Tuesday 8 October 2013

KAJIAN MERDEKA CENTRE MENGENAI UMNO MENUNJUKKAN RAKYAT SEMAKIN MENYAMPAH MELUAT KEPADA UMNO!!!!



Jika rakyat Malaysia tersinggung dengan kata-kata sampah yang dimuntahkan oleh orang seperti Zahid Hamidi, Ali Rustam dan ahli politik Umno lain yang bersaing berebut jawatan dalam pemilihan parti 19 Oktober ini, kini ada lagi berita yang lebih membimbangkan.

Merdeka Center baru-baru ini menjalankan pengundian terhadap 600 ahli Umno dan penyokongnya dan keputusannya mendedahkan gambaran tidak enak yang menunjukkan bahawa parti berlawan sesama mereka dan marah terhadap semua orang.

Beberapa soalan diberikan untuk mengukur persepsi semasa mengenai parti pemerintah itu oleh kumpulan kecil mereka sendiri.

Dalam maklum balas itu, kurang tiga perempat daripada mereka berkata Umno tidak patut terlalu mengalah terhadap permintaan bukan Melayu.

Sembilan daripada 10 responden percaya Umno patut memfokuskan tenaganya kepada membina lebih banyak sokongan di kalangan orang Melayu bagi persediaan pilihan raya umum akan datang.

Dan ini adalah yang paling mengejutkan. Selepas pelbagai perkara mengenai keuzuran parti ditulis, kekurangan pemimpin berintegriti  dan pemimpin yang hanya tahu bermegah diri dalam parti itu, hanya 17 peratus daripada ahli parti dan penyokong berpendapat masyarakat awam menyampah dengan Umno kerana pemimpinnya sudah menyimpang jauh daripada sasaran asalnya.

Mereka pada dasarnya berfikir Umno berada dalam keadaan yang baik dan hanya memerlukan penambahbaikan dengan meletakkan fokus kepada menjana lebih banyak sokongan daripada orang Melayu.

Dua pertiga, atau 67% tidak berpendapat Umno memberi fokus keterlaluan terhadap agenda Melayu. Hanya 16% berasakan bahawa memenangi hati masyarakat bukan Melayu adalah cabaran terbesar Umno, percaya bahawa keutamaan ialah memastikan pemimpin tua memberi laluan kepada generasi muda dan meningkatkan sokongan terhadap Melayu untuk parti itu.

Dalam PRU13, Umno/Barisan Nasional memecahkan 61.6% Melayu, disebabkan oleh muslihat mereka mencipta ketakutan di kalangan Melayu bahawa golongan bukan Melayu mensasarkan untuk merebut kawalan politik negara.

Sejak pilihan raya umum, ahli politik Umno melancarkan dua aliran retorik iaitu pengundi Melayu patut diberi habuan kerana mengembalikan BN kepada kuasa memerintah dan penyokong Pembangkang perlu dihukum.

Setiap calon yang bertanding dalam pemilihan itu cuba bermain kad perlumbaan, dengan mengetahui bahawa ada penonton yang bersedia dan menerima di kalangan perwakilan parti terhadap retorik berkenaan.

Ia adalah lebih mudah untuk parti – dari atas hingga ke bawah – untuk menyalahkan masyarakat Cina yang tidak mengenang jasa atau penganut Kristian yang berkelahi daripada fokus kepada alasan sebenar mereka kehilangan lebih banyak kerusi parlimen dan undi popular, berbanding 2008.

Di sebalik latar belakang ini, adalah lebih mudah untuk Ali Rustam bercakap mengenai perkauman hari ini dan menyalahkan semua orang kecuali dirinya atas kekalahannya dalam pilihan raya umum.

Ini adalah kenyataan Ali Rustam.

"Apabila kaum Cina mahukan pertolongan membina sekolah dan biasiswa, kerajaan berikan kepada mereka. Tetapi pada hari pilihan raya, mereka lupa semua ini. Apa yang penting bagi mereka mengambil alih kuasa orang Melayu dan menjadikan mereka 'pendatang',” katanya di majlis Perbadanan Usahawan Nasional Berhad semalam.

Secara semulajadinya, tetamu yang ada di situ memberi reaksi yang hanya Umno boleh lakukan iaitu dengan meminta masyarakat Cina pulang ke kampung halaman.

Beliau sepatutnya boleh didakwa kerana menghasut tetapi itu tidak akan berlaku kerana kejujuran polis kini amat diragui.

Jangan juga kita mengharapkan beliau akan diberi teguran oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, juara penjaga keseimbangan di tempat lain kecuali dalam negaranya sendiri.

Beliau dan yang lain dalam Umno berpendapat sejak pilihan raya umum lalu dan untuk tempoh lima tahun akan datang, mereka boleh cakap apa saja dan menginjak-injak bukan Melayu dan bermain kad atas setiap bangsa dan agama dalam buku mereka. Mereka tidak peduli jika sensitiviti anda tersinggung atau jika anda fikir mereka bodoh, rasuah dan malas.

Mereka ada ruang dan mereka boleh cakap apa saja yang mereka mahu. Peduli apa jika ada rakyat Malaysia yang terasa? Peduli apa jika Cina dan India atau Kadazandusun marah?

Dalam pemikiran Najib, Zahid dan geng, mereka tidak boleh dihukum atas apa-apa kesilapan. Itu sebabnya mengapa Zahid boleh berkata perkara yang paling menjahanamkan dan kemudian tidak mengendahkan kebangkitan kemarahan rakyat.

Beliau boleh membela organisasi jenayah seperti Tiga Line, menyokong polisi tembak-untuk-bunuh dan turut membiarkan pembunuhan gengster India sebagai satu bentuk hukuman bayaran balik perkauman dan tidak peduli sedikit pun mengenai aspek negatif yang ditanggung.

Mengapa? Kerana tidak ada kerugian dalam Umno untuk mana-mana ahli politik yang membakar api perkauman, yang bercakap bahasa samseng tidak beradab.
..TMI

8 comments:

  1. I call the coming series of elections before the Perhimpunan Agong UMNO 2013 an election of cronies. These are the people who are responsible for making many Malaysian Malays poor and not the other way round! See here: http://hak55.blogspot.com/2010/09/penyakit-nak-hidup.html

    ReplyDelete
  2. Aiyaaah gua cakap tak tak Betoi Sekolah Cina lor bukan Sekolah kebangsaan lor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zahid taik babi. Muka macam setan. Koh koh koh

      Delete
  3. Zahid..pemimpin yg tak banyak cakap. jenis balun dan buat kerja. abis kongsi2 gelap (yg kbykn bernaung bwh DAP dan PKR (3line) diharamkan. banyak mampus. bagus.pemimpin yg amanah , fatanah. Beribu gangster dah kena tangkap. Zahid yang berani seberani pahlawan melayu dan islam.;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah.kah.kah.kah.kih.kih.kih.kih.Woooooooooooo.mu giler aper ker.dimana amanah dan fatonah nyer.dlm statement dia tiga line adalah gangster melayu.tapi dlm perhimpunan melayu lain plak kata nyer.amanah aper barang.bro.bro.lu nie bodoh tak kesudah nyer.Woooooooooooo.

      Delete
    2. Zahid kaki kencing kaki berak meeata2. Koh koh kih.

      Delete
    3. bodoh bertingkat2......3 line tu pekidalah........UMNO/BN punyer gangster..kalu tak percaya tanya zahid hamidi....bapak gangster...hihihihihi

      Delete
  4. Harinya akan sampai juga. Macam mana Shah Iran lari lintang pukang, macam mana empayar soviet hancur lebur, macam mana Ceausescu hilang kuasa dan begitulah Firaun, Gaddafi, Saddam, Raja Farouk, Hoxha, Pol Pot, Nguyan Cao Kyi, Sukarno dan ramai lagi yang sealiran dan sebangsa dengan mereka. Roda sejarah amat bulat dan sentiasa berputar. Roda itu tidak tigasegi seperti sangkaan orang umno baru!!! Selamat bermimpi.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...