Friday, 23 May 2014

BEKAS BOS TNB DEDAHKAN BAGAIMANA "BLACKOUT" SELURUH NEGARA TAHUN 1992 DIRANCANG BERTUJUAN UNTUK WUJUDKAN PENJANA TENAGA BEBAS (IPP) DALAM NEGARA INI.



Bekas Pengerusi Eksekutif Tenaga Nasional Bhd. (TNB), Tan Sri Ani Arope mendedahkan perancangan ‘Black Out’ seluruh negara pada tahun 1992 yang bertujuan mewujudkan Penjana Tenaga Bebas (IPP) di negara ini.

Perkara itu dinyatakan dalam buku beliau ‘Memoir Tan Sri Ani Arope’ setebal 143 surat yang menceritakan permulaan IPP, di mana Unit Perancang Ekonomi (EPU) yang dikuasai Dr Mahathir Mohamad ketika itu memaksa TNB menyerahkan tanah di Paka, Terengganu dan Pasir Gudang, Johor kepada pihak ketiga bagi pembinaan loji janakuasa.

“TNB mempunyai rancangan untuk menghasilkan lebih banyak tenaga dengan membina loji di Pasir Gudang dan Paka. Pembiayaannya tidak ada masalah dan kredit kami adalah sangat tinggi. Kami mempunyai tanah dan bersedia untuk membina loji.

“Tetapi kami diberitahu oleh EPU bahawa ia mempunyai rancangan sendiri. Kami diberi amaran oleh EPU bahawa jika loji itu, yang mengambil masa dua bulan untuk disiapkan tidak dibina, Malaysia akan mengalami satu lagi ‘black out’,” katanya dalam temuramah oleh Starbiz baru-baru ini mengenai apa yang berlaku pada tahun 1992.

Katanya, TNB pada masa itu memiliki 250 jurutera dan adalah mustahil mengatakan kejadian black out disebabkan perancangan lemah syarikat tanaga berkenaan.

Menurut Ani, selepas peristiwa itu, TNB menghasilkan elektrik pada 8 sen seunit (kwh) dan membekalkannya pada 17 sen seunit. Namun, IPP menghasilkan elektrik pada 23 sen seunit yang menyebabkan TNB perlu mengenakan caj dengan kadar tidak kurang daripada 30 sen seunit.

Katanya, tiada rundingan dilakukan dan perjanjian itu menyebabkan 20 juta pengguna pada tahun-tahun tersebut tiada pilihan dan terpaksa membayar kenaikan tarif elektrik.

“Selepas itu, pasukan saya kecewa. EPU hanya memberikan kami terma dan meminta kami bersetuju. Saya kata tidak mungkin,” katanya yang terpaksa meletak jawatan sejurus selepas kejadian itu. Beliau berpendapat perjanjian itu adalah salah dari segi moral dan berat sebelah.

Berdasarkan laporan tahunan Petronas pada 2008, IPP mendapat subsidi gas berjumlah RM8.1 billion, manakala TNB pula memperoleh sebanyak RM5.7 billion.

Subsidi itu menyebabkan kontroversi kerana lebih 40% daripada lebihan kapasiti yang dijana setiap tahun adalah sia-sia kerana Malaysia tidak memiliki teknologi menyimpan bekalan.

“Dengan fasal ambil-atau-bayar dan dengan 40 peratus rizab berlebihan yang kita ada hari ini, seseorang hanya perlu menghasilkan setengah keupayaan seseorang dan dibayar 80 peratus daripada kapasiti yang dipersetujui. Syabas EPU – Unit merampas Ekonomi,” tambah Ani Arope dalam statusnya di Facebook.

PPA menyebabkan saham TNB jatuh menjunam daripada 20 sen pada tahun 1993 berkurangan kepada 10 sen pada tahun 1994. TNB terpaksa menaikkan tarif elektrik untuk mengekalkan keuntungan syarikat.

Syarikat pengeluar tenaga yang telah mendapat kadar keuntungan sehingga berbillion ringgit adalah Genting Sanyen Power Sdn. Bhd, Powertek Berhad, Segari Energy Ventures Sdn. Bhd SEV 2nd, YTL Power Generation Sdn. Bhd, ARL Tenaga Sdn. Bhd, TNB Janamanjung Sdn. Bhd, Teknologi Tenaga Perlis Konsortium Sdn. Bhd, Prai Power Sdn. Bhd, GB3 Sdn. Bhd dan Tanjung Bin Sdn. Bhd.

33 comments:

  1. Nah...makin terserlah betapa celaka nya pemimpin umno.demi memboyotkan poket sendiri dan kroni,rakyat dimangsakan.kecelakaanjenis apa kah ini milik madey haprak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketua Umum DSAI memang asalnya jawatan Timbalan Presiden nak bagi pada Saifuddin Nasution tapi apalah nasib dah bawak sekapal anak KU pun tak menjadi. Nak bagi Khalid Ibrahim takut lawan tokey akhirnya omputih kata back to square one. Maka Azmin Ali pilihan dulu kini dan dot dot dot ...

      Delete
    2. anon 9.45 ni spesis haram jadah .. org citer hal negara ko citer pasal butoh mak ko buat apa.

      Delete
    3. Itu nama nya stategi mengalih isu, tapi teknik ini tak bole lama nanti nampak cybertrooper UMNO macam bodo, dia akan alih cara lain. senang aje nak tahu macai UMNO macam ni.

      Delete
    4. Dah kepala otak enjin kecik. Yg muatnye citer bontot seks liwat. Nak masuk ilmu lain terbantut...

      Delete
    5. Aku rasa masa IPP ni dok sibut meletup bukan ke anuGAYrah poooojaan ko orang semua tak lain tak bukan (drummmmm pleassssseee)- Bang Non Al-Juburi Wal Liwati Ad Dajalllll tu Finance Minister???? MoF lah yang bagi permission untyk set up kan IPP ni. Aku nak dengaq macai2 P'Gay'R semua taram anuGAYrahhh poooooojaan depa kao2....kahkahkah

      Delete
    6. Dia memang gay dan tutoh bontot mak bapak ko juga kan!kesian,tunggu lu pulak tonggeng bg dia juboh lu pulak mcm saipol yg tak melawan dan rela.kah3

      Delete
    7. dari memali pkfz uem mas lotus sampai la ke ipp semua anwar punys keje....si mamak kuty buat apa ek.. jadi bacul ke .sah memang celaka umno ni

      Delete
    8. aku perati jer... makin lama mmg makin terserlah mcm2 tembelang umno... skg terpulang pada macai2 jer nak ikut akal fikiran ke nak ikut telunjuk/poket. kalau bijak, makin cerdik la harapnyer. kalau dangkal? tak dapek nak nolong... skg ni macai2 umno dok rewind2 modal yg sama je sbb takde idea dah nak menjawab segala kerjataik menteri umno dia... hahaha perah otak la macai jadi pencacai pembackup keje taik umno dan ketua panda.

      Delete
  2. celaka punya ipp

    ReplyDelete
  3. Ini sumer poyo.... haktuihhhhhhhh

    ReplyDelete
  4. Masa tahun 1992 tu anwar jadi menteri apa ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau betul!

      Sejak 1998 sampai skang korang buat apa?

      Delete
    2. bodoh betul macai lembu kondo.. baca abis2 la artikel tu wahai lembu.. ni kerja madey kutty kerala mamak dibawah EPU.. iq lembap nak mampus.. Bodoh punya melayu UMNO.. Parti melayu ke parti mamak? hahahahaha..

      Delete
  5. Kami macai2 upahan tak percaya cerita karut ini.pemimpin kami adalah pemimpin yg suci dan murni.asalkan madey kuti bahagia kami sanggup tnggl bwh jambatan, mkn kankong dan aym rm1.

    -United Macai No Otak-

    ReplyDelete
  6. memang celaka besar... tiap tahun bangga untung meningkat... bisnes senang naikkan tariff sentiasa, beruk pun boleh untung niaga mcm sial begini. semuga lingkup laha hendaknya IPP dan mereka yg subahat dengannya menhisap darah peluh dan airmata rakyat, sedangkan tenaga hydro telah disediakan tuhan percuma airnya.

    tu sebab tiap kali tnb kata naik tariff sebab harga arang batu mahal. sepatutnya kita guna hydro dgn maksimum bukan arang batu.

    binasalah lintah darat semua ... aminnn ya rabbal aalamiin

    ReplyDelete
  7. Ini sumer poyo... haktuihhhhhhhhh

    ReplyDelete
  8. Sial punya babi negara penipu rakyat .
    .selama ini rupa aku yg jadi penyokong kuat bn di kelentong hidup hidup..celaka kau penyangak!!!

    ReplyDelete
  9. Ini sumer poyo... haktuihhhhhhhhh

    ReplyDelete
  10. United mamak NaNa organisation

    ReplyDelete
  11. percayalh Allah maha brkuasa, setip perkara yg dilakukn dgn niat utk kepentgn dri sndri, xkn lma akhirnya trbongkar jga.

    ReplyDelete
  12. "UMNO adalah wadah perjuangan Melayu. Melayu sanggup mati demi UMNO"
    Kata2 hikmat inilah yang DIMANIPULASIKAN oleh Mahathir dan kroni2nya untuk membonsai otak2 orang melayu supaya melayu terus-terusan jadi bodoh.

    -SEMAH BADAK-

    ReplyDelete
  13. Ini sumer poyo... haktuihhhhhhhhh

    ReplyDelete
  14. sekarang nie diselangor...UMNO/Bn celaka sibuk nak buat projek langat.......sedangkan kerajaan ada cara lain utk perkhidmatan air dinegeri ini..... kerajaan selangor dipaksa utk melaksanakan projek langat...kalu tidak kejadian kekurangan air yg merupakan tindakan sabotag mereka akan berlaku.......macam nak sama jer kisahnyer...itulah idea2 mamak syaitan dikenali......Malaysia rosak dikejakan oleh mamak celaka nie.....

    ReplyDelete
  15. Hoi... mahathir kutty sila jawab tuduhan yang dilemparkan olih Tan Sri Ani Arope. kalau tak jawab memang benarlah gulongan kamu (UMNO) kaki perompak penyamun, perampas, penipu

    ReplyDelete
  16. Kebanyakkan meka2 ni dh pencen baru nk cerita kebenaran.lps ni kalau kita nk tau cerita benar mngenai hilangnya mh 370 kena tunggu meka2 kat atas nun pencen dulu...

    ReplyDelete
  17. This is What Women Really Like !!
    Kenikmatannya Terasa Hingga ke Subuh !! >>> CLICK HERE !!

    ReplyDelete
  18. Kalo xsilap,harga gula naik pn sbb guna kekdah sama..nk untungkan sesetengah pihak,rakyat jadi mangsa..tp xtao la kot khabar angin aje..

    ReplyDelete
  19. majlis raja2 buat ape ekk? xkan duk terpacak jer. bukan kuasa terbesor ker dlm malaysia nih. siasat2 la

    ReplyDelete
  20. Ini sumer poyo...haktuihhhhhhhh

    ReplyDelete
  21. Malaysia boleh. Rembat jgn tak remnat.

    ReplyDelete
  22. Mana bukti perancangan "blackout"?!cheh,nak buat fitnah jer kau ni omakkau.bawak2 ler tobat,dah nak mampus dulu tu tak sedor2 lagi ker?Ani arope ni pun tak puas hati sampai masuk kubur sebab kena suntut dgn minister finance masa 1992 tu dulu..kahkahkah

    ReplyDelete
  23. jgn ingat org lain bodoh pon bodoh mcm saifool... allah bagi akal jadi student belajar tinggi2, bagi tenaga mude belia, tapi masih takboleh fikir ker patut ke tidak disondol? kalau rela ke tak rela ker, kenapa saifool boleh lepas pulak, mcm ade kekebalan atau satu kuasa yg menjaga dia... kalau betul suka sama suka, patutnye dua2 masuk dalam lahhh der

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...