Saturday, 26 July 2014

NEGARA BERSEDIH DUKA DENGAN MALAPETAKA MH17 DAN TRAGEDI KEHILANGAN MH370, TAPI PENASIHAT MAS BERSERONOK DI MELBOURNE, AUSTRALIA.



Walaupun hampir semua rakyat Malaysia menyambut Hari Raya tahun ini dengan cara sederhana berikutan tumpang bersedih dengan tragedi pesawat MAS MH17 yang ditembak jatuh di Ukraine dan kerajaan juga membatalkan banyak majlis-majlis rumah terbuka sebagai tanda turut bersimpati, tetapi Abdullah Ahmad Badawi atau Pak Lah yang merupakan Penasihat MAS seolah-olah tidak terkesan apa-apa dengannya.

Semalam, beliau yang juga bekas Perdana Menteri bersama isterinya, Jeanne Abdullah, anak-anak menantu, anak tiri serta kaum keluarga terdekatnya telah pun berlepas ke Melbourne untuk bercuti dan menyambut Hari Raya di sana. Beliau yang dipercayai berada di Melbourne selama lebih seminggu itu nampaknya tidak bersedia menangguh atau membatalkan percutiannya di ketika seluruh rakyat Malaysia dan dunia seolah-olah sedang berkabung ketika ini.

Meskipun jawatannya di syarikat penerbangan milik kerajaan itu tidak mempunyai apa-apa kuasa eksekutif, tetapi sebagai penasihat apatah lagi sebagai bekas Perdana Menteri yang terkenal dengan imej Islam dan popular dengan gelaran "mr clean", Pak Lah sekurang-kurangnya wajar menunjukkan sedikit rasa simpati dan prihatinnya kepada keluarga mangsa MH17 ketika ini.

Lebih-lebih lagi ketika Perdana Menteri, Najib Razak menunjukkan rasa prihatin yang boleh dipuji dengan membatalkan jamuan rumah terbukanya dan diikuti oleh kerajaan-kerajaan negeri yang membuat keputusan yang sama, tindakan Pak Lah meneruskan percutian dan sambutan Hari Rayanya di luar negara seperti beliau sudah terasing daripada rasa kekitaan dan kebersamaan dengan keputusan kerajaan.

Sudahlah tidak melawat dan mengunjungi keluarga mangsa untuk mengucapkan takziah, tindakannya meneruskan percutian dan berhari raya di luar negara ini juga langsung tidak kena dengan masanya.

Atas tragedi yang menimpa MH17 ini, Najib Razak bukan saja membatalkan sambutan rumah terbukanya dan meminta semua rakyat Malaysia menyambut Hari Raya tahun ini dengan cara paling sederhana, bahkan beliau juga difahamkan menangguhkan semua percutiannya pada tahun ini sehingga semua isu mengenai mangsa dan keluarga mereka dapat dibereskan dengan sebaik-baiknya.

Lebih memilukan lagi ialah percutian Pak Lah dan keluarganya ini yang dianggarkan menelan belanja lebih RM300 ribu, termasuk kononnya mengadakan jamuan Hari Raya dengan rakyat Malaysia di Melbourne, adalah ditanggung oleh kerajaan dengan menggunakan wang pembayar cukai.

Dalam masa yang sama, Ketua Pemuda UMNO dan Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin yang juga merupakan menantu Pak Lah yang kini sedang menghadiri Sukan Komanwel di Glasgow, Scotland, dipercayai akan turut terbang ke Melbourne untuk bersama-sama menyambut Hari Raya bersama ahli keluarga mertuanya itu.

Dalam hal ini, Khairy seolah-olah terheret sama bercuti dan bergembira di luar negara serta dilihat berbeza dengan pendirian yang diambil oleh Najib dan lain-lain anggota kabinet.

Tindakan Pak Lah tidak menunjukkan keprihatinan dalam tragedi malang yang menimpa negara bukanlah kali pertama sebenarnya. Ketika isu kehilangan pesawat MH370 sedang diperkatakan kira-kira tiga bulan lalu, sebagaimana yang didedahkan oleh portal Free Malaysia Today, Pak Lah juga didapati bercuti bersama ahli keluarganya di Sepanyol sambil bersiar-siar di lautan negara itu dengan sebuah kapal mewah yang disewa khas.

Ketika itu, ramai yang mempertikaikan tindakan Pak Lah itu dan menunjukkan beliau seolah-olah tidak turut bersimpati dengan kejadian yang menimpa negara dan MAS yang mana beliau menjadi penasihatnya.

Tetapi dengan terus menunjukkan sikap yang yang serupa ketika berlakunya tragedi MH17 yang lebih dahsyat dan menyanyat hati, bahkan keluarga mangsa di negara ini dan di seluruh dunia ketika ini sedang berendam air mata menunggu ketibaan jasad mangsa yang tidak lagi sempurna atau mungkin hanya cebisan-cebisannya saja yang tiba, percutian dan bersukarianya beliau di luar negara ini tentunya menambahkan duka yang ada.

Apakah sebagai penasihat MAS dan bekas Perdana Menteri, tidak tercuit sedikit pun hati kecilnya atas petaka yang bertimpa-timpa ini? SHAHBUDIN.COM

42 comments:

  1. Ni la otak org pandai...enjoy while u can..ni buat rmh terbukak pun batai..janji anak beranak seronok..duit depa ni berlambak..nampak toya sj..masjid pun ada atas nama tok wan depa.
    ..

    ReplyDelete
  2. Apa yg engkau harapkn kpd pemimpin2 semacam ni akan brsimpati dan brjiwa besar. Tolong sket .. ini lh jiwa melayukini dan malaysia. Sudah hilang segala2nya

    ReplyDelete
  3. Dah jenis spesis umno.celaka ... nak buat.cam ner... kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah jubo kering berkedut ko spesis jubo celaka...nak buat cam ner...kah kah kah

      Delete
    2. Umno memang celaka..dulu kini selamanya celaka..

      Delete
  4. bukan 'mr clean' la....Clean-up atau sapu Bersih

    ReplyDelete
  5. ALLAH TETAP TAHU APA YG MEREKA LAKUKAN.

    ReplyDelete
  6. Suka la amat sangat kalu batalkan majlis sdgkan pruntukan dh dpt...klu batal n duit tu guna utk rakyat xpa la..

    ReplyDelete
  7. ekeleh ko sebok pasal org lain buat pa? biarla dia nak gi ostolia ke england ke apa. dah dia punya duit skati dia la nak gi mana pon. mana ko tau dia tak bersedih? apa klu sedih takleh jalan2 makan angin ke? yang dh mampos buat apa nak dikenang sangat? tuhan pon tak suruh/haram berkabung dan bersedih melampau. dah takdir diorg mati kena tembak jgn2 penumpang2 MH17 tu banyak dosa tu sebab allah kasi jatuh itu MH17 sebab dia murka dengan pendosa2 dlm flight tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hellloooooo.....anon 1254......ana setuju dgn warkah kau bro...cuma ana nak tanya la skit......lu bila nak mampos?!!!....

      Delete
    2. Bro jangan lupa makan.ubat gila babi ye... teruk benar penyakitnya... 3 kali jumaat arwah rasanya... kah kah kah

      Delete
    3. anon 12:54 malang ko ni

      Delete
    4. Oii binatang sial, kau mampos nanti campak dalam loji kumbahan najis saja layaknya untuk kau, sial.

      Delete
  8. Memang tak guna abdullah badwi ni

    ReplyDelete
  9. On the way balik kg, korang ada nampak polis trapik tugas tepi jln tak? Mintak tolon tambah polis trapik supaya pemandu gila tak guna lorong kecemasan sbb boleh sbbkan trapik jem la.......

    ReplyDelete
  10. ni pemimpin islam hadhari dl..

    ReplyDelete
  11. geli aku tengok melayu ter-"ana2" konon nya Arab sangat la ko tu? bahasa arab jangan2 tau ana ente jer ada hati perasan nak jadi Arab. takyah nak riak perasan terlebih alim la bongok. apa guna aku kau bahasa melayu tak cakap bagus ke? pukimak perasan Arab dan riak perasan alim la paling aku benci macam sial

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro 13.41 kalau balik.kampung... jumpa lembu betina... lu bagi sembam bro punya muka kat jubo lembu tu... lagi elok kalau lembu tu lepas berak..... bro bagi tahan 1 jam ke... selalunya sakit gila babi.boleh.baik... bro cuba tau.... lagi satu bro... hutang moto bro pun sudah.4.bulan tak bayar... apa.punya sengkek punya orang.... kah kah kah

      Delete
    2. aku sokong sangat apa yg bro 1341 cakap tu especially yg macai PAS sorg yang aku kenal. solat tak cukup 5 waktu, mulut kotor cam longkang pastu perangai macam samseng jalanan berlagak suci gila ana antum macamla dia tu pak arab. sekali aku suruh pak arab ori borak arab kat macai PAS tu terus dia melopong macam orang bodoh. kaji punya kaji rupanya baca muqaddam pun tak habis...hahahahahahahaha

      Delete
    3. 15.34 boleh.menyamar lak... memang sah tahap gila babi dah sampai tak leh ubat... kah kah kah

      Delete
    4. Jibmah nko mmng bekas pesakit mental atau masih brgntung pd ubat...sbb lu cam mahir je dgn gila dan ubat giler..thniah le klu nko semakin pulih, tp jgn main blog sngt takut mental nko block balik..

      Delete
  12. Aku rasa bukan salah Pak Lah . Aku salahkan bini dia aka 'bekas orang gaji' dia .
    Mustahil Pak lah yang buat keputusan pasal Pak Lah nih dah tua dan dia bukan macam Dr. Mahathir

    Kengkawan aku di JPM dulu gelarkan bini dia Jeanne Abdullah nih ' mangkuk Ayun ' masa dia jadi orang gaji Pak Lah , claim OT tak ingat dunia .

    Bila jadik bini pak lah lagi plak suka ati mak ayah dia claim duit rakyat berjuta juta atas projek projek kebun ramuan la , pokok bodoh dia tu lah ....

    aku percaya skang plak bila dah tak ada apa2 bini dia guna fasiliti kerajaan aka duit rakyat gak nak ke Melbourne ostolia . Kalau dah dia bawak semua suku sakat ke sana konpem beratus ribu silap2 dah juta2 bini dia guna untuk bercuti,

    sumber risik risik dari ex-umngok kepala batas dengar citer NGO bini dia Sekretariat Malaysia Prihatin sedang bergolak ? ramai nak kene buang ? ... punca tak tau , skang ana sdng giat dapatkan maklumat dari budak2 sana .

    ReplyDelete
  13. 300K ditanggung kerajaan @ pembayar cukai semata2 bercuti dan raya? Kita rakyat nak raya 3K pun ikat perut tupun dh termasuk servis kereta tol minyak baju raya kueh2 raya sedekah budak2 bagi anak2 buah bagi orang tua sikit...lepas raya puasa balik la jawabnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la. sape suruh belajar bodo. gaji kecik. lain kali masuk politik pkr. mesti kaya.

      Delete
  14. kan ayat yg slalu dngar..kut jln lama,nk jimat naik basikl,x pyh kuar pn duit servis n tol..

    ReplyDelete
  15. Alhadullilah. The most important thing for us is as individual is to ask ourself what is our contribution to MAS. We in Europe focus our attention to help victim families, support to build MAS and condem those super power who do nothing. We congratulate Malaysia for the good successful excellent works

    ReplyDelete
    Replies
    1. your question should be directed at the people running mas. the advisor included.

      Delete
  16. Perangai puak munafik mcm ni lah.sedih pasal mh17 tp tuya kena liwat juga.heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perangai puak munafik mcm kau ni lah sedih pasal jubo menjubo tapi jubo hodoh bapak kau kena liwat juga.heee

      Delete
  17. Adi awang tak rela di jubo anwar lagi.......kah kahh...cakap yang benar ..memang sah pun air butoh anwar 4 cm dlm jubo sepol.....itu reality.......dan reality lang tragis ialah anwar suka sondol bontot jantan kapal sink pulak sondol bontot lori.......kah kah.....reality sungguh ......

    ReplyDelete
  18. Bikmama rela jubo tuya diliwat depanya lepas tu kena c4 pulak.heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. bikmama rela jubonya diliwat oleh kau..kau klua air bikmama kluaq taik.heee

      Delete
  19. tu pun nak kecoh. lepas kes mh370 dulu anwar elok je melepak bercuti ke britain. elok je melutut merayu mintak ditermuramah BBC. apa nak heran. peliwat antarabangsa boleh buat pulak??


    jubo pemimpin korang bau taik sendiri tarak nampak kaa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tindakan kronisme Anwar menamakan isterinya sbg pengganti Khalid utk jawatan MB mengundang banyak persoalan dikalangan akar umbi parti PKR.

      Persoalannya kenapa Azizah? Kalau nak dibandingkan cara kerja, beliau lemah. Kenapa tidak Zuraida Kamaruddin. Sepatutnya Kajang move meletakkan Zuraida sbg Calun, Beliau Ketua Wanita PKR yang mempunyai ramai sokongan akar umbi di Selangor.

      Harap selepas ni PKR memikirkan pula Pelabuhan Klang MOve. Calonkan Zuraida ADUN menggantikan Khalid seterusnya pegang MB. Wanita ini mampu membawa PKR ke Putra Jaya!!

      Delete
  20. omakkau!buang je la komen2 yg mnjatuhkn maruah sndri org yg bg komen mencarut ni..agaknya makbapak nya x mnyekolahkn anak2 dl..

    ReplyDelete
  21. PENIPUAN MEDIA BERKENAAN KAPALTERBANG MAS YANG DITEMBAK DI UKRAINE.

    Sebenarnya kapalterbang yang ditembak itu ialah MH370 dan bukannya MH17 seperti yang diputarbelitkan oleh Media.

    MH17 tidak ditembak, malah masih beroperasi di KLIA.
    Para penumpang yang dikatakan telah menaiki MH17 di Schiphol Airport Amsterdam itu sebenarnya telah diculik oleh Yahudi.
    MH17 telah dibatalkan penerbangannya pada hari tersebut.

    Schiphol Airport Amsterdam merupakan pengkalan Zionist MOSSAD.
    Terdapat beberapa peristiwa yang membongkar kegiatan di Schiphol Airport yang dikaitkan dengan kegiatan rahsia MOSSAD. Antaranya peristiwa-peristiwa berikut;


    1. Kapalterbang Israel mempunyai status istimewa di lapangan terbang schipol. Pada tahun 1992, Pesawat kargo ke Tel-Aviv El Al yang membawa bahan-bahan terlarang untuk perang biologi , yang di buat di US dan untuk dihantar ke Israel, terhempas di Amsterdam melanggar bangunan apartment. Pada mulanya di rahsiakan oleh pihak Belanda atas permintaan Israel tetapi didedahkan dalam satu lapuran rasmi pada Oct 1998, akhbar NRC Handlesblad melapurkan dari dokumen rasmi penyiasatan kapalterbang yang terhempas tersebut membawa 190 litre dimethyl methyl phosphonate, kimia yang digunakan untuk hasilkan gas beracun sarin.
    2. Pengakuan bekas menteri pertahanan Belanda Henk Vredeling dalam temubual TV NOS mengaku Belanda menjadi proksi Israel dalam perang Yom Kippur. Mereka menggunakan Schiphol Airport untuk menghantar bekalan senjata secara rahsia ke Israel dalam perang Yom Kippur 1973. Pada 29 Januari 1999, Hakim Besar Belanda mengaku kakitangan sekuriti El Al di Schiphol Airport adalah cabang polis rahsia Israel MOSSAD.
    3. Pada 25 Desember 2009, terdapat cubaan untuk meletupkan pesawat Northwest Airlines Flight 253. Seorang lelaki Nigeria Umar Farouk Abdulmutallab cuba meletupkan letupan disembunyikan dalam seluar dalamnya tetapi gagal. Ia didakwa sebagai rancangan al-Qaeda untuk meletupkan kapalterbang tersebut. Terdapat lapuran lelaki tersebut diberi kebenaran memasuki pesawat walaupun tidak mempunyai passport.


    Jadi kenapa Media mengatakan MH17 yang ditembak?

    Jawapannya ialah:

    Yahudi isreal ingin memulakan peperangan darat di Gaza dan untuk itu mereka memerlukan suatu insiden atau peristiwa yang besar berlaku supaya pandangan dunia dapat dialihkan.
    Jadi mereka telah merancang untuk menggunakan kapalterbang MH370 yang mereka rampas 4 bulan yang lalu dan mereka ingin menghempaskannya di Ukraine dan menyalahkan Rusia.

    Mereka memasukkan mayat-mayat penumpang MH370 yang telah mereka awetkan itu kedalam kapalterbang MH370 dan mereka melancarkannya sebagai MH17.


    Mereka menggunakan sistem radar untuk mengawal MH370 dan selepas sampai di Ukraine, mereka melancarkan roket ke arah MH370 dan meletupkannya.
    Media-media diseluruh dunia telah diarahkan oleh Yahudi untuk menghebahkan bahawa MH17 telah ditembak. Dalam sekelip mata, Amerika menuduh Rusia yang bertanggungjawab meletupkan pesawat itu.

    Berikut adalah bukti-bukti yang penting untuk kita renungkan:

    1) Mayat-mayat yang dijumpai itu telahpun reput dan tidak ada sebarang kesan darah.
    2) Terdapat kesan-kesan penyeksaan pada badan mayat-mayat.
    3) Passport –passport yang dijumpai disitu menunjukkan tidak ada sebarang kesan terbakar dan masih baru.
    4) Bangkai kapalterbang yang dijumpai itu jelas menampakkan tanda-tanda MH370. (Bendera Malaysia yang terdapat diatas tingkap penumpang berhampiran pintu masuk adalah berlainan lokasi untuk MH370 dan MH17).
    5) Media-media mula melancarkan serangan menghentam Rusia.
    6) Tidak ada lagi berita tentang Gaza di Media.

    Apakah motif utama Yahudi Israel itu?

    MOTIFNYA IALAH SUPAYA DUNIA TIDAK LAGI MENUMPUKAN PERHATIAN KEPADA KEKEJAMAN YANG DILAKUKAN OLEH ISREAL DI GAZA.

    Sumber rujukan:

    http://jimstonefreelance.com./

    http://www.washingtontimes.com/news/2014/jul/18/pro-russia-rebel-commander-suggests-passengers-die/#ixzz37qkaKYMb

    http://nodisinfo.com/silicone-dummy-detected-wreckage-mh-17-hoax/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Copy paste la berjuta kali....mati hidup aku tak percaya dengan teori kau. Yang marah sangat dengan Yahudi ni kenapa? Dia orang pernah liwat opah kaU? Kalau lah Palestine tu baik sangat, dah lama dah Allah SWT bantu dia orang dia...Usah Yahudi, Arab Badawi Mesir pun menyampah, siap tutup semua pintu sempadan. Kalau benar2 adil, boikotlah Mesir...Jangan hantar pelajar Malaysia ke Al Azhar.....belajar di Bangladesh atau Indonesia sudah !!!!!!

      Delete
  22. Aduhhhh si banggang 17.45 tak arwah lagi.... kah kah kah

    ReplyDelete
  23. macam lah para pengkomen yg bagi komen buruk di atas ni (termasuk penulis blog) tak celebrate raya...tak beli baju raya...tak prepare apa pun. choiiii punya orang penuh hasad dengki...bila lah nak maju agaknya

    ReplyDelete
  24. Ni sumer poyo...haktuihhh...

    ReplyDelete
  25. memang sial punya pempuan Si Jeanne.. banyak aniyaya orang apabila diberi peluang untuk memimpin NGO.. banyak lagi scandal kita kena dedahkan pasal dia..

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...