Monday 22 September 2014

BAGAIMANA KEDUDUKAN AKUAN BERSUMPAH 30 ADUN PR MENYOKONG KAK WAN MENJADI DATO' MENTERI BESAR SELANGOR YANG BAHARU??????



“Dengan ini saya mengesahkan bahawa saya tidak lagi mempunyai kepercayaan kepada Tan Sri Dato’ Seri Abdul Khalid bin Ibrahim ahli Dewan Undangan Negeri kawasan pelabuhan Klang sebagai Menteri Besar Selangor.

“Saya mengesahkan juga bahawa saya ada kepercayaan penuh kepada Dato Seri Dr Wan Azizah binti Wan Ismail, Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Kajang untuk dilantik sebagai Menteri Besar Selangor,” kenyataan dari surat bersumpah dipetik.

Surat sumpah itu diperbuat pada 13 Ogos di hadapan Pesuruhjaya Sumpah Petaling Jaya


14hb Ogos 2014 .... 30 orang Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Pakatan Rakyat di Selangor menyatakan sokongan kepada Adun Kajang, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Menteri Besar yang baharu.

Sokongan tersebut sekaligus menandakan Adun Pelabuhan Klang, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hilang kepercayaan majoriti Adun di Selangor untuk terus kekal sebagai Menteri Besar.

Dua Adun PAS yang menyatakan sokongan kepada Dr Wan Azizah ialah Adun Hulu Kelang, Saari Sungib dan Adun Morib, Hasnul Baharuddin.

Baki 28 Adun yang menyatakan sokongan terhadap Dr Wan Azizah ialah ialah masing-masing 15 daripada DAP dan 13 yang mewakili PKR.

Dr Wan Azizah berkata, pendirian yang dinyatakan kesemua Adun berkenaan dibuat secara bertulis menerusi surat akuan bersumpah.

"Oleh itu saya mengutus surat kepada Tuanku Sultan Selangor untuk memohon mengadap dan mempersembahkan sokongan majoriti untuk perkenan tuanku," katanya pada sidang media di sini, Khamis

Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali dilantik sebagai menteri besar Selangor yang ke-15, menurut sepucuk surat yang dikeluarkan Setiausaha Sulit Sultan Datuk Mohamad Munir Bani petang ini.

22hb September 2014 ... Azmin, yang merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Antarabangsa, akan mengangkat sumpah di hadapan Sultan Selangor di Istana Alam Shah, Klang pada jam 10.30 pagi esok.

Menurut surat itu, Sultan Sharafuddin Idris Shah memperkenankan pelantikan Azmin menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Surat daripada istana itu dihantar ke kediaman Azmin di Ampang hari ini dan jawatannya akan berkuatkuasa esok.

"Sehubungan itu, Tuan diminta hadir ke Istiadat Angkat Sumpah Jawatan dan Ikrar Aku Janji serta Pengurniaan Surat Cara Pelantikan Yang Amat Berhormat Datuk Menteri Besar Selangor yang akan diadakan pada 23 September, jam 10.30 pagi di Istana Alam Shah, Klang," surat itu dipetik.

Pemimpin tertinggi PKR kini sedang bermesyuarat di Ibu Pejabat di Petaling Jaya, dipercayai sama ada mahu 'merestui' pelantikan Azmin sekali gus melupakan hasrat mahu menjadikan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai pengganti Khalid.

Munir ketika dihubungi mengesahkan surat tersebut dihantar secara terus kepada Azmin, namun menafikan bertanggungjawab menyebarkan kandungan surat tersebut kepada umum.

"Saya hanya bagi surat itu kepada calon itu (Azmin). Orang dia yang sebarkan surat itu, itu bukan hak dan kawalan saya lagi, ikut dialah," katanya.

Azmin mula menjadi Adun Hulu Klang atas tiket PKR sejak 1999 sebelum bertukar ke kerusi Bukit Antarabangsa sejak Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 pada 2008.

Istana pada mulanya dijangka mengemukakan kenyataan media pada hari ini bagi mengumumkan nama calon yang akan mengangkat sumpah esok, tetapi membatalkannya pada saat akhir selepas dilarang Sultan.

Raptai penuh angkat sumpah dijangka diadakan malam ini di istana.

PKR sebelum ini berkali-kali menyatakan pendirian mereka untuk mencalonkan Dr Wan Azizah sebagai menteri besar tidak berubah seperti yang diputuskan dalam mesyuarat.

Parti itu juga memberi alasan Azmin tidak mendapat sokongan majoriti Adun yang akan melayakkannya menjadi menteri besar berbanding Dr Wan Azizah.

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam mesyuarat Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Pusat pada 17 Ogos lalu mahu mencalonkan nama Azmin dan Dr Wan Azizah, tetapi mesyuarat Pakatan Rakyat (PR) pada sebelah petangnya sebulat suara memutuskan Adun Kajang itu sebagai calon tunggal.

Azmin juga dalam kenyataan terbukanya juga pernah menolak mentah-mentah pencalonan itu atas alasan menghormati Dr Wan Azizah sebagai presiden dan pendirian parti.

RAKYAT MAU TANYA KEPADA PARA PAKAR PERLEMBAGAAN YANG SELAMA INI MEMPERTAHANKAN KETAT KESAHIHAN DAN PENERIMAANNYA DALAM UNDANG-UNDANG DAN PERLEMBAGAAN NEGARA KITA, MENGENAI SURAT AKAUN BERSUMPAH INI .. BAGAIMANAKAH KEDUDUKKANNYA DAN APA NILAINYA SEKARANG DIMATA KACA RAKYAT????

31 comments:

  1. Laa bangang tk sudah blogger sekor ni... ada ke sultan yg suruh buat akuan brsumpah utk baginda jdkn rujukan...klu dh rasa SD tu dh cukup utk lantik mb maka tk payah lh rujuk sultan atau prlmbagaan tubuh negeri...ikut suka KETUM lh..malaysia ni kan ke bapak KETUM dan ahli pkr yg pnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau tu pencacai dari lubang taik. Cara kau tulis komen semua orang tahu kau tu bodoh undang-undang... sama macam penasihat sultan.

      Delete
    2. Bodo tk bodoh pun dpt gak dia jd penasihat sultan...sesecerdik nko pun apa pun tak boleh...dari KETUM smpi pencacai angan tk sudah..last2 angan ku musnah kah kah kah

      Delete
  2. Banyak masyukkk ke omakkau. ..dulu mati2 nkkn tski jd mb sbb dialh yg trbaik...skrg bini KETUM lak yg jd pilihan ya...hahaha sesuka nko je ya..yg pnting MASYUKKK

    ReplyDelete
  3. Sampai hr kiamat pun pati pas takkn mng d sarawak dlm pilihnraya nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bingai anon 20:40

      Kau tuhan ko buleh cakap mcm tu? Tobat la.

      Delete
    2. hei bangang...pa kena mengena dng pas pula..
      kau siapa ha..yg sudah tahu peristiwa yg akan berlaku hingga kiamat...
      kau dah ambil kerja tuhan ye... bahlol bin tolol...

      Delete
  4. Sultan yg pilih ..nak kata apa..umno pun setuju ngan pilihannya..pas lg setuju..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pas memang setuju..takut dehaka pd sultan....lagi pula madey kutty karala kata pas sudah pecah 3 puak... puak ulama tinggal ciput..yg banyak puak anwarinas al jubur... sebb tu ramai ahli pas kutuk presiden mereka dari ulama...

      Delete
    2. Yg tak berani bantah ahli pkr je...ikut je apa yg KETUM ckp..klu KETUM kncing pun ahli pkr sedia tadah mulut..pkr utk KETUM...pr utk KETUM...ahli bngng sedia korbankn nyawa deminya KETUM..

      Delete
    3. Dalam Malaysia sudah ada undang-undang dan undang-undang itu adalah garis panduan untuk semua yang terbabit menggunakannya sebagai rujukan.

      Kalau rakyat disuruh ikut undang-undang dalam perlembagaan tapi pemimpin tertingi boleh buat apa yang dia suka...huru-huralah negara. .

      Sultan yang ada di selangor tu sultan yang diiktiraf dalam sistem perlembagaan saja. Tanpa sistem raja berperlembagaan sultan selangor sama standardnya dengan Khir Toyo yang memilik rumah bernilai RM24 juta.

      Itu sebabnya kita biarkan saja Noh Omar perbodohkan pengikutnya menjunjung kasih kepada sultan dalam sistem raja berperlembagaan.

      Delete
    4. Cai 2128..sabor ya..lps ni tngk adun mana lk yg kena letak jawatan sbb KETUM ada nurul izah utk dijdkn calon adun kt penang lak..penang tkda sultan yg ada cuma khalifah je..kah kah kah opps sory cai..aku smpati ngan lu sbb lu cuma cari mkn maaa

      Delete
    5. Anon 21:48

      Tak payah tengok..... orang punya parti, orang punya strategi, orang punya cita-cita... dia orang punya pasallah. Lu sibuk nak tenangkan jiwa kacau anon 21:28 apa hal .... lu jadi barua hadi pil kuda ka ?

      Delete
  5. Batu belah batu bertangkup
    Kami kempunan telur tembakul.

    ReplyDelete
  6. Kah kaj omak ko ni dah gilo meroyan kot...SD tu dah x laku dah...klu azmin jadi mb...automatik yg sokong tggl 29....bukan 30 lgi dah....api gilo yg dio tulis masih dapat 30 sokongan...tu belum dikira azmin beli adun utk sokong dia + adun pas(-2) + adun umno......azmin masih dapat undi majoriti....bang non dan kroni betul2 gigit kote memasing.....kah kah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gigit kote? Biau betui.

      Delete
    2. ok..nanti kita tengok sapa gigit kote sapa...
      takut depa tak lawan gigit kote tapi depa akan pakat tunjuk kepala butuh sapa besar...
      masa tu Khalid gelak tak kering gusi ha..ha..

      Delete
    3. Gigit kote... Akhirnya Langkah Kajang jadi Langkah Kajung. Hahaha...

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Omak kau jgn dpt dosa..jgn biar blog anda fijadikan tempat mencarut..pi tanya ustad kalu tak pasti

    ReplyDelete
  10. Akuan bersumpah tidak laku di Malaysia. Titah Tuanku As Sultan mengatasi undang-undang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama pun sultan...klu setakat blh bg arahan pd driver..tukang kebun..org gaji..itu anwar pun blh buat..

      Delete
  11. kalau rakyat dan raja bertamaddun selepas negara merdeka lebih dari 57th,dswa ialah mb selangor...memalukan masih guna law of the jungle umno haprak....mampos umno aman malaysia!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabor cai...jgn yg tk dpt jd mb ok je nko yg cuma cai lk yg giler..ingt org trsyg wlupun nko ni stndard rba je..

      Delete
  12. Tamatlah Langkah Kajang. Kipas ajaib sudah tak ajaib lagi. Betul kat Dr Asri, ingat Kajang ingat kegagalan.

    So ...
    DSWA kajang menjadi MB Selangor.
    Ia dikajangkan oleh Langkah Kajang.
    Penat jer buat SD berkajang-kajang.
    Akhirnya Langkah Kajang terkejang.

    ReplyDelete
  13. Banyak betul lembu umno meroyan kat sini ya...cubalah lain kali ya....sgor masih ber mb kan pr dan bukan otak udang ya....udah udahlah dibodohkan...hahahahah

    ReplyDelete
  14. Langkah terakhir langkah kajang ke dalam tong sampah termsuk 2 adun pas tu .... kah kah kah

    ReplyDelete
  15. Cubo omakkau tanyo kek sesumpah apo kedudukan akuan bersumpah tu.

    Kalau tanyo den jawab eeh ontah lantaklah bueklah macam mana pun.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...