Friday 28 February 2014

MOHON JANGAN KETAWA KUAT SANGAT SEBAGAI TANDA HORMAT .... PRINSIP TAIB MAHMUD DALAM MENGURUS DAN MEMIMPIN NEGERI SARAWAK IALAH KEJUJURAN.



Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud hari ini berkata kejujuran ketika berkhidmat kepada rakyat menjadi satu daripada prinsip kepimpinannya sepanjang kariernya sebagai ahli politik.

Beliau berkata semua ahli politik mesti mematuhi prinsip ini bagi menyatukan rakyat yang dipimpin dan bukan mengelirukan mereka.

"Saya katakan apa yang saya katakan dan mungkin seboleh-bolehnya secara berdiplomasi tetapi saya masih menyatakannya. Perkara ini (menyatakan kebenaran) mungkin dilakukan secara lebih jelas dalam kumpulan kecil yang  memahami saya dengan lebih baik daripada kumpulan yang besar," kata beliau dalam wawancara khas dengan Bernama di kediamannya di Kuching.

Dalam temu bual itu, Taib berkata beliau menghadapi kesukaran pada masa awal kerjayanya sebagai ahli politik apabila kurangnya kefahaman antara kaum kerana rakyat tidak dapat memahami idea-idea beliau.

"Selepas cukup lama berkhidmat, saya fikir rakyat dapat memahami saya dengan lebih baik dan saya menggunakan perkataan 'politik pembangunan', sesuatu yang rakyat boleh faham dan berhasrat untuk (mencapainya)," kata beliau.Taib, yang akan genap umur 78 tahun Mei ini berkata kerjayanya sebagai ahli politik, yang bermula pada 1963, membolehkan beliau bercampur gaul dengan ramai orang dan keadaan itu dinikmatinya setiap saat.

"Tidak ada masa yang membosankan dalam hidup saya untuk sekian lama. Saya gembira kerana setiap kali saya bercampur gaul dengan orang, saya belajar sesuatu, saya memperoleh sesuatu", kata beliau.

Katanya beliau tidak mempunyai rancangan buat masa ini untuk berkongsi pengalaman dengan menulis buku kerana beliau memerlukan masa untuk menyesuaikan diri dengan peranan baharu beliau sebagai Yang Dipertua Negeri Sarawak.

Taib, yang akan meletak jawatan sebagai ketua menteri esok dan digantikan oleh Tan Sri Adenan Satem, dijadual mengangkat sumpah jawatan sebagai Yang Dipertua Negeri Sarawak yang baharu pada Sabtu.

"Ini bukan masanya bagi saya untuk menulis sesuatu dahulu. Saya mahu melihat keadaan dari luar kaca mata ketua menteri," kata beliau.

Selepas bersara, Taib memberitahu Bernama beliau perlu membuat penyesuaian diri dalam kehidupannya selepas begitu lama menjadi pemimpin politik.

Taib berharap peranan baharunya akan membolehkan beliau melawat ke seluruh Sarawak untuk berdialog dan bercampur dengan rakyat daripada pelbagai lapisan masyarakat dalam suasana bukan berbaur politik.

"(Selepas mengundur diri sebagai Ketua Menteri), saya mahu menjadi rakyat Sarawak yang sebenar dan berasa bebas seperti personaliti rakyat Sarawak (daripada) hanya (dikenali sebagai) ahli politik Sarawak," kata beliau. - Bernama.

20 comments:

  1. ...... hanya Allahyarham Tunku Abd. Rahman Putra satu2 nya Pak Menteri yang paling jujur....allahyarham xsenarai pun sebagai pembesar yang mempunyai harta berbilion .........Barang Naik sampai bila pun xkan betul..........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taeb setan iblis penyamun harta rakyat sarawak. Tak lama ko mampos ...ada ke ko bawak semua harta rakyat tu...bertobatlah taeb ko dah tua dah tak lama sangat dah ni.

      Delete
    2. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل



      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


      Delete
  2. Wa ha ha ha ha ....pocah perut den tergolak!!!!...kejujuran??? Huh....disebabkan 'kejujuran' tu lahhhhhh harta si Taib ni berbilion2 .....banyak betul ye gaji ketua menteri sarawak...

    ReplyDelete
  3. oleh kerana omakkau tidak menghiraukan amaran saya agar gambar saya ketawa bersama kawan2 tidak disiarkan, maka saya terpaksa mengambil tindakan undang-undang.
    omakkau bersedialah, hari isnin depan saya, dengan bantuan guaman phillip goh associates akan mengeluarkan writ saman kepada omakkau selaku pengendali blog ini. jumlah yg dituntut akan diberitahu nanti. sidang akhbar akan diadakan pada hari selasa bersama 3 peguam mewakili saya.
    sekian terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...aku tarak takut ko saman..hahaha silap2 ko yg kena bayar hahaha...jangan nak ugut aku laa...klu berani samanlah nak tahu siapa benar siapa salah...hahaha siap jelah duit tu....hahaha

      Delete
    2. kah kah kah kah kah kah kah kah
      kah kah kah kah kah kah kah kah
      kah kah kah kah kah kah kah kah
      kah kah kah kah kah kah kah kah
      kah kah kah kah kah kah kah kah

      Kejujuran??
      kah kah kah kah kah kah kah kah
      kah kah kah kah kah kah kah kah
      kah kah kah kah kah kah kah kah
      kah kah kah kah kah kah kah kah

      Kejujuran??
      Kepala buto apa pulak ni?

      Delete
    3. Apo laie omakkau lawan totap lawan kuar kan gmbar dio mgolakkan dio pulak jgn takut fuckatan ado ma...

      Delete
    4. KEPALA HOTAK KO LAANON 14:28.
      NAK UGUT UGUT SAYA. KASI BERUS DULU PUNGGUNG TU DULU KASI BERSIH DAKI DAKI TU DULU!

      OMAK KAU TETAP TIDAK GENTAR DENGAN SAMAN. SILAKAN! PKR
      LAWAN TETAP LAWAN!

      Hanisya Abd Hamid a.k.a
      -OMAK KAU-


      nak ic tak? sila email saya tau!

      syoh syoh!

      Delete
    5. jumlah yang dituntut ialah tiga plo sen

      Delete
    6. nak saman pun bole main hantar kat tempat komen yer.....
      macam anjing amangook jugak.....
      sebijik ikut teknik babi umngook
      pehhhhh...

      Delete
    7. omakkau ni kebal la.. nak saman pun samanla.. kena virus kencing tikus dengan denggi pun tak mati..saman aja pun.. kalau kena saman pun ramai yang akan tolong bayarkan... tak gitu...

      Delete
  4. Btl la dia jujur,jujur merembat berbilion bilion tanpa membazir

    ReplyDelete
  5. Saya memang jujur mengatakan bahawa saya dan keluarga saya merembat hasil balak dgn aset berbillion ringgit malaysia-Saya juga jujur katakan rakyat sarawak ni tak reti nak menilai apa2-Dan saya juga jujur katakan kat sarawak tak perlu jalan raya yg bgus2-Diaorg pandai2 laa guna sungai utk pegi mana2-Dan amat jujur saya katakan bahawa sprm tak dpt nak dakwa dakwi saya kerana sprm ni hanya mau bukti bergambar je bru bole tangkap perasuah.

    ReplyDelete
  6. Separuh dari Sarawak dah dibalunnya ...
    lg cerita tentang kejujuran/keikhlas...Phuiii...orang politik ni nampak cerdik tapi ternya yg sekor tua bangka ni langsung tak tau erti ape yg dia ckp,

    Kat sane nnti kita jumpeee....InsyaAllah

    ReplyDelete
  7. SHAH ALAM: Ketua Penerangan PKR Selangor, Shuhaimi Shafie menyifatkan kes saman bekas calon parti itu bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Besi, Mohd Shamsul Mat Amin terhadap Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang merupakan pengajaran kepada semua pihak agar tidak sewenang-wenangnya membuat tuduhan tanpa fakta yang jelas.

    Malah, beliau turut menyokong tindakan Mohd Shamsul itu yang dilihat sebagai langkah mempertahankan dirinya.

    “Ini adalah satu pengajaran kepada semua pihak supaya tidak menuduh seseorang dengan tuduhan yang tidak mempunyai fakta yang jelas.

    “Pada saya tindakan yang diambil individu yang terlibat yakni yang menyaman Presiden PAS itu adalah satu tindakan mempertahankan diri. Jadi, kita tidak boleh sembarangan menuduh orang tanpa bukti yang sahih dan yang nyata, yang jelas serta boleh diterima,” katanya kepada Antarapos.

    Shuhaimi berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu mengarahkan Abdul Hadi membayar saman berjumlah RM2 juta dalam penghakiman ingkar yang diperolehi Mohd Shamsul.

    Abdul Hadi juga diarahkan membayar 5 peratus faedah dari writ yang difailkan sehingga penyelesaian penuh dan kos tindakan sebanyak RM1,500.

    Mahkamah membuat keputusan itu selepas Abdul Hadi gagal untuk memfailkan writ bagi menangkis dakwaan Mohd Shamsul.

    Justeru, Shuhaimi berkata Presiden PAS itu perlu bertanggungjawab atas tindakannya itu.

    “Jadi, kalau kita sanggup untuk menuduh seseorang tanpa bukti maka kita perlu bertanggungjawab ke atas tuduhan yang kita buat,”tegasnya.

    Shuhaimi juga bersetuju bahawa semua pihak harus mengambil tindakan yang sama meskipun tuduhan itu datang daripada dalam kalangan keluarga Pakatan Rakyat (Pakatan).

    “Ya, sememangnya begitu kerana tuduhan yang dibuat seseorang yang mempunyai status setinggi Presiden adalah satu tuduhan yang berat kalau tidak disertakan dengan bukti. Mungkin ia hanyalah masalah teknikal tetapi individu yang dituduh itu berasa beliau dihina,” jelasnya lagi.

    Namun Hadi semalam memfailkan permohonan bagi mengenepikan perintah penghakiman ingkar berhubung kes saman fitnah tersebut dan mahkamah menetapkan pendengaran permohonan itu pada 30 Mac depan.




    PKR SELANGOR! APAP PUN TETAP SOKONG TINDAKAN SAMAN YG DAH PUN HJ HADI KENA. NAK TARIK ATAU NAK SETEL LAIN CERITA.

    lain kali jagan mulut masing masing.

    ReplyDelete
  8. Ape maksud anoy 15:46....nak cucuk ke ape...memang perangai Cina mcm tu..
    Tapi ade ko fikir kenapa???
    jawapannya pemimpin Melayu yg memimpin negara ni...mudah dibeli/tamak/
    ..
    dalam kempen politik...bangkitkan isu bangsa segala,,,lepas tu naik genting minum arak ngan taukey Cina...siap minta betina lg...abih org nak respect bangsa Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak percaya tanya nallakaruppan... dia tau sapa pemimpin tu...

      Delete
  9. Kalian mengata orang lain tapi kalian tidak melihat diri sendiri hanya mengutuk orang .kalian menghina orang bagus ke

    ReplyDelete
  10. Kalau kalian hebat cubalah jadi pemimpin yang terbaik

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...