Friday 21 February 2014

KENALILAH SIAPA DIA INSAN BERNAMA ANWAR BIN IBRAHIM.



Dato' Seri Anwar bin Ibrahim dilahirkan pada 10 Ogos 1947 di Ceruk Tok Kun, Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Anwar bermaksud 'bercahaya'. Ayahnya Datuk Haji Ibrahim bin Abdul Rahman adalah bekas ahli Parlimen dan Setiausaha Parlimen Kementerian Kesihatan Malaysia. Manakala ibunya Che Yan Hussein adalah ahli pidato Pergerakan Wanita UMNO.

Pada tahun 1978, beliau berkahwin dengan Datin Seri Dr Wan Azizah Datuk Ismail seorang penuntut Royal College of Surgeons, Dublin, Ireland yang kemudiannya bertugas di klinik mata di Hospital Universiti, Petaling Jaya.

Perkahwinannya dengan Datin Seri Azizah dikurniakan seramai 6 orang cahaya mata. Anak sulungnya, Nurul Izzah kini merupakan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Kuala Lumpur.

Mula mendapat pendidikan di Sekolah Kebangsaan Stowell, Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Kemudian, beliau meneruskan pengajian persekolahan menengahnya di Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK) dari tahun 1960 hingga 1966. Semasa di MCKK, beliau aktif dalam Persatuan Bahasa Melayu dan wakil pemidato sekolahnya.

Beliau juga pernah dilantik sebagai Ketua Pengawas MCKK. Semasa di MCKK, Anwar mengenali Sanusi Junid, Kamaruddin Jaafar dan Yahaya Ahmad. Selepas itu pada tahun 1967, beliau melanjutkan pelajaran tinggi di Universiti Malaya dalam Pengajian Melayu (Sastera). Semenjak dari zaman belia, Datuk Seri Anwar merupakan seorang individu yang popular.

Beliau dikenali sebagai salah seorang daripada pengasas badan bukan kerajaan iaitu Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia, Angkatan Belia Islam Belia Malaysia. Pada 1968 beliau menjadi Presiden Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya dan Presiden Kesatuan Kebangsaan Penuntut Muslim Malaysia. Tahun 1969 menyaksikan Anwar berganding dengan Dr Mahathir Mohamad berdiri di pentas PAS menghentam Tunku Abdul Rahman dan menyebarkan surat layang.

Pada 1971 beliau menubuhkan Angkatan Belia Islam Malaysia , ABIM dengan rakan-rakan daripada MCKK dahulu, dan menjadi Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM). Kemudiannya pada 1973 beliau dilantik menjadi Penasihat Majlis Belia Bangsa-Bangsa Bersatu.

Beliau pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) selama 3 tahun (1974-1976) kerana demonstrasi jalanan di Universiti Malaya berhubung kemiskinan tragis di Baling, Kedah. Penduduk pedalaman Baling dibiarkan 'reput' kerana dipercayai tempat persembunyian komunis.

Anwar pernah berada di pentas PAS dan mengkritik Tunku Abdul Rahman berhubung Akta Keselamatan Dalam Negeri, Akta Pertubuhan, kemiskinan, ekonomi dan lain-lain.

Pada 1968 beliau menjadi Presiden Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya dan Presiden Kesatuan Kebangsaan Penuntut Muslim Malaysia.

Pada 1979 beliau menerima Pingat Utama Iqbal 100 Tahun oleh Presiden Zia Ul Haq, Presiden Pakistan. Beliau juga menerima gelaran Datuk daripada Sultan Ahmad Shah Al-Musta’in Billah ibni Almarhum Sultan Abu Bakar di Istana Pekan, Pahang dan dari Sultan Selangor kemudiannya.

Anwar Ibrahim meninggalkan Angkatan Belia Islam Malaysia ( ABIM ) pada 29 Mac 1982 untuk menyertai UMNO. Anwar pernah dianggap sebagai 'Pemimpin al Khahfi' oleh ahli-ahli PAS dan benar-benar berharap Anwar akan menyertai PAS. Subki Latif dalam bukunya Siapa Ganti Asri menamakan Anwar Ibrahim akan mengambil teraju PAS daripada Datuk Mohd Asri Haji Muda.

Dalam pilihan raya umum 1978, Anwar dan ABIM pernah membantu Datuk Mohd Asri bin Haji Muda mempertahankan kerajaan PAS di Kelantan.

Keengganan Anwar menyertai PAS menyebabkan ada yang menuduh Anwar sebagai kecewa dan mengaku kalah sebelum berperang dengan UMNO.

Anwar terjun ke dunia politik dan bertanding di kerusi parlimen Permatang Pauh di atas tiket UMNO dalam dalam tahun 1982. Beliau menang dengan majoriti yang besar dan dilantik sebagai timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Dalam tahun yang sama Anwar menewaskan Haji Suhaimi Kamarudin, penyandang, untuk menjadi ketua Pergerakan Pemuda UMNO.

Anwar kemudiannya dilantik menjadi menteri penuh sebagai Menteri Belia, Kebudayaan dan Sukan. Dua tahun kemudian Anwar dilantik ke portfolio Kementerian Pertanian.

Pada tahun 1987, beliau telah memenangi jawatan Naib Presiden UMNO dan kemudiannya dilantik sebagai Menteri Pendidikan.

Beliau kemudiannya dilantik sebagai Menteri Kewangan pada 1991. Pada 1993 Anwar telah memperolehi pencalonan yang terbanyak untuk kerusi Timbalan Presiden UMNO. Penyandang jawatan pada ketika itu ialah Tun Ghafar Baba telah gagal mendapatkan kuota yang mencukupi bagi mempertahankan kerusi. Oleh yang demikian, Anwar telah memenangi jawatan Timbalan Presiden UMNO tanpa bertanding.

Susulan dari itu, sebagai memenuhi tradisi BN, Tun Dr. Mahathir telah melantik Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Diantara jawatan-jawatan lain Datuk Seri Anwar ialah, beliau pernah dipilih menjadi Presiden Persidangan Tahunan UNESCO dan Pengerusi Jawatakuasa Pembangunan dalam mesyuarat bersama Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).

Di atas sumbangannya terhadap kesefahaman antara kebudayaan beliau telah dianugerahi ijazah Doktor Kehormat oleh Ateneo de Manila University dan anugerah Presiden oleh Georgetown University.

Pada 1998, UMNO/BN dibawah Tun Mahathir ketika itu telah mematikan karier politik Anwar kerana dianggap bahaya untuk para pimpinan UMNO/BN yang ternyata membelakangi perjuangan rakyat dan bersikap tamak.

Bermula dari situlah ledakkan Reformasi 98 bergema diseluruh negara sehingga menggegarkan Putrajaya sehingga kini.

Beribu rintangan pahit manis perjuangan untuk rakyat dipikul hingga hari ini walaupun fitnah dan tohmahan dari UMNO/BN tidak pernah berhenti walau sesaat.

MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH ... DEMI RAKYAT .. LAWAN TETAP LAWAN.

36 comments:

  1. Pada saya Anwar tidak layak menjadi seorang pemimpin... TIADA NUR di wajahnya, hanya ada kusut masam, masalah...,

    TIDAK kah ada manusia yang diberikan akal dapat merenung sejenak.... Kenapa dari satu masalah ke satu masalah, Anwar tidak terlepas dari masalah?

    Apakah Allah membenarkan orang mengkhianati Anwar atau sememangnya Anwar melakukan kesalahan, semuanya berlaku dengan Izin Allah, dengan sebab kelakuan Anwar Ibrahim sendiri...

    Tak payah nak kempenlah, Anwar Laknatullah pasti akan menerima balasan Allah di dunia dan di Akhirat, akibat daripada perbuatannya sendiri..

    Allah Maha Mengetahui dan Allah Tuhan Sekelian Alam, Alah Tidak Beranak dan Tidak Diperanakkan.

    Tidak Pernaha ada dalam Sejarah Islam, Pemimpin Islam memberi ucapan di dalam Gereja, yang tempatnya Menghina, MenSYIRIKkan Allah...macam tiada tempat lain di atas mukabumi ini..

    Semoga Laknat Allah akan tertimpa ke atas Anwar Ibrahim serta Penyokong Pemimpin SYIRIK ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hdop PR , bulh tgok siapa yg jujur dn ikhlas, DSAI adalh perjuangn rakyat, mcm2 fitnah semuanya tk logik , semuanya fkiran budak2...

      Delete
    2. Kalu dah tethuli joki nuar x komano....nuar berusaho...org yg brusaho pasti bjayo....biar lah Allah menontukan....ado joki jd nuar pm....

      Delete
    3. Saidina Umar bukan pernah berbincang dengan paderi kristian dlm gereja..Saidina Umar mensyirikkan Allah walau 4 khalifah al-rasyiddin dah ditentukan tempat di shurga. ni teori kasim ahmad yg diperkuatkan Tun Mahathir ke apa. Sama2 kita mendalami lagi agama Islam agar laknat tak kembali pada diri sendiri. Moga Allah s.w.t membuka pintu akal&hati golongan2 yg kurang ilmu agama dan mudah2an terbuka byk lg rahmat utk menerima syafaat lebih besar dariNya.

      Delete
    4. Org kalau x ngaji lgi antihadis baik terjun tangga la. Sapa leg own anwar baca alquran Dan jdi imam. Bangang day solar ke tadi

      Delete
    5. bodoh betullah lu ni9e

      Delete
  2. beliau melanjutkan pelajaran tinggi di Universiti Malaya dalam Pengajian Melayu (Sastera).

    sapa tau dia sempat abis ke tak belajar ijazah dia?????? sebab tak bagitau pun dan dianugerahi ijazah.... kebanyakkan biodatanya hanya bagitau melanjutkan pelajaran sahaja tapi takdak yang bagitau dianugerahi... tolong omakkau sahkan.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. cibai la kau. benda ni jangan la bising bising, Kita dlm PKR telah diajar agar benda yg boleh merendahkan iq pemimpin kita jgn kecoh. Anwar dpt kelas ke-3 ijazah sastera (sejarah_ ke, rafizi 3rd class law ke..jgn sesekali nak tanya.

      Delete
  3. Tuan Guru Kami Anwar sangat kebal la. Dulu lepas dia kena pecat satu malaysia..siap Nik Ajis solat hajat..tunjukkan kebenaran. Dia cuma jadi banduan je..tapi kehebatnnya dia dapat lepas dari jail.
    Lepas tu dia dilepaskan lagi dari mahkamah walaupun akitiviti meliwat memang ada. Nampak tak kehebatnnya? Malaikat mungkar dan nakir pun respek dengan dia la.

    Dia cekap. byk kali terlepas. nampak tak semua itu?
    Hanya orang cekap sahaj layak menerajui parti keramat PKR ini. faham tak?

    Apapun korang nak cakap..tapi penyokong PKR dari dulu lagi tetap mengamalkan slogan - Apa pun dia buat ..meliwat ke..Sengkongkol dgn NED ka..pejuang kristian ka...kami ahli PKR tetap mahukan Anwar jadi PM!

    Penyokong Kuat PKR

    ReplyDelete
  4. kesian makhluk di atas ni... sepatutnya komen berserta dgn fakta.. abis2 tulis, 'allah maha mengetahui'. kalau dah jahil tu, kan lebih baik diam sahaja. apa faedah fitnah dan maki anwar ibrahim? 15 tahun dah, apa hasilnya?

    ReplyDelete
  5. yg peliknya, ramai yg fitnah anwar.. pastu bila anwar saman fitnah.. semuanya anwar menang! ada kamu tahu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau berani saman ummi hafilda, yuktes bekas peguam dia, saman nallakarupan pasal isu shamsidar, saman raja petra , Anwar berani saman yang mana dia rasa dia boleh menang, yang mana dia rasa tak boleh menang dia dan penyokong dia kata fitnah umno,dan penyokong dia pun percaya,

      Delete
  6. Idup nuar idup nuar idup nuar...

    ReplyDelete
  7. Tahun 69 platform PAS.....ngan madir hantam tunku sebar SURAT layang......binawe tul.....pas madir nuar.....

    ReplyDelete
  8. Nak bagi pencerahab sikit kat Anoy 11.22. Aku tidak menafikan setiap apa yg terjadi ketas seseorang itu dengan izin Allah. Nabi Yusof AS juga dianayai oleh abang2 beliau dicampakan kedalam perigi siapa yg izin tenru Allah yg izin. Tapi sgn izin Allah juga nabi Yusof terselamat. Kemudian dituduh mahu melakukan maksiat terhadap istri raja Zulaikha dapati bersalah walau pun beliau tak melakukannya. Beliau dupenjara. Siapa yg izinkan nabi Yusof di penjara nelainkan Allah. Dengan izin Allah juga nabi Yusof dibebaskan jasi menteri kepada raja yg menghukum beliau. Dengab izin siapa melainkan dgn izin Alkah jua. Jgn kita perrukaikan perjalanan hidup DSAI mungkin itu lah yg Allah catitkan diazalunya. Jgn kita melaknati manusia lain hanya Allah shj yg boleh melaknati makhloknya. Cuba cermin mhka kamu itu silap haribulan kamu adalah salah seorang manusia yg Allah laknati. Manusia mulut celupar. Aku tak sebelah sesiapa tapi cara Anoy 11.22 menulis menyebabkan aku terpanggil membuat komen balas. Aku tak berani nak laknat orang sbb aku tak tahu siapa yg Allah laknati. Jumpa kat aku anoy 11.22 ini pecah mulunya aku bagi penumbuk sulong aku.

    ReplyDelete
  9. Banggang ni la di kata kan baldigol pasal nuar nak btumbuk binawe....ekau nuar ko....

    ReplyDelete
  10. Kalau muka Anwar 'tiada nur' mesti nur itu ada pada rosmah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wakaka NURrosmah anak NURmansor

      Delete
  11. Anon 1122... ko kurang mmbaca bro.. tak salahnya orang berucap dlm gereja@kuil.. waima bersolat dlmnya pun boleh asalkan tempat yg kita nak solat tu bersih dari najis... cari ilmu lg bro..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi kalau pemimpin UMNO buat tentula lu hukumkan haram jatuh murtad....

      Delete
    2. anon 15.28 itu awak yang tulis. Awak sendiri yang menghukum,jangan salahkan orang.

      Delete
    3. anon 15:36... macam berkongsi kuasa dengan orang kafir jugakla kan... dulu kan dewan Ulama PAS keluarkan fatwa hukumnya haram hingga jatuh hukum kafir...

      Delete
    4. http://fiqh-sunnah.blogspot.com/2012/06/191-hukum-solat-di-dalam-gereja.html

      Delete
    5. Zaman skrg smua dah lupa diri , islam perang islam , hahaha bagus lah , tu pasal doa nabi muhammad s.a.w yg terakhir x diperkenan oleh allah s.w.t .. tnye diri sendiri .. politik ni mainan dunia .. islam bersekutu dgn cina , org kafir .. ape cite smua nie ? PAS PKR DAP .. in ONE family , good2 .. then BN kene perang ngan DAP PKR PAS .. wow!! terbaik lah anuar duk goyang kaki , india cina minum beer same2 , melayu lak perang ngan melayu , tepuk tangan same2 .. makin korang bertelagah , makin bnyklah dosa , come on melayu , mane hak korang sbg warga malaysia .. hak istimewa korang , hak kita ,, melayu .. islam ... x kaya pun korang smua nk gaduh2 , tgk org cina .. bisness bersepah2 .. kereta mewah2 ..korang ?? ape ade ... ade dosa... politik , all because DUNIAWI , SYURGA DUNIA .. korang dah lupe kan ISLAM tu ape ? melayu vs melayu .. cina india smua senyum sampai ke bulan .. hahahaha renung2kan lah

      Delete
  12. Anonymous21 February 2014 14:54

    kufurlah kamu dgn pemimpin kamu... berbahagia lah

    ReplyDelete
  13. Anonymous21 February 2014 12:08

    Apa citer Anwar saman Hamzah Zainuddin... Bila nak bicara Anwar mintak Tangguh..

    Saman kerana nak jaga nama Baik selepas Raba Tetek Bini Orang..

    Hee hee hee...

    ReplyDelete
  14. Anonymous21 February 2014 11:56

    Kuat Manalah Tuuuh... Undi pon Sekali Aje...

    ReplyDelete
  15. Lamo bang non berdooaa....lolap mato dek khusyuk ehhh...minta jln lurus ke putrajaya ko taw ko shah alam....wokey la tu.baguih.bahuih....trus....usaho n tawakal....

    ReplyDelete
  16. Najib siap tuduk pada patung jesus lagi.tak pecaya gogle kat -najib jumpa pope'

    kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang ni pulak macam mana? https://www.google.com/search?q=najib+sembah+salib&tbm=isch&imgil=aJbORCaytOk1iM%253A%253Bhttps%253A%252F%252Fencrypted-tbn2.gstatic.com%252Fimages%253Fq%253Dtbn%253AANd9GcQV6VHdqM5t3Ksj17MpLs1kl00pw6mbtGNpcEAe-OIu41dE3agDyg%253B320%253B213%253BFFovMSzLRJxSPM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fjkkk-kotasarangsemut.blogspot.com%25252F2011_10_01_archive.html&source=iu&tbs=simg:CAESZxplCxCo1NgEGgQIPQhCDAsQsIynCBo8CjoIARIU8wTMAccFgAP8AsIBxwSBA_10CvQEaIKuKSGEs4GMlQ4sTvMrklvaX5RupfvZ4mO1qey2Dxgh-DAsQjq7-CBoKCggIARIEa9NmTAw&usg=__Yf9uCYSgJ4JBxmM2-FmLBvpM_EU%3D&sa=X&ei=rzEHU7-DEomUiQe3mICwDw&ved=0CDoQ9QEwAg&biw=1360&bih=643#facrc=_&imgrc=aJbORCaytOk1iM%253A%3BFFovMSzLRJxSPM%3Bhttp%253A%252F%252F4.bp.blogspot.com%252F-HtUybZzLdrk%252FTpd2-BViJ3I%252FAAAAAAAALeA%252F3zqyFEIiOdc%252Fs320%252FAjisBabtis.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fjkkk-kotasarangsemut.blogspot.com%252F2011_10_01_archive.html%3B320%3B213

      Delete
  17. Ramai nyer anjing umno..komen pulak tahap loji taik.

    ReplyDelete
  18. Apo lak loji taik....lubang dubor....ekau x suko ko lubang dubor.....hahahahA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lubang dubor melutup antatuya Mongolia kangkong special..hAhaaaAAAAAA

      Delete
  19. Apa punya bodoh lah pendapat yg pertama tadi...org bangang x berilmu mcam tu le

    ReplyDelete
  20. Kalau marah Giler2 Penyokong PKR nieeh Maknanya...Penulisan Komen itu adalah Benar dan Betulllll...

    Hee Hee Hee...

    ReplyDelete
  21. Yg penting Khalid sila blah. faekah..macai2 blogger, org2 khalid sila bungkus kain baju.
    Azmin dan Anwar akan ambil alih teraju selangor.

    HIDUP PKR!
    Perjuangan PKR gombak berjaya dgn strategi melangkah ke Putrajaya!

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...