Thursday, 20 February 2014

KISAH MAK CIK PENJUAL NASI LEMAK YANG CEKAL WALAPUN DIGANGGU KACAU OLEH DBKL .... LAWAN TETAP LAWAN.



Seorang wanita Melayu pertengahan umur begitu cekal untuk berniaga nasi lemak demi kelangsungan hidup.

Walau pun pagi semalam gerainya disita oleh pihak DBKL dengan merampas meja dan kerusi perniagaannya dengan dikeluarkan surat saman walaupun ketika itu beliau merayu-rayu agar peralatannya tidak dirampas namun rayunnya langsung diendahkan oleh pihak penguatkuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.

Gelagat kasar, angkuh dan sombong besar kepala DBKL berjaya dirakamkan ..

Pagi ini rakyat yang bersimpati telah pergi kelokasi yang sama iaitu di bawah Monorail Jalan Raja Chulan untuk melihat perkembangannya .. Kelihatan wanita Melayu tersebut terus menjalankan perniagaannya menjual nasi lemak dan kuih muih.

Bila ditanya beliau dengan linangan air mata berkata ... "kakak anak ramai ... gaji suami akak kecil .. kos sara hidup di Kuala Lumpur tinggi .. jadi terpaksalah akak meniaga demi nak membesarkan anak-anak yang masih bersekolah .. akak meniaga tidak ganggu lalu lintas dan sentiasa jaga kebersihan".

Inilah dia .. bila rakyat merunggut dan mengeluh kerajaan suruh ikhtiar berusaha untuk menambah pendapatan .. bila rakyat berikhtiar dan berusaha diganggu kacau pula ... berapa sangatlah untungnya menjual nasi lemak di tepi jalan.

39 comments:

  1. Itulah...ada manusia yang x mahu pilih kerajaan yang mahu memberi pendidikan percuma.. .memang buduss asparagus manusia itu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. padan muka megat mpt20 February 2014 at 22:50

      ditempat aku dulu terdapat seorang ketua penguatkuasa yg cukup hebat.seorang makcik yg tak beberapa normal berniaga pucuk paku beralaskan kotak jer.disepak nyer kotak dan pucuk paku makcik tu.la nie dia dah arwah.dengar citer sebelum mati pun Allah swt dah azab kan nyer.la nie mgkn dok bersoal jawab ler.tahniah megat MPT.dulu hang hebat.la nie hang tau saper hebat.

      Delete
  2. Makcik jangan putus asa pergi jumpa rosmah dulu cium tangan dia dan puji rambut dia cantik dan kembang.lepas tu jangan kata tepi jalan,tengah2 jalan pun dia bagi berniaga..kahkahkah

    ReplyDelete
  3. Sy doakan agar makcik tersebut cekal dlm mencari rezeki. Hanya Allah yg memberikan rezeki dan hanya Allah tmpt kita bergantung. Kpd makcik tersebut bersabarlah insyaallah rezeki akan Allah adakan utk makcik. Kpd penguasa dbkl jgnlah kalian angkuh sombong kelak lambat atau cepat Allah akan beri balasan yg setimpal. Harap kalian dpt bertimbangrasa.

    ReplyDelete
  4. kalau rajin p tengok depan maju junction..sama seperti penjual di atas.
    segala kebersihan dijaga rapi, tapi dbkl ni m'ggu..hr ni kene rush, sok ade lg...
    kenapa xdikacau kedai2 moto kt raja laut dok gune laluan pjalan kaki letak moto...
    bodoh bersuluh bodoh mcm umno...berudu di cari, patin dijaga..celaka lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro...lu agak2 yg jual motor tu org melayu ke cina...lu agak yg pegang politik di kl tu parti apa dan bangsa apa??? Knp omakkau cuma tnjuk kl je pp perniaga jalanan terbela ke...

      Delete
    2. pulus masyuuukkkkkkkkkkkk setiap bulan

      Delete
    3. bingai lah lu brother,DBKL tu mana ader kira saper pegang,bahlol betol.

      Delete
    4. Bro loanpower (suku sakat ah long ke) nko ingt dlm pbt tidak dikuasai oleh politik...aku rasa nko yg trlebih bingai kerana politik yg mngagungkn cina...

      Delete
  5. MANA PEJUANG YANG MEMPERTAHANKAN MARUAH MELAYU DAN ISLAM, MANA PUKIDA, MANA KAYU JATI, MANA PIPI AIEM, MANA PANAU (PERSATUAN ANAK-ANAK AMENO), MANA PERKOSA? INI MAKCIK CARI NAFKAH UNTUK KELUARGA DIA, INI MAKCIK ORANG ISLAM, INI MAKCIK DARAH MELAYU TAKDE DARAH KICAP, APASAL TAK BANTU DIA? DI TAK MINTAK DUIT DIA HANYA HENDAK BERNIAGA!!ADA FAHAM? UNDERSTAND? SEMENTARA TU BOLEHLAH Duduk Borak Kelentong Lebih!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana AMK..mana unit amal...duk sebuk jd bodyguard theresa kok ke.. klu sndiri tak peduli knp nk jerit org lain...klu utk lawan kerajaan atas arahan ambiga boleh saja...ttp utk prtahan bangsa sendiri...hmm cam sial je...

      Delete
    2. Menteri Melayu (agaknyala), Datuk bandar melayu (agaknyela) benda kecik pun tak boleh settle. Asyik settle projek juta-juta sampai lupa kepada rakyat dan penyokong yang duduk dalam kotak kasut!!!

      Delete
    3. projek juta juta komisyennya pun jutaan juga, buang masa sahaja melayani rakyat. Kena rakyat yang bodoh sombong memilih aku sebagai pemimpin mereka.

      Delete
    4. Apa PEKIDA nak tolong makcik Melayu ni? Lagi kene pau makcik ni ada laa kalau suruh geng songkok tinggi ni-Diaorg ni tolong org kerana Ringgit Malaysia-

      Panglima Kutty Kerala

      Delete
    5. pekida apa ada.lagak lebat tapi penakut.satu sama satu la aku berani.tangan kosong.mana ada telur.

      Delete
  6. wei dbkl setan ...indon niaga tak sibuk pulak celaka dbkl nak kacau

    ReplyDelete
  7. sepatutnya ada budi bicara, sop manusia buat boleh dipinda melainkan Al-Quran saje yg xlih dipinda. dbkl jgn double std

    ReplyDelete
  8. Itu la dogil.laie mokcik nie....jgn meniago kat situ... kito suruh niago kat dopan bgunan dbkl x nak.....ni la yg banggang nyo dbkl....bg la makcik tu niago smpai jam 9 pg jo...lalulintas jammed kato dbkl....pniago lain komplen kato dbkl laie....ok la kito bg mokcik niago kat dataran merdeka la bosar sikit....jln jammed x paham ko... dbkl marah laie....mokcik org MELAYUKAN mokcik niago dlm utan la..urang x do boruk n monyet ado la kato mokcik....camni la mokcik..mokcik mintak ngan mara bntuan...mara bgunan ehh hantu pun x mau datang...cam ni la mokcik lawan jo dbkl tu niago trus sok den poie jumpo mat pezal ngan ku nan.....bule...kalu x bule den jumpo najib laa....

    ReplyDelete
  9. sy simpati dgn nasib peniaga di atas...hanya ALLAH saje tmp kite merayu...dan kepada DBKL...beri la sedikit ruang untuk peniaga di atas mencari rezeki yg halal. Meniaga pon x lama..abis kuat pon dlm 3 jam....berlebih kurang la wahai penguatkuasa DBKL...mungkin sekarang nasib peniaga tu..esok lusa..belum tau..renung2 kan..

    ReplyDelete
  10. Mokcik kat jln mano pej mintri tanyo...den lak x dapek jawab....jap laie mat pezal lak den gogar

    ReplyDelete
  11. Mokcik kat jln mano pej mintri tanyo...den lak x dapek jawab....jap laie mat pezal lak den gogar

    ReplyDelete
  12. hanya Majlis Perbandaran Seberang Perai dan Majlis Perbandaran Pulau Pinang tidak pernah membuat operasi ke atas peniaga melayu... kahkahkahkah...sekian harap maklum....

    ReplyDelete
  13. cuba tanya LGE tentang operasi MPSP dan MPPP terhadap peniaga melayu apa jawapannya... dan lu macai PR pun sokong.... konon mengikut undang2.... kahkahkahkahkah...

    ReplyDelete
  14. Iyo dh urang kat pkr kbnyakan bekas umno...dap pig la mmg nyampah bebona ngan melayu...pas lak wat gilo join...apo laie sakai an jo cino ckp....umngok dh la bongok bilo ado kuaso...yg pkr n pas pun ngikut apasal.....baldigol sooud tul....mampuih melayu d tanah melayu.....

    ReplyDelete
  15. Pasal dia melayu kalau nak tahu. DBKL ( DUDUK BORAK KELENTONG LEBIH ) Mereka memang musuh melayu tetapi rakat jati bangladesh. saya cerita sebab saya kena. teruma manusia bangsta bernama HANAFI DAN INSP BAKAR, ini adalah anjing anjing belaan bangladesh. pergi check bukit bintang berapa banyak kedai bangla. kerana perangai anjing cma ni tu yg mampos seekor di selayang tu. TAPI NAK BUAT CAM NE BANGS AMELAYU BANGS ABODOH AMSIH DOK MENYOKONG UMNO....BODOH KANGKONG!!!!!

    ReplyDelete
  16. kl tu dap yg perintah..kan dap anti melayu mcm kat penang kata macai omno..

    ReplyDelete
  17. La depa pngkah dap la..

    ReplyDelete
  18. umno memang sial

    ReplyDelete
  19. Cuba tgok kat MPK atau MBSA tu..... Klau peniaga org oversea@pendatang asing bebas jer niaga.. Tp anak jati tempatan bukan stakat kerusi meja.. bahan yg diniagakan dirampas.. Kat sore diorg@penguatkuasa duk sibuk bahagi harta rampasan.. Xcaya.. Cuba tgok n pergi waktu mereka wat operasi n dtg kat stor tpt brg rampasan dikumpul.. Dlm lori lg dah kena sapu.. Moga Allah merahmati Makcik tersebut..Amin

    ReplyDelete
  20. Nak idop senang jadilah macai umno.kahkahkah

    ReplyDelete
  21. Berjual la makcik kerana berniaga tu lebih rezekinya... Makcik ada tanggungjawap, DBKL pun ada tanggungjawap sebagai penguatkuasa. Salah makcik adalah berniaga di kawasan yang tak dibenarkan. Salah DBKL.... Kalau tak menjalankan tugas diorang. Sebagai insan prihatin saya cadangkan makcik pergi DBKL dan berbincang dengan pegawai kat saรฑa... Rezeki Alllah yang bagi... Bukan MANUSIA yang dipangkah atau tak dipangkah. Berdoa pohon dipermudahkan segala urusan makcik dunia dan akhirat. Insya allah setiap ujian ada hikmah disebaliknya.... Mana tau dari berniaga bawah jejantas tup tup.....Jutawan nasik lemak seantero dunia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syabas sedara...komen yg cerdik...bukan yg mcm kat atas tu..makcik tu tetap salah...beniaga bukan pd tempatnye..dbkl tak salah..mereka cume mnjlnkn tugas..dlm konteks yg lebih luas...mungkin kerajaan yg salah...sbb rakyat terhimpit..

      Delete
    2. Saya sokong tuan... jangan asyik nak salahkan penguatkuasa. Saya sokong DSAI.. tetapi saya juga patuh pada undang2. Sebagai penjaja dlm KL , bila lena saman wajib pergi bayar. Masa kita bayarlah baru kita akan ditanya jika jendak lesen. Kita juga diberi pilihan untuk menjaja dimana dan waktu yg ditetapkan dbkl. Didunia nak senang ikut peraturan Allah... dalam negara ikut undang2. Sekian terima kasih. Makcik tu saya kenal sangat... dia sendiri ckp jangan percaya tulisan bloger ni.

      Delete
  22. lepas dapat br1m 650 akan datang ni, tak perlulah lagi mak cik ni niaga nasik lemak tepi jalan. duit 650 tu boleh tahan untuk belanja 10 tahun.........

    ReplyDelete
  23. Aku ada pengalaman dengan penguatkuasa DBKL ni. Dulu aku parking kat tepi dataran merdeka. Masa tu parking pakai meter yang masuk duit tu.Sekali bila dah dapat parking aku cuba masukkan duit tapi tak boleh-boleh.Sebab nak cepat ada kes kat mahkamah depan aku pun tampal kertas kata meter rosak. Balik dari mahkamah aku tengok ada saman kat kereta aku. Kebetulan ada sorang penguatkuasa DBKL kat situ tgh meronda. Aku pun panggil la penguatkuasa tu kata meter rosak dan tak sepatutnya aku disaman.Dia pergi kat meter tu dan cuba masukkan duit dan hasilnya mmg tak boleh masuk. nak tau apa dia buat..dia keluarkan satu skru driver terus dirodok dlm meter tu.Lepas tu boleh pulak masuk duit. Moral of the story..aku sound kat penguatkuasa tu, klu cam ni cara nak repair meter parking, jgn kata skru driver, kasi hancur terus meter tu pun aku boleh. Geram punya pasal depan-depan penguatkuasa tu aku koyak saman tu. Bukannya nak ajar org berhemah tp suruh jd gangster lak perosak hanta awam

    ReplyDelete
    Replies
    1. penguatkuasa tu ahli PKR der....

      Delete
  24. DBKL memang celaka

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...