Thursday 21 November 2013

AHMAD AMMAR AHMAD AZAM DALAM KENANGAN ( 1993-2013).



AHMAD AMMAR IALAH...
Seorang anak muda yang telah di lahirkan 20 tahun lalu, merupakan anak ke-empat dan satu-satunya anak lelaki Tuan Haji Ahmad Azam Abd Rahman dan Puan Azlina Aziz.

Ayahnya Tuan Haji Ahmad Azam Abd Rahman adalah bekas Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM).

Beliau merupakan pelajar sangat cemerlang SPM di Maktab Tentera Sungai Besi,,namun memilih menyambung pengajian di bidang Sejarah di Turki,untuk menjadikan dirinya bakal pemimpin negara  yang pakar dalam sejarah khususnya Sejarah Uthmaniyyah .Beliau amat fasih bertutur dalam bahasa Turki .

Biasanya orang mengalun suara mengaji Al Quran sekadar menjadi halwa telinga,namun tidak anak muda ini...beliau akan mengaji dalam jangka waktu yang panjang sebelum keluar rumah.

Bulan September 2013 yang  lalu,beliau telah menyertai misi kemanusian ke Syria,letupan kiri dan kanan tidak di hiraukan.Ammar begitu cekal untuk menyertai misi itu hinggalah dia selamat pulang ke Turki.

Sejak beliau pulang dari misi itulah,rakan-rakannya mengelarnya 'syahid yang tertangguh'.

Beliau mengalami kemalangan jalanraya dan pergi meninggalkan kita pada 2 November 2013 yang lalu,

Amat istimewanya anak muda ini,dapat dilihat selepas dia pergi meninggalkan kita,apabila beliau telah di semadikan di Perkuburan Eyub Sultan mengadap laut Goden Horn.

Tanah perkuburan ini menempatkan lebih 60 jasad para sahabat Nabi,Auliya',para Panglima Uthmaniyyah dan orang-0rang kenamaan di sana.

Ini bermakna,beliau adalah satu-satunya rakyat Malaysia yang di tempatkan di perkuburan itu.

Beliau seorang anak muda yang aktif,dan bercita-cita untuk mati syahid.

Dari pengamatan kita,beliau hanyalah seorang anak teruna yang normal,macam anak-anak muda yang lain juga,cuma sikap perihatin pada masyarakat selain rajin menyumbang tenaga dalam apa jua aktiviti kemanusiaan yang di adakan.

Telah beberapa kali menyertai misi kemanusiaan

Beliau bercita-cita tinggi dan sering cuba menjadi anak muda yang cemerlang!

Al fatihah....

13 comments:

  1. Al-fatihah buat allahyarham. Mudah-mudahan rohnya ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman. Amin Ya-Rab

    ReplyDelete
  2. alfatihah....
    anak muda berjuang demi Islam..

    Semoga ia menjadi motivasi kepada DSAI agar kembali ke jalan Islam serta mengucap dua kalimah syahadah dgn sebenar benarnya. Juga tak lupa kepada pengikut2nya.

    -PEMUDA ULAMA PAS-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai bangsat 23.44 mcm bodoh je.. Mcm bangang je...

      Al fatihah utk arwah.. Semoga ditempatkan bersama org2 yg beriman..

      Delete
    2. Semuga allah memberi petunjuk kpd najib dan rosmoh untuk laksanakan islam yg sebenarnya. Harap2 najib bertaubat drp minum arak lagi. Begitujuga rosmoh harap2 tak minum arak lagi.

      Delete
  3. 23:44 semoga Allah berikan tuan pertunjuk dan hidayah menuju jalan yang benar,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib rosmoh dan madey bila nak taubat bro?

      Delete
  4. 23.44.Anda yang perlu mengucap dua kalimah syahadah sebelum nyawa dicabut Allah.Jelas dalam al Quran.Mereka yang menuduh orang Islam kafir sebenarnya merekalah yang kafir.Nauzubillahiminzalik.Pemuda ulama PAS faham beragama.Ini pemuda ulama failed.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betultu.. PAS menuduh orang Islam kafir..

      Delete
    2. Bila masa plak umno tu Islam

      Delete
  5. Kalo da lwn hukum Allah tu xke ble jth kafir... xkira la pemerintah ke pembangkang ke.. sape2 je la... tgk ke situasi skarang pihak mana yg lawan Allah maka sama je dgn kafir...

    ReplyDelete
  6. Stop2 la politik kat sini. Kita sedang nak menghayati perjuangan Allayarham kat sini.
    Tentang politik di Malaysia, xnak cakap apa2 sbb dua2 x perjuangkan Islam
    Satu memang tak sentuh pasal Islam
    Satu lagi mempergunakan Islam

    Dan orang Islam pulak gaduh sama sendiri sampai kat sini.
    Dah lupa apa hukum Allah pada mereka yang memusnahkan silaturrahim? Dan apa sabda Nabi pada mereka yang bermusuhan sesama Islam?

    Semoga makin ramai golongan Islam macam Allahyarham akan lahir, dan semoga kita sebahagian daripadanya. Amin

    ReplyDelete
  7. As Salam. Terimakasih En Mohd Ridzuan. Siapa kita yang sering menilai org lain? Lihat dan perbetulkan kelemahan diri. Hentikan pertelingkahan antara kita. Kita se oalah mencari siapa yang lebih baik antara kita hingga terlupa kita menjatuhkan maruah diri dan agama kita sendiri.
    Mari lh sama2 mencari kebaikan ke jalan Allah untuk diri dan agama Nya ini. Hentikan cerca maki sesama kita, Islam itu satu tiada yg lebih baik dari Agama Allah ini.
    Bukan PAS atau UMNO yang kita bimbangkan tetapi yang pasti musuh yang nyata iaitu Iblis yang merosakan dan mengelirukan kita. Musuh yang samar itu ialah yang kafir dan meniatkan diri mereka menjatuhkan kita.
    Kenapa itu kita x pertikai kan. Kenapa kita benci sesama kita. Bukan kah kita sesama menuju masjid Allah yang satu. Bukan kah kita di ajar untuk menampung kekurangan antara kita. Salah kah PAS itu? Benarkah UMNO ini? Apasalahnya mereka ini?

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...