Wednesday 27 August 2014

RUPA-RUPANYA ROSMAH MANSOR BERASAL DARI PADANG, SUMATERA, INDONESIA ... INGATKAN ORANG MALAYSIA JATI.



PADANG, Indonesia: Kesungguhan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor memartabatkan suku Minangkabau mendapat pengiktirafan apabila beliau dianugerah darjah tertinggi wanita suku itu.

Rosmah menerima 'Darjah Kebesaran Kerabat Yang DiPertuan Gadih Minang' yang membawa gelaran Puan Puti Reno, membawa maksud puteri tertinggi dalam kerabat Minangkabau.

Penganugerahan yang berlangsung di Istana Adityawarman itu dilakukan dengan penuh istiadat Minangkabau yang dihadiri pewaris kerabat Minangkabau termasuk Raja Alam Pagaruyung Sutan Mohamad Taufik.

Sebagai simbolik penganugerahan, Rosmah dipakaikan selendang seorang daripada pewaris wanita Istana Pagaruyung dan bagi kesesuaian majlis Rosmah turut berpakaian Minangkabau, lengkap dengan tengkuluk yang biasanya dipakai oleh kerabat diraja zaman silam.

Ketika ditemui pemberita selepas acara itu, Rosmah berkata beliau amat terharu dan gembira dengan penerimaan serta anugerah yang diberikan apatah lagi ia bagaikan pulang ke kampung halaman kerana ibu bapanya berketurunan Minangkabau.

Ibu bapa Rosmah berasal dari Sari Lama yang terletak di salah satu daerah di Sumatera Barat.

"Saya berasa gembira kerana diterima dan diberi gelaran sebagai salah seorang keluarga diraja di Pagaruyung. Saya juga terharu kerana walaupun saya tidak pernah datang ke tanah Minangkabau, saya dapat menjiwai bahawa inilah tempat asal nenek moyang saya.

"Saya rasa seperti pulang ke kampung tetapi ini bukanlah bermakna saya melupakan Malaysia. Saya rasa ini merupakan detik permulaan pada diri saya dan ia pengalaman baru," katanya.


Beliau berharap dengan anugerah dan kekeluargaan yang terjalin, hubungan antara Indonesia dan Malaysia akan bertambah kukuh dan erat.

"Saya berharap kita tidaklah besar-besarkan perkara atau perselisihan faham. Yang mustahaknya kita harus mencari kesamaan antara satu sama lain kerana kita adalah serumpun.

"Kita berdoa bersama supaya dengan penghormatan yang diberikan kepada saya hari ini, akan membawa satu lembaran baru atau kita dapat lihat lebih lagi keakraban dan persahabatan," katanya.

Sementara itu, Penasihat Kerajaan dalam Hal Ehwal Sosial dan Kebudayaan, Tan Sri Dr Rais Yatim, berkata anugerah itu menjadi satu sejarah kerana Rosmah adalah satu-satunya wanita dari negara luar yang menerima darjah sedemikian.

Beliau juga berharap penganugerahan itu akan merancakkan lagi hubungan antara kedua negara dan memberi impak positif dalam pelbagai sudut terutama budaya dan adat.

Turut hadir pada majlis itu ialah Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Hasan Malek, dan Duta Besar Malaysia ke Indonesia, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim.

Terdahulu, wakil Lembaga Adat Minangkabau Padang berkata, anugerah itu dikurniakan kepada Rosmah kerana kebaikan dan kesungguhan beliau memartabatkan budaya Minangkabau di Malaysia.

- BERNAMA

Apa komen PERKASA dan ISMA?????

33 comments:

  1. Oi...oi najib den lapeh. Ops tersasul... bini den lapeh...

    ReplyDelete
  2. SEBAB TU LA ROSMAH TAK GILA NAK JADI MB SELANGOR!!

    ReplyDelete
  3. Aku berharap pas dpt menikam belakang pkr dgn menghantar nama mb dari pad yg disukai sultan selangor. Bertanyalah dgn hati yg ikhlas... adakah Azizah sepat kering itu prmimpin yg berkelayakan?




    Keza

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada unsur2 hasutan d sini. Ko blh d dkwa bwh akta hasutan nih.

      Delete
    2. Comel kak ros big mama..I like

      Delete
    3. Komen2 lh, ttp gunakan lh bahasa menggelarkan org yg baik2 x boleh ke? mcm lh kau tu mulia sngat...

      Delete
    4. Komen2 lh, ttp gunakan lh bahasa menggelarkan org yg baik2 x boleh ke? mcm lh kau tu mulia sngat...

      Delete
  4. La .....omakkau baru tau ke,..Rosmah tu kan orang minangkabau bangsa ni perangai mcm lahanat pompuan dia suka berkuasa berlagak mata duitan...kaki nasi kankang lelaki yg kawin pompuaninang silap haribulan boleh jadi bangang..macam Bini dolsani skrg ni...minang tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ckp ko mcm x gune akal, ckp elok sikit erk.org minangkabau ni mempertabakan wanita ,kerana die melahirkan kita2 ni semua.sbb tu harta pusaka dibagi dekat wanita dari nenek moyong .harta nenek moyang.bkn harta sepencarian.harta sepencarian baru la bgi same rata.bangse intelektual ni buat cam ni sbb bile dh cerai ke.ape ke yg berlaku kat pompuan dorang boleh hidup dan meneruskan perjalanan kehidupan dorang ...yang anak lelaki lepas baligh semua duduk surau ngaji.dh besar cikit dorang merantau.dorang ni bangse yg rajin pandai berdagang.lagi pon ramai intelektual dari keturuanan minangkabau.pecahan raja2 melayu pon dari pagaruyung la wei..malaysia pon gune sistem begilir jadi raja .dari n.sembilan/minangkabau..lepas tu org minang ni mmg org kuat agama.sbb itu org minang gune sampai sekrang.falsafahnye adat bersandi syarak,syarak bersandi al-qura'an.klau x cukup ilmu jgn main cakap je.guna otak sikit..ckp tu biar landansakan ilmu bkn perasaan..tolong la..pelik ko ni..

      Delete
  5. Elok lah tu. Bini dari Padang laki dari Bugis.TPM memang orang Melayu Malaysia. Naib Presiden pula sorang dari Sulu sorang lagi kacukan Turki dan sorang lagi Jawa. Berikut adalah senarai pemimpin tertinggi UMNO
    PM Bugis Indonesia
    TPM Melayu Jawa Indon
    Naib Presiden UMNO
    Dari suku Sulu
    Dari Keturunan Turki
    Dari Jawa Indonesia
    Mana melayu Malaysianya dalam UMNO ini.
    PM pertama keturunan Siam
    PM kedua Keturunan Bugis
    PM ketiga Keturunan Turki
    PM keempat keturunan Mamak
    PM kelima keturunan cina Kwantong
    PM keenam keturunan Bugis
    Kata UMNO itu Melayu dan Melayu itu adalah UMNO. Patut lah Malaysia jadi tonggang langgang tak ada yg betol ori Melayu Malaysia yg jadi pemerantah.
    MB Perak Mamak
    MB Kedah Mamak
    MB Johor Jawa
    MB N9 Minangkabau
    MB Pahang Melayu
    MB Trengganu Melayu
    Itu pun gah HIDUP MELAYU konon. Malayu mana khabaq sat kat aku

    ReplyDelete
  6. Bro... pemikiran macam ni lah yang memecah kan melayu...melayu adalah bangsa yang merangkumi suku jawa bugis, sulu, minang dan lain2 lagi... sesebelum kedatangan penjajah..kita adalah satu negara...satu wilayah bebas ke mana mana dalam alam nusantara ini...bangsa asing yang dapat kerakyatan free akan bersorak gembira bila kita berpecah belah suku suku mcm ni....

    ReplyDelete
  7. KAHKAHKAHKAHKAHKAH.badak air tak pandai berenang dri sumatera rupaya laki dri sulawesi.geng makan taik.

    ReplyDelete
  8. Malaya ni dulu ribuan tahun d bawah kuasa sricijaya dan majapahit.. ni dulu mana ada sempadan kmudian d pecah-pecahkan mnjasi negara yg kecil... sedangkan semuanya rumpun melayu.. nwgara china-yunan dn guangzhou brsatu atas 1 negara china. tamil nadu dn bomay bersatu atas 1 negara india.. tp malaya dn jakarta berpisah walaupun 1 rumpun rantau melayu

    ReplyDelete
  9. inilah melayu bodoh dan bongokkk yg tidak pernah baca sejarahhh...kosangkakan sultan korang tu keturunan british????.....sultan korang tupun keturunan dari indonesia,moyang korang tupun datang dari indonesia....korang nak sombongkan diri sangat dari indonesia tu samajelah korang meludah kat atas,kene muka korang....korang nak cari penduduk asli malaysia tu...korang pergilah ke tengah taman negare tu lah penduduk asli malaysia...selain orang asli tu,semua orang malaysia tu adalah keturunan pendatang...bodohhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya lah tu.. sbelum kerajaan parmeswara mrlaka, kerajaan kedah tua dah ratusan tahun wujud dn masuk islam sejak tahun 1000 masihi... pastu batu bersurat terenggsnu pd tahun 1300.. apasal korang(india) x claim yg korang penduduk asli China srmata 2 3 kerat india tlah ada d china mnyebar agama buddha..

      Delete
  10. Apa si bodoh ni cakap...indonesia wujud pada thn 1945...sebelum itu nak panggil negara apa...kenapa raja melayu di panggil pendatang dari indonesia...sebelum thn 1945 lagi diorg dah ada ....malaysia indonesia brunei..semua ini persempadanan dari penjajah ..ini semua alam melayu...pendatang ke di alam sendiri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dgn pndapat anon 13:10. Jika bgitu, kaum cina n India pun X boleh dikira sebagai pndatang kerana mereka tlah lama berada d tanah Melayu sejak pemerintahan British lg. Oleh itu, jgnlah kta mendiskriminasikan mna2 rakyat Malaysia yg sudah termaktub kerakyatannya sjak azali lagi...

      Delete
  11. Cina india bukan pendatang?... .cakap melayu pun tak betulll!!! di tanah melayu ini...cuba tengok pendatang cina ke india kat UK....cakap mengalahkan org putehhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 14:18 hnya ckp brdasarkn pmerhatian shaja. Betulkah ksmua cina n India d UK fasih b.i shingga boleh mngalahkn org putih n betulkah semua cina n India d Malaysia X mnguasai bm sepenuhnya?

      Delete
    2. Adakah dngan pnguasaan bm scra mnyeluruh dari pnggunaan sistem bahasa n nahu yg betul n dgunapakai dlm khidupn sharian mnjadi syarat utama sseorang mnjadi warganegara Malaysia yg sejati? Jika ya, bgaimnakah pula dgn msyrkt mlayu yg mnggunakn loghat n dialek trsndiri yg tlah memvariasikan pnggunaan bhasa Melayu? Bgaimnakah juga masyrkt urban d kwsan bndar yg mnggabungjalinkan Bhsa mlayu dgn bhasa2 lain? Ataupun msyrkt bumiputera d Sabah n Sarawak yg mnyelitkan bhasa ibunda mereka dgn bhasa Melayu dalam komunikasi seharian? Jgn hnya mmprsoalkan status kwarganegaraan org lain brdasarkn tahap pngunaan bhasa Melayu dlm khidupan...

      Delete
    3. Ada sgelintir gol cina kt sekinchan..'sy melayu tatak blh ckp'. Xprcaya..korg prgi laa try

      Delete
  12. Sekali pandang cantik..duatiga kali pandang macam pelem hell boy polak.

    ReplyDelete
  13. Aku ingt hellboy tadi...rupenye rosmah...

    ReplyDelete
  14. Hahaha orang minang kuat agama??? Tuuuiiiihh!!! Dtglah kat hulu Selangor ...duduklah kat kg S M 6 bln ke setahun ke kau taulah betapa cilakonya orang minang.hak dia tak boleh diusik hak orang dia nak...tanah orang pun dia cucuk tanam...bila ramai lagak smseng bila sorang telo kecut...aku berjiran berbelas tahun di taman D A berdekatan kg SM ...dh bangka solar jumaat pun tak pernah.dah beruban keluar masuk kedai Toto dn mesin Judi...kuat agama kepala hotak ko la

    ReplyDelete
  15. Aku bukan nak kata apa la...tapi kadang org kita ni patut bila mana dah jadi cerdik pandai ni jadi makin bangang dan bodoh pulak. Aku bukan menyokong mana parti politik...tapi korang ni tak habis2 buat mcm2 cerita...contohnya ada saja cerita Rosmah yg korang nak ceritakan...beruntung jadi Rosmah dgn cerita yg korang jaja sana sini setidak2 nya dia dapat pahala free dan korang free2 dpt dosa mengumpat. Ada korang fikir tak benda2 mcm ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko pn dh trmasuk di dlm geng yg sama

      Delete
  16. Dunia akhir zaman

    ReplyDelete
  17. Kalau 100 orang menyumpah nek rosimah berterusan bukan pahala dia dapat...tapi BALA...

    ReplyDelete
  18. Suami dari bugis, istri asal minang, menteri pertahanan jawa, udah sini malaysia gabung aja dengan indonesia dari pada bergaduh terus.

    Salahkan siapa?penjajah yg telah memecah belah alam nusantara sehingga terbentuk negara indonesia, malaysia, brunei , hahaha

    ReplyDelete
  19. Najib bini rosmah. Patut la. Kikiiki...pas ni brtambah garang la rosmah dah dpt tanduk setan. Hrp pakjib tak trkencing lam sluar bila kena herdik dek rosmah. Kiki

    ReplyDelete
  20. Ler kiranya rosmah ni bukan lah bumiputera ek....pendatang....tp mcm ner leh dpt lak keistimewaan bumiputera.

    ReplyDelete
  21. Uaden heran mancaliak pagaruyuanv nan kini. Lah samo lo bantuak universitas ma agiah gelar honoris causa. Preet. Urang nan kiroe bisa malancarkan jalan e. Di agiah gala macam. Masyarakat banyak ndk usah waang padulian.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...