Thursday 15 May 2014

4 FOTO KERETA PERODUA VIVA REMPUH PESAWAT MAS DI KLIA.


Satu kemalangan melibatkan sebuah kereta jenis Perodua Viva dan pesawat MAS yang akan berlepas dari Kuala Lumpur ke Yangon (KUL-RGN) berlaku kira-kira pukul 8.50 pagi, Khamis.

Dalam kejadian yang berlaku di kawasan pemunggahan kargo MAS (Bay A2) Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), kereta milik anak syarikat MAS, Firm City itu telah terperosok di bawah pesawat MH (9M-MXG) yang dijadualkan berlepas pada pukul 10.05 pagi.

Pengarah Operasi MAS Kapten Izham Ismail berkata jurutera mereka berada di tapak untuk menilai kerosakan.

“Penilaian awal menunjukkan tiada risiko serta-merta kepada struktur pesawat. Walau bagaimanapun asas pesawat adalah perlu untuk menjalankan pemeriksaan menyeluruh,” katanya dipetik Bernama.

Izham mengulangi bahawa keselamatan penumpang kekal penting kepada MAS.

Malaysia Airlines dalam satu kenyataan memohon maaf kepada semua penumpang MH740/741 hari ini untuk gangguan kepada rancangan perjalanan mereka.

Difahamkan, kenderaan kepunyaan Firm City ditugaskan untuk membuat pemantau proses pemunggahan barang-barang ke dalam pesawat.

Terdapat kesan calar di bahagian bumbung kereta dan di bahagian bawah pesawat.

Kereta terbabit telah dibawa keluar dengan mengeluarkan angin tayar sebelah hadapan.

“Kapal tersebut telah dibawa ke ‘hangar’ untuk menjalani pemeriksaan selanjutnya.”

Pesawat lain jenis 9M-MSH digunakan untuk menggantikan penerbangan MH740.

38 comments:

  1. 5 RUKUN ISLAM

    1. Mengucap dua kalimah syahadah.
    2. Mendirikan solat.
    3. Menunaikan zakat.
    4. Berpuasa di bulan Ramadhan.
    5. Menunaikan haji di Mekah bagi yang mampu.

    6 RUKUN IMAN

    1. Beriman dengan Allah subhanahu wa taala.
    2. Beriman dengan para malaikat.
    3. Beriman dengan kitab-kitab suci.
    4. Beriman dengan para Rasul.
    5. Beriman dengan Hari Akhirat.
    6. Beriman dengan Qada' dan Qadar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 5 rukun islam itu dalam erti kata sebenarnya bukunnya rukun seperti rukun haji....tapi lebih merupakan perkara-perkara penting dalam islam...kerana kalau rukun haji kalau tidak melakukan satu dari rukun haji ...maka batalah hajinya...tetapi tidak kepada rukun islam....kalau seseorg itu tidak sembahnyang ia tidak keluar dari islam....tetapi berdosa besar.

      Delete
    2. Pembetulan wahai Unknown 18:41, perkara rukun Islam dan rukun iman bukan perkara hukum syarie yang berlandaskan dosa pahala akan tetapi iktikad dan akhidah dengan sebenar-benar. Barang siapa yg bersyahadah yang menyakini dengan Allah tuhan sekelian alam dan Muhammad rasulullah maka wajib bagi dirinya mentaati akan segala yang diperintah dan meninggalkan segala apa yang dilarang oleh Allah Azaawajal. Barangsiapa yang sengaja melakukan perkara kufur maka ianya telah melakukan syirik kepada Allah.

      Nabi Rasulullah saw pernah ditanya oleh para sahabat apakah perbezaan diantara seorang Muslim dan kafir, baginda menjawab: Solat 5 waktu (Hadis Sahih)

      Dalam sebuah hadis lagi Rasulullah bersabda "Barangsiapa yg sengaja meninggalkan solat tanpa uzur syarie sesungguhnya ia terkeluar dari Islam yakni menjadi kafir"

      Harap maklum, wallahhuaklam.

      Delete
    3. tambahan saudara... hukum jatuhnya kafir atau dosa besar itu atas iktikad jugak saudara.. misalnya seseorang itu tidak bersolat kerana hawa nafsunya yang malas maka ia dikira berdosa besar.. tetapi jika ia tidak bersolat kerana mengatakan solat itu tidak wajib maka terkeluarlah ia dari Islam.. wallahualam..

      Delete
    4. Maksud meletakkan hawa nafsu sebagai asbab untuk meninggalkan solat adalah dikuatiri berlaku syirik kerana meletakkan kemahuan hawa nafsu melebihi kehendak Allah. Syirik berlaku apabila meletakkan apa jua melebihi Allah swt. Hawa nafsu ITU adalah ciptaan Allah maka apabila melebihkan barang yang dicipta melebihi Pencipta maka terjadilah perkara syirik, syirik INI dinamakan syirik kahfi.

      Delete
    5. ilmu baru ni... jika begitu setiap anak adam pasti syirik.. sebab mereka pasti melakukan dosa kerana hawa nafsu.. hebat ni Tuan.. kagum jugak dengan ilmu yang tak pernah dengar ni.. ramainya yang syirik sebab melakukan dosa...begitu jugak meletakkan PR sebagai pemberi keistimewaan yang tiada taranya jugak boleh menjerumus kepada syirik.. Awas!!!

      Delete
    6. Kita berbahaslah dengan ilmu, iman dan taqwa insyaAllah kita akan mendapat keredhoan Allah. Sheikh Abul Hasan an Nadwi berkata barang siapa yang beramal tanpa ilmu maka rosaklah amal tersebut dan barang siapa berilmu akan tetapi tidak beramal maka rosaklah ilmu tersebut.

      Wallahuaklam

      Delete
    7. jika begitu bolehkah saudara perturunkan sesiapa yang mengatakan bahawa sesiapa yang melakukan dosa kerana hawa nafsu menjadi syirik.. saya benar2 ingin mengetahuinya..

      Delete
    8. Banyak kitab-kitab masyuhur seperti kitab al-Hikam karangan ibnu Athoillah al Shakandari, kitab Futul al ghoib karangan Abdul Qadir al Jalani, tapi mempelajari kitab ini perlu berguru dgn guru yg murshid supaya kita tidak terpesong pemahaman yg dikhuatiri boleh tergelincir akhidah.

      Semuga Allah azaawajal memelihara kita dari perkara-perkara yg boleh membatalkan iman dan akhidah kita. Berlindunglah kita dgn Allah swt. Semuga tuan didalam rahmat Allah.. Amin.

      Aauzubillah himinasyaitonirrajim.
      Wallahuaklam.

      Delete
    9. jika begitu kenapa saudara keluarkan di khalayak umum.. kemudian saudara kata perkara ini hanya boleh dipelajari dari guru murshid.. siapa yang akan bertanggungjawab sekarang kepada mereka yang awam.. jadi saudara tetap mengatakan bahawa sesiapa yang melakukan dosa kerana hawa nafsu adalah syirik?? jika begitu semua manusia adalah syirik.. kerana manusia pasti melakukan dosa kerana dorongan hawa nafsu.. apakah semua manusia syirik???saudara perlu bertanggungjawab atas apa yang saudara katakan.. sila beri penjelasan..

      Delete
    10. Sesiapa yg bertuankan hawa nafsu yg membawa kepada lupa kepada perintah Allah maka syirik lah. Sebab tu kita diperintah oleh Allah supaya mencari ilmu tujuannya supaya kita benar benar kenal akan Allah dan tidak melakukan syirik. Syirik ada dua jenis pertama syirik besar yg jelas lagi nyata seperti menyembah berhala, kedua syirik kahfi atau syirik senyap, hatta riak dalam beribadah juga nabi samakan dengan syirik seperti mana dalam sebuah hadis Nabi saw bersabda "Aku bimbangi umat ku diakhir zaman mereka syirik kepada Allah", bertanya para sahabat kepada nabi "apakah mereka masih menyembah berhala ya Rasulullah?" Nabi saw menjawab "Tidak..akan tetapi mereka risk dalam ibadah". Riak pun dah membawa kepada syirik INI kan pula menjadi hamba kepada nafsu.

      Sebenarnya tanpa ilmu dan Iman manusia ITU sentiasa melakukan syirik.

      Wallahuaklam.

      Delete
    11. syirik ini menyekutukan Allah dengan sesuatu.. contoh kita kata doktor atau ubat yang berkuasa menyembuhkan.. atau kita riak dalam ibadat semata2 kerana manusia.. maka dengan itu kita membesarkan manusia dari Allah.. tapi mengenai melakukan maksiat kerana dorongan hawa nafsu adalah syirik tu masih belum jelas.. ada tak mana2 dalil bagi memperjelaskannya..

      Delete
    12. Para Ulama Ahlus Sunnah wal Jamaah telah merincikan masalah mereka yang mentaati makhluk dalam perkara maksiat sebagai berikut:

      1- Mentaati perintah yang maksiat dalam menghalal dan mengharamkan dengan iktiqad bahawa yang diikutinya itu memang mempunyai hak Tasyri’ serta reda dengan hukum mereka itu mendahulukannya atas hukum ALLAH dan Rasul-Nya, maka ini adalah Syirik Akbarmenjadikan pelakunya Murtad –nauzubillah min zalik-.

      2- Mentaati perintah yang maksiat kerana hawa nafsunamun masih beriktiqad bahawa hak tasyri’ adalah milik ALLAH sahaja dan hukum ALLAH adalah yang benar. Maka hukumnya adalah Mukmin yang Berdosa (Fasiq Milli).

      saya turunkan kepada saudara apa yang saya faham.. harap saudara jelaskan bahawa mereka yang melakukan maksiat kerana dorongan hawa nafsu itu jatuh syirik..

      Delete
    13. Nafsu yang jahat adalah amalan syaitan yang sentiasa melalaikan manusia dari mengingati Allah, jadi barang siapa yang bertuankan nafsu maka sesungguhnya dia mengikut syaitan dan barang siapa yang mengikut selain Dari Allah maka syirik lah ketika itu, sila rujuk al Quran surah la Maidah ayat 90-91.

      Wallahuaklam.

      Delete
    14. Maksudnya: "Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan. Sesungguhnya syaitan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran (meminum) khamar dan berjudi itu, dan menghalangi kamu dari mengingat Allah dan sembahyang; maka berhentilah kamu (dari mengerjakan pekerjaan itu)."

      (Surah al-Maidah 5:90-91)

      ayat diturunkan berkaitan pengharaman arak..

      Delete
    15. Maksud ayat bukan semata mata mengenai arak akan tetapi Allah melarang kita mengikut syaitan kerana syaitan itu musuh yang nyata. Solat rujuk al Quran surah la Faatir ayat 5, al Baqarah 208, al Aaraf 27.

      Wallahuaklam

      Delete
  2. Kapaltrbang tu guna hiway kot...??..kahkahkah

    ReplyDelete
  3. Mat Monggol - "Haramjadah"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aljubs peliwat tua - Sheikh Anwar Aljuburi"

      Delete
    2. Liwat mak ko juga!

      Delete
    3. Ayat2 dari bakal ahlul neraka

      Delete
    4. bertaubatlah kita semua.. tak kira dari BN atau PR.. di akhirat nanti kita yang nak tanggung semua ni..

      Delete
  4. Lembaga Disiplin KEADILAN telah meneliti beberapa kes berkaitan tatatertib dan disiplin anggota. Kes-kes ini telahpun dibentangkan dalam mesyuarat Biropolitik bertarikh 14hb Mei 2014, yang dipengerusikan YB Azmin Ali, Timbalan Presiden KEADILAN dan dihadiri YB DS Anwar Ibrahim, Ketua Umum KEADILAN, YAB TS Abdul Khalid bin Ibrahim, Menteri Besar Selangor serta anggota-anggota Biropolitik yang lain.

    Berikut adalah keputusan-keputusan yang dicadangkan Lembaga ini dan dipersetujui Biropolitik:

    Sdr S MANIKAVASAGAM (Cabang Kuala Selangor)
    Beliau telah membuat kenyataan media yang mendakwa TS Abdul Khalid bin Ibrahim telah melakukan politik wang bagi pemilihan Cabang Kuala Selangor. Kenyataan ini telah disiar dalam berita TV1 dan Buletin Utama TV3 pada 11 Mei 2014, dan dalam m/s 6 akhbar Utusan Malaysia pada 12 Mei 2014. Ini merupakan pelanggaran Perkara B.7 Tataetika Pemilihan iaitu "Sebarang perselisihan berkaitan dengan Pemilihan Parti dilarang sama sekali dibawa kepada media atau dihebahkan kepada umum."

    Sdr S MANIKAVASAGAM akan diberi surat tunjuk sebab dan digantung keanggotaan parti serta-merta sehingga siasatan selesai.

    YB Dato' Dr Tan Kee Kwong
    Pengerusi Lembaga Disiplin KEADILAN

    ReplyDelete
  5. Pemandu kereta itu patut dinaikkan pangkat. Bodoh dan cuai dalam kerajaan BN tidak boleh didakwa.

    ReplyDelete
  6. Sapa yg mabok pil kuda tu?
    Drebar kapatebang ker dreba viva?

    ReplyDelete
  7. Elok bekas mb tu ganti ceo sykt nih....

    ReplyDelete
  8. 5 RUKUN ISLAM

    1. Mengucap dua kalimah syahadah.
    2. Mendirikan solat.
    3. Menunaikan zakat.
    4. Berpuasa di bulan Ramadhan.
    5. Menunaikan haji di Mekah bagi yang mampu.

    6 RUKUN IMAN

    1. Beriman dengan Allah subhanahu wa taala.
    2. Beriman dengan para malaikat.
    3. Beriman dengan kitab-kitab suci.
    4. Beriman dengan para Rasul.
    5. Beriman dengan Hari Akhirat.
    6. Beriman dengan Qada' dan Qadar.

    ReplyDelete
  9. patutnya driver anuwar ganti driver viva ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde lagi yg sanggup jadi driver dia, takut di juboq dari belakang.

      Delete
    2. Ko pun dah kena juboq mcm saipol kot!

      Delete
    3. Ayat2 bakal ahli neraka

      Delete
  10. Melayu lagi lah nih macam yang buat ribut di Terengganu...

    ReplyDelete
  11. 5 RUKUN ISLAM

    1. Mengucap dua kalimah syahadah.
    2. Mendirikan solat.
    3. Menunaikan zakat.
    4. Berpuasa di bulan Ramadhan.
    5. Menunaikan haji di Mekah bagi yang mampu.

    6 RUKUN IMAN

    1. Beriman dengan Allah subhanahu wa taala.
    2. Beriman dengan para malaikat.
    3. Beriman dengan kitab-kitab suci.
    4. Beriman dengan para Rasul.
    5. Beriman dengan Hari Akhirat.
    6. Beriman dengan Qada' dan Qadar.

    ReplyDelete
  12. Pesawat tu UMNO Viva tu PR
    Sebesar mana pun pesawat kena langgar dgn kereta kecil
    Kesannya pesawat kena masuk hangar Kena tukar pesawat lain Memakan masa berminggu Mana kala Viva sehari dua dah boleh guna balik

    Yg berkuasa jgn sombong jgn takbur

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang rasa kuat pun jangan sombong jgn takbur.. konon boleh perintah Malaysia.. yakin sangat.. boleh bagi hilang wang pertaruhan BN di kajang.. sombong sangat...

      Delete
  13. 5 RUKUN ISLAM

    1. Mengucap dua kalimah syahadah.
    2. Mendirikan solat.
    3. Menunaikan zakat.
    4. Berpuasa di bulan Ramadhan.
    5. Menunaikan haji di Mekah bagi yang mampu.

    6 RUKUN IMAN

    1. Beriman dengan Allah subhanahu wa taala.
    2. Beriman dengan para malaikat.
    3. Beriman dengan kitab-kitab suci.
    4. Beriman dengan para Rasul.
    5. Beriman dengan Hari Akhirat.
    6. Beriman dengan Qada' dan Qadar.

    ReplyDelete
  14. Bodoh. Tak abis2 nak bertekan tegakkan benang basah. Macamlah boleh dpt 5 series. Macamlah korang saja kompem masuk syurga. Melayu......ceh.

    ReplyDelete
  15. VAVI langgar MAS? kat highway mana ni? biar betul...super impose kot?

    -pemandu kapai selam-

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...