Monday 21 July 2014

MALAPETAKA MH17 ... KETIKA PUTRAJAYA MASIH TERAGAK-AGAK, PERDANA MENTERI BRITAIN TERUS KECAM PRESIDEN PUTIN KERANA SIKAPNYA YANG DEGIL DAN SOMBONG.



Pesawat milik Malaysia tapi nampaknya pemimpin-pemimpin lain yang lebih berani dan tegas .. ini menujukkan betapa Najib kurang memiliki sifat kepimpinan yang tinggi untuk berdepan dan menangani isu sebesar ini.

Perdana Menteri Britain, David Cameron menegaskan kepada Presiden Rusia, Vladimir Putin bahawa dunia sedang memerhatikan tindak-tanduknya dalam menangani isu nahas pesawat Malaysia Airlines penerbangan MH17 dan beliau mesti mengubah cara bertindak, lapor media negara itu.

The Telegraph melaporkan Cameron memberitahu Putin sikapnya yang berlengah membuka akses lokasi nahas kepada pasukan penyiasat "sangat tidak dapat diterima dan tidak dapat dipertahankan".

Mail Online yang memetik sumber Pejabat Perdana Menteri melaporkan Cameron tegas memberitahu Putin "tindakan menembak pesawat itu tidak dapat diterima" dan Rusia mesti menunjukkan bukti kukuh pemisah yang ia dukung tidak harus dipersalahkan.

Perdana Menteri itu memberi amaran kepada Putin supaya menarik balik sokongannya kepada pihak pemisah Donetsk atau "kroni-kroninya" akan berdepan sekatan tambahan.

"Menteri Luar Eropah akan bermesyuarat di Brussels pada Selasa untuk menimbangkan sekatan tambahan ke atas Rusia ekoran sikap berlengahnya ini. Dunia sedang memerhati dan Presiden Putin mesti mengubah caranya dan berusaha membawa kestabilan di Ukraine Timur," kata jurucakap Pejabat Perdana Menteri di Downing Street, seperti dipetik oleh beberapa media di London.

Putin pada Ahad akhirnya dapat berbual dengan Putin melalui telefon selepas Presiden Rusia itu dikatakan mengelak untuk bercakap dengannya sejak empat hari yang lepas.

Penerbangan MH17 membawa 298 orang yang semuanya disahkan terbunuh termasuk 10 warganegara Britain.

Tidak lama selepas perbualan telefon dengan Putin itu, Cameron menghebahkan mesejnya kepada Putin melalui Twitter.

Sementara itu, agensi berita Rusia, ITAR-TASS melaporkan Putin meminta Cameron supaya tidak tergesa-gesa membuat rumusan dan mempolitikkan kenyataan sehingga semua siasatan selesai.

Beliau juga menyatakan komitmen dan kesediaan Rusia untuk meneruskan bantuan dalam mengelola dan menjalankan siasatan ke atas nahas itu.

"Sehingga semuanya selesai, adalah penting kita tidak membuat penilaian tergesa-gesa dan kenyataan berbaur politik," kata agensi berita itu.

Putin juga merakamkan takziah atas kematian warga Britain yang menaiki pesawat berkenaan.

Perbualan telefon Cameron itu dibuat selepas beliau mencapai persetujuan dengan pemimpin Jerman, Angela Merkel dan Presiden Perancis, François Hollande untuk satu tindakan lebih tegas ke atas Rusia.

Sekatan itu, yang dijangka akan dipersetujui dalam mesyuarat di Brussels pada Selasa, akan dikenakan kepada orang perseorangan serta syarikat yang menyokong serangan Rusia ke atas Ukraine.

Dalam pada itu, Cameron juga menghubungi Perdana Menteri Australia, Tony Abbott  pada Ahad bagi membincangkan isu-isu pasca nahas MH17.

48 comments:

  1. Kat bini pun takot mcm mana nak kencam pm rusia,.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh bg no contact tak...sbb pm akan call nko ngan omaknko sblm dia buat kecaman atau apa2 tndakan yg perlu dibuat oleh pm sebuah negara...

      Delete
    2. Najib takut bini
      tapi penyokong umno/bn marah bila orang kata najib takut bini

      Delete
  2. cer korg baca blog nih...http://pingbusuk.org/v/923521/parasit-di-jabatan-perdana-menteri-semakin-berani.html# penjilat tegar ameno totok batak no 1 nih...hahahah

    ReplyDelete
  3. PM amik jalan selamat nak tuduh ukrine tidak nak tuduh russia tidak nak tuduh pemberontak donetsk pun tidak hmmm....tak tahulah ketegasan ke apa atau diplomasi terlembut

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak nyah pon ade keras nyerrrr.

      Delete
  4. Inilah bala dan malapetaka rakyat Msia yg berPMkan sibodoh dan angkuh. Mana ada mana2 PM laki bini didunia ini yg asyik mengungkit apa yg dibuat oleh mereka tapi 1 kerja pun tak selesai dan sempurna. PM mengungkit 2hari tak tido, bini mengungkit tak dpt main badminton, tido hanya 4jam sehari, susah jadi isteri pemimpin dll. Tapi mereka ber2 berpesta2an berjoget terkinja2 cam gorila tertelan belacan, nyanyi terlalak2 (contoh ketika pesta hari raya yg lepas) itu belum pesta2 yg lain. Belum lagi keistemewaan gina jet peribadi, tinggal dihotel termahal, bukan ke itu semua keistemewaan yg kau ber2 dpt dari wang titik peluh rakyat? Siapa suruh kau ber2 jadi PM hah...Lebih 50% rakyat Msia (47% aja yg mengundi itu pun dgn menipu undi) benci akan kau ber2 dan berharap kau dinyahkan dari jawatan PM. Kami rakyat Msia mendambakan seorg PM yg sederhana berkerja dgn ikhlas, bijak dan tidak mengungkit selama berkidmat. Berhentilah kamu wahai 2 ekor gorila dari menerajui negara kami kerana kau ber2 tidak pernah melakukan kerja dgn pencapaian yg cemerlang dan cukup2lah bala yg kami telah terima dan tidak sanggup rasanya untuk menghadapi lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha sibodoh tngh luahkn perasaannya...

      Delete
    2. si tongong umno sedang membela tuannya
      hahaha

      Delete
    3. sepatutnya anwar jadi PM dan Azizah TPM. bau ngam.

      Pasti keduanya akan bekerjasama dan saling faham memahami.

      sedangkan azizah sanggup berkongsi cipapnya dgn kote meliwat a.k.a menjubori dubur..apalah sangat nak selesaikan maslaah MH17.


      kihkih

      Delete
  5. Tuduh tak tuduh la tp kalau dah langsung xboleh msuk kat tempat kejadian apa kejadahnya.

    ReplyDelete
  6. Rakyat Malaysia diharap tidak terpedaya dengan permainan ahli politik luar negara. Memusnahkan MH17 adalah jelas ada udang disebalik mee, matlamat menghalalkan cara. Sama seperti menuduh allaharyam Saddam Hussein memiliki peluru pemusnah.

    Kenapa MH17 jadi sasaran ? Secara lojiknya Malaysia sudah ada rekod kapal terbang MH370 yang hilang tanpa dapat dikesan sedangkan zaman sekarang adalah zaman serba canggih. Dan cara penyelesaian yang dilakukan oleh pemimpin parti pemerintah amat memualkan.

    Malaysia sudah tunjukkan pada dunia bahawa MAS adalah syarikat penerbangan yang bermasaalah. Pentadbiran syarikat dan kesatuan sekerja sentiasa bertelagah sesama sendiri. Tipu, curi, sabotaj dan rasuah adalah pekara biasa dalam MAS.

    Parti yang mentadbir kerajaan Malaysia yang dipimpin oleh Najib Razak juga sudah dikenal pasti oleh masyarakat dunia adalah pemimpin yang amat lemah dalam pengurusan kes Altantuya, kapal terbang MH370. Kes culik dan bunuh. Kes perebutan kalimah Allah antara penganut islam dengan penganut kristian. Dan paling ketara sekali, parti pentadbir kerajaan Malaysia, Barisan Nasional mengamalkan rasuah dalam semua peringkat pentadbiran mereka.

    Dari kelemahan yang dinyatakan, tidak mustahil pemimpin dunia yang berpengaruh besar seperti Amerika akan mengambil kesempatan untuk kepentingan kuasa mereka. Mereka amat percaya, kemusnahan MH17 akan berlalu begitu saja tanpa tindakan malah ditutup dengan berbagai alasan. Mereka juga percaya Najib boleh dibuli dan diperkotak-katikan dalam permainan politik antarabangsa.

    Itu sebabnya kita boleh lihat seperti Omak Kau tulis diatas, ....Pesawat milik Malaysia tapi nampaknya pemimpin-pemimpin lain yang lebih berani dan tegas .. kita perlu tanya kenapa mereka menyerang Putin sedangkan kapal terbang jatuh dalam kawasan Ukraine.

    Apakah kerana senjata pemusnah itu dibuat oleh Rusia maka Rusia perlu bertanggongjawab ? Boleh kah kita salah Boeing kalau kita beli kapal terbang dari syarikat itu untuk langgar bangunan dalam Amerika ?

    Perlu diingat, Ukraine dan Rusia sedang bergolak. Dan Ukraine adalah sekutu Amerika. Ukraine tidak akan menang dalam perang saudara dengan Rusia.

    Mana mungkin Rusia berfikiran kalut dengan sengaja menembak kapal terbang awam MH17 sebagai orang mabok, yang membolehkan Amerika untuk turut campur dalam perang saudara itu ?

    Apakah Rusia mengundang Amerika atau Ukraine yang bersama CIA yang mengundang Amerika untuk sama-sama berperang dalam negara Ukraine ? Berfikr dengan akal yang waras maka kita akan dapat analisa permainan kuasa besar.

    MH17 adalah kambing hitam yang dipanggang.... Najib adalah perdana menteri yang bangang sedang dibuli dan diperbodohkan.

    Rakyat tidak perlu bersatu dibawah naungan pemimpin yang lemah dan bodoh. Siapa pilih Najib jadi perdana menteri Malaysia ?










    ReplyDelete
    Replies
    1. parah dh umno ni. makin bodo kut!!!

      Delete
    2. umngok smakin bongok .. mnteri n macai same jer ..

      Delete
  7. Reply to Anonymous 21 July 2014 1156.
    Aku rasa mmg dia amik jalan selamat....ukraine tidak...russia pun tidak.... last-last...
    "Ini semua salah Anwar Ibrahim"..... 47% yg sokong dulu bukan main bengap...kepala otak dah tak bole pk lebih.... terus sokong lagi....

    ReplyDelete
  8. "I HAVE JUST SPOKEN TO PUTIN , HE WANTS TO EAT PATIN MASAK TEMPOYAK . PUTIN MUST DO MORE !"

    itu lah pemimpin yang dapat Grade A dalam bahasa Inggeris tapi tak boleh cakap bahasa Inggeris , maca ber juta juta anak Melayu di Kampong dan Bandar.

    Realiti nya Putin akan maju bila dia mula menternak Ikan Patin di Russia.

    ReplyDelete
  9. Biarkan sibodoh berbicara. Jangan diganggu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku setuju...sbb biasanya sibodoh tkkn sedar dgn kebodohan nya...bnyk tul org yg lbh layak mnjd pakar dan lbh layak mnjd pm dimalaysia ni, ttp kepakaran dan kelayakkn mereka cuma dlm blog...kesiannya...

      Delete
    2. lagi kesian bila dapat PM dan penyokong2 yang sama bodoh

      Delete
    3. smakin susah umngok smakin bongok .. kesiannn ..

      Delete
  10. Sebab najib cerdik la mh370 xjumpa smpai sekarg.mh 17 pun akn terima nasib yg sama.

    ReplyDelete
  11. APELA NAJIB.

    KALAU ANWAR JADI PM MESTI DAPAT SELESAIKAN DALAM SATU SAAT.







    APELA NAJIB.

    KALAU ANWAR JADI PM MESTI DAPAT SELESAIKAN DALAM SATU SAAT.







    APELA NAJIB.

    KALAU ANWAR JADI PM MESTI DAPAT SELESAIKAN DALAM SATU SAAT.







    APELA NAJIB.

    KALAU ANWAR JADI PM MESTI DAPAT SELESAIKAN DALAM SATU SAAT.







    ReplyDelete
    Replies
    1. korang nie spesies bangang mcm pemimpin kau tu yg digurukan oleh yahudi laknatullah...suka sgt memanipulasi perkataan yg keluar dari mulut org.lain..secara sekerat-sekerat..........lembu mkn kangkung betul......

      Delete
    2. Biasa la tu bro.... ayat Al-Quran pun Ameno amik sekerat-sekerat jer....(yg mana untung dia amik laa..... ) ni kan plak ayat manusia...

      Delete
  12. ini lah yang dikatakan harap badan je besar tapi punai ciput batang lidi
    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Jib dah kena nasi kangkang la...

      Delete
  13. kalau hrg barang naik pun umno kata ketentuan Allah

    ReplyDelete
  14. kjaan tidak mahu terlibat dgn pertelingkahan antara rusia & us dan pergolakan di ukraine ada baiknya tp smp bwk lari mayat pun najib tak berani nak kecam perbuatan tersbt apa citer ?

    ReplyDelete
  15. Msia negara kecil Kuasa pun kecil
    Cameron tu pun dah 4 hari baru Putin nak berckp dgn dia Ni kan Najib pulak

    China sekutu Russia mengapa tak guna hubungan diplomatik dgn China Sia sia jer bela panda

    ReplyDelete
  16. Kahkahkah.. apabila si bodoh berbicara....puihh

    ReplyDelete
  17. pemimpin yang bodoh-bodoh datang dpd umno

    ReplyDelete
  18. baik letak jawatan skrg sblm malu lbh besar.

    ReplyDelete
  19. apa susahnya, Rosmah suruh Putin telefon Najib kan

    ha ha ha

    ReplyDelete
  20. Najib ni sapa?? PM malaya ker? Mamat yg bibir pink tu ker? yg takde self confidence bila bercakap tu ker? Yg ada kes dgn pompuan mongolia tu ker? Yg kawin dgn janda gemok pendek muka penguin tu ker? Kalau yg tu laa mamat bernama najib maka suwey laa malaya ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg telornya digengam dan dipulas oleh losemah tu ke? kalau cam tu tak lama lgi hilang le telor dia tu.

      Delete
    2. Aku tambah lagi.. yang kena tangkap basah kat PD tu?

      Delete
  21. Mungkin Presiden RUSSIA, Vladimir Putin, sedang berhati-hati untuk memberikan sebarang respon dan kenyataan berhubung mayat-mayat mangsa nahas. Walauapapun, mari berdoa supaya pengurusan jenazah dipermudahkan oleh ALLAH. Kerana dibimbangi jenazah mangsa nahas akan terseksa selagi jasad mereka tidak diuruskan, terutama sekali Jenazah yang MUSLIM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah2an Allah permudahkan urusan membawa balik jenazah mangsa. Sama2lah kita panjatkan doa.

      Delete
  22. BERAPA BANYAK LAGI MALAPETAKA YG AKAN MENIMPA RAKYAT MALAYSIA? MACAI UMNO CELAKA...TOLONGLAH PILIH PM YG CERDIK DAN BERWIBAWA. MALU AKU KAT NEGARA-NEGARA JIRAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau ingat kau sorang malu?? 53% rakyat Msia malu temasuk aku...

      Delete
  23. ala.bru brapa org yg mati.ada 30 juta lg rkyt mesia yg snggup mati demi najib.heee

    ReplyDelete
  24. adanya org ameno membawa sial pada agama negara dan bangsa

    ReplyDelete
  25. yg tak teragak agak ia lah seluruh negara di minta naik bendera separuh tiang

    Dlm isu ini Najib kena berani berdepan dgn wartawan asing supaya mereka terus melapurkan nya dan msg Msia di dengari oleh negara luar Kalau berckp dgn wartawan utusan berita harian selepas majlis berbuka jgn hrp lah negara luar nak dengar sbb dia org pun dah lama tak beli utusan dan berita harian

    ReplyDelete
  26. Tarak pikir ka. Pm britain adalah proksi amerika. PM britain kasi panas. sape yg untung?

    ReplyDelete
  27. Bab PM Britai ni kecam russia memang seronok ahli ahli yahudi pkr bwh anwar bersorak..Tapi PM Britain ni senyap sunyi sepi nak kecam israel pun tak larat nak angkat mulut sama macam anwar ibrahim si menteri perthanan israel. saling tak ubah . menikus.

    ReplyDelete
  28. maaf mencelah...kadang2 bukan kita tak nak bersuara...siapa kita..US, Britain, Russia, China adalah kuasa2 besar...sejak beribu2 tahun dulu...kita kena tahu skits2 pasal sejarah Negara kuasa besar ini...percaya atau tidak US merupakan dlg disebalik kejadian2 yg melibatkan antarabangsa ini..CIA tahu kemana hilang kapal MAS dan baru2 ini dikejut2kan kapal kita di tembak...dr dulu US mainkan peranan dgn2 Negara luar ini..contoh perang di Somalia, Afghan, CIA ada di merata dunia, Belgium, German, Russia, Filipina dan lain2..kalau shabat2 perasaan 2 kali Presiden Barack Obama ada menyebut..dihujung ucapan beliau selepas tragedy sedih ini..US will lend any co-operation and helps for needy??..jgn lupa US akan buat sesuatu utk gain something within that country or that area..kadang2 ada perkara yg kita tidak sedar...kita tidak boleh salahkan RUSSIA atau Ukraine..kita kena negotiate dgn RUSSIA..sbb dia kuasa besar di sebelah Eropah yg tidak bergantungan secara direct dgn US...kita kena nego dgn Russia secara informal dgn menggunakan NGO, atau ground network...utk pasukan kita masuk...Negara diluar value of community tidak sama...dgn kita...value of community kita sopan santun, berhemah...sbb Negara kita alhamdullilah aman sejak merdeka lagi...tetapi...RUSSIA, Ukraine, Bosnia dan Negara disebelah sana...telah hidup dgn peperangan utk survival masyarakat mereka...itu sebabnya kita kena nego dgn RUSSIA...sbb puak penentang Pro Russia...seolah2 kita bagi muka skits..atau erti kata lain respect RUSSIA..bukan apa...utk memudahkan2 pasukan kita masuk kawasan, dan membuat kerja seterusnya....kerja2 underground network ini penting...dan tidak perlu diwarwarkan dlm berita dan sebagainya...yg penting Malaysia htr org utk nego dgn ketua pemisah...supaya tolong kita...boleh InsyaAllah...kadang2 kita perlu memahami culture atau value mereka...sy percaya Malaysia boleh buat...underground network...penting..tak semestinya perbincangan dgn ketua-ketua Negara shj...tapi yg dibawah tu...kalau kita nak masuk buat program atau lain2...kita jumpa sapa...ketua kampong, tok imam...kan...so dlm perkara ini...mesti buat yg sama....akhir sekali doa sy buat MH17..fikir2kan la..

    ReplyDelete
  29. Awal sgt jatuh hukum kata PM kita x brani..tgk skarang..apa jadi..back box dah dpt, insyaallah mayat akan dihantar ke msia..semua kerja sapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.. buat kerja secara senyap2 lagi bagus dari heboh satu kg.. sekarang ni camne omak kau... ayat puji2an untuk PM tak de ke atas kejayaan beliau..

      Delete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...