Wednesday 16 October 2013

ISU KALIMAH ALLAH ... PERTIKAI KEPUTUSAN MAHKAMAH RAYUAN BOLEH JADI MURTAD DAN KAFIR ..... MANTAN MUFTI PERLIS BELASAH MANTAN MUFTI JOHOR!!!!!


Tindakan memurtadkan umat Islam yang membenarkan penganut Kristian menyebut kalimah Allah mempunyai kesan yang amat besar sehingga melibatkan seluruh dunia Arab dan ulama-ulama terkemuka, kata Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

Ini kerana, selain semenanjung Malaysia, seluruh dunia Arab, sejak zaman permulaan Islam lagi membenarkan golongan Kristian menyebut kalimah Allah, kata bekas mufti Perlis itu.

"Sejak seribu tahun lalu, sejak zaman Nabi Muhammad lagi mereka menggunakan perkataan Allah. Tiada isu selagi mereka menggunakannya merujuk kepada zat yang sebenar, bukan untuk berhala," katanya.

Bercakap kepada Malaysiakini hari ini, Dr Asri bagaimanapun enggan merujuk langsung kepada mana-mana pihak sebaliknya hanya menyebut "pihak tertentu".

Dr Asri berkata, jika pandangan itu jika diambil kira, bermaksud sarjana terkemuka Islam Dr Yusof Qardawi dan Dr Wahbah Zuhaili - yang membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh Kristian - juga dianggap murtad.

Menurutnya lagi, pandangan itu juga memberi kesan kepada negeri yang lagu rasminya menggunakan kalimah Allah, serta penggunaan tulisan Allah untuk logo polis dan tentera, termasuk bukan Islam.

"Kena hati-hati pada kesan sesuatu pandangan. Pandangan ini tidak munasabah. Jadi, pihak tersebut mesti tampil menjelaskan macam mana yang dikatakan sesat itu" katanya.

Penasihat Majlis Agama Islam Johor Datuk Nooh Gadut hari ini memberi amaran, umat Islam yang mempertikai keputusan Mahkamah Rayuan berhubung kes penggunaan kalimah "Allah" boleh menjadi kafir dan murtad.

42 comments:

  1. noh gadut harap perut gendut jer...tapi otak kosong...sbb kene virus UMNO/BN.......

    ReplyDelete
  2. fatwa bekas mufti..... tak takut ker? kang kalau salah kang hukum tu, murtad dan kapir tu balik kat muka sendiri!!! Bawak mengucap la banyak2 datok!!

    ReplyDelete
  3. Boleh tak sesiapa terangkan secara ilmiah mengapa boleh jadi sesat & murtad hanya dengan membenarkan (dengan bersyarat) pihak lain menggunakan perkataan ALLAH ???....yg mempertikaikannya iaitu Ustaz Asri bukan calang calang orang, dia bekas mufti, Yusof Qardawi pulak bukan calang calang orang....dia dianggap ulamak tersohor masakini......so, sila tampil berikan hujjah secaara ilmiah untuk kepentingan umat Islam semua.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang yang paling sesuai memberi penjelasan berhubong pekara ini ente rasa Tokguru Bedolah Saamah dari fondog Geting Tupat Kelantan kerana dia ni ularmak dan bukan calang calang toguru, makhlok amenu pernah guna khidmat orang ini untok meraih sokongan sekaligus menang PRU

      Delete
  4. aku nak belasah asri pulak!!

    tanya kat asri, kalau orang kapir la ni nak tawaf kaabah bertelanjang die bagi tak??

    kan dulu orang kapir boleh tawaf telanjang.

    tanya kat asri, kalau orang kapir la ni nak buat berhala keliling kaabah die bagi tak???

    kan dulu orang kapir boleh buat berhala keliling kaabah.

    tanya kat asri, kalau orang kapir nak kuasai makkah die bagi tak???

    kan dulu orang kapir kuasai makkah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan kamu soalan bodoh macam tak ADA agama..

      Delete
    2. ko maki orang ko pandai la, tapi hujah takda, die ada jgk hujah nak belasah asri

      Delete
    3. dr asri ade cakap "Sejak seribu tahun lalu, sejak zaman Nabi Muhammad lagi mereka menggunakan perkataan Allah". betul jgk soalan anon tu. orang nasrani dulu mana sama dengan orang kristian sekarang. nasrani takda konsep trinity. nasrani hanya kata jesus anak tuhan. berapa kali bible tu kena edit tak tau la. last2 jadi trinity. boleh ke umat Islam redha Allah disyirikkan dalam tuhan trinity?? fikir2kan. jgn jadi liberal sudah. orang kafir memang nak sesatkan umat Islam.

      Delete
    4. Ooo.....so kalau cakap tuhan ada anak tak jadi syirik le ye.....first time dengor ni

      Delete
    5. ALLAH tetap SATU.. dan TUHAN orang kafir pun TUHAN yang SATU.. yang membezakan mereka ialah apabila mereka mengatakan ALLAH itu dari yang TIGA..

      Delete
    6. tolong berfikir sedikit sebelum berbicara. nabi larang apabila orang kafir buat di dpn kaabah macam tu. jadi perlu ke kita biar kan jika diulangi begitu ketika ini? jadi itu tak pelik kita larang sekarang, malah mungkin berdosa jika kita biarkan.

      tapi dalam soal menggunakan kalimah Allah, nabi tak larang org kafir guna kalimah Allah, malah menggalakkan lagi. jadi jika kita tak larang sama sekali pun, adakah kita dikira berdosa?

      minta saudara jauh kan fikiran politik, berfikir secara neutral tanpa dipengaruhi mana-mana parti. mudah mudahan kita semua diberkati Allah tuhan sekalian alam.

      Delete
  5. lagi aku nak belasah asri!!!

    tanya kat asri, kalau orang kapir la ni nak berzina tepi kaabah die bagi tak??

    kan dulu orang kapir boleh berzina tepi kaabah.

    tanya kat asri, kalau orang kapir la ni nak minum arak keliling kaabah die bagi tak???

    kan dulu orang kapir boleh minum arak keliling kaabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanah haram mana boleh orang kafir masuk.

      Delete
    2. pengikut mazhab ISLAM HADHARI detected....

      Delete
    3. dr asri ade cakap "Sejak seribu tahun lalu, sejak zaman Nabi Muhammad lagi mereka menggunakan perkataan Allah". betul jgk soalan anon tu. orang nasrani dulu mana sama dengan orang kristian sekarang. nasrani takda konsep trinity. nasrani hanya kata jesus anak tuhan. berapa kali bible tu kena edit tak tau la. last2 jadi trinity. boleh ke umat Islam redha Allah disyirikkan dalam tuhan trinity?? fikir2kan. jgn jadi liberal sudah. orang kafir memang nak sesatkan umat Islam.

      Delete
    4. 1834.soalan ko tanya tu selepas kehadiran Islam atau sebelum kehadiran Islam.Kaabah dibina pada bila masa nya?kehadiran Islam bila masa nyer.jd jangan tanya soalan yg jelas menampakan akan kebodohan diri sendiri.dan tolong hurai di surah mana Allah swt melarang umat manusia menggunakan kalimah Allah.pelik betul ko nie.

      Delete
    5. 2319. ko tak tau sejarah ke pasal kafir musyrikin makkah zaman jahilliayah. waktu fathu makkah bukan ke semua berhala keliling kaabah dihancurkan & tong2 arak dipecahkan? ko redha ke Allah disyirikkan dalam tuhan trinity? kesian kat ko

      Delete
  6. apa yg Allah telah beri hak kepada umat Islam itu adalah hak umat Islam, tetapi nama Allah telah beri hak kepada seluruh umat manusia, bukan hak umat islam sahaja, Allah suruh seluruh umat manusia sebut atau panggil Dia dengan nama Allah dan asmaul husnaNya, siapa kita nak halang manusia nak sebut nama Allah sedangkan itu yg Allah suruh sebut namaNya?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang dihalang bukan sebab nak guna. Yang dihalang ialah tujuan Kristian di Malaysia (yang kita tahu dari sejarah tak pernah datang dari mubaligh Arab tapi mubaligh Eropah) guna sebab nak menyiarkan dakwah Kristian kepada umat Melayu Islam di nusantara. Cuba baca : https://www.google.com.my/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=11&cad=rja&uact=8&ved=0CEcQFjAK&url=http%3A%2F%2Fwww.thepeopleofthebook.org%2FMassey-Allah.html&ei=06r2VIKlHpLkoATWp4Iw&usg=AFQjCNEg8V38BdBFkgTPxlpyPdtxXMenBQ&bvm=bv.87519884,d.cGU

      Delete
  7. Yang Bodoh Tahi Lembu UMNO tuu......!! Toksahlah Tunjuk Bodoh kat sini...., pi mengaji dulu..... silap-silap haribulan..... kitab juzuk Amma pun....Tak Khatam lagi...!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hebat macai pkr ni..islam-pkr ajar maki kot??

      Delete
    2. Aku sokong sebab yang lulus pun depa, yang batal pun depa. Tapi sayangnya ialah penyokong depa kena "jual" pun, depa masih tak sedar. Tu yang orang selalu kata, bila kita berak, bau tahi kita pernah busuk tapi bila orang lain berak, sudah tentu perasan oleh depa tu.

      Delete
  8. umat Islam terpecah kpd 73 golongan, 1 ke syurga 72 ke neraka.

    siapa 72 golongan umat Islam ke neraka?? antaranya adalah;

    1) orang mengaku Islam tapi beriman kpd fahaman demokrasi

    2) orang mengaku Islam tapi beriman kpd fahaman sekular

    3) orang mengaku Islam tapi beriman kpd fahaman kapitalis

    4) orang mengaku Islam tapi beriman kpd fahaman komunis

    5) orang mengaku Islam tapi beriman kpd fahaman sosialis

    6) orang mengaku Islam tapi beriman kpd fahaman liberal

    7) orang mengaku Islam tapi beriman kpd fahaman nasionalis

    8) orang mengaku Islam tapi beriman kpd fahaman human rights

    9) orang mengaku Islam tapi beriman kpd fahaman syiah

    10) orang mengaku Islam tapi beriman kpd fahaman wahabi

    sekadar info. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini yang aku cari selama ini. aku sokong. selama ini kita telah di tipu oleh kuncu2 yahudi. kerajaan yahudi dulu hancur akibat berpaling dari jalan ahli kitab yang beriman kepada Allah, kerajaan yahudi hancur disebabkan mereka berfahaman songsang, ada puak sekular-demokrasi-kapitalis, ada puak liberal-demokrasi-kapitalis, ada puak nasionalis-komunis-sosialis, akibatnya kerajaan yahudi hancur.

      mereka tahu itulah akibat kalau berpaling dari jalan ahli kitab yang beriman. kini mereka aplikasikan fahaman2 sesat ini ke seluruh negara dunia agar seluruh negara dunia hancur, maka mereka dapat bina semula kerajaan yahudi baru-new world order dan memperhamba seluruh manusia di dunia.

      tapi khabar gembira bagi umat islam yang beriman yang menolak semua fahaman sesat ini, mereka akan dibantu oleh Allah dengan memunculkan imam mahdi dan nabi isa. khabar gembira bagi umat islam yang benar2 beriman yang tidak terpedaya mencintai dunia yang penuh tipu daya.

      yakinlah bahawa sistem fahaman sesat ciptaan yahudi akan hancur tidak lama lagi. merekalah yang membina sistem ini kemudian mereka jugalah akan runtuhkan sistem ini dengan kejatuhan sistem ekonomi & melancarkan perang dunia ketiga, agar mereka dapat memindahkan world power kepada negara israel dalam new world order.

      kepada umat islam yang beriman persiapkan diri, keluarga & masyarakat agar menjadi pembantu kepada imam mahdi & nabi isa.

      Delete
  9. Aku rasa lah dr asri ni tersalah angap kenyataan mufti johor dan kebanyakan pihak pihak pr yg menyokong pihak kristian menurut fahaman orang biasa mcm aku ni apa yg dinyatakan oleh dto hj noh kadut jelas iaitu sesiapa yg mempertikai keputusan mahkamah melarang pihak kristian mengunakan nama allah dalam bentuk thrinity adalah tidak wajar kerna menyentuh sensitiviti oran islam yg majoritinya mengunakan bahasa melayu sebagai bahasa utama di semnanjung kita x pakai bahasa arab yng mana allah bermakna tuhan allah bagi bahasa melayu adalah nama khas tuhan orang islam .. sebagai seorang terpelajar dimana letaknya kefahaman dr asri ni terhadap bahasa bangsa nya ( melayu ) juga diman kefahaman macai macai pr yg berbangsa melayu .. bodohnya kalian (pr) sepatutnya kalian tegur sikit guan eng yg memulai isu ni kenyataan pada 25 dec 2012 sekarang dia buat bodoh kita sesama ugama asyik nak bertelagah yg sedih nya mereka mereka yg kita angap ulama pun tak sependapat dek pukulan guan eng ahhh sialah !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenyataan guan eng berdasarkan kandungan bible yg dicetak dlm bahasa melayu yg diluluskan oleh KDN , siapa yang benarkan?

      Delete
    2. Kalau kdn luluskan cuma bible dlm bahasa melayu tidak dgn pengunaan kalimah allah nama khas tuhan orang melayu yang tidak beranak dan tidak diperanakan .. bible bahasa melayu ni mungkin nak dibaca oleh orang asli ke senoi ke iban ke kadazan ke yg cuma memahami penulisan dalam bahasa melayu .. jadi x perlulah di gunakan kalimah allah oleh org kristian . Naper beriya ita sangat mereka tentu afa ajenda yg terdirst yg mesti kita cegah sebelum parah .. orang melayu islam nak ke nanti ada persatuan kristian melayu disetiap kampug pekan bandar kita dan apa besar sangat guan eng tu sampai kalian nak tunduk sampai dah x de ajenda hudud negara islam antara sebab aku dah x hormat lagi pada pas

      Delete
  10. Kaw orang ni semua salah faham sebenarnya. Cuba faham betol2 apa yg Noh Gasut cakap. Dia kata sesiapa yg mempertikaikan keputusan Hakim Mahkamah Rayuan boleh jadi murtad dan kafir. Aku pun tak setuju dengan fatwa Noh Gadut itu,apa kah para hakim yg membuat keputusan itu ulamak dan tersangat memahami hukum,mereka hanya membuat keputusan berdasarkan perlembagaan bukan berdasarkan hukum. Jadi kalau Noh Gadut kata siapa yg mempertikaikan keputusan hakim murtad dan kafir aku rasalah tak tepat sama sekali. Elok lah dibawa bermuzakarah di kalangan ulamak2 Nalaysia dan ulamak2 dunia kalau keputusan semua ulamak bersepakat mengatakan bahawa kalimah Allah khusus untuk umat islam dan sesiapa yg mempeetikaikannya dihukum murtad dan kafir aku terima 200%. Bab kafir dan murtad ini bukan perkara mainan main sedap mulut nak cakap sehaja kalau tiada dalil dan nas nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah swt milik Melayu kot ....

      Delete
    2. Andre irwan kamu ni x faham maksudnya allah tu nma khas tuhan bgi orang islam dalam bahsa melayu mcm hindu siapa murugan krisna kristian pun ada jesus tu apa dan sebagainya bukan allah tu milik orang melayu sahaja dia milik orang islam bagi bahasa melayu hai macamana nak kasi puak pr ni faham x faham faham bahasa pandai x boleh di ikut bodoh x boleh diajar

      Delete
  11. Allah tuhan seluruh alam ini ,Dialah yg mengusai segalanya....Dialah pemilik alam semesta ini...bahkan kalau ditanya kepada org-org kafir siapakah yang menurunkan hujan dari langit tentu mereka menjawab ALLAH. cuma yang membezakan org muslim taat kepada perintah Allah tetapi puak kafir (kristian) kufur ,ingkar kepada perintah Allah,samalah halnaya dengan golongan yang tidak melaksanakan hukum-hakam yg Allah perintahkan dalam alquran(hudud dan sbgainya)dengan berbagai alasan maka termasuklah meraka dalam golongan umat manusia yang ingkar dan kufur kepada Allah.nauzubillah.

    ReplyDelete
  12. Mahkamah melarang penggunaan kalimah Allah dalam akhbar Herald sahaja atau dalam semua terbitan termasuk dalam bible versi melayu? kepada pejuang Islam versi uMNo tolong buat pencerahan.

    ReplyDelete
  13. Heran ya mengapa orang pr maseh nak membangkang perkara kebaikan utk umat islam khususnya yg berbangsa melayu... pengornya pemikiran kalian kaya ketek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah swt tu Tuhan bangsa Melayu saja kot ... eksclusif untuk kelab Melayu aje.

      Delete
  14. Ybhg Dato Mohd Noh Gadut (DMNG) kenapa dalam hal ini cepat benar Ybhg DMNG mengeluarkan pendapat bahawa 'Kafir & Murtad' sesiapa yang mempertikai keputusan Mahkamah Rayauan mengenai isu perkataan Ałlah?

    Seolah-olah MR itu bertaraf lebih tinggi dari Mufti dan Ulama Mutabar, dan keputusan itu boleh dianggap seolah fatwa?

    PERSOALANNYA kepada Ybhg DMNG kenapa diam seribu bahasa apabila ada kepimpinan negara yang menyatakan hukum hudud tidak 'conducieve' atau tak sesuai untuk dilaksanakan dan berikrar mereka tidak akan melaksanakan hudud?

    Ada orang menghina RasulAllah s.a.w bahawa janggut Baginda yang mulia tidak di cukur kerana zaman itu tidak ada pisau cukur? Masa itu Ybhg DMNG masih mufti Johor D. E?

    Berbagai lagi jika nak disenaraikan namun Ybhg DMNG terus diam membisu... Seolah tidak sengar dan tidak terbaca penghinaan itu. TERUTAMA MEREKA YANG MENGGELAR DIRI MEREKA ISLAM.....

    Bahawasanya surmon mengguna perktaan Allah di gereja di Sabah telah begitu lama diguna sejak 80an lagi
    ... Kenapakah sekarang baru bising.....

    Adalah sebagi Islam memadai dengan mendakwa terlalu cinta dengan Nama Allah sedangkan syariatNya dan Sunah RasulAllah s.a.w BOLEH DIPERSENDA DAN DINAFIKAN

    Apakah Islam ini begitu sempit.......

    ReplyDelete
  15. Cai mat mongol tak tau ke sapa yg luluskan penggunaan khalimah Allah kat sbh srwk dan peneng..
    cai umno memang bodoh,bodoh macam parti keling kutty.

    ReplyDelete
  16. Hai puak pr kenapalah maseh mak membela kristian x fahaam dah makan babi agaknya

    ReplyDelete
  17. Mari ramai-ramai bertakbir dan cintakan kalimah Allah, Syariat Allah dan Sunah Rasul letak sebelah inilah amalan 1Islam dalam 1Malaysiakan, ambik satu saja yang lain takpa kan..........
    Ish ish ish sarkissss

    ReplyDelete
  18. isu ni soal akidah bukan soal politik.. sesiapapun kalau nak bawak isu ini tolong ikhlas kerana Allah bukan kerana politik demokrasi yang sempit tak kiralah samada hangpa ni orang BN atau PR..

    isu tentang penggunaan nama Allah sebenarnya diharuskan.. dan puak kristian itu telah menyekutukan Allah dengan mengatakan bahawa Allah itu TIGA.. dan ALLAH yang dimaksudkan mereka itu tetaplah ALLAH yang SATU itu.. muktamad..

    tetapi pula yang menjadi masalah ialah masalah puak yang menyokong dan menentang ini..adakah kerana ILMU YANG BENAR atau kerana politik DEMOKRASI yang sempit..

    apakah puak PR ISLAM membenarkan kerana benar2 kerana ILMU atau kerana UNDI..

    dan pula PUAK UMNO yang menentang itu adakah kerana benar ingin mempertahankan APA yang difahami mengenai ILMU itu atau kerana politik..

    Sesungguhnya kafirlah orang orang yang mengatakan: "Bahwasanya Allah salah seorang dari yang tiga", padahal sekali-kali tidak ada Tuhan selain dari Tuhan Yang Esa. Jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan itu, pasti orang-orang yang kafir diantara mereka akan ditimpa siksaan yang pedih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau kenal Allah swt tak? Kalau kau was-was, maka kau harus takut akan penggunaan kalimah dalam kitab injil. Kalau kau kenal Allah swt, kau tak pernah takut akan tipu helah sama ada dari orang Islam atau Bukan Islam atau Melayu?????

      Delete
    2. sebenarnya isu kalimah ALLAH ini hanyalah berlegar dikalangan mereka yang terjun dalam politik demokrasi.. untuk apa aku was-was tuhan aku dan tuhan kau dan tuhan Islam dan Tuhan Kristian yakni Tuhan Yang Esa itu juga mengatakan bahwa Dia telah diTIGAkan oleh puak KRISTIAN ini.. dan TUHAN ALLLAH itu juga akan menyoal ISA A.S jika benar Isa A.S itu mengaku yang dia itu ANAK ALLAH.. Maha Suci Allah yang tidak beranak dan diperanakkan..

      Delete
    3. Andre irwan namanya pun macam kristian indon yang mana disana kristian bebas megunakan kalimah allah yg mengelirukan orang islam dan memudahkan pendakwahan kristian

      Delete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...