Sunday 9 March 2014

EDISI AJAIB ... SELAMA 13 TAHUN SEORANG WARGA CHINA PENGIDAP SAKIT BUAH PINGGANG TELAH MENJALANI DIALISIS MENGGUNAKAN MESIN BUATAN SENDIRI!!!!



Kerana tidak mampu membayar kos rawatan di hospital, selama 13 tahun, tiga kali seminggu, seorang warga China yang menghidap penyakit buah pinggang bernama Hu Songwen duduk di atas tandas kecil di rumahnya di timur China untuk menjalani rawatan hemodialisis dengan mesin dialisis buatan sendiri.

Mesin dialisis berkenaan diperbuat daripada peralatan dapur dan instrumen perubatan lama .

Dia adalah seorang pelajar kolej semasa dia di sahkan menghidap penyakit buah pinggang sejak tahun 1993.

Beliau menjalani rawatan dialisis di hospital tetapi kehabisan simpanan selepas enam tahun. Penyelesaian beliau adalah untuk mewujudkan mesin sendiri untuk mengurangkan kos beliau.

Mesin ini berfungsi seperti buah pinggang luar. Ia terdiri daripada dua bahagian yang dihubungkan dengan satu membrane(satu struktur seperti filem yang membenarkan hanya beberapa zarah melaluinya).

Darah dipam melalui setengah daripada mesin, manakala cecair dialisis dipam melalui separuh yang lain.

Hu membuat cecair dialisis dengan mencampurkan kalium klorida, natrium klorida dan natrium hidrogen karbonat (bikarbonat) ke dalam air yang ditapis.

Untuk rawatan, dia memasukkan dua tiub ke dalam tangannya, yang dihubungkan ke mesin dialisis. Darah dipam keluar daripada tangannya melalui salah satu tiub, ditapis dan kemudian kembali ke tubuhnya melalui tiub yang satu lagi.

14 comments:

  1. Negara lain makin maju kerana berlaku adil, adil dalam islam bermaksud meletakkan sesuatu pada tempatnya. Negara kita lebih kepada pura pura untuk mengekalkan rejim umno berkuasa. Bayangkan jika orang yang layak sahaja diberi course di ipt manakala orang tidak layak melakukan kerja mengikut inteleknya seperti pekerja am. Maka Malaysia 10 tahun dulu sudah pun maju. Ini asyik pura-pura dengan memberikan harapan palsu dan gambaran palsu. Konon sistem pendidikan kita terbaik. Produk engineering science dan matematik ramai tetapi hakikatnya di mana mereka? Kecuali di sekolah-sekolah menjadi guru kpli membaiki sistem pendidikan yang dirosakkan oleh tikus.

    KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tikus x tikus jnji mat nuar x brani sumpah. ..

      Delete
    2. Sumpah telah melepaskan roh tuya drp tuduhan diliwat dan kini bersemadi dengan aman?

      Delete
    3. Aman x aman jnji mat nuar x brani sumpah. ..

      Delete
    4. Apa-apa yg berlaku di dunia ini mesti disebabkan oleh nuar...kalau dunia kiamat pun disebabkan oleh si nuar...inilah kebodohan komen-komen org melayu macam anon12:52,anon 13:09............

      Delete
  2. Haluuuuuuu. ........

    Sahih....tepat....dn terkini....manusia ni lbih hbat dri tenuk umnongok yg hnya pndai woollfff dan mnjilat...pueee

    Khak tuih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg pasti cai..dia jauh lbh hebat dari lu yg cuma mmpu mnyalak blog je..

      Delete
    2. Sapa liwat tuya dialah paling hebat

      Delete
    3. Haluuuuuuu. ........

      Skurangnyer dia lbih crdik dri lu yg hnya mampu brfikir sprti batak dipdalaman...pueee

      Khak tuih

      Delete
    4. Haluuuuuuu. .........

      Anon 13:08...mmg hbat dn pintar mnghapus bukti....dlm jamban tuya pnuh dgn baka ditenuk...bila diC4 smua didlm hncur brkecai .....

      Khak tuih

      Delete
    5. Mknanya cai..pr banganglh sbb tak dpt nk tunjuk bukti tuya dgn bala...dan tk mmpu nk menafikn atau mnynggah sperm nuar yg berada ditmpt yg tk spttnya..

      Delete
  3. Klu di Malaysia hbs pembangkang kutuk kerajaan nie..

    ReplyDelete
  4. ORG MALAYSIA TK KURANG HEBATNYA..... APA LA SGT MESIN DIALISIS TU.

    SEORG PEMUDA MALAYSIA BERJAYA MELIWAT DIRI SENDIRI MENGGUNAKAN DNA ORG LAIN.

    dan negara amat berbangga dgn pencapaian cemerlang anak melayu ini.

    akhbar new york pernah disaman kerana silap tulis nama anak melayu hebat ini...

    dia org tertulis tk sengaja nama dia SAIFOOL.

    ReplyDelete
  5. Kapal sing & majlis peguam 'mengakui liwat' terjadi antara DSAI & Saiful....tetapi secara sukarela.....bukan dirogol.....masih mempertahankan manusia cenggitu??!!!!

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...