Friday 12 September 2014

DSAI JAWAB PERTUDUHAN NAJIB ISU GST YANG CUBA MENGELIRUKAN RAKYAT DAN TIDAK JUJUR.



Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan hari ini semasa menjadi menteri kewangan, beliau tidak bersetuju Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dilaksanakan kecuali beberapa syarat dipatuhi terlebih dulu.

Menjawab dakwaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semalam, ketua pembangkang itu berkata, disebabkan bantahan yang ditunjukkannya pada waktu itu, GST tidak pernah dilaksanakan semasa beliau dipertanggungjawabkan menjaga kewangan negara.

"Di Parlimen, saya nyatakan dengan jelaskan GST mesti dijalankan dengan cara yang telus dan cekap, maksudnya prasyarat tertentu mesti dipenuhi sebelum ia dilaksanakan.

"Ini termasuk urus tadbir yang sesuai, ketelusan, tiada ketirisan dan pembaziran dan terpelihara daripada amalan rasuah," katanya dalam satu kenyataan hari ini merujuk pendirian yang dibuatnya lebih 20 tahun lepas.

Anwar mendakwa, kenyataan Najib semalam 'tidak jujur dan mengelirukan.'

"Menteri kewangan pertama yang sebut hasrat kerajaan hendak laksanakan GST pada 1992 dalam ucapan bajetnya adalah Anwar," kata Najib merujuk kepada ketua pembangkang yang ketika itu berada dalam Kabinet kerajaan.

"Pada 30 Oktober 1992, Anwar menyebut GST akan dilaksanakan pada tahun depan, tetapi dia buat 'u-turn'," katanya, sambil menambah GST juga pernah diumumkan bekas Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin dan Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Anwar berkata hari ini, sewaktu menerajui kementerian kewangan, beliau juga menekankan yang GST mesti bermula pada kadar rendah.

"Semua syarat tersebut tidak dipenuhi. Sebab itulah GST tidak pernah dilaksanakan semasa saya menjadi menteri kewangan," katanya.

Najib mengumumkan pelaksanaan GST ketika pembentangan Bajet 2013 di Parlimen dengan kadar 6% menggantikan Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan yang kini dikenakan pada kadar 16%.

Ia akan mula dikuatkuasakan April tahun depan.

47 comments:

  1. Kalau GST tu bagus buat je lah Jgn nak babit kan nama org lain
    Kalau Anwar Pak Lah Daim masih memengang jawatan skg ni Mereka tetap tak laksanakan GST Alasan Najib tak kukuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat ajelah. Pendapatan isi rumah pun dah naik RM5600
      tak ada hal punya :)

      Delete
    2. Suspek kes bocor kertas UPSR dikenalpasti
      Kementerian Pendidikan mengenalpasati beberapa individu yang disyaki bertanggungjawab ke atas kebocoran kertas ujian Science dan Bahasa Inggeris bagi peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).

      Menteri Pendidikan II Datuk Seri Idris Jusoh berkata pasukannya mengenalpasti individu tersebut, namun enggan mendedahkan lokasi yang menjadi tumpuan siasatan kerana bimbang akan menjejaskan tindakannya.

      Katanya, kementerian itu kini bekerjasama dengan polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM.

      “Kami diberitahu bahawa mereka sudah mengenalpasti beberapa individu yang mungkin bertanggungjawab,” katanya dalam satu sidang media pagi ini.

      Idris berkata beliau percaya individu yang bertanggungjawab akan ditahan tidak lama lagi.

      "Kami akan temui pengkhianat itu, dan saya percaya hukuman maksimum akan dikenakan ke atas pihak bertanggungjawab,” katanya.

      Bagaimanapun, beliau tidak menyatakan dengan jelas hukuman maksimum yang akan dikenakan kerana ia bergantung pada bentuk kesalahan yang dilakukan.

      Beliau juga tidak mendedahkan sama ada suspek tersebut merupakan kakitangan kementeriannya.

      “Saya tidakboleh cakap apa-apa sehingga siasatan itu lengkap,” kata Idris lagi.- mkini

      Delete
    3. Aku sokong GST..
      GST 6% maknanya BONUS 6 bulan gaji.
      yang korang tak setuju ni kenapa?

      Delete
    4. Salam,
      Ada gst tak ada gst taklah jauh sangat bezanya, cuma sistem je berbeza. Dgn gst cukai dipungut lebih telus dan berkesan. Sesiapa sj akan kena gst berbeza dgn sistem skrg tak kesemuanya kena cukai.

      Delete
  2. kerajaan akan senantiase memilih org bodoh dan senantiase membodohkan rakyat...DSAI teruslah berjuang...akan indah pada masanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teruskan bersama DSAI,meliwat dan memperbodohkan orang, dunia DSAI yang punya.

      Delete
    2. kalau dah ada gst harga barang turun, aku akan pangkah BN satu penggal

      Delete
    3. 1428...
      ni cerita tajuk gst ker tajuk liwat?
      kompius pulak aku

      Delete
    4. Tajuk GST memang jelas tapi yg reply tak ada akal dan mungkin gila meroyan sbb itulah keluar liwat. Jangan yg reply ni pernah kena liwat sbb itu dia sentiasa ingat pada liwat. Jangan marah ye!

      Delete
    5. Untuk Gebu,ramai orang yang telah diliwat oleh bos PKR mereka tetapi mereka tak peduli sebabnya DSAI adalah ikon mereka. Isu GST dah tentu ada kaitannya dengan DSAI,kecuali orang buta huruf saja tak tahu begitu juga kes liwat.

      Delete
    6. 16.09...
      aku setuju.
      termasuk emak ko sekali.

      Delete
  3. GST tak boleh.... kroni takpe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai 1400...ko ni knapa bengap sgt?

      Delete
  4. Gst bagus mengelakkan org lari dari cukai

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi menyebabkan org tak mampu bayar cukai
      lepas tu lari dari cukai
      pasal duit dah tak ada
      nilai duit jadi kecil

      Delete
    2. ada gst nanti harga barang naik ker turun?
      kalau turun aku sokong 100%

      Delete
    3. Untuk Anonymous 14;29, ada GST atau tak ada GST barang tetap akan naik,harga barang bergantung kepada permintaan orang ramai. Akan tetapi sekiranya Malaysia dan dunia menghadapi kemelesetan ekonomi. pasti harga barang akan turun, orang akan kurang berbelanja dan berlaku kekurangan wang dalam pasaran.

      Delete
  5. Tahun 1992, Anwar adalah Menteri kewangan dah tentulah GST adalah ideanya.Kegagalan pelaksanaan GST adalah juga kegagalan Anwar kerana otaknya tidak dapat berfungsi sepenuhnya, asyik meliwat dan selalu teringat china doll. Apabila otak lemah dan kegagalan tinggal sejarah,barulah nak salahkan pasal rasuah dan ketidakcekapan kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan gagal melaksanakan gst tapi sengaja tak nak laksanakan

      Delete
    2. Betul bro, Langkah Kajang dah jadi Langkah Kangkang. PKR, Parti Kencing Rakyat. Kerja DSAI yang paling baik ialah mengelentong dan memperbodokan rakyat.

      Delete
    3. kegagalan melaksanakan gst merupakan kejayaan bagi rakyat

      Delete
    4. cerita pasal gst ker pasal langkah kangkang ni?
      kompius plak aku....

      Delete
    5. asyik crita kangkang je umno ni....ubah crita lain plak spaya boleh tarik balik populariti....ni tak...mcm nk humban umno ke dlm tong taik jer....slmt tinggal umngok....bodoh selama-lamanya......

      Delete
    6. Anoymous 20:16 kalau tak nak dengar cerita kangkang,jadilah burung unta lalu sembunyikan kepala dalam pasir,tetapi hasilnya hanya semantara saja . Langkah Kajang belum habis dan akan terus jadi ingatan rakyat Selangor. Disnilah nampak kebodohan dan pelahap DSAI iaitu ikon kepada penyokong PKR.

      Delete
  6. Masalah saya ialah saya seorang penjual burger. Adakah harga roti, daging burger, timun, sos, mionis, gas dan lain2 akan naik harga selepas gst? Kalau naik, bolehkah saya menaikkan harga burger saya selari dengan kenaikan harga barangan gst tersebut? Bolehkah harga burger dinaikkan RM5 sebiji untuk burger ayam biasa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis selama ni timun, sos, gas tu takdak cukai ka?

      Delete
  7. Macai2 umno di atas tu teramat kurang cerdik, sokong buta je asalkn umno .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko pun apa kurangnya... asalkan nuar je percaya.. dia dh kencing korang ribuan kali pun xsedor... sampai hancing

      Delete
    2. Anon 14:43, aku memang tak sokong nuar al-juburi tapi hang lagi bodoh nak mampos...UMNO berak sampai terkincit-kincit, kau percaya bulat-bulat...kau lagi belum sedor!

      Delete
    3. Enko lagi buta, Anwar umum akan jadi PM 16 Sept, katanya Agong dah setuju tetapi sampai sekarang tingal pembohongan,video china doll disahkan oleh pakar Dari USA.Banyak lagi pembohongan yang berlaku tetapi engko tutup mata saja.

      Delete
  8. GST...adakah harga simen, batu kelikir, pasir, besi, genting, kayu, cermin, tiles, cat dan seumpamanya akan naik atau tidak?? Kalau harga barang ini naik, bolehkah harga rumah turun??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita tengok selepas 2018, kalau x turun juga harga rumah maka bertambah ramai lh warga gelodangan di merata Malaysia ....

      Delete
  9. GST bermakna Gasak Sampai Terlentang. Yg terlentang rakyat kelas bawahan yg atas tak jadi masalah. Yang selalu elak cukai bukan gulongan pertengahan tapi gulongan atasan. Nak lari cukai beli kereta mahal mahal itu yg kita tengok orang kaya kat rumah mereka ada 6-7 buah kereta mewah. Bila GST dilaksanakan bukan setakat gulungan pertengahan atau atasan yg kena bayar cukai tapi gulongan bawahan dan paria pun kena bayar cukai. Mereka yg berpendapatan RM100,000/- sebulan kena bayar cukai yg gaji RM500/- sebulan juga kena bayar cukai bila GST dilaksanakan. Yang gaji RM100,000/- senang hati lah bayar tapi yg RM500/- camana tercirit lah. Makan pun tak cukup lagi kena cukai. Saya yakin kalau rope ini tahap pendapatan rakyat Malaysia tahun hadapan kuasa membeli rakyat akan merudum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thursday, September 11, 2014

      Berita Sempoi : Ramai Antara Kita Tidak Tahu Khasiat Memakan Kaki Ayam!

      Kaki ayam merupakan bahagian paling tak popular di kalangan kita. Kalau dibuat bancian tentu ramai yang menyatakan bahawa mereka tidak menyukainya. Banyak alasan yang diberi, antaranya, tak ada isi, jijik, konon nya kerana kaki ayam itu diguna untuk mencakar segala macam benda, dan berbagai alasan lagi.



      Tetapi tahu kah kita disebalik tidak popularnya kaki ayam itu ia mengandungi khasiat yang tidak ketahui ramai. Jadi, mulai sekarang jangan lagi dibuang kaki ayam. Jadikan ia satu dari sumber makanan yang menyumbang ke arah kesihatan yang baik.

      **New York: Kajian terbaru mendapati pengambilan kaki ayam dikatakan mampu mencegah berlakunya ‘osteoporosis’ iaitu sejenis penyakit tulang rapuh, mudah retak dan patah. Masalah tulang ini biasanya tidak menunjukkan sebarang gejala di mana ia berlaku tanpa disedari.

      Bagi mencegah osteoporosis seseorang biasanya dinasihatkan mengurangkan faktor risiko dengan meningkatkan pengambilan nutrisi dan bersukan secara teratur.

      Pengambilan minuman atau makanan yang mengandungi kalsium tinggi adalah satu cara mengelak serangan osteoporosis.

      Elak tulang rapuh

      Tanda disedari, kaki ayam juga dikatakan memainkan peranan penting mengelak tulang rapuh disebabkan ia dikatakan kaya dengan sejumlah nutrisi yang berfungsi untuk menjaga tulang dalam tubuh manusia.

      Laman web firma produk dan penyedia perkhidmatan kesihatan Bl Health menyatakan hydroxyapatite adalah makanan untuk tulang yang berasal dari tulang makanan. Secara logiknya, makanan tepat untuk tulang adalah tulang.

      “Kaki ayam dikatakan satu daripada makanan yang kaya dengan zat itu,” kata laman web itu.

      Kita tidak perlu lagi memperkecilkan kaki ayam kerana ia kaya dengan khasiat protein yang ada pada kulit, otot, tulang dan kolagen iaitu sejenis protein jaringan ikatan liat dan bening berwarna kekuningan. – Agensi

      Delete
  10. GST...kita lihat sapa yg kenaaaa...hohoho..............

    ReplyDelete
  11. Kerajaan x rasa kesian ke pd org2 susah terutama di kpg2, dh lh kerajaan skrg ni dh x terkawal kenaikan harga barang2 ni nk kenakan gst lagi...br1m pun setahun skali je dpt, itu pun kalau dpt....

    ReplyDelete
  12. Pengedar gas cakap,harga gas masak nak naik lg woo..

    ReplyDelete
  13. Hutang negara yg banyak2 tu siapa nak bayar?? Huh!

    ReplyDelete
  14. Undi umno susah, nk undi pr huru hara, hai nk harapkan sape lg ni ......

    ReplyDelete
  15. Ada Apa Di Ulu Yam

    Ulu Yam mengandungi 2 kampung iaitu Kampung Ulu Yam Baru dan Kampung Ulu Yam Lama. Ulu Yam bermaksud Kampung di mana ada yang mengandaikan ianya berasal daripada sebutan Ulu Ayam (Kampung Ayam). Di Ulu Yam ini terdapat beberapa tempat menarik seperti Rock Resort, Woods Resort, air terjun Sungai Sendat dan lain-lain lagi.

    Tempat Untuk Makan :
    Restoran Makanan Laut Weng Kee
    Ulu Yam Crab Dinner
    Restoran Shang Kee
    Restoran Makanan Tradisional Melayu
    Tempat Untuk Menginap :
    Hotel Ulu Yam Lama
    Hotel-hotel Bajet

    Pendidikan :
    SK Ulu Yam Bharu
    SM Sains Hulu Selangor (SEMASHUR)
    SMK Alam Shah
    Tempat Menarik :
    Rock Resort, Ulu Yam
    Woods Resort, Ulu Yam Perdana
    Air Terjun Sungai Sendat
    Sungai Tua Ulu Yam
    Hutan Rekreasi Ulu Yam

    ReplyDelete
  16. Pak menteri selalu turun padang tapi dapat makan free. Mereka tak tahu pun berapa harga sekilo daging import. Berapa sekilo ikan kembong. Yang mereka tahu mengkedarah je apa yg dimasak. Kalau ke pasar dengan wang RM50/- tak jadi apa. Ikan kembong sekilo RM16/-.Daging import sekilo RM18/-. Halia sekilo RM11/-. Cabai burong sekilo RM14 Kalau RM50/- hanya boleh beli sekilo ikan kembong sekilo daging ice dan sekilo cili padi berbaki RM2/- minum tea sekeping karipap. Kalau anak ramai 5-6 orang boleh makan dua hari RM50/- seminggu barang basah RM160/- sebulan RM640/- belum masuk barang kering. Koman2 RM350/- + RM640 jum RM990-1,000/- sebulan. Api air anak sekolah minyak moto sewa rumah aduhhhhh gaji RM2,400/- tak jadi apa belum masuk beli rokok bagi yg hisap rokok.Boleh mampos kalau kerajaan tak berbuat sesuatu teehadap rakyat. Tahun depan GST pula. Menteri Ahmad Mazlan je kata GST barang akan turun mana metemetik dia gunapakai. Susah lah dapat menteri bodoh ekonomu cami ini ada profesor pun jadi macai UMNO/BN main ye sehaja apa yg menteri cakap sedangkan dia tahu apa akibatnya apabila GST dilaksanakan april 2015 nanti. Bila ralyat merungut dan komen kerajaan ditangkap nya pula bawah akta hasutan. Rakyat Malaysia skrg ini rope binatang dalam zoo lansung tak bebas tapi sambut merdeka tiap tiap tahun. Merdeka tang mana rakyat Malaysia ini kelau semua disekat.Nerdeka Taik Kucing nama nya.

    ReplyDelete
  17. cepat kn gst ni......tak sbar tengok brg turun harga.... janji di tepati!!!!!

    ReplyDelete
  18. GST akan menyebabkan kenaikan kos sekurang2nya 18% - 24% matematik mudah pengilang caj 6% pengedar caj 6% peruncit caj 6% pengguna serap semua18% ....gomen kata barang2 keperluan asas dan perubatan tidak dikenakan GST....ingat barang tu turun dari langit ke???

    ReplyDelete
  19. ahmad mazlan kate klu harga barang x turun, dia akn berambus dr jd menteri.

    ReplyDelete
  20. tu sbb pra syarat nya kena di laksana dulu
    kurang kan pengangguran
    pengurusan bajet negara yg bijak dan berjimat
    naik kan lagi pendapatan pekerja
    agihkan keutungan syarikat yg lebih adil (syarikat istihar untung berjuta bagi bonus kedekut)
    dengar suara pemimpin pekerja spt R.U.M MASEU dll

    ReplyDelete
  21. Korang x pyh nak brangan harga turun la, skarang ni harga barang2 renovate rumah sume dah naik. smua dah jadi skali ganda.. LANCAU la kate barang turun.. puuuii.
    Stakat nak SPIN crita mmg pro sakai2 umno skali.. Modal dia LIWAT? CHINA DOLL"?
    Itu je macai tau. Kalao Altantuya punye kes xleh setel, aptah lagi kos sara diri. Puuuiih! macai angguk je smpai tua.. mwahhahaha!! PUuuuiih!

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...