Monday 30 June 2014

ADAKAH BATAL PUASA MENGGUNAKAN "INHALER" SEMASA BERPUASA?



Boleh tak kita menggunakan “inhaler” semasa berpuasa?

Ini lah pandangan Sheikh Ibn ‘Uthaymeen di dalam kitabnya Fataawa Ramadan – Jilid 2, m.s 531, Fatwa No.502 Fataawa Ibn ‘Uthaymeen - Jilid 1, m.s 169-170. Al-marhum Sheikh ‘Uthaymeen ialah ulama’ besar di Makkah yang seangkatan dengan Sheikh Baz. Setakat yang boleh terjemahkan.


“Penggunaan “inhaler” oleh orang yang berpuasa adalah dibenarkan sama ada puasanya adalah di bulan Ramadhan atau selain dari bulan Ramadhan.

Ini kerana zarah dalam “inhaler” tidak sampai perut, sebaliknya mereka sampai ke paru-paru dan menyebabkan/membantu ia untuk terbuka dengan itu membolehkan orang/pesakit bernafas seperti sediakala.

Ringkas, ia tidak dianggap sebagai makanan atau minuman, dan apa yang diketahui ialah bahawa prinsip asas adalah kesahihan puasa (dikekalkan) sehingga (yang sahih) bukti daripada Kitab, atau Sunnah, atau ijma’ atau pertimbangan perundangan fiqah sah (qiyas) menunjukkan sebaliknya”.

Harap dapat membantu.

12 comments:

  1. bab hukum hakam ni ,tanya umno celaka
    dia orang ni lagi bijak berfatwa
    he he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. Astagfirullah, buruknya adab macai2 PKR. Bulan puasa lagi ni buat onar. Taubatlah kita sama2 akan mati akhirnya menghadap Ilahi. Hidup ini cuma sementara; amalan kita jaga utk bekalan di akhirat.

      Delete
    2. Terimakasih atas info dari omakkau. Tapi saya tak berapa berkenan dgn komen macai PKR tu dlm bulan puasa pun boleh tulisUmno Celaka. Ini nak ikut bahasa kapir Rayer buat apa?

      Delete
  2. Psl umno boleh pakai duit zakat utk bayar peguam.
    kan tu jugak fatwa umno ccicako

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. umno bn adalah askar dajjal yg ada kaitan dgn freemason n aluminati umnoo bn memang celaka n patut di laknat oleh ALLAH

      Delete
    2. macai222 umnooo yg bangang tu bleh la p tgk ape itu freemason n aluminati,kaji ape kaitannya,sape madey kutty dgn wawasan 2020 tongong dia tu ada kaitan ke tk dgn wawasan 2020 israel ke tk

      Delete
  4. adakah sahl puasa kalau berbuka dgn rezeki spt projek pengswastaan uitm yg diberi secara langsung ?

    ReplyDelete
  5. TB tak kutuk Zulkifli Noordin tapi kutuk Khalid MB

    Perasan tak kome

    ReplyDelete
  6. TAU HUKUM TAK TAU HUKUM ?
    ATAU MEMPERSENDAKAN HUKUM ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAMA LA UMNO CELAKA
      TAU HUKUM TAPI LANGGAR JUGAK
      MEMANG UMNO CELAKA

      Delete
    2. umnooo bn memang celaka n patut di laknat

      Delete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...