Monday 5 March 2012

AKHIRNYA HJ NAJIB RAZAK AKUI YANG SISA LYNAS AMAT MERBAHAYA KEPADA MANUSIA!!!!!....

PAS: Najib akui sisa Lynas adalah bahaya
Pengumuman kerajaan bahawa sisa buangan kilang memproses nadir bumi Lynas di Gebeng, Kuantan akan dipindahkan ke lokasi lain yang jauh dari penempatan penduduk adalah bukti bahawa kerajaan sebenarnya menyedari sisa berkenaan adalah berbahaya.

Menurut Ketua Biro Alam Sekitar PAS, Zulkefly Mohamad Omar, ini adalah di sebalik dakwaan perdana menteri bahawa keputusan untuk memindahkan sisa berkenaan tidak ada kena-mengena dengan tahap kebahayaan.

"Jika sisa ini tidak berbahaya, maka tidak ada keperluan untuk memindahkan lokasinya ke tapak lain. Kenyataan (perdana menteri) ini menunjukkan bahawa kerajaan memang menyedari akibat ketoksikan sisa Lamps.

"PAS percaya kenyataan PM hanya retorik politik untuk menyembunyikan salah guna kuasa dalam membuat keputusan terburu-buru yang membahayakan keselamatan rakyat," katanya pada sidang media di ibu pejabat PAS di Kuala Lumpur.

Menurut beliau, jika sebegitu selamat seperti yang didakwa, lokasi terbaik bagi membuang sisa toksid itu adalah di padang pasir Australia yang luas dan tidak berpenghuni.

"Hakikat bahawa pihak berkuasa Australia sendiri  tidak mahu menerima sisa toksik ... mengesahkan bahawa ia adalah sangat bahaya," katanya.

Beliau menambah bahawa cadangan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai supaya sisa berkenaan dihantar semula ke Australia juga menimbulkan beberapa soalan.

"Kenapa tidak beliau mempersoalkan pengurusan sisa dan pelupusan toksid awal? Mengapa timbulkan perkara ini selepas lesen operasi sementara diberikan?" soalnya.

NONEMenurut Zulkefly, PAS dan NGO alam sekitar akan menunggu maklum balas kerajaan mengenai perkara itu, atau tidak mereka akan menganjurkan Himpunan Hijau 3.0".

"Kami juga akan mendedahkan siapa di belakang (keputusan membenarkan Lynas untuk beroperasi di Malaysia)," katanya.

Selepas perhimpunan anti-Lynas Himpunan Hijau 2.0 yang dihadiri kira-kira 15,000 orang di Kuantan, Najib memberi alasan keputusan pemindahan itu setelah mengambil kira soal kelegaan masyarakat tempatan daripada segi psikologi dan emosi..

BILA DESAKAN DAN ASAKAN AMAT KUAT DARI RAKYAT MAKA NAJIB TIADA PILIHAN MELAINKAN TERPAKSA JUGA MENGAKU YANG SISA LYNAS AMAT MERBAHAYA KEPADA MANUSIA....YANG KATA TIDAK MENJADI ANCAMAN DAN SELAMAT IALAH TOK NAN YAAKOB....SEPATUTNYA SISA LYNAS DILONGGOKAN DILAMAN RUMAHNYA ATAU DIRUMAH SANAK SAUDARA KAUM KERABATNYA....KALAU DIA SANGGUP,  BARU RAKYAT YAKIN YANG SISA LYNAS ADALAH BENAR-BENAR SELAMAT....

BILA UMNO KUAT MAKA RAKYAT AKAN DILAYAN MACAM WARGA BANGSAT... BILA PAKATAN RAKYAT KUAT DAN HEBAT MAKA RAKYAT AKAN DILAYAN DENGAN PENUH HORMAT DAN BERMERTABAT SERTA BERDAULAT....

No comments:

Post a Comment

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...