Thursday 15 May 2014

APA MAKNA "NELANG" MENURUT PENTAFSIRAN USTAZ AZHAR IDRUS.


Heboh sejak kebelakangan ini bekas Menteri Besar Terengganu Dato' Seri Ahmad Said diberi gelaran Mad Said "Nelang" .. apakah gelaran hebat itu sesuai untuk diberikan kepada beliau???

Mengikut tafsiran Pendakwah Tersohor Negara Ustaz Azhar Idrus .. makna "Nelang" ialah orang yang beani menegakkan Islam, berani berjihad lawan kuffar berperang, berani menegakkan kebenaran, berani berkata benar di hadapan pemerintah yang zalim.  Itulah Nelang!! .. Yang nak baham duit tu bukan nelang, tapi "DOK ROK CETONG" !!!!!

Jadi kalau diikutkan kepada pentafsiran Ustaz Azhar idrus memanglah jelas gelaran "Nelang" tidak layak sama sekali diberikan kepada Ahmad Said .. Gelaran lalang mungkin sesuai amat . Kok guane kate???

40 comments:

  1. UAI ustaz tersohor.. hebat ilmu ustaz ni tiada tandingan.. mungkin bagi beliau dalam Islam memang diajar supaya memburukkan orang lain hatta kepada yahudi pun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuck you!!!

      Delete
    2. saudara apa maksud Fuck you tu saudara???

      Delete
    3. Berani bertaruh Sekali pun UAI tak akan sebut nama
      Yg dia terang kan ialah maksud Nelang
      Dan cara UAI jawab ringkas menarik dan tepat

      Delete
    4. kalau dia tak tuju kepada orang agaknya tuju kepada binatang ke??? dan agaknya kenapa sekarang tengah panas isu nelang dia gi ulas.. tunggulah tahun depan ke baru ulas.. dok gitu??? ke gu aner???

      mung ni..dok rok cetong...

      Delete
    5. Ini bang long ke ?? 13 05
      salam dr bang dol
      itu secara kebetulan je Tak kan GST kena April 2015 baru kita nak bantah Kena lah bantah sekarang Bang Long buat tangkapan sendiri dan buruk sangka Saya tak fikir pun mcm tu Sbb yg saya tahu maksud Nelang dlm prespaktif UMNO iaitu gertak Uturn dan kesal Jd bila di terangkan maksud Nelang sebenarnya oleh UAI baru saya tahu saya salah

      Kalau saya ckp UAI tegur binatang Apa tangkapan Bang Long? Dlm isu yg panas skg ini tentu Bang Long kata sy sama kan Org Itu dng binatang Padahal maksud saya tak di tujukan kpd sesiapa jd sy jawab lah binatang

      Delete
    6. kebetulan ke rupanya.. nelang ni sapa yang mula gelarkan pada mat said ye masa dia nak lompat haritu.. masa tu mat said dipuji bagai.. jadi nelang ni buat masa ni dah sinonim dengan mat said.. kalau tak takkan omakkau jugak gunakan istilah nelang untuk rujuk kepada mat said.. jadi UAI mungkin tak tuju kepada mat said dan dia taktau pun nelang tu dituju pada mat said.. mungkin kebetulan saja UAI ulas isu istilah nelang ni.. maklumlah firasat orang mukmin.. jadi apa kaitan dengan gst dalam isu nelang ni???

      Delete
    7. non 13 32 ingat kita sini mencari kebenaran bukan berdolak dalih
      kan non 13 05 kata . tunggulah tahun depan ke baru ulas.. .. jg sy ambil lah contoh GST kena lah bantah skg Maksud sy kena ambil tindakan segera Kalau tahun depan baru nak di terangkan psl Nelang bererti berbulan bulan saya salah maksud erti nelang
      Betul mungkin nelang tu dah sinonim dng mat said Yg ni lah nak di perbetulkan Selagi tak ada hujah yg boleh menyangkal hujah UAI itu lah maksud Nelang bg sy .Bukan nya psl Mat Said

      Delete
    8. jadi apa salahnya kalau Mat Said digelar Nelang??? tak gitu.. kalau UAI tak tuju pada mat said baham segala duit rakyat tu.. jadi teruskanlah panggil mat said nelang.. tak gitu.. inilah kebenarannya..

      Delete
    9. Lembaga Disiplin KEADILAN telah meneliti beberapa kes berkaitan tatatertib dan disiplin anggota. Kes-kes ini telahpun dibentangkan dalam mesyuarat Biropolitik bertarikh 14hb Mei 2014, yang dipengerusikan YB Azmin Ali, Timbalan Presiden KEADILAN dan dihadiri YB DS Anwar Ibrahim, Ketua Umum KEADILAN, YAB TS Abdul Khalid bin Ibrahim, Menteri Besar Selangor serta anggota-anggota Biropolitik yang lain.

      Berikut adalah keputusan-keputusan yang dicadangkan Lembaga ini dan dipersetujui Biropolitik:

      Sdr S MANIKAVASAGAM (Cabang Kuala Selangor)
      Beliau telah membuat kenyataan media yang mendakwa TS Abdul Khalid bin Ibrahim telah melakukan politik wang bagi pemilihan Cabang Kuala Selangor. Kenyataan ini telah disiar dalam berita TV1 dan Buletin Utama TV3 pada 11 Mei 2014, dan dalam m/s 6 akhbar Utusan Malaysia pada 12 Mei 2014. Ini merupakan pelanggaran Perkara B.7 Tataetika Pemilihan iaitu "Sebarang perselisihan berkaitan dengan Pemilihan Parti dilarang sama sekali dibawa kepada media atau dihebahkan kepada umum."

      Sdr S MANIKAVASAGAM akan diberi surat tunjuk sebab dan digantung keanggotaan parti serta-merta sehingga siasatan selesai.

      YB Dato' Dr Tan Kee Kwong
      Pengerusi Lembaga Disiplin KEADILAN

      Delete
    10. Jgn salah faham, UAI cakap yg betul. Kalau benar seseorang yang kita sayang tu "nelang" dan bercirikan spt UAI kata, kenapa ada yg terasa pulak. Setiap ilmu yg sampaikan pula tentulah kpd manusia, takkan kpd binatang. Kecuali tergolong dlm kiasan: Dlm masyarakat binatang tiada manusia, tapi dlm masyarakat manusia ramai binatang.

      Delete
    11. Perkataan sabenarnya ialah "nelan" tp org Ganu sebut "nelang"

      Delete
    12. anon 18:54.. betullah mat said tu nelang.. UAI bukan tuju pada sesiapa.. jadi takdak sapa pun yang perlu terasa... dan takdak siapa perlu ditarik balik gelaran nelang.. kecualilah UAI cakap mat said tak layak digelar nelang.. dia tak sebut pun.. jadi masih boleh lagi diteruskan mat said nelang... MAT SAID NELANG... MAT SAID NELANG.. NELANG ni berani ke arah kebaikan kalau dalam bahasa ganu... jadi leh teruskan memberi gelaran hebat pada mat said.. sebab UAI tak tuju pun pada Mat Said..bagus2 bang dol..

      Delete
    13. Shahadan maka tersebutlah perkataan NELANG
      Adapun perkataan NELANG ni dia ada sabdu begini "NNELANG"
      dan perkataan NNELANG ni berasal dari kata HANELANG
      perlu diingat bahawa lisan orang teganu adalah lazim pada menyebut perkataan yang berakhir dengan huruf N akan dilafaz bersekali huruf G
      contoh: IKAN jadi IKANG, MAKAN jadi MAKANG

      Sebenarnya perkataan NNELANG asalnya HANELANG perkataan baku ialah "HANDALAN" yang membawa maksud JUARA

      Tetapi apapun bila nampak muka mat sait membuatkan saya teringat kepada Parti Ajaran Sesat

      Weyjoh mung nnelang che eik, kadang lening dok rok cetong

      Delete
    14. baru cakap Parti Ajaran Sesat dah terasa sangat.. UMNO dan BN macam2 orang PR kata.. Umat Melayu No Otak.. Barang Naik.. UMporno.. macam2 lagi lah kan..

      Delete
  2. Ini sumer poyo.... yiehaaaaaaaaktuihhhhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gang2 UG tak wujud, Gang U Turn ramai lah. Kah kah kah
      Dari bekas presiden Semangat 46, Bekas Pemuda Parti Keadilan, Bekas Pemuda Semangat 46 dan lain lain.

      Tapi U Gang U turn kali ni pecah record, 2 hari sajeee. Orang lain bertahun2 baru U turn. 2 hari je trusss U Turn, macam Bas Mini Wilayah tu. Vrrrrooom Vrommmm Vrommmm Basten Klang Basten Klang, U turn baring kat Leboh Ampang Ha Ha Ha

      Mintak admin buat cerita Ahlul U Turn. Kah Kah Kah

      TB Malaysia Waves; insaflah anda UG tak wujud, yang ada U Turn

      Delete
  3. Maksud lancau n kempunan nak jd mb apa ustaz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksudnya mak lu kene c4 dengan hantu rosmah blk rumah!!

      Delete
    2. tak baik membalas keburukan dengan keburukan.. doakanlah kebaikan pada beliau..

      Delete
    3. sebenar nya kita tak payah balas seseorg dgn keburukan kejahatan kalau org itu tlh melakukan keburukan kejahatan kdp kita Ada org ingat dah di maafkan dan dah taubat kira selesai Yg maha tahu Allah Sbb yg akan membalas nya ialah perbuatan itu sendiri Kalau kita faham dan ambil mudah begitu saja setelah diberi kemaafan dan taubat perkara tersbt selesai manusia melakukan nya berulang kalai spt contoh sample fitnah 1 dan fitnah 2
      Ttp kalau kita ambil fahaman yg perbuatan tersbt yg akan menghukum kita balik insya allah kita tak akan mengulangi nya lagi .

      Delete
    4. tak fahamlah saya wahai saudara 13:12... tinggi sangat ilmu saudara...

      Delete
    5. bodoh sgt la kau ni.. klu dok reply komen org pndai plk..
      poyyoooo...

      Delete
    6. eh saudara marah ke??? janganlah begitu saudara.. ke bang dol ni??? dalam menasihati orang kena berilmu.. melalui jalan sabar... apa itu sabar... kena tengok dalam AlQuran dan kitab hadis...

      Delete
    7. 13 15
      Ini bukan ilmu tp fahaman saya
      Kita ambil contoh org yg ambil dadah yg telah berhenti bertahun tahun Pd saya dia dlm keadaan sbg sorg penagih Itu lah kesan pd org yg mengambil dadah atau arak walaupun tlh berhenti bertahun tahun Silap sikit atau lemah sikit dlm menghadapi keadaan keliru tertekan maka ada kemungkinan perkara salah tersbt akan di ulang Perbuatan tersbt ada dlm diri dia Kekal Jgn marah kalau sy ambil contoh fitnah 1 Walaupun org yg kena fitnah tlh ampun maafkan org yg menfitnah nya Org yg menfitnah tak boleh anggap selamat dan dia pun dah bertaubat Bg sy tak sbb perbuatan tu masih ada pd dia Samada dia ulang lagi ke tidak bergantung mcm mana dia kena benci marah dan kesal dng perbuatan dia Satu contoh lg Suami yg dulu kaki perempuan mmg yg tlh insaf tp bila anak dah 3 org tiba tiba dia buat perangai Tu sbb org yg berilmu tinggi (bukan saya) setiap hari dia merasa kesal dan di isi dng amalan soleh .Nabi Muhammad kesalahan kecil pun baginda boleh menangis

      Dulu sy pernah tanya ustad dlm kuliah di tempat kerja iaitu mcm tak adil pd saya bila se org artis hidup dia selama ini teruk malah teruk dr sy tiba tiba dia jd baik dan berubah Dia dpt perhatian dan dijdkan contoh Ustad Azman tu jwb kita jgn benci pada orgnya Kita benci pd perbuatan nya Mula tu pun sy tak faham mcm saudara Wallahhuallam

      Delete
    8. oh baru faham lah saya saudara.. jadi orang yang faham macam sy ni membuat kesimpulan bahwa kita perlu muhasabah diri kita sendiri dari melihat kesalahan orang lain.. ke salah jugak...ke camana saudara??? ke apa yang saudara cuba sampaikan disini..

      Delete
    9. Ok tp lepas ini sy tutup isu ini ok Mohon lah petunjuk dr Yg Maha Tahu
      Betul Org yg belajar dr kesalahan org lain ada org yg paling beruntung
      Elakkan belajar dr kesilapan sendiri Cari guru yg berpengalaman dan yg bijak Saya tlh melakukan kesilapan iaitu tak faham apa yg ustad tu ckpkan Jd saya kira saudara beruntung sgt beruntung Terserah pd Allah
      sign off salam

      Delete
    10. ada beza saudara orang yang belajar dari kesilapan orang dan dengan orang mencari kesalahan orang dengan pelbagai tujuan.. itu ustaz sekolah menengah mesa saya belajar pendidikan Islam lah cakap..

      Delete
  4. Ini sumer poyo.... yiehaaaaaaaaktuihhhhhhhh

    ReplyDelete
  5. Apa nak tengkar2. Ustaz Azhar hanya menerangkan sehaja makna NELANG dalam loghat orang Terengganu. UIA berfikirab terbuka siapa sehaja yg memiliki sifat seperti yg diterangkan oleh UIA mereka adalah NELANG kalau lain dari itu bukan lah boleh dikira NELANG itu sehaja. Susah kalau tak faham bahasa ini. Macam Mat Said and the geng mula2 mereka boleh lah kita ketegerikan NELANG tapi last minit jadi GELONG.

    ReplyDelete
  6. isu mat said nelang bukan baru lg, dah lama dah kami rakyat terengganu panggil dia nelang. start dari dia ajak yb pas bertumbuk lg.

    ReplyDelete
  7. ustaz! ap bezanya 'songlap dgn pulun' adkh brdosa bsr klu kta abl wng rkyt. sb sy kliru, klu brdosa npe rmi org islm yg ad kuasa poltk dngra ini bolh mgupl hrta yg x halal. dan klu dngra sppore,jepun,taiwn,korea jrg kdegrn kes songlp atu puln rm rkyt..

    ReplyDelete
  8. Ini sumer poyo.... yiehaaaaaaaaktuihhhhhhhh

    ReplyDelete
  9. mat said bukang nelang...tapi pongdanggg

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh bukan ke kau puji mat said baru ni???

      Delete
  10. Shahadan maka tersebutlah perkataan NELANG
    Adapun perkataan NELANG ni dia ada sabdu begini "NNELANG"
    dan perkataan NNELANG ni berasal dari kata HANELANG
    perlu diingat bahawa lisan orang teganu adalah lazim pada menyebut perkataan yang berakhir dengan huruf N akan dilafaz bersekali huruf G
    contoh: IKAN jadi IKANG, MAKAN jadi MAKANG

    Sebenarnya perkataan NNELANG asalnya HANELANG perkataan baku ialah "HANDALAN" yang membawa maksud JUARA

    Tetapi apapun bila nampak muka mat sait membuatkan saya teringat kepada Parti Ajaran Sesat

    Weyjoh mung nnelang che eik, kadang lening dok rok cetong, pesengang krisar'g doh barang tuh. Mule royak tubik Omnu dok dang jatoh metari nye masok pulok doh, super budok maeng ttuluk. mung komang cak ayang che eik

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru cakap parti ajaran sesat terasa hati sangat.. UMNO dikutuk macam2 digelar macam2 tak kisah pun.. Umat Melayu No Otak.. Umporno.. barang naik.. macam2 lagilah.. alohh alohh.. alohh.. sensitip lah sangat...

      Delete
  11. Ini sumer poyo.... yiehaaaaaaaaktuihhhhhhhh

    ReplyDelete
  12. Dalam UMNO ada istilah HARAM ker? Setahu aku HARAMJADAH tu ada ler...

    -Khoo Kong Keck-

    ReplyDelete
  13. Ini sumer poyo.... yiehaaaaaaaaktuihhhhhhhh

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...