Thursday 14 August 2014

MB SELANGOR TSKI, MAU DAKWAAN DATUK SERI WAN AZIZAH MENDAPAT SOKONGAN MAJORITI AHLI DEWAN UNDANGAN NEGERI SELANGOR PERLU DITERJEMAHKAN MELALUI PROSES UNDI TIDAK PERCAYA DI DEWAN NEGERI SELANGOR.


Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata "pengumuman" Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang mendakwa beliau mendapat sokongan majoriti Ahli Dewan Negeri Selangor tidak.bermakna.

Beliau berkata sokongann itu patut "diterjemahkan" kepada proses undi tidak percaya di Dewan Undangan Negeri (DUN) Negeri Selangor.

"Dakwaan ini tetap perlu diterjemahkan melalui proses undi tidak percaya di Dewan Negeri Selangor," kata beliau dalam laman rasmi tweet dan facebokknya hari ini.

Hari ini Wan Azizah mengumumkan Pakatan Rakyat kembali mempunyai majoriti di DUN Selangor apabila dua orang ADUN PAS menyatakan sokongan kepadanya bagi menggantikan menteri Khalid

Menurut Wan Azizah, ADUN PAS tersebut iaitu Hasnul Baharuddin (Morib) dan Saari Sungib (Hulu Kelang) menyatakan sokongan mereka kepadanya bersama-sama 15 ADUN DAP dan 13 ADUN PKR.

Situasi ini menjadikan Wan Azizah kini disokong oleh 30 orang ADUN berbanding Khalid Ibrahim yang disokong oleh 26 orang ADUN.

Beliau berkata selagi Wan Azizah atau Pakatan Rakyat tidak memulakan proses di Dewan Negeri, pentadbiran beliau tidak terjejas.

"Sehingga proses itu berlaku, pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor akan berjalan seperti biasa," katanya lagi.


Kita maklum tentang pengumuman Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang mendakwa beliau mendapat sokongan majoriti Ahli Dewan Negeri Selangor.


Sungguhpun begitu, dakwaan ini hendaklah perlu diterjemahkan melalui proses undi tidak percaya di Dewan Negeri Selangor sebagaimana yang telah termaktub mengikut Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri.

Proses ini penting memandangkan Kerajaan Negeri Selangor merupakan sebuah kerajaan yang mempunyai peraturan, undang-undang serta proses perundangan yang perlu dipatuhi, tidak hanya rakyat bahkan pemimpin dan juga pentadbir negeri ini.

Kita berpendirian bahawa sehingga proses itu berlaku, pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor akan berjalan seperti biasa.

Kesemua usaha ini adalah tertakluk kepada kuasa DYMM Sultan Selangor.

YAB TAN SRI DATO’ SERI ABDUL KHALID IBRAHIM
DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR
14 OGOS 2014

10 comments:

  1. Takbur jugak Khalid ni

    Kenapa bila mengadap Sultan Khalid kata dapat sokongan majoriti Kenapa tak buat undi tak percaya macam Khalid sendiri buat lapuran SPRM

    Dengar cerita Khalid ni dulu orang susah.. Kalau Khalid ingat insya allah Khalid insaf Insya Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nmpak mcm x betul je, ape Khalid brcakap betul ke masa mngadap sultan atau prasan die msih mndapt sokongan adun. Lama2 nmpak mcm die ni yg tamak dn gila kuasa pulak.

      Delete
    2. Nmpak mcm ade x betul je, ape Khalid brcakap betul ke masa mngadap sultan atau prasan die msih mndapt sokongan adun. Lama2 nmpak mcm die ni yg tamak dn gila kuasa pulak.

      Delete
  2. kak jijah tolongla faham...kami suka kak jijah tapi hanya utk duduk sblah abang nuar..
    untuk kerusi mb bagila orang lain yg lebih credible, tolongla nasihatkan sikit geng kajang move tu jgn kurang ajar sgt...
    rasa2nya rakyat selangor ni hanya pengikut dap n penyokong kajang move aja yg berada di belakang kak jijah..
    kbyakkan penyokong pkr, pas, umno dan paling penting golongan atas pagar tgh perhati aje sampai mana kes ni akan pergi..
    next pru...pkr out you go

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangang sgt ko ni msti byk mkn babi

      Delete
    2. aku rasa mak ko yg babi

      Delete
  3. Kalau makcik kipas jadi mb selangor insyallah pru 14 selangor kembali ke tangan BN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni lagi sekor babi

      Delete
    2. wei babi 16:58, pg masuk kandang sama mak ayah ko

      Delete
  4. Ada berani ka dia buat sidang dewan tergempar untuk mengundi....taubat lahom sya percaya dia xbuat.....

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...