Wednesday 9 October 2013

PIHAK TEKUN MENGESAHKAN TANPA SOKONGAN DAN TANDA TANGAN PEMIMPIN UMNO, PERMOHONAN TIDAK AKAN DI LAYAN!!!!!



Salah satu syarat wajib untuk mendapatkan pinjaman Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (Tekun) untuk perniagaan, anda perlu mendapatkan pengesahan daripada pemimpin tempatan atau dengan tepatnya merujuk kepada pemimpin Umno.

Perkara tersebut dinyatakan melalui borang permohonan pinjaman Tekun "JPP02" pada bahagian H yang memerlukan peminjam mendapatkan pengesahan pemimpin tempatan, wakil rakyat, syarikat rakan strategic atau Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK).

Percubaan The Malaysian Insider menghubungi tiga pejabat Tekun di Bandar Tasik Selatan, Shah Alam dan Ayer Keroh membuktikannya apabila mereka menyatakan ia adalah prosedur biasa yang harus dilakukan bagi memohon pinjaman selain perlu memberikan dokumen berkaitan lain.

"Anda perlu pergi ke pejabat Umno negeri untuk dapatkan tandatangan dalam borang tersebut kerana kalau borang tidak lengkap maksudnya kita tidak boleh proses permohonan," kata telefonis Pejabat Tekun Ayer Keroh, Melaka ketika dihubungi The Malaysia Insider semalam.

Perkara sama turut dinyatakan Pejabat Tekun Bandar Tasik Selatan, Kuala Lumpur dan Shah Alam, Selangor apabila mereka menyarankan untuk mendapatkan pengesahan yang hanya ditandatangani oleh pemimpin Umno atau wakil rakyat daripada parti Melayu itu.

"Kalau anda pergi ke semua tempat memerlukan perkara yang sama, lebih mudah datang sendiri ke pejabat," kata telefonis Pejabat Tekun Shah Alam.

Apabila ditanya apakah pegawai tempatan di dalam borang permohonan merujuk kepada pemimpin Umno, ketiga-tiga telefonis Pejabat Tekun di ketiga-tiga negeri itu mengesahkannya.

Tekun ditubuhkan pada 1998 sebagai sebuah institusi di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi.

Matlamat penubuhan Tekun pada ketika itu adalah untuk menyediakan pembiayaan modal dengan mudah dan cepat kepada golongan Bumiputera yang ingin melibatkan diri dalam bidang perniagaan dan menjadi usahawan.

Isnin lalu, Ketua Pengarah Eksekutif (CEO) Tekun, Datuk Abdul Rahim Hassan, berkata matlamat penubuhan Tekun ialah bagi membantu ahli Umno.

Rahim berata, Tekun mempunyai hak untuk mempertahankan tindakan tersebut kerana idea penubuhannya diasaskan oleh parti itu.

Kenyataan Rahim bagaimanapun dikritik pemimpin pembangkang kerana Tekun seharusnya bertindak membantu golongan Bumiputera tanpa mengira mana-mana parti politik.

PKR dalam satu kenyataannya semalam mendakwa ahli Umno gagal menjelaskan hutang pinjaman Tekun sebanyak RM1 bilion.

Pengarah Komunikasi PKR, Fahmi Fadzil, berkata sejak Tekun ditubuhkan pada 1998, dana sebanyak RM2.42 bilion diberikan kepada 237,173 usahawan dan daripada jumlah tersebut RM1.6 bilion adalah dana daripada kerajaan pusat.

"Sejak ditubuhkan pada 1998 hingga awal tahun ini, hanya RM1.43 bilion dibayar balik.

"Jika ia dipadankan dengan kenyataan CEO Tekun tersebut, bermakna hampir 40.9 peratus jumlah yang dipinjamkan kepada amnya ahli Umno belum dibayar balik, iaitu hampir RM1 bilion," katanya merujuk kepada laporan yang diperolehnya melalui akhbar Utusan Malaysia bertarikh 9 Februari 2013.

Rahim Isnin lalu turut berkata, Tekun tidak begitu mementingkan bayaran daripada peminjam kerana pelannya yang fleksibel.

"Kita faham kesukaran kaum Bumiputera, ada masanya perniagaan tidak akan berjalan lancar dan mereka akan menghadapi kesukaran untuk membayar.

"Selalunya kes begini, kita ikut budi bicara berunding dengan pegawai kita berapa yang mereka boleh bayar," katanya.

Rahim berkata, Tekun memberi tempoh selama satu hingga lima tahun kepada peminjam untuk membayar mengikut jumlah pinjaman.

Katanya, Tekun menerima nisbah pembayaran balik pinjaman hingga 70 peratus daripada jumlah keseluruhan pembiayaan atau purata sebanyak RM 25 juta sebulan.

18 comments:

  1. Kita ampu2 pemimpin omnu untuk dapatkan pinjaman tekun seberapa banyak yg boleh kalu bole berjuta hingget. Lepas dapat pinjaman tu kita enjoy jangan bayar walau sebesar taik palat rosmah pun...hehe biar tekun lingkup hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko nie cakap serupa org xde pedoman hidup..kalo jenis org mcm ko nie bagus jd badut je sbb ko xde pemikiran .

      Delete
  2. Kahkahkah....biaq bungkus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa sokong beb...biar lingkop gulong bungkus hangus kih kih kih.

      Delete
  3. Prosedur mendptkan tandatangan ini adalah perlu kerana pemimpin UMNO adalah bjaksana, amanah , fatonah dan telus. Satu prosedur yang tak mampu dilakukan oleh kera jaan dibawah pembangkang kerana MB pun tahu budak2 pimpinan pkr kelas bawahan (yg dulunya ahli UMNO) out. tak jujur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah.kah.kah.kih.kih.kih.woooooooooo.amanah,fatonah dan telus pemimpin umporno ko kata.memang la bangang ko nie.ataupun ko sememang nyer nak mempersenda hukum Allah swt.pencuri serta penyamun tegar ko kata amanah.giler ape ker.

      Delete
    2. Pasal kecewa fitnah pun sanggup ye..bagus la korang nie..contoh tauladan yg terbaik patut la korang mcmnie .

      Delete
  4. TEKUN sekarang dah jadi TUKUN. Percaya sangat dengan CEO Tekun orang dalam UMNO. ingat UMNO ingat Rasuah.Ingat salahguna kuasa. Mana ada orang2 UMNO ini amanah dan jujur semua kaki songlap.

    ReplyDelete
  5. Apa cerita yang luar biasa dalam hidup saya, nama saya ialah Puan Morales Lance Minggu lepas yang mencari pinjaman sebanyak $ 580,000.00 USD maka saya memohon pinjaman di salah satu syarikat pinjaman dalam talian di mana i adalah penipuan kira-kira $ 6000usd dalam pemberian pinjaman dalam UK, tetapi apabila saya meletakkan mengadu kawan baik saya memberitahu saya bahawa satu-satunya tempat untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, syarikat itu adalah jaminan 100% bahawa jika saya memohon dalam perniagaan yang saya untuk mendapatkan pinjaman tanpa apa-apa kelewatan dalam transaksi, jadi saya bertanya kepada syarikat di mana saya boleh mendapatkan pinjaman saya minggu lepas, jadi nasihat saya kepada rakyat adalah cara baru bahawa syarikat adalah tempat terbaik untuk mendapatkan pinjaman dalam talian tanpa apa-apa kelewatan OK. Melalui e-mel: mrskatelisaloanhome1@gmail.com jadi saya di sini pengendalian projek perniagaan saya jadi saya akan menasihati orang ramai bahawa masih terdapat beberapa pemberi pinjaman pinjaman yang sah supaya e-mel kepada Puan Kate Lisa dan anda menunaikan pinjaman dalam tempoh 10Mins okay, jadi saya akan berada di sini menunggu ke sini testimoni anda sendiri Allah Bless.

    Morales Lance

    ReplyDelete
  6. Ucapan kepada seluruh orang awam,
    My Name is Morales, Saya seorang lelaki berkahwin dengan 5 orang anak. Saya datang ke forum laman web ini sangat untuk berkongsi dan memberi keterangan kerja-kerja baik Puan Kate Lisa Pinjaman Perkhidmatan untuk memberi saya pinjaman penyatuan sebanyak $ 50,000.00 saya sedang merosot setiap di mana , saya telah melalui banyak proses dan scammed oleh syarikat-syarikat pinjaman yang berbeza yang i terserempak tetapi apabila i bermakna Puan Kate Lisa mereka mengakses dan bersetuju saya untuk jumlah pinjaman sebanyak $ 50,000.00 selepas bertemu dengan terma-terma dan syarat-syarat yang berdasarkan pilihan anda untuk membuat deposit sebelum mendapatkan jumlah pinjaman anda atau tidak, Dalam kes saya i adalah tidak mempunyai sebuah rumah yang membawa nama saya, Jadi saya pergi untuk proses bukan cagaran adalah saya membuat deposit beberapa jumlah dolar sebelum jumlah pinjaman saya telah diiktiraf ke dalam akaun saya. Saya sedang mencari pinjaman untuk 2 tahun lalu dalam talian tetapi selepas seminggu i terserempak Puan Kate Lisa Pinjaman Rumah yang menggunakan alamat e-mel ini: [ mrskatelisaloanhome1@gmail.com ] Kemudian saya telah melalui semua proses mendapatkan pinjaman tersebut terjumlah dan selepas proses pinjaman saya telah diberikan kepada saya dengan yang lain. Ini benar-benar membuat saya untuk memulakan hidup lagi selepas segala kesukaran saya mempunyai dalam carian saya untuk pinjaman Home sebenar. Puan Kate Lisa dipulihkan rumah gembira saya sekali lagi dan perniagaan saya yang telah mengalami modal kewangan. Saya di sini untuk menggunakan medium ini untuk memberitahu orang ramai bahawa jika anda memerlukan pinjaman sebenar tanpa sebarang tekanan dan hari yang sama kelulusan, anda perlu menghubungi mereka dengan cepat segera melalui e-mel pada: [ mrskatelisaloanhome1@gmail.com ] Saya memohon dan ia bekerja untuk saya dan saya rasa ia juga akan bekerja untuk orang lain juga yang ikhlas . Sekali lagi membantu saya berterima kasih kepada mereka .

    Puan Morales Lance

    ReplyDelete
  7. Inilah contoh kerakusan umno yang sedang berkuasa. Kerja-kerja pentadbiran termasuk kewangan dulu nya adalah untuk penjawab awam sahaja. Ini kerana cukai dikutip dari semua orang tanpa pilih bulu. Perbelanjaan wang cukai juga patut begitu. Ia untuk semua rakyat tanpa sebarang sekatan yang tersembunyi kerana falsafahnya ialah seorang rakyat yang berjaya akan membayar cukai yang banyak kepada negara. Duit cukai ialah duit negara dan bukan duit kerajaan yang memerintah, apatah lagi kalau yang memerintah tu sebodoh-bodoh manusia. Bukan saja bodoh malah menipu, gila kuasa dan gila harta!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko pun ap kurangnya jika ko rasa ko bagus cuba ko buktikan yg ko boleh jd pemerintah..ak rasa jiwa ko nie xcukup sihat untuk jd seorang manusia at lebih terang lg baik jd pokok at beruk dari jd org yg xbertamadun.

      Delete
  8. Hello, Semua orang (Pinjaman Tawaran)
    Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman @ 2%? Jika ya,? email kami sekarang untuk maklumat lanjut mengenai pinjaman yang anda perlukan sebagai pinjaman. Sekarang sila hubungi kami di: anitacharlesloancompany@gmail.com bersama-sama dengan maklumat di bawah.
    kami menawarkan dari $ 1,000.00 kepada $ 25,000.000.00 juga memohon untuk maklumat lanjut

    {Lengkapkan borang pinjaman di bawah}
    Nama anda: ===========
    NEGARA: ===========
    NEGERI: ===========
    ALAMAT: ===========
    GENRE: ===========
    Jumlah yang diperlukan: ===========
    TEMPOH: ===========
    BILANGAN TELEFON: =========== =============
    Hubungi kami dengan email ini: anitacharlesloancompany@gmail.com
    Akaun yang lebih baik daripada syarikat yang sah.
    Salam
    Puan Anita

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAWARAN PINJAMAN UNTUK SEMUA (MOHON SEKARANG)

      Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan? Adakah anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman daripada bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapan yang ada di sana, Angela Davids Firma Pinjaman adalah jawapannya. Kami menawarkan;

      a) pinjaman peribadi, pengembangan perniagaan.
      b) Permulaan Perniagaan dan pendidikan.
      c) penyatuan hutang.
      d) Pinjaman Wang Keras.

      Walau bagaimanapun, kaedah kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga tempoh yang anda mampu untuk melengkapkan pembayaran balik pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 2%. Ini memberikan peluang yang sebenar untuk mendapatkan wang yang anda perlukan anda. Calon yang berminat, sila hubungi kami melalui: angeladavidsloan@gmail.com

      Delete
  9. Aku harus memberi keterangan mengenai perbuatan baik dari Ibu Amanda Amanda Badan Kredit. Saya Husnah dan saya mengambil masa saya keluar untuk memberi keterangan Ibu Amanda kerana dia akhirnya menawarkan saya.
    Saya dan suami saya masuk ke hutang yang sangat besar dengan Bank dan kami mencari pinjaman dari syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semua datang ke sia-sia. sebaliknya mereka membawa kita ke dalam lebih banyak hutang meninggalkan kami bankrap sehingga saya datang di kenalan dengan Ibu Amanda, yang menawarkan pinjaman. Sekarang kita telah akhirnya menetap hutang kami dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang tersisa dari pinjaman. Anda boleh menghubungi dia hari ini untuk pinjaman apapun dan jumlah.
    Hubungi Ibu Amanda melalui salah satu email berikut. amandaloans@qualityservice.com atau amandarichardson686@gmail.com atau anda boleh menghubungi saya melalui email saya untuk arahan lebih lanjut ikmahusnah@gmail.com

    ReplyDelete
  10. Adakah anda memerlukan pinjaman? Anda telah ditolak oleh Bank-Bank dan anda ingin mendapatkan pinjaman untuk memenuhi semua keperluan anda? tak ada masalah. Tanpa mengambil kira keadaan kewangan anda, kami menawarkan pinjaman gadai janji, pinjaman Perniagaan, pinjaman peribadi, kami menawarkan pinjaman untuk perkongsian lain-lain tawaran awam dan persendirian, hartanah, kewangan dan lain-lain. Kami menawarkan pinjaman pada jangka panjang dan pendek. kita profesional boleh dipercayai, cekap dan berpengalaman mengenai kewangan yang memberi tumpuan kepada kejayaan anda. Matlamat kami adalah untuk menyediakan penyelesaian pinjaman yang terbaik dalam bidang perkhidmatan pinjaman bagi pelanggan-pelanggan kami. Kami memberi kelulusan segera jika berbaloi, hubungi saya melalui alamat e-mel peribadi saya pada:Email:westlakefinance@usa.com hari

    ReplyDelete
  11. TESTIMONI BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN SAYA DARIPADA PEMBERI PINJAM YANG JUJUR DAN AMANAH.
    Helo,
    semua orang saya Kaarima Hakim, saya di sini untuk berkongsi perkara luar biasa yang berlaku dalam hidup saya, saya sangat gembira hari ini setelah begitu banyak perjuangan mendapatkan pinjaman akhirnya saya dapat mengatakan ya kepada syarikat ASMARA HASAN pemilik SYARIKAT PINJAMAN ASMARA HASAN , yang memberi saya pinjaman sebanyak 450 juta rupiah sekarang saya dapat melunaskan bil dan hutang saya setelah begitu banyak syarikat yang berpura-pura menjadi penipu pinjaman dan mengambil wang saya tetapi dengan ALLAH di pihak saya, saya dapat mempercayai dan mempercayai Miss Asmara yang telah membawa kegembiraan dalam hidup saya hari ini dan kehidupan keluarga saya dan saya sangat menghargai usahanya terima kasih Miss Asmara dan semoga Tuhan terus memihak kepada syarikat anda, saya dapat berdiri sekarang dan berkata kepada orang-orang saya di dunia, adakah anda sedang mencari syarikat pinjaman yang sah untuk melayani anda dengan segera kerana ALLAH telah mengarahkan Cik Asmara agar kami menghubungi dia sekarang
    melalui e-melnya sekarang di
    (asmarahasanloancompany @ gmail. com) atau melalui whatsapp +1 (802) 695-0723
    ALLAH memberkati kamu semua. "

    ReplyDelete
  12. Nama saya Hadhira Rahma Saya berasal dari indonesia Saya telah mencari syarikat pinjaman tulen sejak 5 bulan yang lalu, untuk membeli rumah
    semua yang saya dapat adalah sekumpulan penipu yang membuat saya mempercayai mereka dan akhirnya mereka akan menjadi penipu. dan mereka akan mengambil wang saya tanpa memberikan apa-apa sebagai balasan, semuanya
    harapan saya telah hilang, saya bingung dan kecewa, saya tidak pernah mahu ada kaitan dengan syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam wang dari dude, kawan saya adalah sepupu saya. Saya memberitahunya semua yang berlaku dan dia mengatakan dia boleh menolong saya, bahawa dia tahu syarikat pinjaman yang dapat menolong saya dengan jumlah pinjaman yang diperlukan oleh saya dengan kadar faedah yang sangat rendah 2%, dia baru mendapat pinjaman mereka, dia memberitahu saya untuk menghantar e-mel kepada mereka, saya lakukan
    sama seperti dia telah memberi arahan kepada saya, saya meminta mereka melalui E-mel: (asmarahasanloancompany@gmail.com) kemudian kepada saya
    kejutan terbesar saya mendapat pinjaman dalam 24 jam, saya tidak percaya,
    Saya gembira dan kaya lagi dan saya bersyukur kepada pinjaman itu
    syarikat seperti ini masih ada. penipuan di semua tempat,
    tolong beri saya nasihat kepada semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk menghubungi
    Cik. Asmara Hasan melalui e-mel: (asmarahasanloancomany@gmail.com)
    hidup anda akan berubah seperti saya. anda masih boleh menghubunginya melalui nombor ini +1(802)695-0723 hari ini dan mendapatkan pinjaman anda dari mereka, Tuhan memberkati syarikat pinjaman Miss Asmara kerana menawarkan pinjaman tulen mereka.
    Pastikan anda menghubungi syarikat pinjaman Asmara untuk pinjaman anda kerana saya berjaya mendapatkan pinjaman saya dari syarikat ini tanpa tekanan.
    anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan lebih banyak maklumat melalui e-mel (: hadhirarahman@gmail.com)
    sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan yang sama dalam hidup anda

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...