dan berjaya menghiburkan para pembaca, tidak syak lagi UMNO pandai memilih Macainya untuk menjadikan blog ini masyhur dan ternama. Tidak lupa juga kepada mereka yang menyamar menjadi penyokong PR dalam memberikan komen, sekilas pandang tentang kelucahan atau kebodohan tulisan komennya, tersingkap jelas bahawa ianya ialah sumbangan Macai UMNO itu sendiri. Syabas!

    Sekali lagi, bagi pihak blog Omakkau, ingin mengucapkan beribu-ribu tahniah kepada Macai kerana dedikasi mereka terhadap blog ini melebihi usaha keringat mereka dalam memajukan blog-blog Pro-Barisan Nasional sendiri, terbukti dengan kedudukan blog-blog tersebut agak jauh ketinggalan dari blog ini. Tanpa mereka, mana mungkin blog ini mendapat tempat Nombor 1 atau Nombor Wahid di seantero Malaysia. Teruskan usaha anda.

    omakkau.blogspot.com

    "Tanpa Macai UMNO, Siapalah Kami"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanpa Macai UMNO, awak tentu akan jadi lebih terok dari lembu NFC
      sekarangpun awak dah kena cucuk hidong

      Delete
    2. Tanpa macai umno, siapalah ALTANTUYA

      Delete
    3. Bravo omakkau..machai umngok ni mmg bodoh belaka bak kata tun m .. Kesian...kesian..

      Delete
    4. betul betul betul/

      Delete
  9. Omak Kau...... Mintak tolong padam bangang yg copy paste panjang jela2 kat atas tu. Menyemak la. Kita bukan baca pun

    ReplyDelete
  10. Topix Forum malaysia dah banyak malon pengsan khi khi khiiiii . LOW IQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengok nama ALTANTUYA, jantung macai umno bergegar

      Delete
  11. Chef pinggan mangkuk rupa nya banyak sgt bg pujian ingat btambah pandai rupanya takbur sombong n bongkak otak lak bahlul tahap binawe knapa la makin di hormati makin menunjukkan otak yang bangang chef wan oiii...jgn la ngikut perangai puak pkr nie dah mmg suka.mendubor...

    ReplyDelete
  12. Pondan tua ni memang sukakan perhatian. Paling suka kalo Epoi tolong lumurkan K Jelly kat jubo dia kot? Kot? Kot? Kot? Kah kah kaaaaah kah..

    ReplyDelete
  13. Ky ni fitnah dari macai je.mahkamah sendiri akui jubo mat kepol x cedera tiada tanda2 diliwat tp boleh pula ada seperma dlm taik mat kepol.tiada seperma tp macai buat fitnah x cedera sbb pkai ky.ky pun sesuai utk betina menapos mcm Badak Negara tu.

    kahkahkah

    ReplyDelete
  14. Aku tetap sokong PKR abis abisan, macai2 UMNONGOK nak kata apa kata la asalkan kebarhalan korang makin terserlah.negara dah nak terjual pun masih sokong Bee End yang nak berkubur,Bodoh betul la macai2 UMNONGOK ni.

    ReplyDelete
  15. Hidup 2 alam camtunla. Jap lgi terjuncari air la tu

    ReplyDelete
  16. Mana Marina Mahadhir....nak minta tolong dia report ke USA dan EU, yang Malaysia tidak menghormati dan memberi keadilan kepada LBGT...suruh USA dan UE boikot Malaysia, blok ekonomi Malaysia dan beku asset Malaysia di europe dan USA...Kita nak tengok jugak sejauh mana kuat iman menteri UMNO...nak dengar saper orang UMNO nak dengar ....Nabi atau mat salih...
    Terima lah cabaran kalau ada telor... tutup gay spa dan gay club yang bersepah2 di KL seperti blue boy dan frangipani..yang mana majoritynya sotong kurita Melayu yang mengunjunginya

    ReplyDelete
  17. Semoga Allah memberi hidayah kepada penyokong2 umno kembali kejalan yg benar...

    ReplyDelete
  18. Ini sumer poyo... haktuihhhhh

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...