Thursday 10 October 2013

GEMPAR!!!! .. ZAHID HAMIDI MINTA DIRINYA DI DAKWA DI BAWAH AKTA HASUTAN KERANA UCAPANNYA DI MELAKA BARU-BARU INI!!!!



"Teruskan dan mendakwa saya dibawah Akta Hasutan", kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.


Ini adalah jawapan berikutan dakwaan Majlis Peguam bahawa menteri itu telah melampaui batas garis dalam ucapan dan mungkin telah melanggar Akta Hasutan 1984, untuk ' menembak pertama' kata-kata beliau , semasa acara tertutup di Melaka Sabtu lalu.


"Teruskan ! ," Katanya dengan muka yang serius dalam satu wawancara eksklusif dengan Astro Awani , ketika ditanya mengenai respon kepada kenyataan Majlis Peguam .


Ahmad Zahid yang telah tenang mengenai kritikan yang dilemparkan terhadapnya keluar untuk  membersihkan dirinya untuk kali pertama.


Beliau menjelaskan bahawa kenyataan terkenal beliau "menembak pertama , tanya kemudian" merujuk kepada lima Geng 04 ahli-ahli yang telah ditembak mati oleh polis di Pulau Pinang pada bulan Ogos.


"Saya merujuk kepada insiden yang berlaku di Pulau Pinang di mana kita menerima maklumat bahawa lima ahli-ahli kumpulan bersenjata .


"Polis tidak boleh dijangka untuk menembak amaran ditembak pertama dan bertindak untuk mempertahankan diri jika mereka sudah tahu bahawa penjenayah bersenjata.


"Jika itu berlaku , ramai polis akan telah mati. Apa yang saya telah berkata ( di Melaka ) adalah kesediaan polis kerana mereka mempunyai maklumat awal (kira-kira penjenayah )," kata menteri.


Ahmad Zahid juga mempertahankan pihak polis untuk mengikut "standard operating procedure" ( SOP)  atau garis prosedur operasi dalam menghadapi penjenayah.


Sementara itu, Ahmad Zahid mengulangi pendirian beliau bahawa hak asasi manusia adalah untuk semua orang termasuk polis dan mangsa jenayah, dan bukan hanya untuk penjenayah.


"Biarlah kita menjadi rasional . Saya tidak fikir pembangkang mahu melindungi penjenayah.

Tiada siapa yang mahu jenayah," katanya.


Beliau menggesa orang ramai untuk melihat pindaan kepada Akta Pencegahan Jenayah yang telah diluluskan di Dewan Negara hari ini, sebagai alat untuk melindungi masyarakat dan rakyat.


Ahmad Zahid dikritik hebat selepas portal berita yang dimuat naik rakaman audio ucapannya pada satu majlis di Melaka Sabtu lalu.


Ahmad Zahid, dalam ucapannya, berkata 28,000 daripada 40,000 ahli-ahli kumpulan telah dikenal pasti untuk menjadi kaum India, dan bahawa tidak ada yang salah dalam menahan mereka.


"Apakah keadaan mangsa rompakan, mangsa pembunuhan semasa tembakan ? Kebanyakan mereka adalah Melayu. Kebanyakan mereka adalah bangsa kita.


"Saya fikir cara terbaik adalah bahawa kita tidak lagi bertolak ansur dengan mereka. Tidak ada keperluan untuk memberi amaran lagi. Jika kita dapat bukti, kita menembak pertama, " katanya dicatatkan sebagai berkata.


Beliau juga dilaporkan berkata bahawa  ahli Tiga Line , adalah "kawan" beliau.

3 comments:

  1. nak cover linelah tuuuuuuu......siapa yg nak melindung penjenayah....UMNO/BN ker Pakatan Rakyat.....yg aku tau..UMNO/BN nie sarang penjenayah.......

    ReplyDelete
  2. Dia cakap gitu sbb dia tahu tak ada siapa akan dakwa dia.... Tak munasabah klu menteri polis akan didakwa oleh polis. kalu babi boleh terbang pon aku tak akan percaya!!!

    ReplyDelete
  3. Jarang la kalau anjing nak gigit tuanya sendiri..bom tuya pun boleh lepas..berani la dia ckap mcm tu..

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...