Wednesday 24 September 2014

OLD TOWN WHITE COFFEE SETELAH KENA BELASAH SAMPAI LUMAT LUNYAI TARIK BALIK IKLAN DISKRIMINASI.




Selepas dikecam kerana mengeluarkan iklan yang bersifat diskriminasi terhadap kaum India, restoran Old Town White Coffee memohon maaf dan menarik balik iklan jawatan kosong tersebut.

Dalam satu kenyataan dikeluarkan di laman Facebooknya malam tadi, pengurusan atasan syarikat itu mendakwa ia tidak mengetahui tentang kandungan notis jawatan kosong  yang dibuat untuk restoran baru mereka di Austin Heights, Johor Baru.

"Bagi pihak francaisi, pengurusan Old Town White Coffee dengan ikhlas memohon maaf atas kandungan Notis Perekrutan yang tidak boleh diterima dan menyinggung perasaan itu.

"Sebagai jenama tempatan negara ini, kami hargai semua orang sama dan tidak pernah menjadi hasrat kami atau hasrat francaisi untuk membuat sesiapa tersinggung atau terasa hati dengan apa cara sekalipun," kata kenyataan itu.

Gambar iklan kerja itu dikongsi melalui laman sosial Twitter pada 20 September 20, mengatakan ia lebih mengutamakan permohonan kaum Melayu dan Cina.

Memupuk perpaduan selama bertahun-tahun hingga masyarakat mampu hidup harmoni tak mudah tapi senang-senang saja sesetengah pihak mahu menghancurkannya dengan mengamalkan sikap rasis biar pun secara halus.

Sebagai contoh adalah iklan kerja yang awal-awal menggariskan peraturan cuma menerima kaum tertentu untuk diambil.

Ini boleh menyakitkan hati kaum tertentu dan menimbulkan perasaan dendam terhadap bangsa lain.

Tak hairanlah, mereka yang cintakan perpaduan dan menyedari perkara ini telah berkongsi iklan Kopitiam Old Town White Coffee di laman sosial agar pihak berkenaan berhenti melakukan perkara seperti ini.

Dalam iklan temuduga terbuka untuk mengisi kekosongan pekerja di cawangan baru di Taman Austin Johor Bahru, tertulis bahawa keutamaan individu yang datang meminta kerja adalah Melayu dan Cina sahaja.

Agaknya apa masalah mereka kalau kaum lain bekerja di situ? Apakah cuma dua bangsa ini sahaja yang datang makan minum di kopitiam tersebut.

11 comments:

  1. Rafizi dan Saifuddin mana???? Apasal tak bongkar ?????? Apasal tak pi sound syarikat tu ???????

    Ini lah dikatakan Gang Kajang Move hanya tong kosong, membodek pemimpin untuk peribadi saja.

    Pi tanya la !!!!!!!!!!! Pi Bongkar !!!!!!!!!!!!!!!!! Berapi kata strategist, Mai aku tengok berapa besar kao punya strategi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan puan pembaca budiman sekalian.. maklumat dari bilek siber umnu.. umnu sgt kecewa dgn lantikan azmin sebagai MB.. dia org nak hj hadi jd MB selangot.. jadi umnu dan hj hadi dah kecewa

      Delete
  2. lu cite apa ni bongok?!........nak mengamuk x tentu pasal....haaaahhhhhhh!!

    ReplyDelete
  3. Salam,
    Mungkin rakyat malaysia sudah biasa dgn melayu cina sebab tu tersilap tak fikir panjang. Jarang ada restoran perkerjanya lebih dari 3 kaum.

    ReplyDelete
  4. Paling popular restoran mamak dgn Siam ....

    ReplyDelete
  5. kesian orang india, bumiputera sabah sarak dan orang asal di malaysia takleh apply kerja old town white coffee tu

    ReplyDelete
  6. kalau nak lantik azmin jadi MB, tak payah lah ada kajang move, naya jer ADUN kajang yang lama kena letak jawatan nak bagi laluan pada PRK kajang... Pakar strategi taikoocheng

    ReplyDelete
  7. Dia org dh tau pru14 nanti tergolek dog beb.sebab tu tukar menteri yg pandai sapu.

    ReplyDelete
  8. Tu kat old town cofee kite dok heboh,mai tengok mamak coffee laguane weh..

    ReplyDelete
  9. Huhuh... Dah nama pun WHITE COFFEE.. Kopi susu memang la warna coklat. Lain la BLACK COFFEE @ kopi O, warna itam legam macam jubor kuali! Kaaah kah kah kah..

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...