Sunday 31 August 2014

CADANG SEKAT LAMAN SOSIAL DEMI MENYELAMATKAN UTUSAN YANG SEDANG NAZAK KERUGIAN??????



Malaysia boleh mewujudkan laman sosial 'Facebook' sendiri seperti yang diperkenalkan China untuk rakyatnya dalam usaha mengawal kenyataan berbau hasutan atau mengganggu gugat ketenteraman awam, kata Penasihat Hal Ehwal Sosial dan Kebudayaan kepada kerajaan, Tan Sri Dr Rais Yatim.

Selain itu, Rais yang juga bekas Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan berkata pihak berkuasa juga perlu diberikan kuasa menyekat saluran laman sosial itu untuk suatu jangka masa tertentu, sehingga siasatan dilakukan terhadap individu terbabit.

"Secara rasmi pernah saya kemukakan cadangan ini kepada kerajaan dan peguam negara. Ia terserah kepada mereka.

"Apa yang berlaku dan dilakukan oleh China setakat mewujudkan Facebook mereka sendiri, boleh kita buat, bukan tidak boleh. Ataupun mengambil langkah-langkah pencegahan yang cepat," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas berucap dalam program penghayatan kemerdekaan, anjuran Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, sempena sambutan Kemerdekaan ke-57, semalam.

Rais yang juga Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), berkata perkara itu juga perlu dikaji dengan segera kerana aktiviti siber  sudah menjadi sebahagian daripada kehidupan harian namun pangkalan laman sosial dikawal negara lain.

"Jadi hal ini perlu dikaji dengan cepat supaya kita tidak jadi mangsa kepada mereka (pengendali laman sosial) yang begitu berkuasa," katanya.

Menurutnya, walaupun Seksyen 3, Seksyen 4 Akta Hasutan 1948 atau Akta Ketenteramaan Awam boleh digunakan terhadap seseorang yang mengeluarkan kenyataan berlebihan, namun proses mahkamah mengambil masa yang agak lama dan rakyat mungkin hilang keyakinan terhadap kerajaan.

Dalam pada itu Rais juga meminta parti politik, pihak swasta, badan bukan kerajaan, sekolah, maktab serta sektor perkhidmatan awam memainkan peranan masing-masing dalam menyemarakkan semangat patriotisme dalam kalangan rakyat negara ini.

Katanya cara mudah untuk menonjolkan semangat cintakan negara adalah melalui mengibarkan bendera Malaysia sempena sambutan Hari Kemerdekaan pada Ahad.

-
Bernama
Utusan Melayu (Malaysia) Sdn Bhd telah mencatatkan kerugian bersih sebanyak RM11.05 juta untuk suku kedua yang berakhir pada 30 Jun, dari keuntungan bersih sebanyak RM1.92 juta tahun yang lalu, The Star hari ini melaporkan.

Laporan itu menyatakan bahawa pendapatan bagi syarikat penerbitan yang dikuasai Umno lebih rendah pada RM74.4 juta daripada RM96.1 juta pada tahun lepas.

Setengah tahun kerugian bersih Utusan Melayu ini meningkat kepada RM30.9 juta daripada RM6.9 juta tahun lepas manakala perolehan jatuh dari RM172.1 juta pada tahun 2013 kepada RM139.9 juta tahun ini.

Syarikat itu menyatakan bahawa pendapatan bagi segmen penerbitan, pengedaran dan pengiklanan jatuh sebanyak 22.5 peratus daripada RM20.6 million- yang membawa kerugian sebelum cukai yang lebih tinggi sebanyak RM23.6 juta berbanding kerugian sebelum cukai sebanyak RM11.6 juta pada tahun lepas .

Syarikat itu juga merupakan penerbit akhbar-akhbar berbahasa Melayu Utusan Malaysia dan Kosmo, mingguan Mingguan Malaysia, Kosmo Ahad, satu-bahasa Jawi mingguan dan majalah Wanita, Mastika, Hijab Fesyen, Ibu dan Anak, Insta, Saji, Infiniti, Harmoni, Al -Islam dan URTV.

Ia memberitahu Bursa Malaysia bahawa ia menjangka separuh kedua tahun ini akan kekal mencabar memandangkan persaingan yang semakin meningkat bahagian pasaran hasil pengiklanan.

"Bagaimanapun, kami akan terus dengan strategi peningkatan kandungan akhbar dan menawarkan pakej kreatif untuk iklan.

"Kami juga akan terus mengamalkan strategi menjimatkan kos berhemat dalam operasi perniagaan kami," kata Utusan Melayu dalam satu kenyataan.

Strategi termasuk pembekuan pengambilan baru kakitangan dan juga kos "pemantauan secara agresif" pentadbiran, pengeluaran dan kakitangan.

14 comments:

  1. Melayu kena bijak undi dun slangor nnti....tolak pkr islam selamat...bila islam selamat melayu dan raja melayu insyallah selamat....tolak parasit dalam parti pas juga.....melayu kena bijak undi
    TOLAK PKR ISLAM SELAMAT

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tolak PKR ISLAM DAN INSTITUSI RAJA SELAMAT. Lihat saja di Johor kuasa sultan dihadkan oleh pemerintah MELAYU ISLAM . ini dinamakam Bijak.

      Delete
    2. Institusi raja tidak pernah tercemar melainkan selepas dirogol umno...sekarang gunakan raja2 demi kuasa...umno memang celaka dari azali

      Delete
    3. Salam,
      Hahaha.... lucu dan lucu....baik sekat sj internet sebab tak diperlukan di negara ini kerana malaysia masih belum bersedia ke arah open world sebab tak mampu menghadapi minda rakyat yg semakin bijak kerana kerajaan semakin mundur kebelakang kerana tak bisa berubah sebab dah boleh jadi sejarah utk individu dalam kerajaan skrg. Maka malaysia kena berhenti dari terus maju kehadapan kalau tak byk syarikat kroni akan terkubur jadi sejarah sebab ketinggalan jauh dari zaman moden yg semakin kemuncak.

      Delete
    4. Salam,
      Melayu bijak???? Ya ke melayu bijak kalau tak melayu tak akan pilih pkr. Maka kenapa pula melayu perlu bijak tolak pkr maka bukakah bererti melayu bodoh sebab pilih pkr. Bodoh tak bijak melayu itu adalah kamu yg berkata begitu. Kalau melayu bijak dan nakkan kemajuan maka melayu kena berubah bukannya masih ditakok lama tapi berfikir nak maju dan berubah sampai bila pun melayu akan terusan mundur disebabkan pemikiran dijajah walaupun laungan merdeka dilaungkan begitu nyaring apa guna kalau otak melayu masih belum benar2 merdeka.

      Delete
  2. Dah 57 tahun merdeka...
    orang nak jalan kedepan ...
    dia memerah otak nak jalqn kebelakang..
    patutlah dah lebih setengah abad merdeka, malaysia masih jauh lag untuk di label sebagai negara maju. Kalau mentaliti tahap ini dilantik pemimpin, penasihat jangan mimpi nak capai negara maju.. Baru dapat cabaran sikit dah nak hapuskan pencabar. Ibarat orang yang tak mampu bersaing nak bunauh pesaingnya.

    ReplyDelete
  3. Rais....negara sekecil malaysia perlu ada 'facebook' sendiri??? Ko buat lawak merdeka ke...tujuannya satu untuk menyekat rakyat bermaklumat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cakap tukang bakar jambatan ni bukan boleh dipakai...

      Delete
  4. Orang-orang yang sukakan kejayaan negeri Cina walaupun fahamannya adalah sama semasa sebelum merdeka dulu membantu kominis dihutan. Inilah model yang akan diambil kira oleh Dato Rais demi survival tuannya. Kalau ada mereka yang tidak sama pendapat dengan mereka akan dibelasah, dicantas habis2an. Tak ada lain model ke untuk membaiki mentaliti rakyat negeri ini.

    ReplyDelete
  5. bila menteri rogol amah mula bersuara........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh wat muka sadin plak tu, mcm lh org tk tau ....

      Delete
    2. Boleh jd penasihat hal ehwal sosial dn kebudayaan kerajaan lagi tu....

      Delete
  6. mkbur jga doa rkyrt nk tgok utusan bakl bengkrp. krna slma ini utsan hya memaprkn brita propagnda negative dn mnidkkn pkra yg bnr ddpn mata rkyt. wlubgimna pn utsn msh bolh dslmtkn dgn mgadkn kempn derma ikls drpd macai2 yg trpngaruh ngn akbr utsn dn stiap hri macai2 ni bli 2 kpg surt kbr utsn stip hri dn sdkahkn kpd yg x mampu mbeli. merdeka..

    ReplyDelete
  7. Macai jer baca Utusan.

    Kesian staf Utusan.

    Mesti dah lama tak naik gaji.

    Bonus?
    Kus semangat.

    Akhbar hidup segan mati tak mahu.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...