Monday, 23 June 2014

INILAH BARISAN HAKIM MAHKAMAH PERSEKUTUAN YANG MEMBUAT KEPUTUSAN 4 MENOLAK DAN 3 MENYOKONG PERMOHONAN GEREJA MERAYU DALAM MELARANG PENGGUNAAN KALIMAH "ALLAH".



Perjuangan Gereja Katolik Malaysia untuk menggunakan kalimah ‘Allah’ dalam penerbitan mingguan mereka, Herald, tamat hari ini selepas Mahkamah Persekutuan menolak permohonan mereka mendapatkan kebenaran untuk merayu terhadap larangan itu.

Empat daripada tujuh panel hakim menolak permohonan gereja itu untuk merayu, dengan memetik Mahkamah Rayuan membuat keputusan yang tepat untuk melarang penggunaan itu dalam terbitan mingguan Katolik berkenaan.

Ketua Hakim Tun Arifin Zakaria yang mengetuai panel tujuh hakim itu berkata, Presiden Mahkamah Rayuan Md Raus Sharif, Ketua Hakim Malaya Zulkefli Ahmad Makinuddin dan Hakim Mahkamah Persekutuan Suriyadi Halim Omar berkongsi pendapat yang sama.

Pemerhati berkata, keputusan itu membawa kesan lebih besar terhadap kebebasan beragama, walaupun Putrajaya memberi jaminan keputusan itu hanya membabitkan Herald.

Perkataan Allah digunakan secara meluas oleh penganut Kristian di Sabah dan Sarawak dan gereja mendakwa larangan penggunaannya di dalam Herald adalah tindakan mencemar kebebasan beragama.

Di luar Istana Keadilan, Putrajaya, kedengaran laungan ‘Allahuakbar’ dan ‘Takbir, Allah’ daripada kumpulan Islam yang berkumpul ketika keputusan mahkamah dibacakan
.

23 comments:

  1. ... HAKIM MAHKAMAH PERSEKETUAN ZAINUN ALI TU BERAGAMA APA EK ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. freemanson kot hehehehehe

      Delete
    2. "PKR = Parti Keling Rakyat".....haktuihhhhh!!!!!23 June 2014 at 14:00

      "PKR = Parti Keling Rakyat". Sebab tu budaya gangster kuat. Paling byk makan duit puak keling ni la.

      Delete
    3. "PKR = Parti Keling Rakyat".....haktuihhhhh!!!!!23 June 2014 at 14:03

      "PKR = Parti Keling Rakyat". Sebab tu budaya gangster kuat. Paling byk makan duit puak keling ni la.

      Delete
    4. Ok lerr berita tu. Tenkiu sama Omak Kau.

      Kita berita kena open, share ramei ramei.

      Jangan jadi empunya blog Malaysia Waves@ Deramang @Macbeth@TB@Tulang Besi. Jumud lagi menjumudkan Ha Ha Ha

      Mehhhh baca article tiga suku ibnu retard dari Malaysia Waves dan kita gelak ramai2

      http://www.malaysiawaves.net/2014/06/haji-hadi-bakal-serah-selangor-pada-bn.html

      Dalam Article TB d Malaysia Waves dikatakan yang Khalid MB bertahan dalam jawatan MB sebab support Ustaz Hadi.

      Woiii TB kau ni fius betullah. Dalam blog tiga suku kau tu dah lah ada 3 elemen sajerrrrrr. i.e. UG (Unity Govenment tak wujudpun), Alphard dan satu lagi Khalid MB

      La ni dia nak kaitkan UG dgn Khalid MB. Dahlahh UG tak wujud lagi mau kaitkan dengan orang politik.

      Next phase aku rasa mamat bengong ni nak buat ada link antara UG dan Khalid MB sebab nak beli Alphard. Kahhh Kahh Kahhh BODOOOO

      Macam ni la, boleh tak aku kaitkan Bigfoot dengan T-Shirt Hijau Lengan Putih dan Nepal. Kah Kah Kah.

      Jalan cerita sudah jadi = Mamat Nepal cari bigfoot pakai t-shirt hijau lengan putih

      Kah Kah Kah

      Terbuktilah Malaysia Waves otak 3 dimensi - Alphard, UG (Hanya Rekaan) dgn Khalid MB

      Balikkkk Laaaaaaaaaaaa TB cakap macam UG (Urang Gilerrrrrrrrrrrr)

      Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah Kah

      Delete
    5. Kawe tenggok Blog TB tu hanya sesuai dibaca oleh para macai three four sahaja,orang waras malas nak layan cerita three four ,pasal tu dorang merapu menumpang kat blog ok ni hihihi

      Delete
    6. Kesian la, TB Malaysia Waves suka fitnah TSKI dan ulamak dalam PAS. Mereka ni berhujah dengan Tulang Besi (Malaysia Waves) dia tak publish. Letak dalam shoutbox, kena ban.

      Mereka yang selalu buat komen kat sini aku rasa gang2 ABIM dgn JIM yang menjadi ahli dalam PKR.

      Wallahualam

      Delete
    7. salam,
      dalam islam mana ada larang sesiapa boleh ke tidak mengunakan nama allah dalam mana2 buku alquran ??? sesiapa pun tak salah kalau nak guna nama allah sebagai satu sebutan yg mudah diterima malah utk kebaikan. manusia kini memang sudah tak ada akal fikiran yg waras utk mengkucakacikan nama allah utk kepentingan diri bukannya utk kebaikan atas namanya yg kita hormati sebagai manusia. siapa kita utk menghalang atau menolak secara mentah nama allah hanya utk islam semata2 . bukankah itu bererti kamu manusia telah melebihi batas hukum malah cuba hendak mengatasi agamamu dan tuhan yg kamu sembah!!! begitu juga dgn manusia yg bermati-matian hendak mengunakan nama allah sebagai sebutan, tak boleh ke....hanya mengunakan nama tuhan sebagai agama yg kamu anuti???? inilah manusia !!!! tak kira bangsa atau agama kesemuanya salah dan tak benar atas agama yg kamu semua anuti jikalau kamu keliru atau dikeliru atau tak memahami malah cuma hendak memputabelitkan sesuatu tanpa asas yg kukuh maka kamu bukanlah manusia yg patut dihormati atau diberi perhormatan, kerana kamu bukan manusia yg diterima agamamu atas nama yg kamu sebut telah kamu ubah atas dasar yg sepatunya kamu harus hormati bukannya kamu sebagai manusia yg harus manusia hormati sebaliknya kamu hormati agama bukannya maruah yg kamu sanjungi. manusia telah lama lari dari kebenaran, hanya sering melakukan pembohongan malah lansung tidak memahami apa yg kamu pelajari dari agama yg kamu anuti !!! maka berfikiran dgn betul, bukannya terus melalui jalan yg salah, iaitu jalan syaitan difikirkan jalan allah maka kamu telah mengali lubang ke neraka atas kesalahan kamu sdr . tiada manusia yg boleh berkata apa2 ??? atau cuba nak menghalang manusia lain selain dari ia yg masa kuasa.

      Delete
  2. Seekor badak air mendakwa dia tak pandai berenang.

    kahkahkah

    ReplyDelete
  3. Analogi mudah sahaja...kalau nama atau logo BMW dipasang pada kereta Proton adakah kereta tu orang panggil kereta BMW dan begitu juga sebaliknya... ada kemungkinan syarikat pengeluar kereta tu saman...Meletak kalimah Allah bukan pada tempatnya akan mengelirukan walaupun ia tidak akan mengubah keesaan dan keagungan Allah...tapi kelihatan pelik,menghina , janggal , tidak relevan dan tiada justifikasi bila perkataan Allah digunakan oleh orang orang bukan muslim...jika dorang teringin sangat nak guna kalimah Allah kenapa tidak beriman menurut kehendak Allah itu sendiri...mana boleh kepala lori badan pula kereta,atau kepala lembu badan manusia...jika alasan hak asasi manusia..Allah sudah berfirman " tiada paksaan dalam beragama" namun dalam ayat yang lain Allah juga mengingatkan " barangsiapa yang memilih agama selain dari Islam,ia tidak akan diterima dan di akhirat kelak mereka tergolong di kalangan orang orang yang rugi"..hanya satu agama yang benar yakni Islam walaupun ada manusia mendakwa agama masing masing adalah baik...namun yang baik tidak semestinya benar...nama Allah juga disebut oleh sekelian makhluk termasuk setiap saat oleh manusia menerusi solat atau azan diseluruh dunia dalam masa berbeza yang sentiasa berputar..itulah kehebatan Tuhan yang dipanggil Allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau jawab Allah Tuhan ku adakah soalan 2 3 4 5 releven ?

      Delete
    2. Untuk perhatian Anon 23 June, 12.36,
      Di Malaysia, kereta Honda Accord diletak Logo Proton dan disebut dengan Proton.
      Allah swt tu Tuhan untuk orang Islam sahajakah? Adakah dengan menyebut pelik, janggal, tiada relevan, tiada justifikasi, ... kalimah Allah tidak boleh diguna oleh orang bukan Islam? Mengguna Allah swt dalam penerbitan itu menghina???
      Bukankah Allah swt tu Tuhan bagi sekalian alam dan semua isi di dalamnya? Tahupun hang menyatakan penggunaan kalimah ini tidak mengubah keesaan dan keagungan Allah swt, jadi apa yang kamu khuatirkan. Allah swt tu maha mengetahui.
      Bagaimana kita nak berdakwah kepada orang bukan Islam kalau kalimah Allah swt ini diharamkan terhadap mereka? Kenapa kita harus menyempitkan pandangan kita dalam hal ni?
      Satu persoalan yang timbul, dah berapa ramai orang Melayu di Malaysia ni menjalankan kerja dakwah pada orang bukan Islam berbanding dengan orang Kristian???? Dahlah kita tidak menjalankan kewajipan kita ... pendakwahan dan kita asyik dok salahkan orang lain.
      Teringat aku akan suatu peristiwa di mana orang bukan Islam membuat bantahan tentang azan dan kita amat marah. Kalaulah kita tak mahu orang bukan Islam menggunakan nama Allah swt, jadi apakah perlu kita melaungkan azan di kawasan di mana ada orang bukan Islam? Kalau kita takut orang bukan Islam menggunakan kalimah Allah, jadi tak perlulah kita sebut di depan mereka. Nanti depa akan ikut dan kita marah pulak.
      Allah swt maha berkuasa dan maha mengetahui. Dia tahu apa yang manusia sedang rencanakan. Penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam sedikit pun tidak mencacatkan kehebatan Allah.
      Lihat saja pada depa yang mempertahankan kalimah Allah, adakah depa ni yang mempertahankan dan menegakkan HUKUM ALLAH? Jangan tertipu dengan puak munafikun ni.
      Maafkan aku jika penulisan aku ni telah menguris hati saudaraku. Percayalah bahawa cara mempertahankan kalimah Allah mestilah dengan cara yang berhemah dan bukan melalui paksaan (undang-undang). Kenapa kita tidak mengadakan perbahasan dengan mereka dalam menegakkan kalimah Allah ni?????

      Delete
  4. Laungan kumpulan Islam yg mengamalkan hukum Islam sekerat-sekerat.

    ReplyDelete
  5. kat mahkamah baca yassin kat rumah x...kat mahkamah terjerit nama Allah..kat luar terjerit karaoke...bila nak buat hudud x relevan...bila buat taja konsert liar sampai ada yang terbunuh, diam..x berarak pulak,,ni islam apa ni..?..memalukan agama islam , dahla antarabangsa cop islam ni pengganas - ekstremis..jangan la nak tunjuk kat sini makin la orang x respek...

    ReplyDelete
  6. Golongan sesat akan kata,keputusan ini mencemar kebebasan beragama atau hak asasi manusia...namun bila orang beriman ingin melaksanakan hukum hudud ,golongan sesat juga yang bermati matian menentang tanpa menghormati kebebasan beragama serta hak asasi orang lain walaupun hukum hudud tidak disabit dengan golongan tersebut..dan dalam pada itu ada pula golongan munafiqun yang bersekongkol dengan golongan sesat tersebut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau hukum hudud dilaksanalan.....jalan raya di Malaysia akan berlubang sebab tiada batu lagi untuk buat jalan..semua batu habis untuk diguna untuk merejam orang yang berzina....Malaysia akan kekurangan tenaga buruh kerana ramai yang kudung

      Delete
  7. kes anwar
    2 tolak liwat
    1 kata ya
    mcm dah trend kes berprofile tinggi dgn lebih 1 je

    ReplyDelete
  8. Pompuan nama Islam tak bertudung tu dah tempah tempat kat neraka.
    Jangan main main dengan nama Tuhan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang pakai TUDUNG pun masuk neraka kalau makan rasuah, menggunakan sihir, mengumpat, tidak melayan suami, derhaka kepada orang tua, menipu....Islam yang amal di Malaysia ini sekerat2. Selama aku di Malaysia, aku sahkan hanya 5% sahaja yang benar Islam...yang semua kapal selam....tenggelam dalam dalam dosa rasuah, menggunakan sihir, mengumpat, menfitnah, menipu, pecah amanah, salah guna kuasa,zalim dan menindas....walaupun kau orang pakai tudung sampai cecah Tanah pun....hatta akhlak dan amalan kau semua ini akan membawa kau orang ke neraka...bersama2 dengan orang yang kau tuduh ahli neraka

      Sedarlah orang Islam sekerat2 ...Hidayah ditangan Allah, kalau Allah nak Islamkan semua Manusia...beriabadat 24 jam....tak ader masalah buat Allah.....buktinya Allah telah cipta Malaikat dan semua Malaikat sentiasa taat dan takwa kepada Allah..tiada yang kufur dan Murtad

      Delete
    2. Orang Islam sekerat sekerat tu Islam Wasatiyah ke??
      Islam tengah tengah jalan.
      Ambik hok Islam yg mana suka, buang yg mana tak suka.

      Delete
  9. celka betul lah hakim yang menyebabkan kristian tak boleh guna nama Allah. Ini melanggar hak asasi seperti yg pkr perjuangkan

    -ANWAR IBRAHIM-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Celaka betul orang Islam yang marah dengan orang tua nyanyok yang bersengtekol dengan golongan anti hadis....Orang Islam hanya berpegang kepada Al-Quran

      Kumpulan Ali Baba

      Delete
  10. Ni sumer poyo...haktuihhhh

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...