Friday 27 June 2014

SEORANG PEMUDA MELAYU DIHERET KE MAHKAMAH DAN TIDAK MENGAKU BERSALAH MENGHINA SULTAN MIZAN ZAINAL ABIDIN MELALUI FACEBOOK MILIKNYA TIGA TAHUN LALU.



KUALA TERENGGANU - Seorang pemuda mengaku tidak bersalah di mahkamah majistret di sini, semalam terhadap tuduhan melakukan penghinaan ke atas Sultan Mizan Zainal Abidin melalui Facebook miliknya, tiga tahun lalu.

Nik Ahmad Ruknuddin Rabani Nik Arif, 27, dari Kubang Kerian, Kota Bharu didakwa di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Nur Zafirah Rosli.

Tertuduh didakwa melakukan penghinaan ke atas Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong (ketika itu) dengan cara mengubah wajah Sultan Mizan.
Selain itu, tertuduh didakwa menggunakan gambar ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong sebagai gambar profil di dalam akaun Facebooknya.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu pada 13 Jun 2011, kira-kira jam 9 malam di Taman Shah Bandar, di sini.

Tertuduh berdepan hukuman denda tidak melebihi RM50,000 atau penjara tidak melebihi setahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Majistret Abdul Hayyi Salim membenarkan tertuduh dibebaskan dengan ikat jamin RM5,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan sebutan pada 10 Julai depan untuk lantikan peguam.

Sebelum ini perbuatan seorang suspek dipercayai terbongkar apabila beberapa Ahli Jawatankuasa (AJK) Terengganu FC yang ketika itu sedang berada di Taman Shah Bandar, pada 13 Jun 2011, telah menerima satu komen dari Rakyat Kelantan melalui telefon pintar mengenai gambar Yang di-Pertuan Agong yang telah diedit.

10 comments:

  1. "PKR = Parti Keling Rakyat".....haktuihhhhh!!!!!27 June 2014 at 10:53

    "PKR = Parti Keling Rakyat". Sebab tu budaya gangster kuat. Paling byk makan duit puak keling ni la.

    Jika jumpa ular dan jumpa keling, maka ketuklah keling itu dulu.

    ReplyDelete
  2. kesalahan ini tak seberat kesalahan edtor utusan yg enggan mengadap sultan johor setelah membuat berbagai andaian negatif terhdp sultan johor dgn alasan buat apa pergi istana kalau semata mata kena marah Helo wartawan editor utusan wartawan asing smp masuk medan perang utk dpt kan yg benar
    apa komen utusan psl pemimpin umno masuk campur kata ceo petronas
    sultan tak boleh .. umno boleh .. umno mmg celaka

    ReplyDelete
  3. Horeyyyyy hari raya dah dekat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Horeyyyyyyy.....Bila Melayu raya, China yang kaya....taukeh kain, tepung, gula, butter, ayam, telur, mercun,bus....dan segala2 milek China ...Melayu ada apa, telur asin dan apam basi ada la, tapi saper nak beli

      Delete
  4. gambar pemimpin yg dipilih rakyat sama ada bn dan pr sprti dsn, dsai, mahathir, tnga,dll yg di edit dngn berbagai rupa di hina dan di kutuk tak pulak di ambil tindakan, seolah olah darjat manusia ciptaan Allah SWT ni tak sama, tak takut dengan pembalasan dariNYA ke? jngn nanti bila datang azab dari Allah SWT terhadap para penguasa yg tidak adil baru nak menyesal...sudah terlambat...untk renungan bersama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rukun Negara....hanya ketaatan kepada raja.....bukan taat kepada Menteri, MP, Pengulu, Ketua Kampung.....

      Delete
  5. Khirk. . . .thuihhh. . . .

    ReplyDelete
  6. Horeyyyyy hari raya dah dekat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Horeyyyyyyy.....Bila Melayu raya, China yang kaya....taukeh kain, tepung, gula, butter, ayam, telur, mercun,bus....dan segala2 milek ...Melayu ada apa, telur asin dan apam basi ada la, tapi saper nak beli

      Delete
  7. Pandangan yg bebal. Nk renung macamana !

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...