Sunday 2 March 2014

MALAYSIA DIBAWAH PIMPINAN NAJIB NEGARA SEMAKIN MUNDUR TIDAK PROGRESIF KATA PEMERHATI ASIA YANG CUKUP BERPENGALAMAN.



Seorang pemerhati Asia yang berpengalaman baru-baru ini membidas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dengan berkata Malaysia di bawah pimpinannya bukan tergolong masyarakat progresif seperti yang dapat dilihat dengan peningkatan sentimen keagamaan sempit.

Menulis di dalam edisi terbaru majalah Time, Zoher Abdoolcarim menyifatkan tindakan keras ke atas umat Islam beraliran Syiah di negara ini serta pengharaman penggunaan kalimah Allah bagi penganut Kristian sebagai mengancam keadaan sedia ada yang aman.

Dalam makalahnya bertajuk "Losing Faith" (Hilang Kepercayaan), penulis mengingat kembali temuramahnya bersama Najib di sebuah hotel di Kuala Lumpur pada 1984.

"Pada masa itu, Malaysia sebuah ekonomi yang sunyi dan berdasarkan pertanian, dan hanya memasuki dekad kedua era perindustrian. Pada masa itu, saya menyangka bahawa Najib yang berpendidikan British itu akan suatu hari memimpin Malaysia dan mengorak langkah ke arah pemodenan.

"Salah satu sangkaan saya tepat - Najib kini perdana menteri - manakala yang lainnya salah. Di bawahnya, Malaysia bukanlah sebuah masyarakat progresif, terutama di bidang kritikal untuk negara itu: agama," tulis Zoher.

Walaupun kecil, Malaysia sering dianggap penting melebihi Indonesia atau Turki kerana "ia contoh bagaimana sesebuah negara boleh atau tidak boleh menyesuaikan Islam dengan keadaan semasa".

Zoher menganggap cabaran ini lebih besar kepada Malaysia disebabkan kepelbagaian etnik.

Katanya, walaupun wujud pergeseran di antara umat Islam dan bukan Islam, sistemnya berjalan lancar.

"Sistem inilah yang kini diancam," katanya sambil menambah bahawa Umno semakin lantang dengan pemahaman Islam yang dibawanya.

Ia terserlah melalui seruan beberapa pemimpin Umno untuk hanya mengiktiraf mazhab Sunni sebagai mewakili agama rasmi, serta penangkapan dua pengikut mazhab Syiah kerana memiliki buku tentang aliran Syiah.

Zoher juga menyentuh halangan untuk penganut Kristian menggunakan nama Allah, walaupun menurutnya pengggunaan sedemikian adalah sesuatu yang biasa untuk sekian lama.

"Pihak berkuasa Malaysia berkata mereka cuba mencegah ketegangan antara agama. Tetapi apa yang pasti, mereka mengancam keadaan sedia ada yang aman," katanya.

Keadaan ini berbeza pada peringkat awal pemerintahan Najib. Apabila beliau dilantik menjadi perdana menteri pada 2009, beliau "memperkenalkan perubahan yang menjadikan Malaysia lebih terbuka".

Namun, sejak itu, beliau mengambil langkah ke belakang bagi memuaskan hati golongan konservatif Umno, yang sebahagian besarnya mahu mengusir Najib.

Tetapi sentimen keagamaan yang sempit lebih besar kesalahannya daripada permainan politik, kerana asas sesebuah masyarakat terdedah melalui perlakuannya ke atas golongan "lain".

Zoher mengakhiri karangannya dengan nasihat yang dipetik daripada ayat Al-Quran.

"Mereka yang cuba memaksa kepercayaan mereka seharusnya akur dengan kata-kata al-Quran ini: 'Tiada paksaan dalam agama', dan 'Sesuatu apa pun kamu berselisih, keputusannya terserah kepada Allah'."


LEPAS SEORANG DEMI SEORANG BELASAH NAJIB RAZAK CARA BELIAU URUS TADBIR NEGARA.

123 comments:

  1. ...kangkung dulu naik skang dah turun 3x....layan remix..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluuuu...

      harap lu komenlah dengan bijak untuk membantu omakkau mempertahankan sesuatu isu macam gua lakukan... lu jangan bikin malu beb... hujah mesti mantap beb.. jangan kasi muka sama puak umngok..

      khak tuih

      Delete
    2. babi umngoook macam hang1013, mana tau nak berhujah...fitnah, kahak dan adu domba hang kata fakta....

      Delete
    3. haluuuu..

      gua taktau apa pendirian pemimpin PR pada syiah.. tetapi gua rasa syiah pun nak hidup aman harmoni kat Malaysia ni kan...

      khak tuih

      Delete
  2. Omakkau siapa pemerhati asia tu...hebat sngt ke negara dia...klu setakat pemerhati yg tiada tangungjwb utk memastikn negara org lain aman makmur takda maknanya pun...adakh
    jika pemerhati seorg free thinker yg
    mngamalkn liberalisma dlm agama dan sex
    prlu kita ambik kesah...adakh kerana beliau
    pemerhati maka negara kita mesti mngikut
    acuan beliau...dia sapa der...omakkau mmng
    nkkn syiah ke dan kebebasan beragama sama spti yg nurul izah prnh prkatakn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan sapa pulak lu nak besyarah kat sini? Maksum ke?

      Delete
    2. haluuuu..

      hanya pemimpin suci lagi maksum boleh bersyarah di masjid, surau, tokong, kuil, gereja, dll tempat ibadah...

      khak tuih

      Delete
    3. 0947...inikah berhujah dengan fakta yg hang maksudkan? Tak betul hujah dan fakta hang tu.. Pm ke batu cave utk merayakan masyarakat hindu. Pm menyisang di penang untuk merayakan masyarakat budha. harap hang faham. walaupun ada ulamak kata haram, tapi pm ialah pm 1malaysia

      Delete
    4. 10:47.. abis DSAI buat tak haram ka??? cuba jelaskan..

      Delete
    5. Cai 10.47 nik aziz pun prnh hadir majis kt tokong budha wat siam..lu tak nak komen ke...

      Delete
  3. omakkau ni syiah atau penyokong kuat syiah???????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni ke hujah dengan fakta yang hang maksudkan 0954? hang ni anjing amangook ke babi amngook?

      Delete
    2. sila jawab..kalau omakkau menentang syiah sila jelaskan..

      Delete
  4. Komen yang tak angkat telur Najik semua tak betul! Kaaaaah kah kah kah kah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen yang angkat totey nuat semua betul lagi haram jika dipertikaikan! Kaaaaah kah kah kah..

      Delete
    2. 1006....ni ke maksud hang berhujah dengan fakta? setau aku ni cara babi amngooook menyalak

      Delete
    3. hujah 09:58 hang tu aku tak dapat jawab...

      Delete
  5. Syiah dgn umno yahudi yg mana lebih baik.

    kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. yahudi pun Nuat berkawan...syiah mat sabun berkawan..peningg aa nak pilih.. cuba kau bagi jawapan...

      Delete
    2. amno lain sikit. dia sunnah wal rasuah

      Delete
    3. sila jawab...yahudi pun Nuat berkawan...syiah mat sabun berkawan..

      mana lebih baik????

      Delete
    4. setakat berkawan tak apa. hang pun berkawan dan bekerja dengan ah chong. Yang penting jangan bersekongkol dengan zionis apco sebab bazirkan duit juta2

      Delete
    5. berkawan takpa.. jangan jadi majikan tau.. UMNO kalau mintak tolong ngan DSAI mesti dapat free.. x gitu..kahkahkahkah...

      Delete
    6. Cai 1110...amenda apco tu..klu blh brhujah dgn fakta ya...lu dari atas smpi bawah duk komen org brhujah dgn fakta!!! Ttp aku tk nmpk pun lu pnya hujah yg brfakta lh sngt utk prtahankn entry omak kau...

      Delete
  6. kenyataan pemerhati asia itu telah membuktikan kerajaan BN bertindak tegas terhadap syiah... tetapi parti PAS dan PKR pulak camana pendirian terhadap syiah?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS dan PKR berpendirian sama dengan kata-kata al-Quran ini: 'Tiada paksaan dalam agama', dan 'Sesuatu apa pun kamu berselisih, keputusannya terserah kepada Allah'."

      Apa pula pendirian kamu tentang najis membenarkan kalimah Allah di sabah sarawak sedangkan di sana ada orang melayu islam? Apa perlunya kitab kristian dirulis dalam BM sedangkan iban berbahasa iban dayak berbahasa dayak? Kenapa tak di selaraskan sama dgn semenanjung supaya melayu islam sabah sarawak tidak terpengaruh dengan dakwah kristian? Sila jawap dengan fakta dan bukan kahak....

      Delete
    2. jadi syiah ni tak perlulah kerajaan halang.. itu maksud kamu???

      Delete
    3. bukan syiah je yg kena halang...byk lagi yg sesat kat malaysia ni...termasuklah golongan yg suka menghina rasulullah...jangan buat tindakan berat sebelah....


      Delete
    4. 1107....apa bukti kerajaan halang syiah? Yang aku nampak kejaan cuma tuduh orang pas syiah. Aku setuju syiah tu sesat tapi kalau setakat menuduh orang lain syiah tanpa tindakan yang konkrit, tak ada faedah utk umat kita. Setakat ni, dah berapa banyak org yang dikata syiah telah didakwa? Ketua syiah kedah yg dah mengaku 100% pun masih bebas mengembangkan ajaran.....

      janganlah kokok berderai2 tangan bau tahi!!

      Delete
    5. buktinya kau baca tulisan omakkau tu.. pemerhati asia pun cakap.. sejak bila kau tak setuju dengan omakkau ni????

      Delete
    6. Cai...jgn ambik nas atau dalil sekerat2 kerana politik...jika brdasarkn dalil yg lu bg maka prkataan murtad itu skdr mitos je lah ya...sbb tiada paksaan dlm beragama...maka org yg secara jelas mngistiharkkn diri dia murtad dgn sedar atau luar kesedaran spti mnyekutukn Allah...maka kita hnya blh ucap tahniah je lah...apakh dlm al quran tidak disebut tntng murtad...

      Delete
  7. Pilihlah apco yahudi menjadi penasihat umno.

    kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita akan pastikan keselamatan negara yahudi...

      kahkahkahkah..

      bhai.. apa pendirian PR terhadap syiah bhai???

      Delete
    2. PR berpendirian sama dengan kata-kata al-Quran ini: 'Tiada paksaan dalam agama', dan 'Sesuatu apa pun kamu berselisih, keputusannya terserah kepada Allah'."

      Delete
    3. jadi syiah ni tak perlulah kerajaan halang??? itu maksud kamu..

      Delete
    4. 1108...sejak bila kejaan bersungguh nak halang syiah?? Yang aku nampak isu syiah ni heboh masa nak pilihan raya. Aku pun tak setuju syiah. Tapi kalu kejaan betol2 nak halang siah kenapa tak tangkap dan dakwa ketua syiah kedah yg dah confirm 100% tu.

      tak kan setakat menuduh org lain syiah dah cukup utk membanteras syah di muka bumi malaysia ni?? Cukup??

      Delete
    5. tetapi yang lagi pelik tiada pemimpin PR mintak kerajaan halang syiah ni???? ke tak pelik...

      Delete
    6. apa nak pelik bro...isu tu bermusim bro...ketua dia pun bebas bro...apa hujah lu pulak pasal syiah ni...cuba jelaskan mungkin juga pemimpin PR boleh faham...cuba bagi hujah sikit...jangan hentam keromo je kalau buat tindakan atau keputusan...

      Delete
    7. hujahnya... tiada pemimpin PR yang bersuara mengenai syiah... dan tiada pemimpin PR yang mendesak kerajaan ambil tindakan pada syiah... ada sesiapa tau kenapa????

      Delete
    8. alamak bro...lu pu x tau nak berhujah bro...camne ni bro...lu ikut kata sape bro...

      Delete
    9. hujahnya... tiada pemimpin PR yang bersuara mengenai syiah... dan tiada pemimpin PR yang mendesak kerajaan ambil tindakan pada syiah... ada sesiapa tau kenapa????

      jawab bro jawab...

      Delete
    10. Ini kes main sokong membabi butalah ni...nak sokong amendenya...paling kuat pun mat sabu yg kena tuduh...lu pulak jawab ye jgn x jawab..apa kes syiah ni kerajaan dah selesaikan ke...ada ke mintak pandangan ulamak...dan apa kata ulamak...bagaimana penyelesaiannya...apa buktinya...

      Delete
    11. kau boleh pi kat pejabat MKN berdekatan dan tanya apa yg kerajaan dah buat... nak bg bukti kat sini memang tak boleh...tapi buktinya kau boleh pi tanya MKN...arwah Ustaz pegawai kuatkuasa JAIP yang ditembak pun paling kuat membongkar isu syiah.. itu kau harus akui beb... kerajaan pun dah mengambil pandangan ulama' dan sebab itu kerajaan mengambil tindakan sehingga pemerhati asia membantah seperti dalam entry omakkau diatas... itu bukti paling kukuh yang omakkau sendiri akui... dan sekarangni apa pulak kata pemimpin PR mengenai syiah????

      Delete
  8. Google kat 'apco penasihat najib' kat situ ada surat perjanjian umno yahudi dan apco yahudi.

    kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. google kenyataan DSAI tentang yahudi...

      Delete
    2. gah google. DSAI kata umngook upah upco yahudi.

      Delete
    3. UMNO upah yahudi.. lah berbayar rupanya... kalau DSAI mesti free kan???

      Delete
    4. setakat berkawan dgn yahudi mestilah free. hang kawan dengan soi leak pun free. Lain la kalau hang upah soi leak. mesti bayar juta2. sama jugalah umno upah upco zionist, misti mau bayar. tapi tak apa, najis bayar pakai duit mak timah

      Delete
    5. menatang apa upco atau apco tu... bagilah penjelasan.. dari atas sampai ke bawah duk sebut.. sat upco sat apco.. sila jelaskan.. semua orang nak tau ni...

      Delete
  9. kah..kah..kah..apa pendirian PR terhadap syiah katanya...kah..kah..kah..
    apa pendirian BN ttg mamak padukang yang menghina rasulullah secara sempoi...kah..kah..kah..PR bukan kerajaan Malaysia der...siapa nak dengar der,,,kah..kah..kah...budus asparagus...kah..kah..kah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok.. jadi apa pendirian PR terhadap syiah??? sila jawab...

      Delete
    2. kah...kah...kah..x habis lagi tanya pendirian PR ttg syiah...syiah bukan baru bro kat malaysia...siapa berkuasa selama ni...kah..kah..aku x ambik tahu pendirian PR psl dia xda kuasa .....aku nak tau apa pendirian tuan guru najib dan tuan guru din pasal mamak padukang....kah..kah..kah...hina rasulullah terang terangan dimalaysia bro...kah...kah...kah...

      Delete
    3. alasan takdak kuasa konon.. abis bab barang naik kenapa boleh bersuara??? kenapa DSAI tak desak kerajaan ambik tindakan tegas pada syiah... cuba lagi bhai dengan hujah yang mantap..

      Delete
    4. kah...kah..kah...apa hujah lu bro...mamak padukang x kena tindakan apa2 bro...kah...kah...kah...jangan berat sebelah bro...aku x sokong membabi buta macam lu bro....kah...kah..kah...

      Delete
    5. berat sebelah??? maksudnya kau mengakui kerajaan ambil tindakan terhadap syiah??

      Delete
    6. kerajaan ambik tindakan apa??? yang ketua syiah kedah tu kenapa sampai sekang tak tangkap lagi. sebab dia org umno??

      Delete
    7. Cai...tang mana yg lu katakn mamak tu hina rasullullah...

      Delete
    8. kah..kah...kah...Cai 1140 ..lu tertinggal bas ke bro...kah...kah...kah...

      Delete
    9. ok.. dia tertinggal bas... jadi kau bagilah link... video besi ke.. penulisan ke... apa yang patut untuk kau buktikan kenyataan kau tu...

      Delete
    10. kah...kah...kah...jauh tertinggal rupanya....bro baru nak mula membaca ke...kah..kah...kah...banyak bro tapi lu cuba belajar dari bawah bro...xkan nak suap je....kah...kah...kah...

      Delete
    11. apapun mana buktinya bro??? kau nak bagi orang percaya mesti ada bukti bro...

      Delete
    12. Adek carik kat google ye...jangan cari kat surat khabar mmg x jumpa...cuba cari kat blog kassim ahmad...ini kira terbarulah ni x termasuk hina janggut ,hudud ..bca tu dulu lps tu fahamkan betul2 ok...kalau x faham nanti tanya tuan guru najib atau tuan guru muhyidin ok..srlamat membaca ye...

      Delete
    13. hina janggut??? hina hudud??? ada video besi ke??? ada bukti penulisan percakapan ke??? bagilah link bro...

      Delete
    14. Aduyaii dek...xkan semua nak suap...blajar berdikari sikit dek oii...adek taip je kat google mahathir hina janggut nabi..mahathir hina hudud...baca sampai paham ye...youtube pun ada tau...

      Delete
  10. JANGAN BERSEKONGKOL DENGAN PARTI MATA SATU DAJJAL LAKNATULLAH.

    KITA TELAH DIJAJAH OLEH PASUKAN MATA SATU DAJJAL LAKNATULLAH SELAMA 50 TAHUN.

    KESATUAN ORANG ISLAM & MELAYU TELAH MENOLAK PASUKAN MATA SATU DAJJAL LAKNATULLAH UNTUK MERDEKA.

    JANGAN KITA MENYERAHKAN UMAT INI KEPADA SEKUTU PASUKAN MATA SATU DAJJAL LAKNATULLAH SEKALI LAGI.

    UMAT INI TELAH DITINDAS DENGAN ZALIM & DI RAMPAS EMAS, PERAK & SUMBER ALAM OLEH PENYANGAK PASUKAN MATA SATU DAJJAL LAKNATULLAH.

    JANGAN BIARKAN PASUKAN MATA SATU DAJJAL LAKNATULLAH KEMBALI.

    PASUKAN DAJJAL LAKNATULLAH DI BALIK PARTI MATA SATU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini aje hujah berfakta yang mampu dicetak semula oleh babi amno??

      Delete
  11. Kita pastikan keselamatan yahudi,sekiranya israel menghormati hak2 rakyat palestin.ambik ayat sekerat2 lepas tu buat fitnah.cara kuno yg diambil dari kutty kerala.

    kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. jadi apa salahnya apco sebagai penasihat.. sila jelaskan...

      Delete
    2. mana ada salah bro...kerajaan penyokong kuat israel sebab tu xsalah apco tu sebagai penasihat...satu dunia tau yg israel negara yang di segani dan dihormati oleh negara islam...xsalah bro...lu betul bro...

      Delete
    3. DSAI pun siap masuk suratkhabar Israel.. tak gitu???

      Delete
    4. 10.59...kesian la rosmoh kena bayar juta2 pakai duit dia. duit dia duit najis jugak. Tak kan la dah 50 taun lebih merdeka najis tak ada punahsihat yang berwibawa sendiri. Kenapa tak ambik hasan malik dan nuh umar?? lagipun hasan dan nuh tu melayu islam, upco tu zionist

      Delete
    5. bagilah penjelasan apa upco tu... kalau DSAI berkawan ngan yahudi sebangsa upco tu salah ke tak...menatang apa ek upco tu...

      Delete
    6. lu x tau ke apco..lu dari planet mana bro ....apco tu adalah gula2 yg disukai oleh rakyat malaysia...nanti bgitau semua orang ok...

      Delete
    7. ok..upco ke apco??? konfius skejap...

      Delete
    8. Kah kah kah cai 1204 cam org putus asa je...ckp je lah yg lu pun dngr org sebut umno apco...apco umno...ttp lu sndiri tak pasti apa apco tu...burung kakak tua pun cuma mmpu meniru apa yg dia dngr wlupun dia tak faham apa yg dia sebut...

      Delete
    9. Hahaha...tau pun...ingatkan bodoh....buat2 bodohlah tadi ye...kah..kah...kah...

      Delete
  12. Siapa penyokong sebenar syiah bhai..ketua syiah malaysia bebas berkokok siap panggil wartawan buat kenyataan.kenapa tak ditangkap je bhai..

    kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau tak baca yang omakkau tulis ke??? cuba kau baca kat atas tu.. pemerhati asia dah cakap kerajaan terlalu bertindak tegas terhadap syiah.. abis PR pulak yang mengamalkan kebebasan beragama.. lagi mau bising..

      Delete
    2. maksud manusia bebas beragama ada dalam alQuran. Aku dengan ugamaku, kamu dengan ugamamu.... Cuma Allah dah bagi pilihan jalan mana yang mamu nak pilih. kalu kamu pilih Islam alhamdullillah, kalu kamu pilih kafir atau syiah terpulanglah pada kamu kerana kamu yang bakal menerima akibatnya.

      Allah tak suruh "tuduhlah org lain dengan Gred A" supaya syiah tidak tertegak di negara mu" Allah hanya suruh perangi org yang cuba / mengganggu agamamu...

      Delete
    3. jadi kerajaan perlu ke tak ambik tindakan pada syiah... jika perlu kenapa pemimpin PR tak desak kerajaan???

      Delete
    4. nak ambik tindakan kat syiah? elehhhh...suruh bini pakai tudung pun kantoi, ada hati nak halang syiah... usah harap laa.. pandai2 la kita jaga anak bini kita sendiri supaya tak masuk syiah

      Delete
    5. kerajaan lembik... harap pemimpin PR desak kerajaan ambil tindakan pada syiah...

      Delete
  13. Bayaran sebanyak rm77juta setahun untuk penasihat yahudi sudah ckup untuk membeli senjata utk membunuh rakyat palestin bhai..

    kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau DSAI ambik penasihat yahudi mesti free.. tak gitu.. 77 juta setahun? bayaran apatu.. bagi link.. jangan cakap suruh cari sendiri.. bukan aku sorang baca komen hang... semua orang nak tau ni...

      Delete
    2. yahudi mana pulak yang DSAI ambik sebagai penasihat tu? Ni berita baru ni..

      Delete
    3. perkataan kalau pun tak paham susahlah macam ni bhai... camana dah ada link 77 juta setahun tu???

      Delete
    4. Nah link untuk macai bangang abadi.. suh google pun bangang gak.. buat fitnah cerdik pulak.. maklumlah akal taraf lembu duduk kondo..

      http://www.malaysia-today.net/kerajaan-bayar-apco-rm768-juta/

      satu lagi dalam dunia takde istilah kalau2 la macai.. kalau tu benda tak berlaku lagi.. kita kena tengok benda yang dah jadi dan banteras dia sebelum jadi barah... Adoyaiii bangang abadi betul puak2 penyembah YAHUDI APCO ni..

      Delete
    5. bravo2... jadi apa apco tu???

      Delete
    6. APCO tu hantu yahudi yang bersekongkol ngan UMNO.. siap bayar lagi.. hue hue hue.. Hebat betul puak2 dalam UMNO ni, hudud tolak, Quran suh tafsir balik, Nabi diperlekeh, Kassim Ahmad disanjung pastu bayar APCO si hantu yahudi plak eh.. bravo bravo..

      Delete
    7. Cai siapa yg sanjung kassim tu...cai cuba fahamkn maksud penafsiran al quran tu...klu umno tolak hudud knp tk dngr pun negeri dibwh pr nk laksanakn hudud...lu nk jwb klise...kuasa ditngn kerajaan pusat...kah kah kah jwpn trkini dari pas draf tak siap lg...pkr ngan dap draf lnsung takda kot... cukup2 lh kena main dgn pemimpin politik yg mmpolitikkn agama...

      Delete
    8. baghal jugak macai UMNO ni.. draf dah ada, dah lulus peringkat negeri, cuma peringkat persekutuan je sangkut.. siap tolak usul nak bahas draf tu di parlimen.. dah la bangang abadi, sejarah pun tak baca.. asyik sibuk dengan suapan isu2 seks UMNO-APCO je kan..

      Takkan macai lembu dah lupa surat ugutan rasmi yang Mahathir keluarkan untuk ambik tindakan terhadap Kelantan kalau laksanakan jugak hudud..??

      Dah lupa ke MAGERAN pernah gantung perlembagaan negeri Kelantan sekitar tahun 1977 disebabkan cubaan nak laksanakan hudud oleh kerajaan negeri.. Siap ada ugutan untuk isytiharkan darurat supaya kerajaan pusat dapat ambil alih Kerajaan Negeri..

      Dasyat la UMNO ni ye.. begitu beria-ia nak halang hukum ALLAH.. tak tahu ke awak tu hanya hamba ALLAH je kat muka bumi ni.. adoyai susah betul cakap dengan orang yang buta hati dan iq tahap lembu kondo ni..

      Delete
    9. Ohh ya ke...jd tak betullah dgn mufti serta jabatan kehakiman syariah kelantan yg tlh bersedia utk laksanakn hudud kerana kuasa prlaksanaan undang2syariah trmasuk hudud trletak pada kuasa kerajaan negeri, jai negeri dan prkenan sultan sbgi ketua agama islam...dn jawapan dari kerajaan negeri pas kelantan ialah draf hudud blm lengkap...yg mana satu yg betul ni cai...

      Delete
    10. Macai2.. ko ni semua nak kena suap ke?? Ke dah takder sumber lain sejak sumber rasmi UMNO-APCO iaitu papagomo seks kena saman dan tutup..

      Sampai skarang lagi Jabatan Kehakiman Syariah tak jawab isu macam mana nak implementasi Hudud kalau Akta Mahkamah Syariah 1965 di peringkat persekutuan tak digubal di Parlimen.. Ada udang sebalik mee kaa?? Diam seribu bahasa tu nape? Takut nak jawab?? Ke saja nak suh Kelantan masuk perangkap MAGERAN lagi sekali?? Macai2 bodoh yang amat..

      Delete
    11. Mknanya jabatan kehakiman syariah, mufti dan jai kelantan nk perangkap parti pas yg jd kerajaan negeri...isk2 tak sangka ya diaorg blh ckp yg pihak kami dah bersedia...tp knp kerajaan negeri ckp draf belum lengkap...knp diaorg tak tiru alasan yg lu nyatakn...diaorg tak faham kot, sbgimana yg lu lbh faham...ohh gitu kesahnya...

      Delete
    12. susah nak cakap ngan puak sekular pro Yahudi ni.. Draf hudud dah lama siap.. Rang Undang2 Kanun Jenayah Syariah 1993.. Masa tu cuba diusulkan di parlimen.. Sapa yang tolak untuk dibahaskan? Speaker dari puak2 UMNO-APCO jugak yang tolak.. Paham tak? Which part of that, that you are not clear of? Skang Jabatan Kehakiman Syariah pulak poyo2 kata dah sedia.. Sedia guana boh?? Akta Mahkamah Syariah 1965 pun tak pinda lagi sedangkan akta tu lah yang akan membakulsampahkan apa2 draf hudud yang cuba di bawa..

      Sedangkan JAIS pun boleh bertelagah ngan kerajaan Negeri, apatah lagi Jabatan2 yang lain.. Asal ada puak UMNO pro Yahudi dalam tu boleh aje buat onar..

      Sekurang2nya PAS ada jugak inisiatif rangka draf walaupun diugut dan ditolak di parlimen.. Ni aku nak tanya pada ko si macai penyokong UMNO-APCO yang konon2nya memperjuangkan bangsa dan agama Islam.. Mana pulak perginya draf hudud UMNO-APCO ni.. setengah abad perintah negara langsung tak nampak bayang.. Usahkan nak sokong draf yang orang lain buat.. siap ugut dan tolak lagi.. Bodoh bertingkek2 punya macai..

      Delete
    13. PKR sokong ka... DSAI dah cakap hudud takdak dalam dasar PR... apa lagi PAS nak????

      Delete
    14. Cai 1515...baguslh klu pas dh siap draf lama dah...tp cai aku ada trbaca yg seorg adun pas xmb disatu negeri yg hudud takda dlm manifesto pas pusat sbb hudud cuma 0.001% dari sistem islam.. camana tu cai...adakh ini juga cuma mitos...tp unkapan tu dibuat dlm dewan undangan...disaksikn bn dan ahli pr...negara islam pun takda dlm prjuangan pas...jd sia2 lh segala draf dan sandiwara hudud di parlimen...ttp pelik gak smpi skrg hudud ttp didendangkn oleh cai2 pas...pemimpin cuma brckp bila ada prk atau pru...camana tu cai...

      Delete
    15. bebal puak2 yahudi APCO ni.. kalau tak kerana UMCO tolak draf hudud dulu dah lama dah ada hudud kat Kelantan.. tu pun susah nak hadam ke? Banyak sangat disumbatkan dengan video seks tu yang hati legap tu..

      Lagipun dah dibuat penegasan oleh Presiden dengan Mursyidul PAS dalam hujung tahun lepas bahawa Hudud tetap agenda utama.. La ni nak dengar cakap sapa? Sapa presiden PAS? Rosmah cincin ka?

      Sampai la dok sokog jugak pemimpin yang anti hukum Allah.. Bebal bebal.. Bodoh bertingkek2.. Orang yang tolak usul hudud tak nampak, orang yang nak perjunagkan hudud tu la sibuk dihentamnya.. Suh draf tak mahu.. sibuk dok perjuangkan mantan PM yang sokong si Kasim Ahmad sesat tu..

      Delete
    16. Ntahla Anon 19:11 memang bebal puak2 songkok tinggi ni.. Hutang negara dah dekat 55% KDNK pun buat2 tak nampak.. dah dekat 1 trillion dah hutang, boleh sokong lagi.. Pemimpin dah masuk top 10 pemimpin paling boros di dunia pun dok jilat lagi.. mungkin sebabtulah pemimpin diaorang letak lembu dalam kondo.. sebab lembu lebih cerdik dan lebih layak duduk kondo dari diaorang..

      Delete
    17. Cai...apa kena mngena dgn kassim dgn ini pnya cerita... macamana cai...dlm satu parti ada brbagai versi...yg brckp tu pun bkn macai pas ttp pemimpin trtnggi pas...aku tak tau pula cai yg rosmah presiden pas...naya lh rosmah nk kena byr 2 juta sbb fitnah...knp pemimpin yg brckp hudud dan negara islam bkn agenda utama pas, tak tarik balik ckp beliau dlm dewan dun didpn rakan sekutu dap dan pkr...knp juga ya presiden dan mursidul pas tak ambik apa2 tndakn kpd pemimpin trsebut kerana brckp brlawanan dgn prjuangan pas... tak pelik ke cai...dpn umno ckp lain...dpn dap dan pkr ckp lain..dpn ahli pas ckp lain...cai apa kena mngena mantan pm dgn prjuangan pas...aduyai pening cai...cai lu agak2 'over my dead body' sandiwara dap atau pas kecut dgn karpal...cai selain presiden dan mursidol pas siapa lg pemimpin pkr dan dap yg nmpk mnyokong hudud pas...aduyai fenin2 cai fenin...

      Delete
    18. Apa nak fenin2 cai...suh jer jibby luluskan undang2 hudud tu...lu lupa ke cai yg jibby tu pm malaysia...suh je dia luluskan...mesti dia setuju...diakan ulama umno yg hebat...lps lulus xyah suruh pun cik mah pakai tudung mesti boleh punya...malaysia boleh ma...xyah fenin2 lah...lu cai aje...

      Delete
    19. Sama lh kita cai...skdr mnjd cai...nk bg alasan klise ke cai...draf utk selangor dan pp pas dh tlg buatkn ke utk dpt persetujuan ts khalid/anwar dan limguaneng...yg pelik cai guan eng sibuk dgn kalimah Allah dan khutbah jumaat ttp smpi skrg tak prnh dngr yg dia hormati prjuangan pas...yg jelas skrg pas mnjd lbh demokratik acuan dap dan pas mnjd lbh liberal acuan pkr...mana prinsip pas...malangnya nasib pas yg mnjd pekerja kpd rakan sekutu...

      Delete
    20. nampak sangat kemacaian kau...nk sangat suruh pas laksanakan hudud at all cost tp tk penah pulak nk question pm lu kenapa tk luluskan....pastu nk spin pd pemimpin pr pulak, semua tu nk alihkan perhatian pengunjung2 atas pagar yg melswat blog ni ke?

      Delete
  14. laman sesawang kesatuan eropah melaporan israel rakan dangang utama malaysia yg ke 15,bhai.

    kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana link bhai.. ramai orang nak tau ni... kalau DSAI jadi PM dia memberhentikan ke dagangan ni atau dia tingkatkan lagi???

      Delete
    2. 11.40 ....tak kan ko tak tau cara nak tanya lebai google? Taip "malaysia rakan dagang israel yahudi"... semua kuar. Enam hari ko baca pun tak habis. Taip "umno upah upco yahudi", 3 bulan ko baca tak abis

      Delete
    3. alahai bagi link aja senang bro... bukan susah pun..

      DSAI jadi PM??? ni berita baru ni... kahkahkahkah

      Delete
    4. tu lah macai umngok....tunggu nk disuap saja...pemalas tk tau nk usaha sdiri

      Delete
  15. Depan rakyat hero palestin.dibelakang hero yahudi.

    mucung berkokok dibelakang bergelumang dgn najis..

    kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak cakap kat nuart la tu muncung bergelumang dengan najis.. aww...berkunyit beb...

      Delete
  16. Belakang tuya tu tak berkunyit ke bhai..

    kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah arwah pun dia... kau tahu ke berkunyit ke tak?? cuba cerita...

      Delete
    2. Lu yg lbh tahu cai...sbb lu mesti bff dgn tuya tu...

      Delete
    3. dh hancur bersepai....mcm mana nk tau

      Delete
  17. Berkunyit ke tak kena tanya jit tuya sbb dia dah biasa pakai..

    kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakai camana tu bro??? lu nampak ke bro????

      Delete
    2. Lu mmng ada bukti ke tntng jit tuya dah biasa pakai ke tak...atau lu nk ckp s.bala pak penakan lu...dan lu yakin sngt pngakuan bersumpah... hindu pun pndi dan berani bersumpah, tp ada juga org islam disuruh brsumpah brsaksikn al quran tak berani beb...mana yg lu lbh yakin sumpah seorg hindu atau seorg muslim yg menolak utk bersumpah... ttp yg dituduh oleh hindu tlh brsumpah laknat...lu pilih yg mana cai...

      Delete
  18. Aiii si zoher bangang al baldigol.jd rujukan apo punyo buduh kalau zoher ni yahudi pukimak mmg la dio suko hancurkan n nenguk negaro hancus porak perando....lahanat tul kafir zoher ni...

    ReplyDelete
  19. Bhai.caya kat mana.sumpah hindu ke sumpah puak anti hadis.

    kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluuuu...

      gua mesti pcaya puak hindu beb... kalau puak anti hadis tu ditakdirkan sokong PKR gua mesti sokong beb... sesiapa sahaja yang sokong PKR gua mesti sokong beb... dulu gua sokong ezam beb... gua sokong zaid ibrahim beb... dulu diorg maksum beb.. sekarangni tidak lagi..sekarangni gua sokong mohd mohd taib beb... dulu dia ni gua kutuk kawkaw beb.. sekarangni dia maksum beb... kalau mader kutty tu tiba2 sokong PKR terus gua puji melangit madey kutyy beb... lu pun kalau lu masuk PKR dosa lu terhapus... jiwa lu sesuci malaikat beb... itu lu kena tau beb... orang kafir pun asalkan sokong PKR gua akan sanjung tinggi beb...padahal dulu masa cina sokong BN gua kutuk cina macam2 beb... gua sanggup kafirkan UMNO sebab berkawan dengan cina beb... sekarangni gereja pun gua masuk beb...

      khak tuih

      Delete
  20. Bhai,cina or puak anti hadis bhai pilih siapa.
    kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai kafir yang anti Islam camana pulak bhai???? langkah mayat saya dulu kalau mau bikin negara Islam.. camana tu bhai????

      Delete
    2. tu dh termaktub org kafir, ni pemimpin bn yg islam pun tolak hudud mcm mana?

      Delete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...