Monday 30 June 2014

LIMA PANEL HAKIM MAHKAMAH PERSEKUTUAN DIKETUAI HAKIM BESAR MALAYA SEBULAT SUARA MENGESAHKAN DATUK SERI LAJIM UKIN SEBAGAI ADUN KLIAS YANG SAH.



PUTRAJAYA: Ketua pembangkang Sabah Datuk Seri Lajim Ukin mengekalkan kemenangannya bagi kerusi negeri, Klias selepas Mahkamah Persekutuan menolak rayuan oleh calon Barisan Nasional (BN) Isnin Aliasnih.

Lima panel yang dipengerusikan oleh Hakim Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin memutuskan pada Isnin bahawa Isnin, yang merupakan perayu, telah gagal untuk menghasilkan fakta yang cukup bahawa Wong Kui En @Norliah adalah ejen untuk Lajim.

"Kami bersetuju bahawa tidak ada bukti yang sama sekali dapat menyokong pandangan ini. Oleh itu, kita menolak rayuan itu dengan kos RM20,000," katanya.

Hakim-hakim lain dalam kes itu adalah Hakim Tan Sri Suriyadi Halim Omar, Hakim Tan Sri Ahmad Maaarof, Hakim Tan Sri Apandi Ali dan Hakim Datuk Ramly Ali.

Pada 6 Disember tahun lepas, Hakim Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu Datuk Yew Jen Kie memutuskan bahawa tidak ada bukti yang mengaitkan Lajim dengan mana-mana amalan rasuah seperti yang didakwa dalam petisyen yang dibawa oleh calon BN yang tewas, Isnin Aliasnih Umno.

Peguam Isnin, Jaafar Esteban sebelum ini berkata Norliah telah dilantik sebagai ejen di tempat mengundi Lajim dan dia (Lajim) bertanggungjawab terhadap tindakan beliau di pusat pengundian pada hari mengundi.

"Apa-apa yang dikatakan sebagai perbuatan rasuah oleh Norliah sebelum itu dan di luar pusat mengundi adalah permainannya sendiri," kata Hakim Yew.

Beliau juga berpendapat bahawa tidak ada bukti yang menunjukkan bahawa kempen yang dijalankan adalah di bawah skop dan tanggungjawab Norlia sebagai ejen tempat mengundi Lajim.

Mengenai testimoni beberapa saksi bahawa mereka telah menerima sampul surat yang mengandungi wang, kupon dan nota serta janji pemberian wang RM100 daripada Norliah pada 4 Mei, Hakim Yew berkata tidak ada bukti yang menunjukkan Lajim menyedari atau telah bersetuju dengan pengagihan item-item tersebut.

Lajim memenangi kerusi Klias atas tiket PKR dengan majoriti 342 undi dengan memperoleh 6,324 undi berbanding 6,182 undi yang diperolehi Isnin pada pilihan raya umum 5 Mei.

6 comments:

  1. PKR = Parti Kroni Rasuah.

    Pemilihan parti guna wang raih undi kotor dari pihak lawan.

    Pemilihan parti yg paling lama di dunia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kes Malek Husin lempar duit rm10,000 atas meja mengaku di rasuah? Senyap je....PKR kan parti kaya rasuah.

      Takan Anwar Ibrahim senyap je kes ni tutup?

      Delete
    2. "PKR = Parti Keling Rakyat".....haktuihhhhh!!!!!30 June 2014 at 13:53

      "PKR = Parti Keling Rakyat". Sebab tu budaya gangster samseng berleluasa dlm parti. Paling ramai makan duit rasuah dan paw duit puak2 keling ni la.

      Delete
  2. nak guna kan sbg sendiwara utk menyejuk hati rakyat
    supaya nampak lah kjaan adil
    lawan BN tahu dia kalah dlm mahkamah tp tetap jd kan kes
    yg ada bukti pun boleh kalah ini kan pulak main agak agak

    ReplyDelete
  3. Mana mungkin Lajim boleh kekal jadi ADUN...

    Ini mesti hakim celaka itu tidak diberi makan dan tidak dijanjikan akan diberi kasih sayang.

    Hakim haramjadah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Batal puasa....jgn lupa ganti. ;)

      Delete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...