Tuesday 23 September 2014

RAKYAT MAU AZMIN ALI ATASI REKOD CEMERLANG KHALID IBRAHIM SEBAGAI MENTERI BESAR SELANGOR.



Krisis pertukaran menteri besar Selangor yang menjadi topik hangat sejak beberapa bulan lepas akhirnya menemui titik penamat selepas Mohamed Azmin Ali mengangkat sumpah jawatan menteri besar yang baharu hari ini.

Pastinya akan ada pihak tertanya-tanya apakah kelebihan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Antarabangsa yang melayakkan beliau untuk memegang jawatan utama kerajaan negeri Selangor.

Mohamed Azmin, 50, yang juga ahli Parlimen Gombak, mengangkat sumpah jawatan di depan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah di Balairong Seri, Istana Alam Shah, Klang pada kira-kira 10.45 pagi.

Kelebihan Azmin

Beberapa penganalisis politik berpendapat kelebihan yang dimiliki ahli Parlimen Gombak itu dapat disaksikan melalui penglibatan beliau dalam arena politik tanah air.

"Dalam konteks PKR, Azmin dilihat antara individu yang paling setia kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim (ketua umum PKR) dan selain itu pengalaman politik beliau bersama Anwar dan Tun Dr Mahathir Mohamad (bekas perdana menteri) menjadikan beliau sebagai ahli politik yang bijak dan licik," kata penganalisis politik Che Hamdan Che Mohd Razali.

Bagaimanapun, Penganalisis Politik Prof Madya Mohd Izani Mohd Zain berkata, jawatan timbalan presiden PKR  yang disandang Azmin pastinya menjadi nilai tambah kepada pengalaman yang dimilikinya.

"Daripada segi prestasi, saya masih belum lagi nampak lagi beliau seorang tokoh politik yang berkaliber," katanya.

Kemampuan Azmin atasi Khalid

Persoalan yang timbul kini, mampukah Azmin mengatasi rekod cemerlang Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam mentadbir Selangor?

Che Hamdan, yang juga pensyarah kanan Sains Politik Universiti Teknologi MARA (UiTM) Dungun, Terengganu berpendapat dalam pengurusan negeri, corak pentadbiran Khalid masih yang terbaik dan sukar ditandingi Azmin.

"Cuma daripada segi agenda politik, Adun Bukit Antarabangsa itu mampu melonjakkan populariti Pakatan Rakyat (PR) terutamanya di kawasan luar bandar.

"Saya yakin Azmin pastinya akan mengutamakan parti dan menjadikan platform menteri besar untuk lebih popular dan membangunkan kawasan luar bandar," katanya.

Mohd Izani berkata kejayaan dan pencapaian yang pernah diperoleh Khalid dalam menguruskan negeri akan menjadi faktor perbandingan kepada rakyat untuk menilai keupayaan Azmin dalam menerajui kerajaan negeri.

Katanya, keupayaan Azmin itu sama ada setara atau lebih baik daripada Khalid merupakan faktor penting yang bakal menentukan sokongan rakyat kepada parti PR dalam pilihan raya umum ke-14, akan datang.

"PKR yang sebenarnya mahu tukar menteri besar kerana Khalid dikatakan tidak efisyen. Sekarang Azmin harus buktikan kemampuan dirinya sama ada setara atau lebih baik," katanya.

Sejurus mengangkat sumpah, Azmin pada sidang media di Istana Alam Shah memberi jaminan pentadbiran kerajaan negeri olehnya akan terus memacu pertumbuhan ekonomi mampan selain mengagihkan kekayaan negeri secara adil kepada seluruh rakyat.

Tumpuan kini kepada PKR

Izani daripada Jabatan Pengajian Kenegaraan dan Ketamadunan Universiti Putra Malaysia (UPM) berkata tumpuan kini sudah pastinya kepada PKR yang sebelum ini lantang mencalonkan presiden parti Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai menteri besar Selangor.

"Azmin mengangkat sumpah jawatan menteri besar dan ia perlu diterima dengan hati terbuka terutamanya parti-parti di dalam Pakatan Rakyat. Sekarang semua orang sedang memerhatikan PKR sama ada menerima keputusan ini dengan hati terbuka atau tidak.

"PKR harus kotakan sokongan kepada Azmin dan beri peluang dan ruang untuk beliau memimpin Selangor dan PKR tidak seharusnya campur tangan dalam urusan kerajaan negeri," katanya.

Semalam, Dr Wan Azizah dilapor sebagai berkata beliau menerima dengan hati terbuka pemilihan Azmin.

"Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR yang bermesyuarat juga sebulat suara bersetuju agar Azmin diangkat sebagai menteri besar Selangor," kata Dr Wan Azizah.

Izani berkata, rakyat khususnya warga Selangor pastinya akan melihat bagaimana sokongan PKR kepada Azmin yang dilihat amat penting dan signifikan bagi membolehkan menteri besar Selangor yang baharu itu memainkan peranan dengan lebih berkesan.

"PAS tidak ada masalah (untuk menyokong) sebab selama ini parti itu memang mencalonkan Azmin menjadi MB. Pemilihan Azmin adalah takdir yang ditentukan dan ini menunjukkan dalam politik segalanya boleh berlaku," katanya.

Pemilihan Azmin penamat krisis

Izani berkata keputusan Sultan Selangor memilih Azmin adalah keputusan diplomatik, sebagai satu jalan tengah bagi mengakhiri kemelut pertukaran menteri besar.

"Saya melihat PAS kini boleh menarik nafas lega kerana bebanan yang dipikul ekoran kemelut ini hilang dengan pemilihan menteri besar bukan daripada Adun PAS.

"Jika menteri besar daripada PAS, sudah tentu parti itu akan menjadi sasaran rakan Pakatan Rakyat sehingga akan menimbulkan usul undi tidak percaya sekaligus mewujudkan pilihan raya negeri. Ini sudah tentu menimbulkan kesusahan," katanya.

Katanya, Azmin bagaimana pun perlu sedar beliau bukanlah menteri besar untuk PKR sahaja tetapi untuk PAS dan DAP serta seluruh rakyat Selangor.

Izani berpendapat Azmin, selaku orang nombor dua PKR, boleh memainkan peranannya sebagai ejen penyatuan PAS, PKR dan DAP di Selangor namun Che Hamdan berpandangan sebaliknya.

Che Hamdan berkata ia agak sukar dilaksanakan apatah lagi Azmin bukanlah individu yang mendapat mandat daripada keseluruhan anggota PKR untuk menjawat jawatan itu.

Pada peringkat awal, nama Adun Bukit Antarabangsa itu tidak disenaraikan langsung untuk jawatan utama itu.

Izani berkata krisis pertukaran menteri besar ini seharusnya menjadi pengajaran kepada parti politik konsep demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan masih kekal utuh di negara ini.

"Jelas sekali pelantikan menteri besar masih memerlukan perkenan Sultan," katanya. – Bernama.

36 comments:

  1. ,lemau btol otak minah omak neh, ari tu ye iyo jo sokong wan azizah n nuo jubo, aleh2 bila azmin dapek ,ekau yg lobih2, zuraidah pun diam jo,wan jijah tu sokong dlm terpaksa nak buat camno dah laki dia sayang sangat dkt madu jantan dia tuh, madu tion dio pun ado jugak, 2 lawan 1 , monang lah madu jantan dio.takpo azmin ado lagi 3 kosong ti ekau boleh book omak oooi. ha ha ha tapi sanggup ke lawan si nuo jubo tuhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bekas exco merangkap tuan punya jati pun datang sama turrr. Bukan mamat ni ker yg dulu2 fitnah bini azmin ada dot dot dot dengan nuar? Tebal betol kulit muka mamat nih, lebih tebal drp kulit bewok!

      Delete
    2. Bahasa yg digunakn simacai ni kita dh tahu akhlaknya mcm mana..bahasa jiwa bngsa..

      Delete
    3. Kemungkinan senarai exco selangor:

      MB : Azmin Ali
      Exco 1 : Datin Wan Azizah
      Exco 2 : Saari Sungip
      Exco 3 : Dr Idris Ahmad
      Exco 4 : Ean Yong Hian
      Exco 5 : Nik Nazmi
      Exco 6 : Elizabeth Wong
      Exco 7 : Roziah Ismail
      Exco 8 : Exvier Jayakumar

      Aku rasa la.....

      Delete
    4. Kenapa hang cuba masukkan apa yang hang rasa dalam blog ni?

      Delete
  2. Penganalisis Politik Prof Madya Mohd Izani Mohd Zain berkata mampukah Azmin mengatasi rekod cemerlang Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam mentadbir Selangor ?

    Apa rekod cemerlang Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sepanjang dia berkhidmat sebagai menteri besar... kenapa tak disenaraikan kecemerlangan Tan Sri Abdul Khalid supaya kita boleh buat perbandingan ?

    Penganalisis Politik Prof Madya kangkong... cakap tak serupa bikin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidur ke sampai tak tahu khalid buat apa.

      Delete
    2. Tidur ke tak blkang kira, kau listkan 3 jasa khalid tu supaya org boleh nilai...cuba

      Delete
    3. ko listkan la sendiri.
      tak pun ko suruh bapakk ko tolong listkan.

      Delete
    4. Antara jasa khalid yang tak ada pada mana mana MB kat Msia sejak dulu dan kini ialah...tanah rezab melayu di Selangor bertambah,dikatakan kedekut kerana belanja wang kerajaan secara berhemah dan ada ketikanya umno kenyang tapi pkr kelaparan,menghalang rekod dunia melantik bini sebagai MB dicipta keh keh keh

      Delete
  3. KLANG: Pertubuhan Jalur Tiga (JATI) sedia memulakan jalinan kerjasama dengan Menteri Besar baru Selangor, Mohamed Azmin Ali dalam usaha mempertahankan Islam, Melayu dan institusi raja di negeri ini.

    Presidennya, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali memaklumkan, dia tertarik dengan lafaz Ikrar Aku Janji Menteri Besar khususnya dalam tiga konteks berkenan isu berkenaan dan berharap ia dapat dilaksana sebaik mungkin.

    "Sebagai Presiden JATI Malaysia, kita akan berikan kerjasama sebaiknya dan kerjasama itu diberikan sekiranya Yang Amat Berhormat betul-betul serius dan punyai kekuatan serta sokongan daripada semua pihak untuk menjamin bahawa Islam, Melayu dan institusi raja itu dapat dipertahankan," jelasnya kepada Astro AWANI selepas Istiadat Angkat Sumpah Menteri Besar di Istana Alam Shah, di sini, hari ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dulu,
      Yang capek datang bertongkat
      Yang buta tertanya tanya
      Yang pekak membakar meriam
      Yang bisu bertunda-tunda

      Nasi mendidih menganak sungai
      Kerak nasi membusut jantan
      Hampas kelapa menutup pandang
      Tujuh hari tujuh malam
      Sultan kenduri gegak gempita
      Menyambut Menteri baru dikata

      Sekarang ini:

      Yang majoriti ditolak pergi
      Yang rasuah dipanggil mari
      Yang kelentong dijemput datang
      Yang dulak dalik mai datang
      Yang jati merafak sembah
      manalah tau projek datang melayang
      3 bilion mata sapa pun jadi merah.
      tak menyempat datang menadah

      Delete
    2. Apa nak heran bhaii. Mudin pun datang jumpa nik aziz.
      Itu namanya politik. Dia orang minum kopi sama2 kat kedai mamak. macai2 bawahan aje yang pung pang pung pang....

      Delete
    3. Bukan mamat ni ker yg dulu2 fitnah bini azmin ada dot dot dot dengan nuar? Tebal betol kulit muka mamat nih, lebih tebal drp kulit bewok!

      Delete
    4. " Psssttt...pssssttt....Boleh bagi tapak nak buat tempat motivasi tak bang?"

      Delete
  4. Umum mengetahui bahawa mahligai SEGAMBUT bercita-cita untuk menjadikan ahli keluarga Menteri Besar Selangor setelah termakan hasutan dari Banjingan Kajang Move kononnya istaeri beliaulah orang yang paling layak menjadi Menteri Besar Selangor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi yang paling frust ialah geng2 umi hafilda kot?

      Delete
  5. Rafizi dan Saifuddin jgn frustyg mama kipas kamu tak jadi MB. Tak per apa kata kamu propose Kipas ganti LGE sebagai Ketua Menteri

    ReplyDelete
  6. Rafizi ayat WORLD sakan yg strategi dia power. Nyata bukan saja strategi tu tak power, tak menjadi pulak tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada orang kata gelaran pakar strategi tu kena tukar jadi pakar tragedi

      Delete
  7. Azmin pernah mengajar add math kat MRSM. Power tu Math.

    Selama berminggu2 Saifuddin dan Rafizi interprate yang lebih dari dua jawapan dia satu.

    Oiiii Rafizi kao boleh senyap sikit tak. Kat Pandan tu banyak jam, parking kurang, puak afrika ramai dll

    Melawat2lah kawasan kamu tu, suruh pertubuhan bagi nama yang bagus

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. dia kena bersihkan semula nama anuar dan azizah yang sudah tercalar teruk akibat kajang move.
      2. dia kena baiki semula hubungan antara parti2 dalam pakatan rakyat.
      3. dia kena baiki semula kemelut dalaman dalam Pas.

      Boleh dia buat?
      Dia kan pakar strategi!

      Delete
  8. Rafizi Ramli dilahirkan pada 14 September 1977 diBesut, Terengganu tetapi membesar di Kemamandan Kuala Kangsar. Beliau bersekolah di Sekolah Rendah Sultan Ismail, Kemaman (1984 – 1989) ;Kolej Melayu Kuala Kangsar (1990 – 1994) . Semasa di MCKK beliau menerima Anugerah Carey/Bolkiah sebagai Pelajar Terbaik Keseluruhan , Pingat Emas Presiden Kesatuan Pelajar Anugerah Pelajar Terbaik SPM 1994 (Fizik, Bahasa Melayu), Anugerah Pelajar Terbaik SRP 1992 Johan Pertandingan Bahas Piala Perdana Menteri 1992 dan 1993 antara sekolah-sekolah berasrama penuh,Pembahas terbaik Pertandingan Bahas Piala Perdana Menteri 1992 dan 1993 antara sekolah-sekolah berasrama penuh. Beliau juga Johan Pertandingan Bahas Piala Sri Paduka Sultan Perak 1993. Bersambung. .

    Pemimpin umno ado?

    KEDEPAN (gerakan kembalikan degree berasaskan kepandaian, 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am) biar bodo buat kerja bodo, pandai buat kerja pandai.heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro KEDEPAN, setakat pencapaian Rafizi di MCKK dan Pertandingan Bahas Peringkat Kebangsaan (Piala Perdana Menteri), seingat hamba beribu lagi pemenang.....beratus ribu lagi graduan first class degree, Masters & PhD di Malaysia yang punya CV lebih hebat dari Rafizi Kangkung....terutama graduan undang-undang yang telah berdebat di Cambridge dan johan piala Jessup Philip, berbahas di The Hague dan lain-lain......salah satu kelemahan besar orang politik adalah merasakan diri itu terlalu hebat dengan pencapaian akademik dan kurikulum, tetapi level of "soft skills" zero! Bila disuruh buat kerja, mati akal....ini realitinya Encik Kedepan...benar, saya sokong pendapat anda, kena berdasarkan MERIT atas kertas. tetapi perlu juga disertakan dengan MERIT sahsiah dan peribadi, best attitude....kalau pelajar graduan university terbaik di UK sekalipun tapi perangai macam pelacur, apa gunanya? Lihat apa jadi pada Suffiah???

      Delete
    2. Hujah yang lemah dari anon 0736.heee

      Delete
  9. Pemimpin umno mempunyai kejayaan yg besar iaitu berjaya memperbodohkan melayu hutan dan macai macainya....hahahah

    ReplyDelete
  10. kalau tak kerana kajang move jgn hrp lah azmin jd mb skg ni
    kalau tak kerana kajang move hj hadi tak tunjuk tembelang ug

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau pkr tak buat kerja kerja bodoh macam kajang movie serta menebuk dinding kapal maka tak timbul krisis mb,ug dsb keh keh keh

      Delete
  11. Maka TAMAT lah Riwayat LIWAT dan Yang DILIWAT...

    Dua2nya Gagall...


    Hee haa...

    Bottomline, Aku jugak yang BERJAYA...

    Aku hAPPY... nUAR aL jUBORI pELIWAT gAGAL... jIJAH.. kAU TONGGENG BONTOT DAH LAAAH

    ReplyDelete
  12. Cukup-cukuplah sebut nama Bang Non......cukup-cukuplah sebut nama Che Det...jangan kaitkan Azmin dengan sesiapa, aku tak mau Azmin ikut rentak sifu-sifunya yang basi.......aku nak Azmin bijak mentadbir, bijak berpolitik, ketepikan sentimen kepartian, work for the rakyat.....Rakyat akan menyumpah seranah kalau terjadi lagi langkah sumbang seperti langkah Kajang........sekarang masanya BUAT KERJA, clean up the mass Azmin! Selangor First!!!! -Warden Sg Buluh-

    ReplyDelete
  13. Bro KEDEPAN, setakat pencapaian Rafizi di MCKK dan Pertandingan Bahas Peringkat Kebangsaan (Piala Perdana Menteri), seingat hamba beribu lagi pemenang.....beratus ribu lagi graduan first class degree, Masters & PhD di Malaysia yang punya CV lebih hebat dari Rafizi Kangkung....terutama graduan undang-undang yang telah berdebat di Cambridge dan johan piala Jessup Philip, berbahas di The Hague dan lain-lain......salah satu kelemahan besar orang politik adalah merasakan diri itu terlalu hebat dengan pencapaian akademik dan kurikulum, tetapi level of "soft skills" zero! Bila disuruh buat kerja, mati akal....ini realitinya Encik Kedepan...benar, saya sokong pendapat anda, kena berdasarkan MERIT atas kertas. tetapi perlu juga disertakan dengan MERIT sahsiah dan peribadi, best attitude....kalau pelajar graduan university terbaik di UK sekalipun tapi perangai macam pelacur, apa gunanya? Lihat apa jadi pada Suffiah???

    ReplyDelete
  14. terkantoi sudah pagi-pagi yang hening ini....Encik KEDEPAN adalah orang yang sama gelak bunyi babi yang komennya selalu sumbang dan dangkal.....perhatikan semua, "heeee" di belakang....tak gitu, encik KEDEPAN a.k.a encik "heee"??? Kena samak blog nih....huhuhu

    ReplyDelete
  15. Pukimak HaramJadah Celaka Boddo...Itulah Gelaran Macai Pakatan Rakyat

    Anwar Ibrahim menjawat Jawatan Penasihat dgn gaji RM1.00 sebulan.

    PKR memerintah Selangor drp 2008 hingga 2014, hampir 7 tahun..., 84 Bulan

    Anwar Ibrahim dah sapu RM13 JUTA. maknanyer,

    GAJI ANWAR SEBULAN kurang lebih RM154, 761.90 SEBULAN.

    Wooooi Macai aper kau dapat????

    ReplyDelete
  16. Rekod Khalid yg Azmin dah atasi

    1. Setakat ini tak ada pinjaman Bank yg di selesaikan luar mahkamah
    2. Lebih berpengalaman dlm politik Sgor
    3. Tetap di pilih walaupun tak dpt majoriti
    4, Boleh jd Imam

    Semua di atas Khalid tak ada

    ReplyDelete
  17. Ok...kita tgk dulu....jija azmin x dpt cemerlangmelebehi TKI....sbb azmin juga yg ckp TSKI x cekap....nti PRU14....kita kasi tumbang itu PKR....

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...