Friday 16 May 2014

3 SYARIKAT KONSESI AIR SETUJU KERAJAAN NEGERI SELANGOR AMBIL ALIH.



Usaha pengambilalihan industri air Selangor melihatkan perkembangan positif apabila dua lagi syarikat konsesi air bersetuju dengan tawaran pengambilalihan ekuiti, aset dan liabiliti air oleh Kerajaan Selangor.

Dua syarikat itu, Puncak Niaga Sdn Bhd (PNSB) dan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) yang dimiliki oleh Puncak Niaga Holdings Berhad (PNHB) dan persetujuan ini tertakluk kepada persetujuan rasmi pemegang saham kedua-dua syarikat itu setelah EGM diadakan kelak.

Keputusan ini dibuat Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Panglima Dr Maximus Ongkili , setelah mendapat maklum balas daripada Kerajaan Selangor dalam satu mesyuarat di antara beliau dan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Abdul Khalid berkata, keputusan yang dicapai oleh kedua-dua pihak ini adalah langkah pertama ke arah peningkatan pemantapan industri perkhidmatan air di Selangor dan Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya.

“Ini bermakna tiga daripada empat buah syarikat konsesi air di Negeri Selangor setakat hari ini telah menerima tawaran pengambilalihan oleh Kerajaan Negeri Selangor. Sebelum ini pemegang saham ABASS bersetuju kepada tawaran untuk pengambilalihan ekuiti, aset dan liabiliti air yang telah dipersetujui oleh pemegang saham ABASS pada harga RM990 juta.

“Perlu ditegaskan bahawa jumlah penjualan ekuiti, aset dan liabiliti air bagi PNSB, SYABAS dan ABASS yang berjumlah RM6.57 bilion adalah selari dengan jumlah yang telah dipersetujui di dalam Memorandum Persefahaman bertarikh 26 Februari 2014 di antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri Selangor,” katanya dalam satu kenyataan media.

Beliau berkata, jumlah keseluruhan untuk mengambil alih empat buah syarikat konsesi air di Selangor yang dipersetujui di dalam Memorandum Persefahaman tersebut yang seterusnya ditawarkan oleh Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) kepada pemegang saham konsesi air di Selangor pada hari yang sama ialah sebanyak RM9.65 bilion,

Dengan perkembangan ini, Kerajaan Persekutuan memutuskan untuk menangguh penguatkuasaan Seksyen 114 Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (WSIA) ketika ini oleh kerana tiada keperluan untuk menggunakannya dan keputusan ini juga telah disokong oleh Kerajaan Selangor.

Mengikut persetujuan itu, PNHB menerima tawaran Kerajaan Selangor untuk mengambil alih segala ekuiti, aset dan liabiliti PNSB dan SYABAS masing-masing berjumlah RM2.47bilion dan RM3.11 bilion.

Dalam pada itu, persetujuan telah dicapai di antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Selangor supaya bayaran bekalan air pukal Syarikat Pengeluar Air Sungai Selangor Sdn Bhd (SPLASH) disemak semula bagi mendapatkan harga yang munasabah oleh kerana pemegang saham masih tidak bersetuju dengan tawaran Kerajaan Selangor.

Sungguhpun demikian, Kerajaan Selangor masih bersedia untuk meneruskan pengambilalihan ekuiti, aset dan liabiliti SPLASH sekiranya pemegang saham memberi persetujuan kepada harga yang telah ditawarkan oleh Kerajaan Negeri pada 26 Februari 2014.

“Dengan penerimaan tawaran oleh PNSB, SYABAS dan ABASS, Kerajaan Selangor bersetuju untuk meneruskan penstrukturan perkhidmatan air Selangor dengan perbincangan ke arah menandatangani perjanjian jual beli saham di antara KDEB dan pemegang saham kepada ketiga-tiga syarikat konsesi yang disebut di atas.

“Kerajaan Selangor juga akan meneruskan perbincangan untuk menandatangani perjanjian penjualan dan pajak semula aset air dengan Kerajaan Persekutuan dan Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB).

“Penjualan aset air Kerajaan Negeri Selangor kepada PAAB berjumlah RM2 bilion ini akan membantu Kerajaan Negeri menampung keperluan membayar sebahagian daripada RM9.65 bilion bagi tujuan pengambilalihan 4 buah syarikat konsesi air seperti ditawarkan,” katanya.

Dalam pada itu, Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri bersetuju untuk mempercepatkan penubuhan dan perjalanan jawatankuasa yang akan memantau dan memastikan pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 dan Sistem Agihan (Skim LRAL2) dapat dilaksanakan mengikut jadual sesuai dengan keperluan operasi dan perkhidmatan bekalan air negeri Selangor, dan Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Dengan perkembangan ini juga, semua keperluan dan kelulusan berkaitan tanah dan permit untuk menyiapkan Skim LRAL2 akan segera dikeluarkan oleh Kerajaan Selangor, sepertimana terkandung di dalam MoU yang telah ditandatangani serta Heads of Agreement yang akan disempurnakan bersama oleh Kerajaan

23 comments:

  1. Ini sumer poyo.... yiehaaaaaaaaktuihhhhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tolong sesiapa report pd badan sprm kerajaan negeri jual tanah rezab kerajaan di kota kemuning murah pada swasta lepas tu dibangunkan rumah mewah. Adakah disengajakan utk kaut keuntungan politicians. Tolong ahli pkr buka mata pada pemimpin anda.

      Delete
    2. Ini sumer poyo.... yiehaaaaaaaaktuihhhhhhhh

      Delete
    3. Ko report la sendiri. Aku sibuk OT ni nak bayar GST najib

      Delete
    4. Ko bukak la mata ko sendri. Aku sibok OT nak bayar GST ni

      Delete
  2. Pegi la report sendiri La bodoh.. yg si anak haram ni tak berenti ludah mak dia...

    ReplyDelete
  3. Ini sumer poyo...yieeeeeeehaktuihhhhhh

    ReplyDelete
  4. Time kerja, laksanakan kerja. Baru berkat. Air penting.
    Jangan ikut hobi Anwar. Time kerja, sorok2 liwat bontot orang. Siap buang air mani dlm bontot. Kaum sejenis lak tu.
    Khalid kena ingat ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayat ahli neraka

      Delete
    2. 2021.....KELENTIT EMAK KO LA.....

      Delete
    3. 22:53 23:02... Aku mimpi liwat mak emak kau laa semalam.. tanya mak kou tuu... Dapat Rasa Kote Bengkok Aku Ke Tak

      Hee Haa Haa

      Sedap nyer Liwat Liwat Liwat

      Delete
  5. Ini sumer poyo.... yieeeehaktuihhhh

    ReplyDelete
  6. Macam mana nasib pekerja puncak ya..tangga gaji macam mana...terbela ke..???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu rasa x terbela, sila belah
      Ramai lagi nak cari kerja

      Delete
    2. 22:56

      Aku ader kerja utk kau.. HISAP Kote Bengkok 4 Inci aku nie...

      Bila Keluar Air Mani kau telan ajer laa...

      Amacam.. Sedap tak

      Delete
    3. Sama je perangai macam umnogok..

      Delete
  7. Ini sumer poyo.... yieeeehaktuihhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku suka poyo.. aku suka Liwat... Liwat Liwat Liwat.. aduh duh duh BEST nyer Best Giler... wooow!!!!

      Aku Sokong Nuar Peliwat... Azmin Peliwat dan Penghisap Ice Cream...

      Delete
  8. Aku pun sokong peliwat tuya dah puas pakai kita bg je c4.

    ReplyDelete
  9. Ini sumer poyo.... yieeeehaktuihhhh

    ReplyDelete
  10. kalau dah 3 syarikat setuju yg ke empat tu pun kena lah ikut setuju

    apa macai ingat kjaan PR tak boleh mentadbir ingat UMNO jer yg boleh mentadbir
    Selama ini umno lah membuat rakyat Selangor sengsara

    kejayaan ini juga adalah kerana sokongan dan kesabaran rakyat sgor yg sama sama menempuh kesukaran selama ini .

    Khalid utk Selangor !

    ReplyDelete
  11. Ini sumer poyo.... yieeeehaktuihhhh

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...